اخبار داغ

گزارشی از مشکلات پروازی فرودگاهی در شمال شرق کشور؛

سریال کنسلی پروازها ادامه دارد/ باند ۴۶۰۰ متری بدون بال پرواز/ از تراشیدن کوه تا نصب سیستم کمک ناوبری جدید؛ صرف اعتبارات چند میلیاردی هم چشم ایرلاین ها را نگرفت

سریال کنسلی پروازها ادامه دارد/ باند ۴۶۰۰ متری بدون بال پرواز/ از تراشیدن کوه تا نصب سیستم کمک ناوبری جدید؛ صرف اعتبارات چند میلیاردی هم چشم ایرلاین ها را نگرفت
با وجود ارتقای فرودگاه بجنورد به سطح فرودگاه های بزرگ کشور از جمله فرودگاه مشهد از طریق نصب سیستم های کمک ناوبری به روز و افزایش طول باند، اما این فرودگاه سال ها است که با کنسلی پروازها و عدم تمایل شرکت های هواپیمایی برای برقراری پروازهای جدید مواجه است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصر اترک، در نیمه نخست دهه 70 که هنوز استان خراسان بزرگ به استان خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی تقسیم نشده بود، عملیات اجرایی فرودگاه بجنورد آغاز شد و این فرودگاه در سال 75 به بهره برداری رسید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر اترک,

در سال 83، هنگامیکه استان خراسان بزرگ به سه استان تقسیم شد، استان تازه تاسیس خراسان شمالی از وجود زیرساخت های حمل و نقل شامل بزرگ راه ها همچنین خطوط ریلی محروم بود اما از وجود فرودگاهی برخوردار بود که این فرودگاه نیز در مجاورت کوه باباموسی ( که در گذشته های بسیار دور، این محل برای انجام پروازهای سمپاشی مورد استفاده قرار می گرفت) ساخته شده بود.

,

همانطورکه برخورداری از زیرساخت های حمل و نقل زمینی، ریلی و هوایی در هر استان از شاخص های بسیار مهم برای رشد و توسعه آن مناطق محسوب می شود از نیمه دوم دهه 80 به خصوص در نیمه نخست دهه 90 بارها و بارها نصب سیستم های کمک ناوبری به روز، خریداری اراضی ناظر آباد به مساحت 40 هکتار به منظور افزایش طول باند تا چهار هزار و 635 متر و عرض 45 متر در فرودگاه بجنورد رسانه ای شد.

,

این در حالی بود که اغلب یک نماینده مردم استان در مجلس در آن برهه از زمان این اقدامات را در راستای ارتقای شاخص های پروازی و توسعه فرودگاه بجنورد همچنین توسعه یک زیرساخت مهم در استان در رسانه های استان توضیح می داد که در مقابل برخی از فعالان رسانه ای استان این سوال را مطرح می کردند که آیا جانمایی این فرودگاه در میان دو کوه باباموسی و سالوک درست بوده است که البته هیچ گاه در آن برهه از زمان به این سوال رسانه ها پاسخ شفافی داده نشد به گونه ای که در نیمه نخست دهه 90 حتی به علت مسئله کنسلی پروازها در این فرودگاه یک نماینده مردم استان در مجلس بهره گیری و توسعه فرودگاه جاجرم را نیز به عنوان فرودگاه مکمل در استان مطرح کرد.

,

هرچند به دنبال نارضایتی مردم از کنسلی پرواز ها در فرودگاه بجنورد نصب سیستم آی ال اس برای بهبود بخشی به شرایط نشست و برخاست هواپیماها در سال 94 در این فرودگاه انجام و پس از انجام فلایت چک های آن نیز هیچگاه این سیستم مورد بهره برداری قرار نگرفت، سریال کنسلی پروازها در فرودگاه بجنورد همچنان تا به کنون ادامه دار بوده است.

,

درحالیکه طی دو سال اخیر نیز به ویژه در سال 97 بارها از سوی نمایندگان مردم استان در مجلس همچنین از سوی مسئولان استانداری از مذاکره با شرکت های هواپیمایی کشور برای برقراری پروازهای جدید در فرودگاه بجنورد مطلع می شدیم، در راستای نارضایتی های هم استانی ها از این وضعیت، مسئله را از مذاکره کنندگان جویا می شدیم اما تنها پاسخی که می شنیدیم، این بود " در حال پیگیری هستیم ".

,

در همین راستا، پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک در این گزارش خبری این سوال را مطرح می کند که چرا با وجود خریداری و نصب سیستم های کمک ناوبری به روز، افزایش طول باند و تعریض باند و حتی تراشه برداری از کوه باباموسی ( بدون درنظر گرفتن تبعات زیست محیطی آن ) در فرودگاه بجنورد با صرف اعتبارات چندین میلیاردی هنوز این فرودگاه برای توسعه اقتصادی، گردشگری و تسهیل در سفر مسافران و سرمایه گذاران به استان به زیرساخت مورد انتظار تبدیل نشده همچنین با این ارتقا انجام شده در فرودگاه بجنورد هنوز نظر شرکت های هواپیمایی کشور برای برقراری پروازهای جدید در این فرودگاه جلب نشده است و حتی شرکت هایی که در این فرودگاه پرواز برقرار می کردند نیز طی دو سال اخیر اغلب پروازهایشان را کنسل کردند.

,

درحالیکه مسئولان پیشین استان برای این فرودگاه در استان مرزی خراسان شمالی خواب بین المللی شدن دیده بودند اما تابه کنون این خواب تعبیر نشده است.

,

 

,

, ,

 

,

110 پرواز رفت و برگشت طی یک سال

, 110 پرواز رفت و برگشت طی یک سال,

در همین باره، فرشاد ساکنی، مدیر روابط عمومی فرودگاه بجنورد در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک درباره وضعیت پروازها از فرودگاه بجنورد طی سال گذشته و نوروز 98 اظهار کرد: به طور کلی طی 12 ماهه سال 97، 110 پرواز ورودی و 110 پرواز خروجی از فرودگاه بجنورد انجام شد.

,

ساکنی گفت: طی 12 ماهه سال 97، هفت هزار و 508 مسافر پروازی به استان وارد و شش هزار و 673 مسافر پروازی از استان خارج شدند.

,

وی خاطر نشان کرد: در اسفند ماه سال 97 نیز از فرودگاه بجنورد هفت پرواز ورودی و هفت پرواز خروجی انجام شد که در همین راستا، 560 مسافر پروازی به استان وارد و 416 مسافر پروازی از استان خارج شدند.

,

وی همچنین یادآور شد: طی 25 اسفند ماه 97 تا 15 فروردین ماه 98 از فرودگاه بجنورد فقط دو پرواز در تاریخ های 26 اسفندماه و 8 فروردین ماه از سوی شرکت هواپیمایی ماهان انجام شد درحالیکه در مدت مشابه آن در سال گذشته چهار پرواز انجام شده بود.

,

ساکنی در پاسخ به این سوال که ظرفیت تقاضای سفر هوایی در استان به مقصد تهران در شرایط عادی که پرواز برقرار باشد، چگونه است؟ عنوان کرد: قبل از بحران تورم قیمت ها از  تیر ماه سال 97 ظرفیت تقاضا برای سفر هوایی از فرودگاه بجنورد حداقل روزی یک پرواز با تعدادی نزدیک به 100 مسافر را داشتیم که پر شدن صندلی های یک پرواز تا 90 درصد برای شرکت های هواپیمایی مطلوب محسوب می شود.

,

وی افزود: تعداد پروازهای ورودی و تعداد پروازهای خروجی در 12 ماهه سال 97 در مقایسه با 12 ماهه سال 96 از فرودگاه بجنورد هر کدام تا 55.4 درصد کاهش یافت.

,

مدیر روابط عمومی فرودگاه بجنورد همچنین گفت: در 12 ماهه سال 97 در مقایسه با 12 ماهه سال 96 از فرودگاه بجنورد مسافر ورودی تا 56.4 درصد و مسافر خروجی نیز تا 60 درصد کاهش یافتند.

,

 

,

جانمایی اشتباه فرودگاه بجنورد

, جانمایی اشتباه فرودگاه بجنورد,

هادی قوامی، نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال عصر اترک که چرا شرکت های هواپیمایی کشور به  تقاضاهای بسیار خراسان شمالی برای برقراری پرواز در فرودگاه بجنورد پاسخ منفی می دهند و هر ماه شاهد کاهش تعداد پروازها در این فرودگاه هستیم درحالیکه در این فرودگاه تجهیزات کمک ناوبری به روزی نصب شده اند، اظهار کرد: جانمایی اشتباه برای ساخت این فرودگاه در محل کنونی اش موجب این وضعیت شده است.

,

قوامی گفت: امکان پرواز هواپیماها در شب و حتی در شرایط ابری و حتی مه در این فرودگاه وجود ندارد و هواپیما فقط در شرایط آفتابی می تواند از این فرودگاه پرواز کند.

,

وی تصریح کرد: متاسفانه جانمایی این فرودگاه نه بر پایه ملاحظات اقتصادی بلکه بر اساس سایر ملاحظات انجام شده است.

,

در عین حال، وی یادآور شد: با توجه به اینکه این فرودگاه با مسئله جانمایی و محدودیت در پرواز مواجه است و در این فرودگاه فقط باید هواپیماهایی خاص نشست و برخاست کنند که متاسفانه ناوگان هواپیمایی کشور نیز با کمبود این نوع از هواپیماها مواجه هستند.

,

این نماینده در ادامه با اشاره به اینکه استاندار جدید استان در مذاکره با شرکت های هواپیمایی کشور پیگیر افزایش تعداد پروازهای این فرودگاه است، گفت: به علل یاد شده به مسئولان استان پیشنهاد می دهم که برای بهبود بخشی به شرایط پروازی در استان، بر روی ارتقای فرودگاه جاجرم سرمایه گذاری کنند و در زمان هایی که امکان پرواز از فرودگاه بجنورد وجود ندارد از فرودگاه جاجرم استفاده شود.

,

در عین حال، قوامی با تاکید بر این نکته که اگر سال ها قبل برای جانمایی صحیح برای احداث فرودگاه بجنورد به درستی تصمیم گیری می شد، خراسان شمالی با مسئله محدودیت در نشست و برخاست هواپیماها در این فرودگاه مواجه نمی شد، توصیه کرد: بهتر است که مسئولان استان با وحدت رویه تصمیمی بگیرند که بیش از این زمان را از دست ندهند و زیرساخت ها را برای توسعه استان ارتقا دهند.

,

 

,

, ,

 

,

محدودیت پروازی در فرودگاه بجنورد

, محدودیت پروازی در فرودگاه بجنورد,

علی قربانی، نماینده مردم پنج شهرستان خراسان شمالی در مجلس در پاسخ به این سوال عصر اترک که طی چند سال اخیر مسئولان استان به طور مستمر با شرکت های مختلف هواپیمایی کشور برای برقراری پروازهای جدید در فرودگاه بجنورد مذاکره داشته اند اما چرا تا به کنون نتیجه ای از این مذاکرات حاصل نشده است؟ عنوان کرد: به علت محدودیت های پروازی در این فرودگاه هر نوع هواپیمایی نمی تواند در این فرودگاه بنشیند.

,

قربانی افزود: مذاکرات انجام شده با شرکت های هواپیمایی دارای هواپیماهای خاص برای پرواز از این فرودگاهانجام شده است.

,

وی همچنین خاطر نشان کرد: در اسفند ماه 97 نمایندگان استان به همراه استاندار و معاون عمرانی استاندار با وزیر راه و شهرسازی دیداری داشتیم و از او تقاضا کردیم تا با رئیس شرکت های هواپیمایی کشور تماس بگیرند تا شرکت یا شرکت های هواپیمایی را برای برقراری پروازهای جدید در فرودگاه بجنورد قانع کنند.

,

 

,

عدم پاسخ رئیس شرکت هواپیمایی کشور به درخواست خراسان شمالی

, عدم پاسخ رئیس شرکت هواپیمایی کشور به درخواست خراسان شمالی,

وی افزود: هنوز رئیس شرکت های هواپیمایی کشور به خراسان شمالی پاسخ نداده است.

,

این نماینده خاطر نشان کرد: در گذشته طی مذاکراتی که با شرکت های هواپیمایی کشور برای برقراری پروازهای جدید در فرودگاه بجنورد داشتیم آنان برقراری پرواز در فرودگاه بجنورد را منوط به دریافت ودیه برای تضمین صندلی های خالی می کردند.

,

وی گفت: انتظار استان خراسان شمالی آن است که دولت در این زمینه به فرودگاه های مناطق محروم کمک مالی کند تا این استان ها نیز بتوانند برای برخورداری از پروازهای بیشتر، ودیه مالی را به شرکت های هواپیمایی بپردازند.

,

در عین حال، قربانی درباره حل مشکل محدودیت پروازی در فرودگاه بجنورد نیز بیان کرد: در صنعت هواپیمایی دنیا، دستگاه های پیشرفته ای ساخته شده اند که دولت می تواند با تامین منابع مالی و دور زدن تحریم ها این تکنولوژی ها را به کشور بیاورد و مشکل فرودگاهی از جمله فرودگاه بجنورد را حل کند.

,

 

,

وجود موانع پروازی در فرودگاه بجنورد

, وجود موانع پروازی در فرودگاه بجنورد,

مهدی رزاز، مدیر فرودگاه بجنورد نیز در گفت و گو با عصر اترک در پاسخ به این سوال که محدودیت پروازی در فرودگاه بجنورد به چه معنا است، اظهار کرد: نقشه های مندرج در مطالعات طرح جامع فرودگاه بجنورد وجود موانع پروازی در اطراف این فرودگاه به ویژه موانع طبیعی ( کوه باباموسی در فاینال 25 ) را نشان می دهد.

,

رزاز افزود: در این مطالعه عنوان شده است که در نظر گرفتن ارتقا رده پروازی برای این فرودگاه به هیچ عنوان دارای توجیه فنی نیست.

,

وی در ادامه تصریح کرد: بنابراین طبق این مطالعات و موانع پروازی اشاره شده برای این فرودگاه فقط هواپیماهای رده C و پایین تر از آن از جمله RJ 100- RJ80- ATR 72- F 100می توانند در این فرودگاه نشست و برخاست کنند و هواپیماهای پهن پیکر نمی توانند در این فرودگاه پرواز کنند.

,

در عین حال، وی خاطر نشان کرد: متاسفانه در شرایط کنونی که کشور دچار تحریم های بین المللی است، ناوگان هواپیمایی کشور با کمبود هواپیما از جمله هواپیماهای RJو BAEمواجه است که در همین راستا، دولت اعلام کرده است که ناوگان هوایی در کشور خیلی تحت فشار قرار نگیرد و از این ناوگان کنونی باید تا مدت طولانی تری بهره برداری کرد.

,

 

,

, ,

 

,

این مسئول در پاسخ به این سوال که برای فرودگاه بجنورد هزینه های بسیاری برای تامین تجهیزات کمک ناوبری از جمله نصب سیستم آی ال اس و توسعه باند فرودگاه صورت گرفت، اما چرا این ارتقا وضعیت بر کاهش محدودیت پروازی فرودگاه بجنورد تاثیری نگذاشت، عنوان کرد: تامین و ارتقای تجهیزات کمک ناوبری در فرودگاه بجنورد موجب شد تا سطح این فرودگاه به سطح فرودگاه های بزرگ کشور از جمله فرودگاه مشهد، شیراز و اصفهان برسد.

,

وی افزود: این در حالی است که فرودگاه های بزرگ کشور با مسئله وجود مانعی همچون کوه با شیب 6.5 درجه در مجاورت خود مواجه نیستند.

,

وی گفت: شرکت های هواپیمایی برای پذیرش برقراری پرواز در فرودگاه ها، تمامی شرایط جغرافیایی، محدودیت ها و امکانات فراهم شده برای فرودگاه ها را لحاظ می کنند.

,

رزاز درباره احداث فرودگاه دوم در استان نیز اظهار کرد: پاسخ به این سوال در حوزه مسئولیتی بنده نیست.

,

وی عنوان کرد: تصمیم گیران برای احداث فرودگاه جدید در هر منطقه ای، گروه مطالعاتی وزارت راه و شهرسازی و اعضای کمیته هوا و فضای کشور هستند.

,

وی همچنین در پاسخ به این سوال که خراسان شمالی یک استان مرزی است، چگونه می توان از فرودگاه بجنورد برای توسعه اقتصادی و گردشگری استان بهره برداری کرد؟ گفت: برای این فرودگاه با شرایط خاصش فقط باید هواپیماهای اشاره شده را بکار گرفت.

,

مدیر فرودگاه بجنورد درباره برقراری پروازهای باری در این فرودگاه در استان مرزی خراسان شمالی نیز بیان کرد: انتقال بار از طریق هواپیماهای باری با تیپ های اشاره شده که امکان پرواز در این فرودگاه را داشته باشند برای شرکت های هواپیمایی هیچ توجیه اقتصادی ندارد.

,

 

,

حمایت مالی از شرکت های هواپیمایی

, حمایت مالی از شرکت های هواپیمایی,

یک کارشناس ناوگان هواپیمایی کشور با تاکید بر این نکته که نامی از او در این گزارش آورده نشود نیز در پاسخ به این سوال که چگونه می توان نظر شرکت های هواپیمایی کشور که دارای هواپیماهای اشاره شده برای برقراری پرواز در فرودگاه بجنورد را جلب کرد؟ گفت: مسئولان خراسان شمالی در مذاکرات خود با شرکت های هواپیمایی حتما باید موضوع حمایت مالی در برقراری پروازها را به شرکت های هواپیمایی پیشنهاد دهند.

,

وی افزود: در غیر این صورت مسئولان خراسان شمالی باید در ناوگان هواپیمایی کشور چارتر کننده پیدا کنند.

,

این کارشناس افزود: حتی می توان بخش خصوصی را به تاسیس شرکت هواپیمایی مبتنی بر محوریت خراسان شمالی همانند شرکت هواپیمایی اترک که به خرید هواپیماهای اشاره شده، اقدام کند را تشویق کرد.

,

به گزارش عصر اترک، پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک در اسفند ماه 97 همچنین پس از در نوروز 98 نیز تماس های بسیاری را با دفتر رضا رجب زاده، معاون عمرانی استانداری خراسان شمالی برای طرح این سوال که چرا شرکت های هواپیمایی کشور هیچ رغبتی به برقراری پرواز در فرودگاه بجنورد ندارند همچنین توان مالی استان برای پیشنهاد تضمین مالی پروازها به این شرکت ها چگونه است؟ انجام داد که متاسفانه به درخواست این دفتر برای انجام مصاحبه وقتی داده نشد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه