اخبار داغ

زندگی لذت بخش و سنتی در جزیره شگفت انگیز/ سفری به روستای تاریخی هلر+تصویر

زندگی لذت بخش و سنتی در جزیره شگفت انگیز/ سفری به روستای تاریخی هلر+تصویر
هلر یکی از روستاهای تاریخی جزیره قشم با قدمتی بیش از ۴۰۰سال است که ساکنانش با تکیه بر اصالت و فرهنگ دیرینه به سبک سنتی زندگی می کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از  هرمز؛ روستای هلر از توابع بخش مرکزی شهرستان قشم است که  از شمال به خلیج فارس، از شرق به پارک صنعتی تولا، از جنوب به روستای رمچاه و از غرب به روستای درگهان منتهی می گردد و در فاصله ۱۸ کیلومتری شهر قشم قرار دارد؛طبق سرشماری ۹۵ بالغ بر پنج هزار و ۸۲۸ نفر در این منطقه سکونت دارند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

عبارت هلر دارای معنای خاص نیست و تعابیر مختلفی برای آن گفته شده اما در زبان اردو و هندی ها، به تپه بالا آمده در دریا  هُلُر می گویند.

,

روستانشینان جزیره قشم دارای لهجه خاصی هستند که اکثر کلمات فارسی به همراه کلمات عربی، اردو و انگلیسی بکار برده می شود با این وجود لهجه اهالی هلر با روستاهای همجوار متفاوت است و نحوه ادای کلمات تقاوت دارد.

,

, ,

بنا به گواه اسناد تاریخی، هُلُر روستایی با سابقهٔ ۴۰۰ ساله است که در ابتدا محلی برای تفریح و گردش اهالی شهر قشم بوده که بعدها به خاطر خاک حاصل خیز جنوب و زمین‌های زراعی به سکونتگاه دائمی تبدیل شده است.
آب‌انبار، قنات هفده گانه و مسجد قبای از جمله آثار تاریخی و فرهنگی این روستا بشمار می روند که گردشگران بسیاری را از اقصی نقاط کشور به خود می کشاند از این رو وجود ۱۷ حلقه قنات در جنوب شرق روستای هلر که  قدمت ۴۰۰ ساله دارند موجب شده تا آب باران جمع آوری و به روستای رمچاه متصل شود.

,
,

, ,

بنای آب‌انبار هلر مربوط به اواخر دوره قاجار – دوره پهلوی اول است که در ۲۷ بهمن سال ۸۲ با شمارهٔ ثبت ۱۰۹۲۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

,

مسجد قبا از دیگر آثار تاریخی مطرح جزیره قشم است کهاطلاع دقیق از سال ساخت آن در دسترس نیست اما شواهد و قرائن حکایت از بازسازی چندباره آن دارد که آخرین بازسازی آن مربوط به سال ۱۴۰۲ هـ ق است.

,

وجه بارز مسجد قبا وجود ۴۸ گنبد است که در نمای بیرون آن دیده می‌شود همچنین  یک وضو خانهٔ گنبدی شکل نیز در صحن مسجد وجود دارد که زیبایی این بنای تاریخی را دو چندانی کرده است؛ این بنای تاریخی و مذهبی دارای ۳ در ورودی بزرگ است که در ضلع‌های دیگر آن درهای کوچکی تعبیه شده و در جهت اصلی جغرافیایی این مسجد شش وجود دارد.

,

, ,

مراسم اعیاد اسلامی (عید قربان و عید فطر) عروسی، مولود خوانی در ماه ربیع الاول، مناجات در ماه مبارک رمضان هر شب، الوداع (وداع با رمضان) ده شب آخر رمضان، برگزاری حلقه های قرآن شبهای رمضان و … از جمله مراسمات بارز سنتی اهالی روستای هلر است که در سرتاسر جزیره شهر دارد.

,

اهالی هلر  از گذشته در زمینه صیادی و کشاورزی و بخصوص برداشت خرما فعالیت داشته اند و صید با استفاده از مشتا یکی از راههای اصلی امرار معاش ساکنان روستا بوده است  که در حال حاضر  بیشترین تعداد مشتا در جزیره ی قشم در اختیار اهالی این روستا قرار دارد همچنین در زمینه تبادلات تجاری با کشورهای حوزه ی خلیج فارس نیز فعالیت دارند.

,

لنگ بافی از جمله مشاغل قدیمی و صنایع معروف هلر  است که کارگاهها کوچک خانگی معروف به کاخنه در زمینه بافت پارچه فعالیت داشته به کشورهای حوزه ی خلیج فارس و هندوستان نیز صادر می کردند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه