اخبار داغ

در سودان چه خبر است؟

در سودان چه خبر است؟
سودان کشوری است در شمال افریقا.نام این کشور از عبارت عربی «بلاد السودان» گرفته شده‌است که به معنی «سرزمین سیاهان» است.اما چند مدتی است که این کشور دچار بحران های شدید سیاسی شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از شبکه خبری تهران نیوز ؛ چند وقتی است که شهر خارطوم  پایتخت کشور سودان شاهد تظاهرات خیابانی مردم بر علیه دولت مرکزی است. اختلافات سیاسی در سودان در یک سال اخیر به اوج خود رسیده است و طبق منابع خبری، ارتش این کشور در یک کودتا عمرالبشیر رئیس جمهور این کشور را برکنار و در حبس خانگی قرار داده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه خبری تهران نیوز, شبکه خبری تهران نیوز, شبکه خبری تهران نیوز,

علت اصلی این اعتراضات گران شدن نان در سودان بود. از تاریخ ۱۹ دسامبر گذشته مردم این کشور از دولت خواستند قیمت نان را کاهش دهد و سپس شعار تغییر دولت عمرالبشیر را مطرح کردند که ۳۰ سال از ریاست جمهوری وی می گذرد. این تظاهرات از شهر عطبره استان نهرالنیل آغاز و طی مدت کوتاهی به سراسر این کشور کشیده شد.

,

 

,

سرزمین سیاهان

, سرزمین سیاهان,

سودان با نام رسمی جمهوری سودان کشوری است در شمال خاوری آفریقا و پایتخت آن خارطوم است. سودان ۳۷ میلیون و ۹۶۰ هزار نفر جمعیت دارد و واحد پول آن پوند سودان است. بیش از ۹۷ درصد از مردم این کشور مسلمان‌اند. پیش از سال ۲۰۰۵ عربی تنها زبان رسمی سودان بود. در قانون اساسی سال ۲۰۰۵ عربی و انگلیسی، هر دو، به عنوان زبان‌های رسمی کشور اعلام شدند.

,

این کشور سومین کشور بزرگ آفریقا و نیز دومین کشور بزرگ عربی پس از الجزایر است. سودان بزرگ‌ترین کشور آفریقا و و بزرگ‌ترین کشور جهان عرب بود تا این‌که در سال ۲۰۱۱ سودان جنوبی در پی برگزاری یک همه‌پرسی از این کشور جدا شد.

,

نام این کشور از عبارت عربی «بلاد السودان» گرفته شده‌است که به معنی «سرزمین سیاهان» است. کشور سودان در سال ۱۹۵۶ استقلال خود را از انگلیس به دست آورد. به استثنای یک دوره ۱۰ ساله بین سال‌های ۱۹۷۲ و ۱۹۸۳ میلادی، کشور سودان از زمان کسب استقلال دستخوش ناآرامی سیاسی و جنگ داخلی بوده‌است. نظام قانونی این کشور برپایه شریعت اسلامی قرار داده شده‌است. این کشور با دو جنگ داخلی و جنگ دارفور روبه‌رو بوده و با مسائلی چون پاکسازی قومی و برده‌داری درگیر است.

,

در شاخص فساد اداری، این کشور به عنوان یکی از فاسدترین کشورهای جهان از نظر میزان فساد اداری و اختلاس ذکر شده‌است. بر پایه شاخص گرسنگی جهانی که در سال ۲۰۱۳ منتشر شد سودان پنجمین کشور جهان از نظر گستردگی گرسنگی در میان اهالی است و از این نظر در وضعیت هشداردهنده‌ای به‌سر می‌برد.

,

 

,

عمر البشیر کیست؟

, عمر البشیر کیست؟,

عمر حسن احمد البشیر (زادهٔ ۱ ژانویه ۱۹۴۴) رئیس‌جمهور  سودان است. او در سال ۱۹۸۹ در زمانی که یک سرهنگ ارتش سودان بود رهبری کودتای بدون خونریزی را برعهده گرفت و موفق به برکناری صادق المهدی نخست وزیر منتخب وقت شد و به قدرت رسید.

,

البشیر در سال ۲۰۰۴ با امضای موافقت نامه‌ای به جنگ داخلی بین جنوب و شمال سودان پایان داد. او به خاطر نقش خود در نزاع دارفور، جایی که بر اثر پاکسازی نژادی افراد غیر عرب، ۲۰۰ هزار نفر نفر کشته شدند مورد انتقاد قرار گرفته‌ است. با وجود انتقادهای بین‌المللی در خصوص درگیری‌های داخلی، او رشد اقتصادی را در سودان مدیریت کرده‌است. این پیشرفت به دلیل مشارکت شرکت‌های روسی و چینی در استخراج و تجارت نفت از جنوب سودان بوده‌است. حکم جلب بین‌المللی وی توسط دیوان بین‌المللی کیفری صادر شده‌است. وی به اتهام ارتکاب «جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت» در دارفور، تحت تعقیب بین‌المللی قرار دارد.

,

, ,

عمر البشیر

,

عنایت ویژه ایران و نمک نشناسی البشیر!

, عنایت ویژه ایران و نمک نشناسی البشیر!,

تا سال‌ها قبل روابط مناسبی بین ایران و سودان برخوردار بود .کسی نیست که از کمک های بی دریغ دولت ایران به سودان خبر نداشته باشد. البشیر در اردیبهشت ۱۳۸۵ به ایران سفر کرد و با محمود احمدی‌نژاد دیدار داشت.

,

احمدی نژاد در مهرماه ۱۳۹۰ پس از پایان سفرش به نیویورک مستقیما به خارطوم رفت و بر استحکام روابط ایران و سودان، به ویژه مقاومت در برابر صهیونیست‌ها پای فشرد.

,

سابقه سیاست ایالات متحده و رژیم صهیونیستی برای سوار شدن بر موج‌های منطقه‌ای با هدف تجزیه کشورهای منطقه، و تسلط بر منابع نفت و گاز (مثلا منطقه نفت خیز جنوب سودان)، و همچنین خرد کردن هر نوع مقاومت منطقه‌ای علیه رژیم صهیونیستی، و در نهایت عملی‌کردن نقشه خاورمیانه بزرگ «برنارد لوییس» صهیونیست، نگرانی‌ها نسبت به موضع‌گیری‌های این چنینی مجامع غربی را منطقی و قابل درک می‌ساخت. مضاف بر این که تلاش‌های بعدی قدرت‌های فرامنطقه‌ای و منطقه‌ای، برای تجزیه عراق و سوریه، نشان داد که موضع جمهوری اسلامی در جهت حمایت از عمرالبشیر موضعی درست و همسو با منافع ملی بوده است. به علاوه، ایجاد پایگاهی استراتژیک در منطقه شمال آفریقا، و استفاده از امکانات کشور همسو، سودان، و داشتن یک شریک عربی-آفریقایی قابل اعتنا در منطقه، در جهت تسلط بر دریای سرخ و تنگه باب المندب و چندین دلیل استراتژیک دیگر، می‌تواند پایه‌های حمایت از دولت سودان در دوران زمامداری عمر البشیر محسوب شود.

,

عمر البشیر در شهریور سال ۱۳۹۱ در شانزدهمین اجلاس عدم تعهد تهران شرکت کردحتی وی  به مراسم تحلیف حسن روحانی دعوت شده بود هرچند  در این مراسم غایب بود. چراکه هواپیمای عمر البشیر برای یک دیدار رسمی دو روزه راهی تهران شد، اما عربستان به هواپیمای البشیر اجازه نداد در مسیر پرواز به ایران از حریم هوایی عربستان عبور کند. به این ترتیب عمر البشیر مجبور به بازگشت به سودان شد.
در سال ۱۳۹۰ بانک توسعه صادرات ایران یک خط اعتباری ۲۰۰ میلیون دلاری برای تسهیل صادرات به سودان تخصیص داد. مضاف بر این که ایران از سال ۱۳۸۹ ساخت دست کم ۶ تصفیه‌خانه آب با اهداف بشردوستانه را در شهرهای مختلف سودان آغاز کرد و تحویل داد. گفتنی است که پیش از این‌ها، «علی سعیدلو»، معاون وقت رییس جمهور، در اردیبهشت ۱۳۹۱، در راس یک هیئت اقتصادی ۴۸ نفره، به سودان رفت و ضمن امضای قراردادهای اقتصادی گسترده، چندین پروژه اقتصادی انجام گرفته توسط ایران را افتتاح کرد.

,
,

کمک های ایران به کشور سودان در حوزه های صنعتی پزشکی و نظامی فراوانی بوده است اما بعد از مدتی این عمرالبشیر بود که با نمک نشناسی خود نسبت به جمهوری اسلامی سیاست خود را به سمت دلار عربستان تغییر داد.

,

 

,

دریافت دلارهای سعودی وتغییر سیاست 

, دریافت دلارهای سعودی وتغییر سیاست ,

اواسط سال ۱۳۹۴دولت سودان طی تصمیمی عجیب و بدون مقدمه، تعطیلی مراکز فرهنگی جمهوری اسلامی در سودان را به بهانه تبلیغ مذهب شیعه، اعلام کرد. «علی کرتی» وزیر خارجه سودان، به رایزن فرهنگی و کارکنان ایرانی این مراکز ۷۲ ساعت فرصت داد که این کشور را ترک کنند.

,

عمر البشیر، در مصاحبه ای با الشرق الاوسط(۱۱ اکتبر ۲۰۱۴)، ضمن دفاع از تعطیلی مراکز فرهنگی ایران، آن را یک گام استراتژیک خواند و گفت که اجازه تبلیغ شیعه را در سودان نمی‌دهد. او آن چه را که درباره روابط استراتژیک ایران با سودان به گوش عربستان می‌رسد را اغراق شده خواند:

,

“تمام اطلاعاتی که در این زمینه به پادشاهی عربستان سعودی رسیده اشتباه، ساختگی و اغراق شده بوده است و این موضوع به وضوح در تصمیم ما برای تعطیلی مرکز فرهنگی ایران نشان داده می‌شود.”

,

او در ادامه در موضعی از سر ضعف و کرنش در برابر آل‌سعود، از سعودی‌ها خواست که گوش به اطلاعات رسیده درباره پیوندهای سودان با ایران ندهد:

,

“ما هیچ روابط استراتژیکی با ایران نداریم. روابط ما با ایران بسیار عادی است. همان طور که گفتم برخی طرف‌ها و منابع می‌خواهند درباره رابطه ما با ایران اغراق کنند و آن را بیش از چیزی که هست ، نشان دهند. کسانی که می‌خواهند روابط سودان را با کشورهای برادر حاشیه خلیج (فارس) به ویژه عربستان سعودی تیره کنند، درباره رابطه ما با ایران اطلاعات نادرست منتشر می‌کنند.”

,

وب‌سایت «سودان تریبیون» در خبری(۲۲ اکتبر ۲۰۱۴) از قول وزیر سرمایه‌گذاری سودان، مصطفی عثمان اسماعیل افشا کرد که بعد از سفر ده روزه عمرالبشیر به عربستان برای انجام حج، و دیدار با ولیعهد وقت (سلمان بن عبدالعزیز)، سودان کمک‌های مالی از عربستان دریافت کرده است.

,

, ,

دیدار عمر البشیر با پادشاه عربستان

, دیدار عمر البشیر با پادشاه عربستان,

همزمان با آغاز حملات هوایی ناجوانمردانه دولت سعودی، موسوم به عملیات «طوفان قاطع»، در ۲۵ مارچ (۶ فروردین)، سودان از اولین کشورهایی بود که به ائتلاف عربی برای کمک به عربستان پیوست.

,

عمرالبشیر، در مصاحبه با الشرق الاوسط در فردای شروع حملات (مقارن با دیدار دوباره‌اش از عربستان در عرض چند ماه) گفت:

,

“مداخله نظامی در یمن امری واجب بود که دیگر نباید در آن تأخیر می‌شد خصوصا اینکه امیدهایی وجود داشت که طرح «ابتکار خلیجی» را برخی‌ها که باید به آن توجه می‌کردند، توجه کنند، اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد و حوثی‌های به نقشه‌های خود تا رسیدن به عدن ادامه دادند و این روند ، گزینه دیگری در برابر دیگران به جز مداخله نظامی باقی نگذاشت.”(مشرق، ۷ فروردین۱۳۹۴)

,

سال ۱۳۹۳ خبری به نقل از سندی افشا شده در «ویکی لیکس»، صحبت از پیشنهاد ۱ میلیارد دلاری عربستان به سودان، در ازای قطع روابط با ایران بود. «سودان تریبیون» خبر داد که گزارش‌هایی مبنی بر انتقال ۴ میلیارد دلار پول دولت سعودی به بانک مرکزی سودان وجود دارد، که منجر به تقویت جایگاه پوند سودان در برابر دلار شده است. گرچه مقامات سعودی این خبر را تکذیب کردند و سرمایه‌گذاری‌های عربستان را منحصر در بخش کشاورزی دانستند.

,

 

,

سودان جنوبی! و نقشه خاورمیانه بزرگ صهیونیست ها

, سودان جنوبی! و نقشه خاورمیانه بزرگ صهیونیست ها,

همانطور که در بالا ذکر شد جنوب کشور سودان سرشار از منابع نفت و گاز است. رژیم صهیونیستی  با هدف تجزیه کشورهای منطقه، و تسلط بر منابع نفت و گاز (مثلا منطقه نفت خیز جنوب سودان)، و همچنین خرد کردن هر نوع مقاومت منطقه‌ای علیه رژیم صهیونیستی، و در نهایت عملی‌کردن نقشه خاورمیانه بزرگ «برنارد لوییس» سعی در نفوذ در کشورهای دارد و لذا با توجه به موقعیت سودان و ترس از روابط خوب آن با جمهوری اسلامی نقشه شومی را برای شاخ افریقا کشید.

,

مناقشه میان شمال و جنوب از سال ۱۹۵۵ میلادی تا سال ۲۰۰۵ میلادی، منجر به دو جنگ داخلی و جان‌باختن دست‌کم ۲ میلیون نفر شده‌است.

,

ریشه این جدایی به جنگ‌های داخلی سودان بازمی‌گردد. جنگ‌های داخلی سودان تنها مربوط به دوران جدید سودان (روی کار آمدن صادق المهدی و عمر البشیر) نمی‌شود و این جنگ‌ها از ده ها سال قبل  آغاز شد. عمر البشیر در سال ۲۰۰۵ زیر فشارهای ناشی از جنگ و فشارهای بین‌المللی به قرارداد صلحی با شورشیان جنوب تن در داد.

,

دولت سودان بر طبق توافق‌نامهٔ صلحی که در ۹ ژانویه ۲۰۰۵ در کنیا امضا شد و به جنگ داخلی دوم سودان پایان داد، به بخش جنوبی سودان این حق داده شد که بین اتحاد با بخش شمالی یا استقلال کامل از آن، یکی را انتخاب کند.بر اساس این توافقنامه قرار شد در ژانویه ۲۰۱۱ یک همه‌پرسی برای تعیین تکلیف قسمت جنوبی برگزار شود.

,

در ۹ ژانویهٔ ۲۰۱۱ مردم جنوب سودان برای شرکت در یک همه‌پرسی دربارهٔ استقلال از بخش شمالی این کشور، به پای صندوق‌های رای رفتند. نتیجهٔ همه‌پرسی به نفع استقلال جنوب سودان شد، کشور جدید آفریقایی روز نهم ژوئیه ۲۰۱۱، یعنی درست شش سال پس از معاهدهٔ صلح، تأسیس شد و (سالوا کیر مایارادیت) رئیس‌جمهور آن کشور مستقل شد.

,

با پذیرش این همه‌پرسی از سوی کشور مادر، جمهوری سودان جنوبی به عنوان پنجاه و پنجمین کشور در قاره آفریقا، یکصد و نود و ششمین کشور جهان و یکصد و نود و سومین کشور عضو سازمان ملل متولد شد.
بیشتر سودان جنوبی مسیحی یا پیرو ادیان کهن قبیله‌ای هستند. جنوب سودان سرشار از منابع نفتی است و مهم‌ترین صادرات آن نفت خام است. اقتصاد سودان جنوبی افزون بر ۹۵ درصد به درآمدهای نفتی متکی است. رژیم صهیونیستی یکی از حامیان اصلی تشکیل کشور سودان جنوبی بود چرا که میتوسانت براحتی به منابع عظیم نفتی این منطقه دست درازی کند.

,
,

, ,

دیدار رئیس جمهور سودان جنوبی با شیمون پرز

,

 

,

تظاهرات بر علیه عمر البشیر

, تظاهرات بر علیه عمر البشیر,

آنچنان که گفته شد تظاهرات که در ابتدا افزایش قیمت نان را نشانه گرفته بود به سرعت به اعتراض علیه سیاست‌های مستبدانه رئیس‌جمهور تبدیل شد. از نیمه دسامبر سال ۲۰۱۸ مخالفان در سودان به طور مرتب در اعتراض به دولت به خیابان می ریزند. در ماه فوریه عمر البشیر وضعیت اضطراری اعلام کرد و برای سرکوب اعتراضات قانون برگزاری راهپیمایی و اجتماعات را محدود ساخت. اما این اقدامات نتوانسته است مردم را بر علیه او به خیابان نیاورد.

,

, ,

تظاهرات مردم سودان بر عیله عمر البشیر

,

 

,

زنی که نماد تظاهرات می شود!

, زنی که نماد تظاهرات می شود!,

چندی است که رسانه یک زن از سودان بنام الاصالح که اهنگ عربی الثوره (انقلاب) را می خواند در فضای مجازی بسیار مشهور شده است. طرفداران او را  با لقب ” کنداکه” خطاب می کنند.کنداکه در زبان باستانی سودان به معنای ملکه یا زنان خاندان سلطنتی است.

,

, ,

“الا صالح” زن مشهور سودانی که در تظاهرات اخیر به شهرت رسید

,

 

,

طبق آخرین اخبار نیروهای اطلاعات سودان عبدالرحیم محمد حسین رئیس و ۱۰۰ تن از اعضای ارشد حزب کنگره ملی این کشور را بازداشت کردند.

,

ارتش سودان در ساعات اولیه روز پنجشنبه  مرکز رادیو و تلویزیون در خارطوم را محاصره و نیروهای اطلاعات این کشور نیز عبدالرحیم محمد حسین رئیس حزب کنگره ملی و وزیر دفاع سابق را بازداشت کردند.

,

این نیروها همچنین بیش از ۱۰۰ نفر از اعضای ارشد حزب کنگره ملی این کشور را بازداشت کردند.

,

پرواز از طریق فرودگاه بین‌المللی خارطوم سودان متوقف شد و تنها اجازه فرود به هواپیماها داده می‌شود. گزارش‌های ضد و نقیض حاکی از برکناری البشیر از سمت ریاست جمهوری سودان است.

,

بنا به اعلام رادیو و تلویزیون دولتی سودان ارتش تا ساعاتی دیگر بیانیه مهمی را منتشر خواهد کرد. شبکه رادیو و تلویزیون دولتی سودان از ساعات اولیه صبح سرود ملی پخش می‌کند.

,

به گزارش رسانه های اجتماعی نیروهای ارتش، کاخ ریاست‌جمهوری سودان را محاصره کرده اند. برخی منابع از تشکیل جلسه ستاد مشترک ارتش سودان بدون حضور عمر البشیر خبر داده اند. حال باید دید که آینده این کشور آفریقایی به کجا خواهد رسید.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه