اخبار داغ

عضو هیئت علمی پژوهشکده گیلان شناسی:

وضعیت گیلان از حیث فروش زمین در حالت هشدار قرار دارد/ خالی شدن روستاها از افراد بومی و پیدایش مشکلات هویتی و قومیتی!

وضعیت گیلان از حیث فروش زمین در حالت هشدار قرار دارد/ خالی شدن روستاها از افراد بومی و پیدایش مشکلات هویتی و قومیتی!
عضو هیئت علمی پژوهشکده گیلان شناسی با بیان اینکه وضعیت استان از حیث فروش زمین در حالت هشدار قرار دارد، گفت: در سیاهکل ۴۱درصد اراضی، فومن از ۸روستا ۳۱ درصد اراضی، لنگرود ۵روستا و ۲۷درصد اراضی، تالش ۴۰درصد اراضی و انزلی ۶روستا ۱۰درصد اراضی در اختیار غیر بومی ها قرار دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  ۸دی، رضا علیزاده  امروز در «نشست مهاجر پذیری گیلان چالش ها و فرصت ها» در دانشگاه گیلان با بیان اینکه هشدارها در رابطه به مباحث مهاجرت پذیری داده شده ولی به آن توجه نمی شود اظهار کرد: موضوع مهاجرت هنوز تبدیل به مسئله نشده لیکن اگر به عنوان آسیب برسی کنیم، حالت آسیب شناسانه دارد و در آینده ای نزدیک به مسئله تبدیل می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ۸دی,

وی تداوم پذیری، کشاورزی پایدار، حفظ محیط زیست و رفع تبعیض را از ویژگی های توسعه مطلوب خواند و افزود: اگر توسعه نباشد بی عدالتی، نابرابری و توسعه نامتوازن رخ می دهد.

,

 عضو هیئت علمی پژوهشکده گیلان شناسی در ادامه با اشاره به توسعه های نامتوازن تصریح کرد: ناکارآمدی نظام برنامه ریزی، مغفول ماندن آمایش سرزمینی، ضعف نظام بودجه بندی، تمرکز گرایی، نقصان در سازوکار نهادین، افزایش حاشیه نشینی و افزایش مهاجرت از نتایج توسعه نامتوازن است که عملا این هارا در سطح نهاد و استان ها می بینیم.

,

علیزاده با بیان اینکه پس از انقلاب برنامه های توسعه داشتیم که در ۳۰پژوهش اخیر در تمام برآوردها، گیلان جز استان های نیمه برخوردار است گفت: هیچ برنامه ای برای پیشرفت نداریم و فقط واکنش نشان می دهیم.

,

عضو هیئت علمی پژوهشکده گیلان با اشاره به مهاجرت از استان های جنوبی و مرکزی به استان با بیان اینکه این شکل از مهاجرت در کل استان پراکنده است، ابراز کرد: مشکلات اقلیمی و محیط زیست، خشکسالی، ریزگردها، تشنگی ایران می تواند از دلایل مهاجرت باشد.

,

علیزاده در ادامه افزود: بر اساس آمارهای سال ۸۵ تا ۹۵، البرز، تهران، اصفهان، گیلان و مازندران جز ۵ استان مهاجر پذیر و استان های خوزستان، لرستان، سیستان و چهار مهحال بختیاری جز استان های مهاجر فرست هستند.

,

 

,

** وضعیت استان از حیث فروش زمین در حالت هشدار قرار دارد/ زمین به قیمت پایین در اختیار غیر بومی ها قرار می گیرید

, ** وضعیت استان از حیث فروش زمین در حالت هشدار قرار دارد/ زمین به قیمت پایین در اختیار غیر بومی ها قرار می گیرید, ** وضعیت استان از حیث فروش زمین در حالت هشدار قرار دارد/ زمین به قیمت پایین در اختیار غیر بومی ها قرار می گیرید,

وی با بیان اینکه وضعیت استان از حیث فروش زمین در حالت هشدار قرار دارد، بیان کرد: در سیاهکل ۴۱درصد اراضی، فومن از ۸روستا ۳۱ درصد اراضی، لنگرود ۵روستا و ۲۷درصد اراضی، تالش ۴۰درصد اراضی و انزلی ۶روستا ۱۰درصد اراضی در اختیار غیر بومی ها قرار دارد.

,

عضو هیئت علمی پژوهشکده گیلان شناسی توسعه نامتوازن رخ داده در ایران را اصلی ترین نکته این مشکل دانست و گفت: این‌روند تقرییا در تمام گیلان در حال اجرا است و زمین به قیمت پایین در اختیار غیر بومی ها قرار می گیرید.

,

علیزاده با تاکید بر اینکه بررسی ها نشان می دهد در راستای حفظ ارزش دارایی ها در دولت دوم روحانی و احمدی نژاد، افزایش مهاجرت داریم، بیان کرد: یکی از دلایل آن کاهش ارزش پول ایران است که افراد می خواهند پول را به ملک تبدیل کنند.

,

 

,

** برخی دهیاران به جای گرفتن توسعه برای روستای خود درپی فروش زمین کشاورزان هستند

, ** برخی دهیاران به جای گرفتن توسعه برای روستای خود درپی فروش زمین کشاورزان هستند, ** برخی دهیاران به جای گرفتن توسعه برای روستای خود درپی فروش زمین کشاورزان هستند,

وی دلیل فروش اراضی را فقدان شغل و نرخ بیکاری، فقدان امکانات بهداشتی، رشد دلالی توسط بنگاه ها شوراها و دهیاران خواند و افزود: متاسفانه برخی دهیاران به جای گرفتن توسعه برای روستای خود درپی فروش زمین کشاورزان هستند.

,

عضو هیئت علمی پژوهشکده گیلان شناسی با بیان اینکه گیلان‌ جز سه استان پر‌تراکم‌ کشور است و هرگونه افزایش جمعیت مشکلات اساسی نظیر مشکل محیط زیست ایجاد می کند ابراز کرد: افزایش زباله ها که به گفته مسئولین هم اکنون نیز در حالت فوق بحران قرار دارد، کمبود تخت بیمارستان حتی در وضعیت کنونی و با این جمعیت، کمبود بیمارستان خصوصی، نبود تصفیه خانه و … از جمله مشکلات زیست محیطی است‌.

,

 

,

** از مجوز ساخت ویلا در کوه و جنگل تا سه برابر شدن تولید زباله و پسماند/ ظرفیت فعلی گیلان تحمل افزایش جمعیت را ندارد 

, ** از مجوز ساخت ویلا در کوه و جنگل تا سه برابر شدن تولید زباله و پسماند/ ظرفیت فعلی گیلان تحمل افزایش جمعیت را ندارد , ** از مجوز ساخت ویلا در کوه و جنگل تا سه برابر شدن تولید زباله و پسماند/ ظرفیت فعلی گیلان تحمل افزایش جمعیت را ندارد ,

علیزاده نبود زیرساخت های استان نظیر جاده های فوق خطرناک بدون ابتدایی ترین امکانات نظیر روشنایی و عدم نصب گاردریل را از دیگر مشکلات استان خواند و تاکید کرد: ظرفیت فعلی گیلان تحمل افزایش جمعیت را ندارد اگر با همین پکیج زیرساختی و امکانات جلو تر برویم مشکلات افزایش می یابد.

,

وی با اشاره به افزایش جمعیت گیلان و سه برابر شدن زباله و پسماند بیان کرد: وقتی در کوه و جنگل مجوز ویلا می دهید تمام مراتع و اراضی کشاوزی را نابود می کنید.

,

 

,

** خالی شدن روستاهای گیلان از افراد بومی و پیدایش مشکلات هویتی و قومیتی

, ** خالی شدن روستاهای گیلان از افراد بومی و پیدایش مشکلات هویتی و قومیتی, ** خالی شدن روستاهای گیلان از افراد بومی و پیدایش مشکلات هویتی و قومیتی,

عضو هیئت علمی پژوهشکده گیلان شناسی به خالی شدن روستا از افراد بومی و پیدایش مشکلات هویتی و قومیتی اشاره کرد و گفت: مهاجر فعلی تولید کننده نیست زیرا اغلب در دوران‌ بازنشستگی خود مهاجرت می کنند پس مصرف کننده است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه