اخبار داغ

یادداشت؛

نزاع و درگیری های طایفه ای؛ از بی خردی تا تاوان

نزاع و درگیری های طایفه ای؛ از بی خردی تا تاوان
شهرستان لردگان اکثریت جمعیت بختیاری هستند و این یک پتانسیل مثبت برای ایجاد وحدت و یکپارچگی است؛ اما به دلیل برخی تعصبات منفی گاهی وقایع رنگ و بوی طایفه ای به خود می گیرد و یک اختلاف ساده تبدیل به یک درگیری خونین می شود که نتیجه آن چیزی جزء پس دادن تاوان سنگین نخواهد بود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از جهانبین نیوز؛ ارتباط اجتماعی با همنوع بزرگترین نیاز انسانی است. در واقع ساخت اجتماعی از ابتدا با برقراری اولین روابط اجتماعی میان انسان ها شکل گرفته و پس از آن بزرگترین تمدن های جهانی در نقاط مختلف دنیا بوجود آمدند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, جهانبین نیوز,


انسان ها در طول تاریخ بر اساس منافع فردی و گروهی سطحی از همکاری تا رقابت های مخرب که موجب نزاع و جنگ های ویرانگری می شد را شکل دادند. اما در دنیای جدید با شکل گیری قوانین حقوقی مدرن و وجود نهادها و سازمان های حقوقی محلی و بین المللی بسیاری از اختلافات در سطوح مختلف در دادگاه ها و نهادهای حقوقی مورد بررسی قرار می گیرد و همین مسئله موجب کاهش درگیری ها و جنگ های ویرانگری شده که سابقاً در تاریخ نمونه های زیادی وجود دارد. با این وجود در برخی نقاط به خصوص مناطق قومی و قبیله ای و کمتر توسعه یافته گاهی یک مسئله کوچک خانوادگی تبدیل به یک جنگ طایفه ای خونین می شود که پیامد آن خسارات مالی وجانی بسیاری ازجمله از بین بردن دام ها، تخریب مزارع و باغها، غارت اموال، مهاجرت های اجباری، ضرب وجرح، نقص عضو و قتل گردیده و مانع توسعه اجتماعی وانسانی شده است.

,
,

 بنابراین  نزاع و درگیری یک معضل اجتماعی در جوامع ما می باشد که بر زندگی هزاران نفر در هر سال تاثیر می گذارد. خشونت بر علیه جان و مال افراد که باعث ایجاد ترس در جامعه شده است و تاثیرات منفی جبران ناپذیری بر امنیت اجتماعی به جا خواهد گذاشت.

,

در بسیاری از مناطق به خصوص شهرها و استان هایی که جامعه آن متشکل از اقوام و طایفه های مختلف است در حالی که زمینه های مثبت فراوانی برای همبستگی و اتحاد اجتماعی وجود دارد اما گاهی برخی مسائل ساده که با طی کردن مراحل قانونی به نتیجه مطلوب خواهد رسید با بی خردی و جهل تبدیل به یک درگیری خانوادگی و پیش کشیدن طایفه ها و نهایتا یک نزاع تمام عیار می شود. در موارد فراوانی که شاید همه دیده اند یا حداقل شنیده اند، افراد بسیاری قربانی می شوند در حالی که شاید هیچ نقشی در آن اختلاف نداشته اند.

,


بررسی ها نشان می دهد این معضل بزرگ اجتماعی متاسفانه در شهرستان لردگان هم سابقه زیادی دارد به گونه ای که در حال حاضر پرونده های مختلفی در دادگاه های شهرستان مشغول رسیدگی به جرایم و تخلفات در این رابطه هستند. در موارد بسیاری تنش های خانوادگی و طایفه ای آتشی را روشن کرده که بعد از گذشت سال ها همان خانواده و همان طایفه هنوز در حال تاوان پس دادن هستند، افراد زیادی هستند که سال ها پشت میله های زندان نتیجه حماقت، بی خردی خود و طایفه اش را پس می دهد و نکته جالب ماجرا اینجاست که اکثریت این افراد در پاسخ به این سوال که اگر به گذشته برگردید مجددا همان رفتار را انجام می دهید؟ تنها پاسخ سکوت و اعلام پشیمانی است! اما این یک حقیقت روشن است که اعمال و رفتار ما پیامدهای مربوط به خودش را دارد.

,
,


در مجموع با وجود اینکه در شهرستان لردگان اکثریت جمعیت بختیاری هستند و این یک پتانسیل مثبت برای ایجاد وحدت و یکپارچگی در شهرستان می باشد اما به دلیل برخی تعصبات منفی گاهی وقایع رنگ و بوی طایفه ای به خود می گیرد و با آغشته شدن به طایفه گرایی یک اختلاف ساده تبدیل به یک درگیری خونین می شود که نتیجه آن چیزی جزء پس دادن تاوان سنگین نخواهد بود.

,
,


لازم است همه بیاموزیم و به دیگران آموزش بدهیم که در برخی اختلافات سیاسی _ اجتماعی بهترین راه قانون است و تنها با احترام به قانون است که می توان به حق و حقوق فردی و گروهی رسید. در بسیاری از موارد مسائل خانوادگی و به خصوص مواردی که به اصطلاح ناموسی توجیه می شوند اگر چه ممکن است موجب فشارهای روانی در فرد شود اما با قرار گرفتن در محیط اقدام به عملی غیر عقلانی میزنند که تنها امنیت اجتماعی در یک شهر یا روستا را از بین می برد اما با این وصف این مسئله نیاز به فرهنگ سازی و شکل گیری زمینه های بلوغ اجتماعی دارد.

,
,


انتهای پیام/

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه