اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

زیر پوست توئیت گستاخانه سفیر فرانسه چه چیزی نهفته است؟ / هنوز خبری از «اینستکس» نیست!

زیر پوست توئیت گستاخانه سفیر فرانسه چه چیزی نهفته است؟ / هنوز خبری از «اینستکس» نیست!
پس از اعتراض معاون وزیر امور خارجه ایران و احضار سفیر فرانسه در تهران، سفیر فرانسه در واشنگتن که گفته بود ایران در آینده هم امکان غنی‌سازی نخواهد داشت، توییت‌هایش را پاک کرده است.
[

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ این روزها شاهد رد و بدل شدن پیام‌هایی میان مقامات وزارت خارجه ایران و مقامات اروپایی هستیم. پیش تر «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه اروپایی ها در عملیاتی شدن سازوکار اینستکس عقب هستند، گفت: «برای راه‌اندازی این سازوکار نیاز بود که ما سازوکار متناظری را راه اندازی کنیم که هفته گذشته راه اندازی شد و الان اروپایی ها هیچ بهانه ای ندارند برای این که کارشان را شروع کنند.»

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی با تاکید بر اینکه اروپایی ها بسیار عقب هستند بیان کرد: نباید این طور تصور کنند که جمهوری اسلامی منتظر آنها می ماند. روابط بسیار خوبی با همسایگان مان داریم و ساز و کارهای مشابهی با بسیاری از کشورها راه اندازی کردیم که عمل می‌کند. نمی‌دانم اروپایی‌ها برای یک ساز و کار مقدماتی چقدر وقت نیاز دارند.

, وی با تاکید بر اینکه اروپایی ها بسیار عقب هستند بیان کرد: نباید این طور تصور کنند که جمهوری اسلامی منتظر آنها می ماند. روابط بسیار خوبی با همسایگان مان داریم و ساز و کارهای مشابهی با بسیاری از کشورها راه اندازی کردیم که عمل می‌کند. نمی‌دانم اروپایی‌ها برای یک ساز و کار مقدماتی چقدر وقت نیاز دارند., وی با تاکید بر اینکه اروپایی ها بسیار عقب هستند بیان کرد: نباید این طور تصور کنند که جمهوری اسلامی منتظر آنها می ماند. روابط بسیار خوبی با همسایگان مان داریم و ساز و کارهای مشابهی با بسیاری از کشورها راه اندازی کردیم که عمل می‌کند. نمی‌دانم اروپایی‌ها برای یک ساز و کار مقدماتی چقدر وقت نیاز دارند., ,

اما در حدفاصل صحبت ‌های ظریف و اتمام فرصت اروپایی‌ها برای راه اندازی نهایی کانال مالی فی مابین سفیر فرانسه در واشنگتن توییت‌های بحث‌برانگیزش درباره حق هسته ای کشورمان منتشر کرد.

,

این  مقام فرانسوی در توئیتی عجیب و وقیحانه گفت: «ایران حتی بعد از پایان ضرب الاجل های  موجود در برجام هم حق غنی سازی ندارد و از آن جا که روسیه اورانیوم نیروگاه بوشهر را تأمین می کند، دلیلی برای غنی سازی اورانیوم در ایران نیست!»

, این  مقام فرانسوی در توئیتی عجیب و وقیحانه گفت: «ایران حتی بعد از پایان ضرب الاجل های  موجود در برجام هم حق غنی سازی ندارد و از آن جا که روسیه اورانیوم نیروگاه بوشهر را تأمین می کند، دلیلی برای غنی سازی اورانیوم در ایران نیست!», این  مقام فرانسوی در توئیتی عجیب و وقیحانه گفت: «ایران حتی بعد از پایان ضرب الاجل های  موجود در برجام هم حق غنی سازی ندارد و از آن جا که روسیه اورانیوم نیروگاه بوشهر را تأمین می کند، دلیلی برای غنی سازی اورانیوم در ایران نیست!», !,

توئیت این مقام فرانسوی در حالی است که طبق متن برجام همه محدودیت‌های فیزیکی اعمال‌شده ‌روی غنی‌سازی، از جمله محدودیت در تعداد و نوع ماشین‌های سانتریفیوژ، سطح غنی‌سازی، مکان‌های تأسیسات غنی‌سازی و میزان ذخایر اورانیوم غنی‌سازی‌شده، پس از 15 سال از زمان اجرایی شدن برجام برداشته خواهند شد. فرانسه از نخستین کشورهایی بود که بعد از خروج آمریکا از برجام از «توافق مکمل برجام» سخن گفت.

, .,

گفته های ژرار آرو به شدت مورد انتقاد «سید عباس عراقچی» معاون ظریف قرار گرفت.

,

عراقچی در توئیتی نوشت: اگر توییت های ژرار آرو ( سفیر فرانسه در آمریکا) موضع فرانسه را اعلام میکند، با نقض فاحش هدف و موضوع برجام و قعطنامه2231 مواجه هستیم. پاریس شفاف سازی کند، در غیر این صورت اقدام مقتضی را انجام خواهیم داد.

, عراقچی در توئیتی نوشت: اگر توییت های ژرار آرو ( سفیر فرانسه در آمریکا) موضع فرانسه را اعلام میکند، با نقض فاحش هدف و موضوع برجام و قعطنامه2231 مواجه هستیم. پاریس شفاف سازی کند، در غیر این صورت اقدام مقتضی را انجام خواهیم داد., عراقچی در توئیتی نوشت: اگر توییت های ژرار آرو ( سفیر فرانسه در آمریکا) موضع فرانسه را اعلام میکند، با نقض فاحش هدف و موضوع برجام و قعطنامه2231 مواجه هستیم. پاریس شفاف سازی کند، در غیر این صورت اقدام مقتضی را انجام خواهیم داد.,

, ,

 پس از اعتراض معاون وزیر امور خارجه ایران و احضار سفیر فرانسه در تهران، سفیر فرانسه در واشنگتن که گفته بود ایران در آینده هم امکان غنی‌سازی نخواهد داشت، توییت‌هایش را پاک کرده است.

,

اما این موضوع دو نکته اساسی را پیش روی دستگاه دیپلماسی کشورمان قرار می دهد.

,

حرف های سفیر فرانسه را باید جدی بگیریم یا نه: بسیاری مطرح می کنند که سفیر فرانسه حرف دل اروپایی‌ها را آنهم در دل آمریکا زد. سفیر فرانسه درآمریکا درواقع حق غنی سازی و ادامه برنامه هسته ای ایران را که در برجام مقامات ایرانی از جمله ظریف مدعی شدند به ایران اعطا شده و از برکات برجام است، رد کرد. برجام که از دیماه سال 94 تا به امروز روند اجرایی شدن خود را طی می کند هنوز عایدی چندانی برای کشورمان نداشته است. آمریکا در زمان «باراک اوباما» آنرا به طور ناقص اجرا کرد و «دانلد ترامپ» هم بعد از اینکه به کاخ سفید راه یافت به نوعی وعده انتخاباتی خود مبنی بر پارک کردن این سند توافق را عملی کرد و آمریکا را از برجام خارج کرد. اروپایی ها از آن زمان تا به امروز همواره به زبان مطرح کرده اند که از برجام حمایت می کنند اما در عمل چیز خاصی از قاره سبزی‌ها دیده نشده است.

, حرف های سفیر فرانسه را باید جدی بگیریم یا نه: , حرف های سفیر فرانسه را باید جدی بگیریم یا نه: , , آمریکا در زمان «باراک اوباما» آنرا به طور ناقص اجرا کرد و «دانلد ترامپ» هم بعد از اینکه به کاخ سفید راه یافت به نوعی وعده انتخاباتی خود مبنی بر پارک کردن این سند توافق را عملی کرد و آمریکا را از برجام خارج کرد. اروپایی ها از آن زمان تا به امروز همواره به زبان مطرح کرده اند که از برجام حمایت می کنند اما در عمل چیز خاصی از قاره سبزی‌ها دیده نشده است., آمریکا در زمان «باراک اوباما» آنرا به طور ناقص اجرا کرد و «دانلد ترامپ» هم بعد از اینکه به کاخ سفید راه یافت به نوعی وعده انتخاباتی خود مبنی بر پارک کردن این سند توافق را عملی کرد و آمریکا را از برجام خارج کرد. اروپایی ها از آن زمان تا به امروز همواره به زبان مطرح کرده اند که از برجام حمایت می کنند اما در عمل چیز خاصی از قاره سبزی‌ها دیده نشده است.,

در ابتدا قرار بود که اروپایی ها کانال مالی spv را عملیاتی کنند اما بیشتر با تلف کردن زمان از سوی آنها روبرو بوده ایم تا اینکه بعد از هفت ماه ماکت ناقص مالی به نام اینستکس را راه اندازی کردند که بسیاری از کارشناسان مطرح می کنند این کانال نیازهای برجام را برآورده نمی کند. امروز هم با صحبت های سفیر فرانسه در آمریکا بیشتر ماهیت بی عملی اروپایی‌ها و کش دادن راه اندازی حتی یک کانال مالی ناقص را می بینیم. به نظر می رسد بعد از این موضوع دستگاه دیپلماسی کشورمان بایستی با دیپلماسی فعال تری در این حضور مطالبان برجامی کشورمان بپردازد و از اروپا بخواهد که به وعده های خود عمل کند. این درحالی است که ظریف اخیرا هشداری به اروپا داده است و هنوز از اروپا مانند رفتار گذشته خود چیزی دیده نمی شود.

, spv,

چه چیز اروپا را گستاخ کرده است؟: در شرایطی سفیر فرانسه به طور گستاخانه حق هسته ای ایران که با مذاکرات مختلف توسط غربی ها به گفته دیپلمات های کشورمان پذیرفته شده را رد می کند که وزارت خارجه ایران پیش تر در برابر رفتارهای گستاخانه قاره سبزی ها که در نمونه برخورد بادیپلمات های ایرانی در اروپا و کشورهایی مانند فرانسه، آلمان و ... شاهد بودیم سکوت کرد. البته در برابر صحبت های سفیر فرانسه وزارت خارجه برخورد مناسبی از خود نشان داد اما اگر در گذشته وزارت خارجه همین شکل رفتار می کرد شاید شاهد گستاخی های سفیر فرانسه نبودیم.

, چه چیز اروپا را گستاخ کرده است؟:, چه چیز اروپا را گستاخ کرده است؟:, ,

این در شرایطی است که با هر قدمی که اروپا علیه ایران بر می داشت، کارشناسان حوزه بین الملل می پرسیدند که چرا دستگاه دیپلماسی از حق اقدام متقابل استفاده نمی کند. جالب اینجاست که بعد از راه اندازی کانال ناقص اروپایی‌ها به طور گستاخانه و طلبکارانه در بیانیه ای ایران نگرانی خود را از اقدامات ایران ابراز داشتند اما نسبت به کم کاری خود هیچ 

, این در شرایطی است که با هر قدمی که اروپا علیه ایران بر می داشت، کارشناسان حوزه بین الملل می پرسیدند که چرا دستگاه دیپلماسی از حق اقدام متقابل استفاده نمی کند., این در شرایطی است که با هر قدمی که اروپا علیه ایران بر می داشت، کارشناسان حوزه بین الملل می پرسیدند که چرا دستگاه دیپلماسی از حق اقدام متقابل استفاده نمی کند.,

انتهای پیام/ ح 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه