اخبار داغ

روایتی متفاوت از روستاهای فاروج، باجگیران و قوچان؛

شروع پیش تولید مستند با نام موقت «آساک»

شروع پیش تولید مستند با نام موقت «آساک»
نویسندگان و کارگردان مستند با نام موقت «آساک» از شروع پروژه ساخت این مستند در روستاهای قوچان استان خراسان رضوی خبر دادند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  علیرضا صفری تهیه کننده و آرمان مهرابی کارگردان و افسانه میرباقری عضو تیم نویسندگان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس؛ اظهار کردند: با توجه به اینکه منطقه قوچان روستاها و آثار تاریخی و باستانی بسیاری ثبت‌شده در فهرست آثار ملی در خراسان رضوی است؛ پرداختن به معرفی این روستاها ومخصوصا شهرستان باجگیران، فاروج و قوچان از اولویت‌ها و رسالت‌های اصلی است.

وی افزود: این مستند در حال حاظر با حمایت و سرمایه شخصی در حال تهیه و پیش تولید بوده و منتظر حمایت سازمان ها، فرهنگ دوستان هستیم و از چند روز پیش رسماً پیش تولید مستند با نام موقت "آساک" آغازشده است.
 

در ادامه آرمان مهرابی کارگردان این مستند با اشاره به اینکه شهرستان قوچان تنها شهر کشور است که در تولید و صادرات کشمش، برگه زردآلو، شیره انگور می‌باشد که همه ساله در بسته‌های استاندارد شده به کشورهای خارجی صادر می کند. با توجه به تاریخ طولانی تمدن در منطقه قوچان، این خطه از این مرز پرگهر، سینه‌ای مالامال از تاریخ و فرهنگ دارد و در هر گوشه از این منطقه اثری تاریخی خفته است که یادگار تاریخ کهن این سرزمین است. مهرابی گفت: در محتوای این مستند بیشتر سعی خواهد شد تا ابعاد مختلف زندگی مردم این روستا و فعالیت‌های مربوط به حوزه تولیدات، اقتصاد، ورزش کشتی با چوخه، فرهنگ و هنر این خطه معرفی گردد.


وی بیان داشت: این مستند حاصل چند ماه تحقیق و پژوهش در گروه رسانه‌ای صاف نیوز و با حمایت موسسه فرهنگی مدافعان فیلم با توجه به امکانات موجود در حال پیش تولید و تهیه است.


وی افزود: هدف ما این است که همراه با به تصویر کشیدن به بینندگان به مباحثی همچون آداب،رسوم و فرهنگ،لهجه و گویش،بافت سنتی روستا،نوع پوشش مردم این اقلیم برای آشنایی بیشتر مخاطبان با زندگی مردم این خطه پرداخته شود.


وی خاطرنشان کرد: سعی کرده‌ایم یک نگاه اجتماعی به مردم این شهرستان را چاشنی کار خودکرده و روح پر مهر حاکم بر فضای زیست در قوچان، فاروج و روستاهای زیبا ازجمله سادگی و بی‌آلایشی مردم در کنار طبیعت زیبا و منحصربه‌فرد را با نمایش لوکیشن های جذاب و بکر به نمایش بگذارم که تصاویر خود منتقل‌کننده اطلاعاتی مفید برای مخاطبان این اثر باشد.

 
وی گفت: امیدواریم با حمایت‌های خوب مردم قوچان بتوانیم با معرفی هنر موسیقی، ورزش دیدنی کشتی با چوخه مانع از فراموشی این فرهنگ اصیل و منحصربه‌فرد شده باشیم.


کارگردان مستند با نام موقت"آساک" ابراز داشت: مسئولیت نویسندگی این مستند را افسانه میرباقری و آرمان مهرابی، گویندگی متن را حسین رضایی، تدوین؛ حیدر کریمی خوزانی و رایزنی و مذاکره برای ساخت موسیقی این پروژه با آقای محسن میرزاده خواننده محبوب کرمانج ادامه دارد و در صورت توافق موسیقی این مستند زیبا را بر عهده خواهند داشت.



وی در پایان افزود: امیدوارم مرحله تصویربرداری این پروژه بهمن سال جاری به پایان رسیده و پس از پایان مرحله تدوین تلاش خواهیم کرد تا این مستند برای معرفی به همه‌ی هم‌ وطنانمان در شبکه تلویزیونی استان و شبکه‌های سیمای ملی به نمایش درآید.

در ادامه خانم افسانه میرباقری عضو تیم نویسندگان مستند با نام موقت « آساک » گفتند:
مستند به نام موقت «آساک» نگاهی ژرف است با رویکردِ داستانی به شهر قوچان از توابع خراسان رضوی، و دویست روستای اطراف‌اش. این‌که چگونه زندگی می کنند، حرف می‌زنند، امرار معاش می‌کنند، لباس می‌پوشند، فرزندان‌شان را بزرگ می‌کنند، موسیقی می‌نوازند، با مهمانان‌شان تعامل می‌کنند، و هزاران چگونگی دیگر... شکل مستند گونه‌ی با نام موقت «آساک» را رقم می‌زند؛ که در پروژه‌ای طولانی مدت، با عواملی پژوهش‌گر و علاقمند به زیست محلی قوچانیان، و در تعامل با محلی‌هایی که از همان ابتدا دل‌های‌شان به روی پروژه باز بوده است، شروع خواهد شد و به امید حق ادامه خواهد یافت.
و اما بخش داستانی و روایت‌گر این پروژه که همراه با مستند پیش می‌رود، همان داستان‌های محلی و جذابی ست که پیرهای قوچان خوب بلدند و نباید که فراموش شوند.
پروژه‌ی با نام موقت «آساک» تلاشی ست برای ادغام نگاه مستندگونه و پژوهش‌گرانه، با قصه‌های محلی قوچان که حتما سببِ  ایجاد همراهی مخاطب‌ها خواهد بود. و هدف‌اش حفظ آیین‌ها و زیبایی های این بومِ تاریخی باستانی، فرهنگ و هنر، آئین ها، مراسم ها و تشریفات، جلب نظرِ گردش گران ایرانی و خارجی، و آشنایی مخاطب ایرانی با کشور بزرگِ ایران، با نگاهی پژوهش‌گرانه و علمی است.
 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه