اخبار داغ

کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گو با دانا؛

فعالیت هسته ای ایران بعد از پایان برجام با تهدید شورای امنیت مواجه خواهد شد/ اروپایی ها به ما اجازه نخواهند داد که غنی سازی را حتی به 20 درصد برسانیم

فعالیت هسته ای ایران بعد از پایان برجام با تهدید شورای امنیت مواجه خواهد شد/ اروپایی ها به ما اجازه نخواهند داد که غنی سازی را حتی به 20 درصد برسانیم
علی بیگدلی به اظهارات اخیر یک مقام فرانسوی در واشنگتن اشاره کرد و گفت: اگر اتحادیه اروپا از برجام خارج شود دیگر چیزی به نام برجام باقی نخواهد ماند و ایران هم نمی تواند اقدام خارج از این قاعده کند؛ اگر جمهوری اسلامی ایران هر اقدامی کند با تهدیدات شورای امنیت مواجه خواهد شد و شورای امنیت ایران را تحریم خواهد کرد و آن تحریم، تحریم عامی خواهد بود.
[

علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گو باشبکه اطلاع رسانی راه دانا با اشاره به اظهارات اخیر سفیر فرانسه در واشنگتن اظهار داشت: همان زمان که قرارداد برجام برای مدت 10 سال امضاء شد یعنی از سال 2015 تا 2025، در یک مصاحبه ای گفتم این یک فرصت است تا مسئله برجام از آن حرارت و التهابی که دارد فروکش کند، ولی به این معنا نیست که به ایران اجازه دهند به سمت غنی سازی 20 درصدی و بالاتر از آن برود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی تصریح کرد: رژیم صهیونیستی در سال 1981 به سایت های هسته سوریه و عراق حمله کرد بر همین اساس با توجه به این سوابق و خصومتی که ایران نسبت به رژیم صهیونیستی دارد، نباید انتظار داشت که بعد از 2025 به طور آزاد میزان غنی سازی خود را به بالاتر از 20 درصد برد.

,

کارشناس مسائل بین الملل خاطر نشان کرد: سفیر فرانسه این صحبت ها را کرده تا به ایران بفهماند نباید به صحبت هایی که برخی مقامات هسته ای در خصوص غنی سازی هسته ای کرده است عمل کند.

,

بیگدلی افزود:  قبلا هم گفته ام که فکر نمی کنم این حرف های مقامات هسته ای قابل اجرا باشد، یعنی اگر ایران دست به چنین اقدامی بزند، پرونده اش به شورای امنیت و ذیل فصل هفتم می رود و این مساله برای ایران خطرناک خواهد بود.

,

وی بیان داشت: ادعای سفیر فرانسه قابل پیش بینی بود و این پیامی است که به ایران داده تا فکر غنی سازی را به سرش نزند.

,

این کارشناس به نظر رهبری در خصوص حرام بودن بهره برداری هسته ای از غنی سازی اشاره کرد و گفت: این مسئله یک بحث جداگانه است و در واقع به هیچ وجهی اروپایی ها به ما اجازه نخواهند داد که غنی سازی را حتی به 20 درصد برسانیم.

,

بیگدلی در پاسخ به این سوال که "واکنش دستگاه دیپلماسی ما در قبال ادعای سفیر فرانسه چه باید باشد؟" تصریح کرد: دستگاه دیپلماسی ما از یک طرف تابع شرایط بین المللی و از یک طرف تابع وضعیت نهاد هسته ای است و برای فضای داخلی هم ناچار است یک نوع اظهار نظری داشته باشد.

,

وی ادامه داد: اما واقعیت قضیه این است که ایران به هیچ وجه از جهت فضای بین المللی و شورای امنیت اجازه پیدا نخواهد کرد که غنی سازی را از سر بگیرد، چون پرونده ایران به شورای امنیت خواهد رفت.

,

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه "آیا این مسئله به نوعی فکتی برای پایان برجام است؟" گفت: همان روزی که برجام امضاء شد و برای آن تاریخ انقضاء قرار دادن، این پیامی بود که فعالیت های برجام را به پایان برسانند؛ آن چه که الان از فرآورده های هسته استفاده می کنیم آن چیزی است که برای رفع نیازهای داخلی ما در اختیار خواهد بود و بیش از آن عملی نخواهد شد و در حقیقت این پایان آن برجامی است که ما انتظار آن را داشتیم.

,

کارشناس مسائل اروپا با اشاره به یکی از مصاحبه های آقای لودریان وزیر امور خارجه فرانسه که دلیل ماندن در برجام را توضیح داده بود، گفت: تنها راه اروپا برای کنترل فعالیت های ایران این است که در برجام باقی بماند و یک نظارتی بر فعالیت های هسته ایران داشته باشد و اگر از برجام خارج شویم، ایران آزاد خواهد شد و ممکن است مجدداً دست به اقدامات جدیدی برای اقدامات هسته ای بزند.

,

علی بیگدلی تصریح کرد: اگر اتحادیه اروپا از برجام خارج شود دیگر چیزی به نام برجام باقی نخواهد ماند و ایران هم نمی تواند اقدام خارج از این قاعده کند؛ اگر جمهوری اسلامی ایران هر اقدامی کند با تهدیدات شورای امنیت مواجه خواهد شد و شورای امنیت ایران را تحریم خواهد کرد و آن تحریم، تحریم عامی خواهد بود.

,

وی در پاسخ به این سوال که "وقاحت دنباله دار فرانسوی ها چه معنایی دارد؟" گفت: فرانسه به دلیل اینکه در سال 1947بنیان گذار اتحادیه اروپا بوده است و نسبت به کشورهای دیگر قدرتمندتر است و نفوذ بیش تری در اتحادیه اروپا دارد.

,

این کارشناس اشاره کرد: انگلیس هم به طورکامل عضو اتحادیه اروپا نبوده است و آلمان هم آن توانایی لازم از جهت نظامی و سیاسی را ندارد و یک کشور صنعتی است.

,

بیگدلی در پایان گفت: فرانسه به خودش این اطمینان را می دهد که با تصمیم گیری هایش بتواند کشورهای دیگر اتحادیه اروپا را هم بتواند تحت تاثیر قرار دهد که این هم دلیلی بر وقاحت این کشور است.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه