اخبار داغ

نفرات برتر سومین جشنواره استانی موسیقی سنتی عاشیقی معرفی شدند

نفرات برتر سومین جشنواره استانی موسیقی سنتی عاشیقی معرفی شدند
سومین جشنواره استانی موسیقی عاشیقی مکتب ارومیه در حوزه هنری آذربایجان غربی با معرفی افراد برگزیده به کار خود پایان داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اروم نیوز، مسئول واحد موسیقی حوزه هنری آذربایجان غربی صبح امروز در آیین اختتامیه این جشنواره با اشاره به اینکه در مرحله نخست این رویداد ۵۰ هنرمند به رقابت پرداختند، اظهار داشت: ۳۰ نفر از این تعداد به مرحله دوم راه یافت و در نهایت ۱۳ نفر در مرحله سوم هنر خود را در موسیقی عاشیقی نشان دادند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز,

داریوش علیزاده افزود: «علی قلیزاده» از میاندوآب در این جشنواره استانی رتبه اول را از آن خود کرد و «نباتعلی علیزاده» از ارومیه مقام دوم را به دست آورد.

,

وی افزود: مقام سوم این جشنواره به صورت مشترک به «عبدالله اشرفی» از ارومیه و «تقی اباذری» از خوی رسید و «محمد علیلو» از خوی و «رضا پوینده» از نقده نیز به ترتیب چهارم و پنجم شدند.

,

مسئول کانون عاشیق های حوزه هنری آذربایجان غربی بیان کرد: این کانون از ۱۳۸۹ فعالیت خود را در ارومیه آغاز کرد و تاکنون بیش از ۳۲۰ جلسه در مرکز استان برگزار کرده است.

,

علیزاده افزود: در طول هشت سال گذشته ۳۲۰ کنسرت رایگان برای عموم مردم در حوزه هنری آذربایجان غربی برگزار شده و ۱۵ عاشیق جوان از شهرستان های مختلف به جامعه هنری معرفی شده است.

,

وی تاکید کرد: برگزاری جشنواره آتی به صورت ملی و بین المللی، برگزاری همایش برای شناساندن موسیقی عاشیقی مکتب ارومیه، نام گذاری میدان ها و کوچه ها به نام بزرگان این هنر نظیر «دوللو مصطفی» و حمایت از هنرمندان برای شرکت در جشنواره های خارجی و رسیدگی به وضعیت مالی این قشر، انتظارات هنرمندان این شاخه هنری از مسئولان فرهنگی آذربایجان غربی است.

,

مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری نیز در این مراسم گفت: عاشیق ها راویان اخلاق و مروجان سبک زندگی ایرانی و آذربایجانی هستند.

,

میلاد عرفان پور افزود: برگزاری چنین جشنواره هایی به حفظ میراث فرهنگی نواحی مختلف کشور کمک می کند و باید این گنجینه مهم و تجربه های استادان به عاشیق های جوان نیز منتقل شود.

,

رییس حوزه هنری آذربایجان غربی نیز در این مراسم گفت: سومین جشنواره استانی موسیقی عاشیقی «مکتب ارومیه» رویدادی فرهنگی و هنری در سطحی تخصصی است که به همت واحد موسیقی حوزه هنری آذربایجان غربی و مشارکت شهرداری و شورای اسلامی ارومیه طی اسفند سال ۱۳۹۷ با هدف رشد و توسعه موسیقی فولکلور فاخر در ارومیه برگزار شد.

,

احد هوشمند با اشاره به اینکه موسیقی فولکلور با آیین استاد و شاگردی گره خورده است، گفت: عاشیق ها قشر اخلاق مدار بوده و محتوای شعر آنان مملو از مولفه های فرهنگی و حماسی است.

,

وی با بیان اینکه موسیقی عاشیقی مکتب ارومیه به عنوان میراث فرهنگی ناملموس به ثبت ملی رسیده است، افزود: برگزاری چنین جشنواره هایی به بقا، اشاعه و شناساندن این نوع موسیقی کمک می کند.

,

پیش از این جشنواره استانی موسیقی عاشیقی «مکتب ارومیه» طی سال های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۵ به کوشش واحد موسیقی حوزه هنری آذربایجان غربی در ارومیه برگزار شده بود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه