اخبار داغ

رویاهایی که پشت برنامه‌های کاغذی رنگ می‌بازد؛

روزگار سخت‌گذر جوانی در بیکارترین استان کشور

روزگار سخت‌گذر جوانی در بیکارترین استان کشور
اینجا در بیکارترین استان کشور روزگار جوانی به سختی می‌گذرد و شادابی و طراوت جوانی رنگ می‌بازد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی مرصاد ، می‌گذرد، اما به سختی؛ این روزگاری که نامش را جوانی گذاشته‌اند و بهترین روزهای عمر هر آدمی است و شادابی و انرژی این روزها می‌تواند آینده‌ای زیبا را رقم بزند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه اطلاع رسانی مرصاد,

متاسفانه بیش از هر سن دیگری جوانان ما با مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مواجه هستند تا جایی که تحصیل در دانشگاه های سراسری، ازدواج های خوب و برخورداری از شغلی مناسب برای بسیاری از جوانان به خواب و خیال تبدیل شده است.

,

مشکلاتی که خیلی زود سبب می شود جوانان جوانی نکرده پیر شوند در حالی که همچنان مسئولان امر به نگاشتن برنامه هایی کاغذی مبادرت می کنند دریغ از نشستن پای درد دل آن ها و دستی گره گشا برای بازکردن گره های زندگی جوانان.

,

ا

, ا,

اشتغال مهمترین مشکل جوانان کرمانشاهی

,

مهدی فتاحیان، معاون امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان کرمانشاه به خبرنگار مرصاد گفت: اشتغال، مهمترین مشکل جوانان کرمانشاهی است.

,

وی با بیان اینکه پرداختن به مقوله اشتغال جوانان اصلی ترین اولویت کاری است، اظهار داشت: حوزه معاونت فرهنگی و امور جوانان وزارت ورزش و جوانان تفاهم نامه ای با بانک رسالت و صندوق کارآفرینی امید برای حمایت از طرح های اشتغال زای جوانان امضا کرده است.

,

این مسئول افزود: بر همین مبنا توانستیم تمام اعتباری که معاونت امور جوانان نزد بانک رسالت داشت به طرح های مصوب تخصیص دهیم که بالغ بر 17 میلیارد و 500 میلیون ریال بود همچنین توانستیم از طریق صندوق کارآفرینی امید هم 34 میلیارد ریال تسهیلات به منظور حمایت از طرح های مذکور جذب کنیم. این مبلغ از تسهیلات برای 48 فقره طرح اشتغالزا است که تاکنون 14 فقره ی آن پرداخت تسهیلات و باقی آنها در مرحله اخذ ضمانت نامه و مراحل اداری هستند.

فتاحیان اولویت دوم معاونت فرهنگی و امور جوانان را بررسی موضوع آسیب های اجتماعی اعلام و عنوان کرد: اعتبارات بسیار خوبی برای مبارزه با آسیب های اجتماعی در اختیار این حوزه قرار گرفته شده که باید با برنامه ریزی درست و استفاده از سمن های تخصصی بتوانیم موجب کاهش آسیب ها شویم.

,
,
,

وی افزود: یکی از مهمترین آسیب هایی که اکنون روی آن متمرکز شده ایم طلاق است؛ متاسفانه هنوز نتوانسته ایم به نتیجه مطلوب برسیم با این حال با تعدادی از روانشناسان در حال بررسی علت اصلی طلاق هستیم چون بالاخره طلاق یک علت ثابت و کاملا مشخص ندارد در نتیجه وظیفه  ما این است علل طلاق را کشف کنیم و در صدد رفع آن علل باشیم.

به گفته فتاحیان، یکی دیگر از وظایف معاونت فرهنگی و امور جوانان نظارت بر پرداخت وام ازدواج برای تسهیل در موضوع مبارک ازدواج است که در این میان در سال گذشته 17 هزار و 293 واقعه ازدواج رخ داده است که 11 هزار و 483 مورد آن برای اخذ وام ازدواج در سامانه ثبت نام کرده اند از این تعداد بیش از 97.7 درصد آن ها موفق به دریافت وام ازدواج شده اند.

وی اولویت دیگر سازمان ورزش و جوانان را توسعه کمی و کیفی سازمان های مردم نهاد دانست و گفت: اکنون به لحاظ کمی حدود 70 سمن داریم که قریب به اتفاق آنها فعال هستند این تعداد از سمن ها از نظر کمی مورد رضایت ما نیستند باید تلاش کنیم که جوانان بیشتری را به این عرصه وارد کنیم و جامعه مدنی مان را رشد دهیم.

,
,
,
,
,

فتاحیان خاطرنشان کرد: توان دولت ها محدود است و باید برای رفع مشکلات جامعه از توان مردمی هم استفاده کنیم. به این منظور یکی از اهداف بسیار مهم ما حمایت از رشد کمی سمن هاست. البته باید در کنار رشد کمی به توانمندسازی آنها و رشد کیفی شان هم بپردازیم برهمین مبنا درصدد توان افزایی سمن ها و سوق دادن آن ها به سمت تخصصی شدن هستیم، اکنون مهمترین بازو اجرایی ما در مبارزه با آسیب های اجتماعی، سمن ها هستند؛هر چقدر کارایی سمن ها بیشتر باشد خدمت رسانی آنها به مردم و توان کمک به دولت بیشتر خواهد شد.

وی عملکرد سال گذشته معاونت فرهنگی و امور جوانان را مثبت ارزیابی و عنوان کرد: نقایصی هم به خصوص در حوزه فرهنگ وجود دارد بر همین مبنا ما باید در این معاونت تعریف درست تری از مقوله فرهنگ داشته باشیم. جامعه استان ما به واسطه وجود مذاهب و زبان و قومیت دارای گوناگونی است باید با نگاهی همه جانبه، برنامه های فرهنگی متنوع تری داشته باشیم.

,
,
,

فتاحیان افزود: باید نشاط و امید را در جامعه گسترش دهیم این مهم مگر با استفاده از فعالین فرهنگی باسواد و متعهد انجام نمی شود، گاهی به دلیل بی توجهی یا شاید بی سوادی برای ایجاد نشاط و شادمانی، رفتارهای مبتذل و ناهنجاری به اسم فرهنگ به نمایش می گذاریم که موجب نگرانی اقشار زیادی در جامعه شده است. لذا باید بین نشاط و ابتذال فرق بگذاریم در نتیجه باید برای جامعه ای به گوناگونی فرهنگی استان کرمانشاه، تعریفی درست تری از کنش فرهنگی داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: نیاز است به مقوله فرهنگ و تعریف آن اهتمام بیشتری داشته باشیم که صدمات وارد شده پیشین بر اثر نادانی و اشتباه را جبران کرده و تکرار نکنیم، این اتفاق به دلیل غیر متخصص بودن برخی از مجریان فرهنگی صورت گرفته است.

,
,
,

فتاحیان با یادآوری بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر استفاده از توان جوانان در بیانیه گام دوم انقلاب گفت: مهمترین مشکلات جوانان عزیز استان ما موضوع اشتغال است؛ هر چند تصمیمات کلان استانی در این حوزه گرفته نمی شود، اما تمام تلاش مان را کرده ایم که تسهیلاتی که در سال قبل برای حمایت از اشتغال جوانان در اختیار این معاونت قرار گرفته را جذب کنیم که بتوانیم در سال آینده اعتبار بیشتری برای حمایت از جوانان مان دریافت کنیم.

,

ا

, ا,

در حق جوانان اجحاف شده است

,

علیرضا قاسمی، جامعه شناس کرمانشاهی هم به خبرنگار مرصاد گفت: در حق جوانان اجحاف شده است آن ها استحقاق شرایط بسیار بهتر از وضعیت موجود را دارند.

,

وی اظهار داشت: موضوع جوان در سطح کشور چنان با اهمیت است که یک وزارت خانه ورزش و جوانان و نیز شبکه تلویزیونی جوان به آن اختصاص داده شده همچنین بر اساس آمار موجود جمعیت کشور ما هنوز به طور کلی دوره جوانی را پشت سرنگذاشته است.

,

این جامعه شناس کرمانشاهی با بیان اینکه برخی تا 30 سالگی و برخی تا 35 سالگی را دوره جوانی می دانند، عنوان کرد: مجموع این عوامل ایجاب می کند به لحاظ کمی و کیفی باید جوانان نقشی فعال در توسعه پایدار و پیشرفت کشور داشته باشند و برای آن ها برنامه هایی در یک چارچوب کلی با نظر کارشناسان و با توجه به نیازهای جوانان تدارک دیده شود.

,

قاسمی با بیان اینکه چنین برنامه ریزی هایی دو طرفه است از طرفی آینده کشور را تضمین و راه های توسعه کشور را هموار و از سویی نیازهای جوانان را برطرف می کند گفت: اگرچه در سطح کشور برنامه هایی از سوی وزارت ورزش و جوانان، دانشگاه ها و ارگان های مختلف برای جوانان تدارک دیده شده اما در حال حاضر به همان اندازه که برای تحصیل جوانان در دانشگاه ها صندلی وجود دارد به همان نسبت امکان اشتغال و بهره مندی از امکانات ورزشی و رفاهی وجود ندارد.

,

وی با تاکید بر اینکه بسیاری از جوانان به دلیل نبود اشتغال و درآمد با مشکلات ازدواج مواجه اند و آینده آنان در چشم انداز دوری متصور شده است، افزود: باید برای جوانان برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدتی از سوی دست اندرکاران امر در نظر گرفته شود.

,

قاسمی خاطرنشان کرد: جوانی دارای شور ونشاط است و برهمین مبنا کوتاهی های مسئولان ممکن است سبب وارد آمدن آسیبهای جدی از نظر روانی به جوانان شود بنابراین تدوین برنامه های واقعی و ضربتی صرف نظر از شعاردهی ضرورت دارد.

,

وی افزود: نباید همانند یک فرد بزرگسال از جوانان انتظار داشته باشیم و نسبت به آن ها سخت گیر باشیم بلکه باید برای آن ها حداقل هایی از استقلال و آزادی در نظر گرفته شود همچنین به بهانه ظاهر طرد نشوند بلکه فضایی آرام بخش از نظر فرهنگی، روحی و روانی، حقوقی و اجتماعی برای آن ها فراهم شود زیرا در دوره جوانی تا حدودی عصیان گری وجود دارد که این باید در برخورد با آن ها لحاظ شود.

,

قاسمی با بیان اینکه باید با ارائه آموزش بیشتر شرایط ورود جوانان به بازار کار و ایجاد زمینه ازدواج آن ها فراهم شود، گفت: صرفا شعار دادن و اکتفا کردن به برنامه های حداقلی سبب محروم شدن کشور از وجود نیروهای فعال می شود در حالی که کشورهای پیشرفته خواستار به کارگیری جوانان هستند اما در کشور ما با وجود برخورداری از این جوانان آن گونه که شایسته است مورد توجه قرار نمی گیرند.

,

وی با تاکید بر اینکه به منظور توسعه کشور باید در برنامه های تولیدی، عمران و آبادانی از وجود جوانان استفاده شود، افزود: در این میان با تشکیل تیمی قوی، باید اولویت های بودجه ای نیز اختصاص داده شود.

,

قاسمی خواستار هموار کردن مسیر مشارکت اجتماعی جوانان شد و عنوان کرد: جوانان سرمایه های در دسترس هستند که استفاده از انرژی و توان آن ها هم از نظر توجه به قانون اساسی و حقوق شهروندی قابل دفاع و ارزشی بوده و هم می توانند برای آینده جامعه مفید باشند با این حال چرا نیرویی که می تواند در خدمت جامعه باشد باید بر اثر بیکاری به عنوان یک عضو خنثی در باشد یا مجبور به روی آوری به مشاغلی غیر تخصصی باشند؟

,

وی با تاکید بر اینکه نباید تنها در قالب یک روز به جوانان و نیازهای آن ها توجه شود، افزود: بر اساس آمارهای رسمی منتشر شده بیکاری عمومی کل جمعیت بسیار کمتر از جمعیت جوان به ویژه تحصیل کرده های دانشگاهی است و بیکاری جمعیت زنان جوان تحصیل کرده بیشتر از مردان است.

,

قاسمی با بیان اینکه تاکنون در حق جوانان بسیار اجحاف شده با تاکید بر اینکه جوانان باید بتوانند نقش حداکثری در اجتماع ایفا کنند، گفت: باید همان گونه که قوانینی برای بازنشستگی وجود دارد شرایطی برای به کارگیری قانونی جوانان ایجاد شود و با افرادی که در این زمینه مانع تراشی می شود برخورد شود.

,

وی با تاکید بر اینکه این سالها به اندازه کافی شعار داده شده عنوان کرد: در زمان جنگ و وقوع بلایای طبیعی از جمله سیل و زلزله اخیر جوانان پای کار آمدند بنابراین این ها استحقاق توجه بیشتری از نظر قانونی دارند.

,

قاسمی خاطرنشان کرد: بیشتر جوانان ما از نظر تحصیلی و دانشگاهی زمینه اشتغال را دارند با این حال به دلیل بی توجهی مسئولان به شغل های غیر تخصصی روی آورده اند.

,

وی با اشاره به سیره و سنت پیامبر اکرم(ص) مبنی بر توجه به جوانان افزود: افرادی که سن آنان افزایش یافته باید جای خود را به جوانان بدهند امیدواریم در مجلس و در سطوح بالا، میانی و پایین نیز زمینه های اشتغال و ازدواج جوانان فراهم شود.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه