اخبار داغ

«روز جوان» و ضرورت توجه به نسل جوان به عنوان سرمایه اجتماعی

«روز جوان» و ضرورت توجه به نسل جوان به عنوان سرمایه اجتماعی
«روز جوان» فرصتی مناسب برای نگاه دوباره به مسائل حوزه جوانان در کشور است و بازتعریف دوباره این نسل به عنوان سرمایه اجتماعی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از قم فردا، یازدهم ماه شعبان در تقویم رسمی کشور و به مناسبت سالروز ولادت باسعادت حضرت علی اکبر علیه السلام با عنوان «روز جوان» نامگذاری شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, قم فردا,


باید گفت جوانى بهترین و حساس ‌ترین دوره زندگی انسان است که می توان سرنوشت خویش را در آن رقم زد؛ چراکه قالب وجودى یک انسان در دوره جوانى شکل می ‌گیرد و آینده او هم بر همین اساس رقم می‌خورد.

در عین حال نسل جوان، نسل پویای هر جامعه است و به همین دلیل آنان، ارزشمندترین سرمایه اجتماعی جوامع هم محسوب می شوند.

البته درباره جوانان، سخن بسیار است؛ اما کسی هم تردیدی ندارد که اهمیت دادن به نسل جوان، به معنای اهمیت دادن به آینده­ اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی یک جامعه است و به همان اندازه­ که به جوانان یک جامعه، ارزش و اعتبار داده شود؛ این امکان وجود دارد که  ظرفیت های گوناگون جامعه شکوفاتر شود.

ضرورت سرمایه گذاری بر نسل جوان با هدف تضمین آینده
از این رو می ­توان نتیجه گرفت که بهترین سرمایه گذاری در هر جامعه، سرمایه گذاری بر نیروی انسانی به ویژه نیروی انسانی جوان است که می توانند تکلیف امروز و فردای جوامع را روشن کنند؛ بنابراین لازم است تا همه به سرمایه گذاری بر نسل جوان، توجهی ویژه داشته باشند و با این اقدام مهم، بر امنیت اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی جامعه بیفزایند.

یکی از مهم ترین راه ها برای این امر، سپردن مسئولیت های مهم به جوانان است که می تواند بار مسئولیت پذیری آنان را نیز صد چندان کند؛ نکته ای که بارها مورد توجه و عنایت رهبر معظم انقلاب نیز قرار گرفته و در همین بیانیه گام دوم انقلاب نیز به آن اشاره شده است.

در همین باره، ذبیح الله سعیدی به عنوان یکی از کارشناسان حوزه جوانان بر این باور است که نسل مدیران کشور نیاز به پشتوانه سازی و جایگزینی دارند که این مهم باید به عنوان یک سیاست قطعی و همیشگی دنبال شود.

وی همچنین می گوید:
بر عهده دولت است که ضمن برنامه ریزی برای پشتوانه سازی جهت آینده مدیریتی کشور، به همین نیروهای موجود جوان هم اعتماد کند و به آنان مسئولیت بسپرد؛ در عین حال که به فرموده مقام معظم رهبری، بر جوانان نیز فرض است تا شانه های خود را بر پذیرش بار مسئولیت آماده کنند و در صحنه باشند.


جوان و لزوم تمسک به تحصیل، تهذیب و ورزش
اکنون شایسته است تا نگاهی هم به برخی توصیه های جاودان و ماندگار حضرت آیت الله خامنه ای به جوانان داشته باشیم؛ توصیه هایی که یکی از مهم ترین آن ها، سفارش جوانان به تحصیل، تهذیب و ورزش است:
«اگر در یک جمله ی کوتاه از من بپرسند که شما از جوانان چه می خواهید، خواهم گفت: تحصیل، تهذیب و ورزش.
من فکر می کنم که جوانان باید این سه خصوصیت را دنبال کنند.
تحصیل اعم از تحقیق و کارهای علمی هم است. چون این نیرو در جوانان هست، بایستی در کار تحصیل خیلی تلاش کنند. هر کاری هم بخواهید بکنید، در دوران جوانی می شود کرد، یعنی در هر سه زمینه –هم زمینه ی علمی، هم در زمینه ی تهذیب نفس، هم در زمینه ی ورزش –باید در دوره ی جوانی کار کنید. البته همه می دانند که در دوره ی پیری، ورزش این قدر تأثیری که در دوره ی جوانی دارد، ندارد. اما غالبا تهذیب نفس را نمی دانند، خیال می کنند انسان باید بماند، پیر که شد، عبادت و تهذیب نفس کند. در حالی که آن وقت تهذیب نفس مشکل است، و گاهی محال است. در دوره ی پیری، تهذیب نفس سخت است، اما در دوره ی شما- در دوره ی جوانی- تهذیب نفس خیلی آسان است.
به هر حال جوانان این سه کار را باید جدی بگیرند.»

جوان، خانواده و احترام متقابل
و اما علاوه بر مسئولان، خانواده ها و والدین هم وظیفه ای بر دوش دارند که باید به آن توجه کنند.

اولین نکته ای که پدران و مادران و البته مربیان باید درباره پرورش جوان و شیوه رفتار درست با او باید بدانند، آگاهی از مقتضیات هویت جوانی و دادن شخصیت به جوانان است؛ به بیان دیگر باید دانست جوان در حال تکوین هویت جدید خود است و از این رو نیاز دارد تا شخصیتش به رسمیت شناخته شود.

در عین حال شکی نیست که تکریم جوانان و احترام به شخصیت آنان از نظر مذهبی نیز یکی از وظایف قطعی پدران و مادران و عموم افراد جامعه است.

همچنین یکی از اشتباهات رایج و شایع برخی از والدین این است که تبادل عاطفی با فرزندان را صرفاً در دوران کودکی و حداکثر نوجوانی قابل قبول می دانند و دوره جوانی را بی نیاز از این مقوله تلقی می کنند، در حالی که آدمی در همه مراحل زندگی، حتی تا لحظه مرگ، چشم انتظار محبت و لطف دیگران است که البته این تبادل عاطفی در هر مرحله ای از زندگی متفاوت است و نباید به حس ترحُّم تعبیر شود.

«طرف مشورت قرار دادن جوان و اهمیت دادن به نظر او»، «دادن آزادی نسبی به آنان» و البته «رعایت احترام متقابل»، دیگر مواردی است که باید درباره رفتار با نسل جوان، مورد توجه خانواده ها، والدین و البته معلمان و مربیان آموزشی قرار گیرد.

اکنون به این نکته باز می گردیم که انقلاب اسلامی با سه ویژگی وحدت، مردمی بودن و جوان گرایی شکل گرفت و به پیروزی رسید و البته همچنان به این سه اصل به ویژه جوان بودن خود و بهره مندی از نیروی انسانی جوان می بالد؛ به شرط آن که هم مسئولان و خانواده ها حداکثر تلاش خود برای رفع مشکلات جوانان به کار گیرند و هم خود جوانان، هویت خود را پاس دارند و برای ارتقای توانمندی های خود بکوشند ان شاء الله.

انتهای پیام/

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه