اخبار داغ

هشدار دامپزشکی قزوین در خصوص بیماری تب سه روزه

هشدار دامپزشکی قزوین در خصوص بیماری تب سه روزه
با توجه به در پیش بودن فصل گرما و افزایش فعالیت حشرات، احتمال بروز بیماری "تب سه روزه" در دام های سنگین افزایش می‌یابد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  رضا پارسامهر در گفت‌وگو با صبح قزوین اظهار کرد: بیماری تب سه روزه یک بیماری ویروسی و عفونی دامی غیر قابل انتقال به انسان است که تنها در گاو و گاومیش بروز می‌کند و می‌تواند موجب ایجاد خسارت‌های اقتصادی فراوان به دامداران شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح قزوین,

وی افزود: بیماری اغلب با علائم ناگهانی تب (42 درجه سانتیگراد)، لنگش، بی اشتهائی، آبریزش درد مفاصل، سفتی عضلات و تب به صورت دو یا چند مرحله‌ای مشاهده می‌شود.

,

معاون اداره دامپزشکی قزوین تصریح کرد: در فاز اول بیماری، درجه حرارت پائین‌تر از فازهای بعدی است و قطع فعالیت شکمبه منجر به انباشتگی آن شده و کاهش یا قطع کامل تولید شیر در گاوهای شیری و فلجی موقت یا دائمی در اندام‌های حرکتی، ازدیاد ترشحات بزاقی، کاهش هضم و نفخ از علایم دیگر بیماری می‌باشند که کاهش پاسخ‌های حیاتی و به دنبال آن، کما و مرگ ظرف ۱ تا 4 روز بعد از فلجی به وقوع می‌پیوندد.

,

پارسامهر ابراز کرد: میزان ابتلاء ممکن است تا 85 درصد باشد که به سن و شرایط دام نظیر وضعیت ایمنی بدن بستگی داشته و معمولاً تلفات بیماری کم است و نرخ مرگ و میر بین 5-3 درصد ثبت شده است.

,

وی بیان کرد: با توجه به اینکه تنها راه انتقال بیماری پشه‌ها است، مبارزه با ناقلین بیماری از طریق انجام سمپاشی جایگاه دام و حتی المقدور استفاده از توری در دامداری‌ها بسیار مفید خواهد بود.

,

این مسئول در پایان از دامداران درخواست کرد: در صورت بروز هر گونه بیماری با چهره‌‌‌ای متفاوت که به صورت همه گیر در گله یا روستا تظاهر می‌کند، مراتب را از طریق شماره 1512 یا شماره پیام کوتاه 50001512 اطلاع رسانی کنند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه