اخبار داغ

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه:

راه افتادن موج جدیدی از تهاجم حقوق بشری علیه ایران/ ماجرای اشتباه اروپایی ها در حکم «نسرین ستوده»

راه افتادن موج جدیدی از تهاجم حقوق بشری علیه ایران/ ماجرای اشتباه اروپایی ها در حکم «نسرین ستوده»
محمدجواد لاریجانی گفت:نسرین ستوده به هفت جرم در دادگاه بدوی محکوم شد که البته او دو وکیل برای اعاده دادرسی معرفی کرده تا زمان آن برسد. این هفت جرم هر کدام تنبیهی داشته و طبق قانون اشد مجازات مطرح می‌شود و مجازات ها جمع نمی شود .
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمدجواد لاریجانی با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری سه شنبه شب شبکه دو سیما درباره تحریم هایی که اروپا درباره حقوق بشر، علیه ایران تمدید کرده اند، افزود: اتفاق جدیدی نیفتاده و نخواهد افتاد یعنی آن ها بر تحریم ها تاکید دارند و می خواهند بگویند که اگر در برجام هستیم و اسماً همراهی کردیم اما نسبت به لزوم رعایت حقوق بشر در ایران سخت می گیریم.
وی با بیان اینکه در دو سه هفته اخیر موج جدیدی از تهاجم حقوق بشری علیه ایران راه افتاده است، ادامه داد: هر بار یکی پرچمدار این موج است و این بار ظاهراً دولت فرانسه پرچمدار آن است و لابی سنگینی کرده اند تا کشورهای دیگر را علیه کشورمان تحریک کنند و اتحادیه اروپا نه تنها تحریم ها را تمدید کرد بلکه درباره پرونده متهم نسرین ستوده موضع گیری کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
,

لاریجانی افزود: بهانه این موج جدید، طرح یک پرونده است. آن ها برای تخلف خود از برجام و نوعی کلاهبرداری سیاسی که کرده اند مستمسک هایی را از جمله حقوق بشر تهیه می کنند. 
وی با بیان اینکه از بدبختی های موضوع حقوق بشر در سطح بین المللی این است که بازیچه سیاست قرار می گیرد، ادامه داد: آن ها می خواهند آیکونی را برای زنده کردن نوعی مخالفت با نظام جمهوری اسلامی ایجاد کنند و با این تحرکات می خواهند بگویند که در داخل ایران پایگاه دارند .
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت: دولت فرانسه و دولت های اروپایی مختلف، بهانه می کنند که چرا خانم نسرین ستوده را زندانی و مجوز وکالت او را لغو کرده اند.
لاریجانی ادامه داد: در ستاد حقوق بشر دوست نداریم کسی محکوم شود و احترام به سیستم قضایی را اصل می دانیم البته نسبت به روند دادرسی، حساس هستیم.

,
,
,
,

ماجرای اشتباه اروپایی ها در حکم «نسرین ستوده»
وی با اشاره به برخی از اتهامات خانم ستوده از جمله تشویق به قانون شکنی و تجمعات شورش گونه و مانند آن ، گفت: او چند سال پیش به دادگاه احضار و به 5 سال زندان محکوم شد و به نظر ما پروسه قضایی، درست طی شده است.
وی در زمان طی کردن دوران محکومیت خود استراتژی جدیدی را با هماهنگی بیرون آغاز کرد و به طور مرتب مرخصی می رفت و به دیدن او می آمدند و عملیات جدیدی آغاز شد که شامل آشوب در داخل محوطه زندان، درگیری و کلیپ های مختلفی که پخش می کرد و حجم وسیعی از تحریکاتی که تخلف و قانون شکنی است که هر کدام عنوان دارد.
وی ادامه داد: دوباره دادخواست جدیدی علیه او مطرح و در دادگاه بدوی به 7 جرم محکوم شد و او 2 وکیل برای اعاده دادرسی هم معرفی کرد که باید زمان رسیدگی به آن برسد.
لاریجانی افزود: چون 7 جرم انجام شده هر کدام مجازات جداگانه ای داشته است که بر اساس قانون ما، اشد مجازات مطرح می شود و مجازات ها جمع نمی شود . اما غربی ها مجازات های این 7 جرم را جمع کردند و 33 سال اعلام کرده اند در حالی که او در مرحله بدوی دادگاه به 7 سال مجازات محکوم شد که در مرحله تجدید نظر ممکن است این رای تغییر کند.
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت: مکرون اعلام کرد که این روند دادرسی عادلانه نبود در حالی که عدل باید بر اساس قوانین ما تعریف شود نه آنها .

,
,
,
,
,
,

لاریجانی افزود: آن ها می گویند که چرا حق وکالت را از او سلب کرده اند در حالی که موضع قاضی در لغو حق وکالت با دیگر تصمیمات و احکام او سازگار است زیرا یک وکیل قسم خورده است که از قانون تبعیت کند و بر اساس آن از متهم دفاع کند حال اگر یک وکیل، قانون شکنی را به طور رسمی تبلیغ و به آن عمل کند طبیعتاً نمی تواند وکیل باشد .
وی با بیان اینکه رای قاضی ما در محکوم کردن و لغو پروانه وکالت او با هم سازگار است، اضافه کرد: وکیل و غیر وکیل ، استاد ، پزشک و روحانی در مقابل قانون ، شهروند معمولی و یکسان هستند.

,
,

لاریجانی گفت: مسئولان فرانسوی و اروپایی به ما دستور دادند که سریعاً او را ازاد کنید در حالی که در خود جمهوری اسلامی ایران، آیا بالاترین شخصیت حکومتی ما مقام معظم رهبری می تواند چنین دستوری دهد؟ سیر قانونی دارد. بنابراین این گفته اروپایی ها توهین به ملت ماست.
وی افزود: آن ها به محکومی در ایران شهروندی افتخاری دادند و او را عضو شورای افتخاری و قاضی افتخاری و وکیل افتخاری کردند همه این ها دشمنی است و این اقدام آن ها حقوق بشر نیست بلکه با هر معیاری حساب کنیم باز هم نادرست و توهین به ملت است.
لاریجانی گفت: گویا مکرون یادش رفت که رکورد خودش در داخل و خارج فرانسه چگونه است. وی با معترضان مردمی خود برخوردهای تندی دارد. اسلام ستیزی و نژاد پرستی در فرانسه شعله ور است.
وی خطاب به مکرون ادامه داد: چه جور رئیس جمهوری هستی که این فضاحت در کشورش وجود دارد؟ آیا حمایتی که آن ها از رژیم کودک کش و متجاوز و تروریست صهیونیستی و دولت سعودی می کنند توجیه دارد؟ آن ها با این کارشان شریک جنایت ها در یمن هستند.
لاریجانی افزود: بر اساس اسناد داعش، مقدار زیادی پول و اسلحه فرانسوی به نیروهای داعش داده شده است.
وی اضافه کرد: بنابراین کشوری که چنین سوابقی دارد نمی تواند پرچمدار دفاع از حقوق بشر و دستور دادن به دیگر کشورها باشد و این کار آنها علامت تخاصم است.
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت: سیاست جمهوری اسلامی در مقابل این تحرکات کاملاً روشن و بر مبنای احترام متقابل است.
لاریجانی افزود: غربی ها منتظر ظهور جمهوری اسلامی قوی نبودند بلکه منتظر افول این جمهوری بودند اما با ظهور آن به عنوان یک قدرت بزرگ موثر مواجه شدند و احساس می کنند این برای منافع آن ها خطرناک است بنابراین سعی می کنند این ظهور را مهار کنند و می دانند که نمی توانند مهار نظامی کنند زیرا بازنده خواهند بود بنابراین به مهار موقعیت جمهوری اسلامی هم در منطقه و هم درمشکلات داخلی توجه کردند و فشار اقتصادی آن ها علیه ما همراه با تحرکات وسیع در داخل کشور ماست.
وی ادامه داد: آن ها می خواهند با این فشارها نوعی جریان اپوزیسیون درست کنند و دولت و حکومت جمهوری اسلامی را از داخل پاره کنند .
لاریجانی گفت: اتحادیه اروپا 2 سال پیش استراتژی کار با جمهوری اسلامی را تصویب کرد و خواستند در ایران دفتر تاسیس کنند که یکی از مسئولیت های آن این بود که نیروهای سکولار و مخالف نظام جمهوری اسلام ایران را متحد و حمایت کنند و به آن ها امکان فعالیت آزاد بدهند.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

وی افزود: بر اساس حقوق بشری که آن ها درباره آن حرف می زنند یک تروریست یا کسی که جنایت کرده می تواند فعال حقوق بشر توصیف شود مثلاً یکی از کسانی که در ایران محکوم به اعدام شد عضو گروه پژاک بود و یا منافقین که 17 هزار مردم بیگناه ما را شهید کردند و مستند آن وجود دارد و این مستندات را به سازمان های بین المللی و فرانسه دادیم اما آن ها همچنان از فعالیت های منافقین حمایت می کنند که این فضاحت اقدام آن ها است.
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه گفت: دولت هایی مانند آمریکا و رژیم صهیونیستی و اروپایی ها و دیگر حامیان منافقین، آبرویی برای دفاع از حقوق بشر ندارند.
لاریجانی افزود: لیست حقوق بشری که اروپایی ها از آن دفاع می کنند مفتضح و بی آبرو است و بررسی این لیست، اهداف آن ها را نشان می دهد.
وی اضافه کرد: سیاست بسیار اصولی در برابر این تهاجمات داریم و این یکی از فروع دکترین مقاومتی است که حضرت امام راحل پایه گذار آن بود. ما هیچ فرصتی برای دفاع از خود در مجامع بین المللی یا مجامع دیگر را از دست نمی دهیم و به همه این اتهاماتی که به ما وارد می کنند پاسخ قوی خواهیم داد.
لاریجانی گفت: دموکراسی مردم سالاری از جمله دستاوردهای کشورمان است.کسانی که به هر علتی علیه این نظم دموکراتیک تلاش می کنند مسلماً نمی توانند پرچم حقوق بشر را داشته باشند.
وی ادامه داد: دموکراسی ما دموکراسی سکولار لیبرال نیست بلکه دموکراسی عملیاتی است و دموکراسی های حقیقی، این گونه است.
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه با بیان اینکه دموکراسی ما مبتنی بر عقلانیت اسلامی است، افزود: پرچم حقوق بشر و دفاع از کرامت انسانی باید بدست ایران باشد و هیچ پایگاهی مهمتر از اسلام برای دفاع از شرافت انسانی نیست.
به گزارش تسنیم، لاریجانی اضافه کرد: انسان سکولار به پایین افتاده و به ماشین مادی تبدیل شده و بخش عمده ای از کرامت خود را از دست داده است در حالی که ما در تفکر اسلامی، انسان را بسیار فراتر دیده ایم و او را خلیفه الهی می دانیم حتی قابلیت این را دارد که از ملائک بالاتر باشد بنابراین پایگاه ما و موتور اصلی حقوق بشری ما منبعث از تفکر اسلامی ما و اسلام پناهگاه بزرگی برای بشر است و بشر اگر اسلام را از تفکر، منها کند بسیار خسارت می بیند.

,
,
,
,
,
,
,
,

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت: درخصوص برجام به تله افتادیم و حالا باید عبرت بگیریم .
محمد جواد لاریجانی  افزود: با آغاز نسل سوم بازنگری مفاهیم در جهان به نقاط خطرناکی رسیده ایم سند 2030 در خصوص بازنگری اصول و مفاهیم آموزش و پرورش و مفاهیم درون خانوادگی مانند همسر داری است و در آن چیزی به نام تساوی جنسیتی و حتی مقرراتی در قبال خشونت با زنان مطرح می شود در حالی که خشونت ابعاد وسیعی دارد و در حد یک سیلی زدن نیست . 
امروزه انواع سیستماتیک خشونت علیه زنان دیده می شود که با احترامات فائقه انجام می پذیرد. اینها نکاتی هستند که مورد بازنگری قرار می گیرند و در اینجا ما نسبتاً غافل هستیم. جمهوری اسلامی به بیان افکار می پردازد اما نیاز به اقدامات بیشتری است.
او ادامه داد: در این سلسله موضوعات جای کار فراوانی وجود دارد که نیازمند کارشناسان زیادی است و کارشناسان نسل جوان ما می توانند این امر مهم را بخوبی کارشناسی کنند.
لاریجانی تصریح کرد: در برخی مسائل ما موفق عمل کردیم مثل پیاده سازی مکانیزم upr یا همان گزارش دهی سالانه و ادواری، البته غربی ها بخصوص آمریکا از این گزارش دهی چندان دل خوشی ندارند اما با توفیقات فراوانی همراه بوده که البته باز هم نیاز به غنی سازی دارد مثلاً گزارش گری که برای ایران فعالیت می کند اجازه ندارد با شبکه های voa و بی بی سی مصاحبه و نشست داشته باشد.
لاریجانی گفت: در گام بعدی اگر به یک گروه تروریستی، عنوان مدافع حقوق بشر بدهیم عملاً یک فاجعه صورت گرفته اما از نظر غربی ها هر گروهی که علیه ایران باشد حتی اگر تروریست هم باشد، مدافع حقوق بشر خوانده می شود. در حقیقت این روند درستی نیست.
او ادامه داد: از هر حرکتی که دولت برای ارتقاء حقوق بشر براساس فکر اسلامی در داخل کشور انجام دهد حمایت می کنیم اما ایده های خوب باید با سازوکارهای خوب همراه باشد و گرنه نتیجه معکوس خواهد بود.
جواد لاریجانی گفت: پیشتر در ستاد حقوق بشر تصویب شدکه نهادی با سازوکار صحیح و کاربردی تشکیل شود و چندین وزیر هم با این اقدام موافقت کردند و تصویب آن هم منوط به موافقت ستاد حقوق بشر شد در خصوص چگونگی متون این نهاد هم چندین حقوق دان به بررسی پرداختند نتیجه در زمان آیت الله آملی لاریجانی جمع بندی نشد اما در دوره جدید حتماً در ستاد به تصویب می رسد .
اینکه دولت در قالب تک روی اقدام به ارائه یک لایحه نماید چندان روش مناسبی نیست در واقع لایحه دولت یک نوع موازی کاری است با آنچه در حال شکل گیری در ستاد است باید حواسمان باشد آنهایی که همیشه علیه حقوق بشر ما صحبت کردند اگر بگویند قصد کمک داریم مانند دستکش مخملی بر روی دست آهنی است این یک تله است. در امر برجام به قدرکافی درتله افتادیم و حالا باید عبرت بگیریم.

,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام /

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه