اخبار داغ

کشاورزان مراقب باشند؛

بیماری زنگ زرد گندم در کمین مزارع گندم استان اردبیل

بیماری زنگ زرد گندم در کمین مزارع گندم استان اردبیل
شرایط آب و هوایی سال زراعی جاری باعث شده تا بیماری همچون زنگ زرد گندم به عنوان یکی از تهدیدهای مزارع گندم مطرح شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سبلان‌ما،شرایط آب و هوایی سال زراعی جاری و بارندگی های متناوب روزهای اخیر همراه با افت محسوس دما باعث شده تا بیماری همچون زنگ زرد گندم به عنوان یکی از تهدیدهای مزارع گندم مطرح شود از این رو  کارشناسان توصیه کرده اند تا کشاورزان بیشتر مراقب مزارع خود باشند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سبلان‌ما,

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی اردبیل نیز با اشاره به شرایط جوی و پیش بینی تداوم این وضعیت در روزهای آتی، گفت: این  وضعیت شرایط را برای بروز و توسعه بیماری های گندم از جمله سفیدک سطحی، سپتوریوز برگی بویژه بیماری زنگ زرد گندم مساعد کرده است فلذا  وی از کشاورزان خواسته تا به صورت منظم و روزانه مزارع خود را مورد بازدید قرار بگیرد.

,

 حسن روحی تصریح کرد: با توجه به مشاهده علایم اولیه بیماری زنگ زرد در رقم چمران شهرستان پارس آباد، ضرورت دارد ار رصد و پایش  بیماری ها در مزارع گندم با اولویت ارقام حساس و نیمه حساس شامل چمران، شیرودی ، کریم ، رصد ، هما ، سرداری و آذر 2 ، به صورت روزانه صورت بگیردو در صورت مشاهده هر گونه علایم مشکوک به آلودگی به عوامل مذکور  کشاورزان کارشناسان مستقر در مراکز خدمات تابعه  را مطلع و مطابق توصیه آنها اقدامات مدیریتی لازم را انجام دهند.

,

به گفته کارشناسان اقدام به موقع و کانون کوبی مزارع آلوده به محض مشاهده اولین علائم آلودگی زنگ زرد گندم تا حد زیادی جلوی گسترش و اپیدمی این بیماری رامی گیرد.

,

زنگ زرد گندم یکی از مهم‌ترین بیماری‌های قارچی مزارع گندم و جو در کشور است که در صورت وجود شرایط آب و هوایی مناسب از جمله بهار خنک و وجود رطوبت نسبی مناسب در هوا، احتمال طغیان و گسترش آن در مزارع وجود دارد و در صورت شیوع خسارت سنگینی را به بار می آورد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه