اخبار داغ

کارشناس مسائل سیاسی:

استراتژی تشدید فشار آمریکا از سر عجز مقابل ایران است

استراتژی تشدید فشار آمریکا از سر عجز مقابل ایران است
کارشناس مسائل سیاسی معتقد است که این استراتژی تشدید فشار امریکا به دلیل عجز در مقابل ایران و از سر عدم اجماع جهانی برای مقابله با ایران است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ دکتر سید جلال درخشه در گفت و گو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی مرصاد ، اظهار داشت: ترامپ در هفته گذشته با صدور بیانیه ای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را در فهرست سازمان های تروریستی بین المللی آمریکا قرار داد که در نوع خود اقدامی بی سابقه ، خطرناک  و در ادامه نقض اشکار قواعد و قوانین بین المللی توسط امریکا بود . به دنبال ان روز دوشنبه جاری نیز  با انتشار روزنامه رسمی دولت امریکا ، نام سپاه رسما در  فهرست سیاه وزارت خارجه این کشور درج شد. پر واضح است که این اقدام در جهان   در نوع خود اولین باری است که نیروهای رسمی دفاعی و امنیتی  یک کشور در چنین فهرستی قرار می گیرد که البته با اصول و قواعد حقوق بین الملل مغایر است .

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه اطلاع رسانی مرصاد,

به گفته دکتر درخشه این موضوع باید از ابعاد مختلف اعم  از  سیاسی،  حقوقی و اقتصادی و هم تحلیل دلایل و علل پشت صحنه این تصمیم گیری شگفت آور مورد کند و کاو و بررسی قرار گیرد..

,

وی با بیان اینکه البته این اقدام از نظر داخلی موجب تقویت وحدت و انسجام ملی مردم ایران و حمایت یک پارچه از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد افزود: در این رویداد جدای از  حمایت قاطع و گسترده مردم  ایران از این نهاد ملاحظه شد که  افراد و گروههایی که حتی انتقادهایی به سپاه داشتند به همراهی و حمایت  با این نیروی فداکار و ایثارگر جمهوری اسلامی ایران برخاستند و این موضوع فی نفسه سرمایه اجتماعی و ملی بسیار مهمی است که باید از آن حفاظت کرد و قدردان ان بود .تردیدی نیست که این اقدام امریکا از نظر ملت بزرگ و سرفراز ایران محکوم می باشد و موجب افزایش محبوبیت سپاه نزد مردم ایران و ونیز عدالت جویان جهان خواهد شد..

,

این کارشناس مطرح سیاسی گفت: فوری ترین تحلیلی که باید در این زمینه مورد توجه قرار گیرد اثرات این رویکرد ایالات متحده آمریکا بر ایران است. شکی نیست آمریکایی ها نتوانستند در منطقه خاورمیانه نظام امنیتی مورد نظر خود را شکل دهند و در این رابطه مهمترین مانع را ایران و به ویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران می دانند.

,

درخشه خاطرنشان کرد: آن ها اکنون ایران را نه به عنوان صرفا چالش بلکه به عنوان یک تهدید در صحنه بین المللی مطرح می کنند که باید این موضوع در شرایط فعلی  به طور جدی مورد توجه جمهوری اسلامی ایران واقع شود. به ویژه اینکه آمریکایی ها تاکنون نتوانستند در میان متحدان خود یک اجماعی را علیه ایران شکل دهند و واضح است که در منطقه به اهداف سیاست خارجی خود نرسیدند و در نتیجه استراتژی تشدید فشار بر ایران را اتخاذ کردند و  تصمیم اتخاذ شده علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به عنوان نیرویی که مانع اصلی برتری جویی آمریکا به شمار می آید کاملا هدفمند است.

,

وی افزود: این اقدام از سوی آمریکایی ها نباید صرفا نمادین تلقی شود زیرا هدف اصلی آن تشدید فشار روانی و اقتصادی و گسترش آن به محدوده های جدید در آینده می باشد که باید با دقت مراقبت شود و تحلیل لازم در این رابطه را داشت.

,

درخشه گفت: دولت ترامپ از زمان روی کار آمدن یبرنامه ویزه ای برای اعمال فشار حداکثری بر ایران طراحی کرده که توام با طرح اتهاماتی به ویژه در این  روزهای اخیر بوده است مثل طرح اتهام همکاری ایران با القاعده، یا گزارشی که پنتاگون اخیرا مبنی بر دست داشتن نیروهای ایرانی در کشتن سربازان آمریکایی در عراق منتشر کرده که همگی  باید مهم و در عین حال خطرناک تلقی شود و در نتیجه باید رفتارهای آمریکا و اقداماتی که در سطح بین المللی انجام می دهند توسط تصمیم گیران نظام به دقت رصد و زیر نظر گرفته شود و امادگی های لازم در سطوح مختلف در کشور وجود داشته باشد .

,

این کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد: چنان که در صحبت های سه شنبه وزیر خارجه ایالات متحده  آمده است ،هدف آمریکا از اعمال این فشارها تغییر رفتار  و ماهیت جمهوری اسلامی ایران است.

,

به گفته دکتر درخشه به نظر می رسد آمریکا چنین می اندیشد  که این تحریم ها دایره فعالیت ایران را محدود و فشار گسترده ای را بر حوزه اقتصاد ایران وارد می کند . ضمن اینکه چنین برآورد می شود که این فشارها در آینده ادامه یابد و دایره محدودیتها علیه ایران نیز گسترده تر شود.

,

وی با بیان اینکه هدف آمریکا از این فشارها تضعیف اقتصاد ایران و ایجاد شکاف های سیاسی داخلی و افزایش آسیب پذیری نظام سیاسی کشور است عنوان کرد: از بعد دیگر نیز  ریشه رفتار امریکا با ایران را باید در  دشمنی های دائمی چهار دهه گذشته این کشور و نحوه رفتار  دولت های  آمریکا به ویژه در زمان حضور جمهوری خواهان در سیاست آمریکا جستجو نمود .وی تاکید نمود که در حال حاضر و به لحاظ فکری پایه این  رویکرد را باید در اندیشه مسیحیت صهیونیسم  و افکار و اندیشه های تند رو های نو محافظه کار امریکایی پی جویی نمود که  معتقدند که باید همان  استراتژی را که در زمان رونالد ریگان در قبال شوروی اتخاذ شده  و بر دوپایه جنگ روانی و رسانه ای و فشار اقتصادی حداکثری استوار بود ،در قبال ایران نیز اتخاذ گردد تا به فروپاشی درونی نظام جمهوری اسلامی ایران منتهی شود .

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه