اخبار داغ

انقراض گیاهان دارویی استان؛

فروش طبیعت کهگیلویه وبویراحمد در خیابان های یاسوج و نوش داروی مسئولان +تصاویر

فروش طبیعت کهگیلویه وبویراحمد در خیابان های یاسوج و نوش داروی مسئولان +تصاویر
مسئولان استان اگر قصد پیشگیری از تاراج طبیعت و منابع طبیعی را دارند در درجه اول باید فرهنگ سازی کنند، مردم این استان از قدیم الایام از این گیاهان استفاده کرده اند نیاز است که فرهنگ سازی کنید، اینکه گفته شود فلان گیاه سرطان زا است کاری از پیش نمی برد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  صبح زاگرس، فصل بهار شد و باز هم در خیابان های شهر یاسوج شاهد فروش بی رویه گیاهان خوراکی و دارویی هستیم البته در حقیقت باید اسمش را فروش طبیعت گذاشت چرا که بعد از مدتی وقتی یک کارخانه کالایی را تولید نکند سرآنجام آن کالا تمام می شود و یک بحران جدی ایجاد می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح زاگرس, ،,

 

,

طبیعت نیز اینگونه است وقتی بارها و بارها گیاهانش از ریشه کنده شوند و به فروش برسند دیگر چیزی برای عرضه کردن ندارد و به مرور زمان به یک بحران تبدیل می شود و این یک شعار و یا داستان نیست بلکه موضوعی است که روزانه با آن سر و کار داریم.

,

 

,

اگر بخواهیم نمونه بیاوریم به عنوان مثال گیاه بن سرخ دو یا لیزک را مثال می زنم گیاهی که  پنج سال قبل به فراوانی وجود داشت اما امروزه انگشت شمار وجود دارد گاهی به دلیل نادر بودن گیاهی دیگر به عنوان بن سرخ به مردم قالب می شود اما به راستی چرا باید اینگونه باشد.

,

 

,

اصلا این گیاهان چگونه ریشه کن می شوند منظور از ریشه کن شدن این گیاهان این است که وقتی همین گیاه بن سرخ بعد از کمی رشد کندن توسط مردم کنده شود بنابراین نمی تواند رشد دانه هایش را بیرون بدهدوقتی این دانه ها بیرون نیایند گرده افشانی و انتقال به مکانی دیگر توسط باد وجود ندارد، بنابراین اینگونه می شود که گیاه بن سرخ از بین می رود.

,

 

,
, ,
 
,

گیاهانی مثل گنگر، بیلهر، خرگریو، موسیر، لیزک، تره و ... در طبیعت به مرور زمان از بین می روند اما یک سوال اینکه چرا مسئولان علاج واقعه نمی کنند و نوش دارو پس از مرگ سهراب را پیش گرفته اند؟

,

 

,

در کنار صحنه های تلخ تاراج گیاهان دارویی در خیابان های یاسوج برخورد نامناسب ماموران منابع طبیعی نیز به این درد می افزاید شاید اینجا است که باید گفت کدام یک حق دارند آیا آن جوان بیکار حق دارد فروش گیاهان دارویی را انتخاب کند و یا آن نیروی منابع طبیعی حق دارد که برای جلوگیری از تاراج طبیعت اینگونه زحمت چند روزه یک جوان را بار ماشین کند و ببرد؟

,

 

,
, ,

برخورد مسئولان ما در خیابان ها با فروشنده های گیاهان دارویی تداعی این ضرب المثل است نوش دارو پس از مرگ سهراب، باید گفت که آقای مسئول این گیاهان دیگر مرده اند و  شما چه جمع آوری کنید و چه نکنید کنده شده اند و کاری نمی توان کرد جز اینکه آه و ناله های آن زن و یا جوان را راهی خود می کنید.

,

پیشگیری بهتر از درمان

,

 

,

مسئولان استان اگر قصد پیشگیری از تاراج طبیعت و منابع طبیعی را دارند در درجه اول باید فرهنگ سازی کنند، مردم این استان از قدیم الایام از این گیاهان استفاده کرده اند نیاز است که فرهنگ سازی کنید، اینکه گفته شود فلان گیاه سرطان زا است کاری از پیش نمی برد.

,

 

,

همه مردم استان سیل های اخیر را دیدند همه نیز متوجه غیر طبیعی بودن آن شدند، آبی که از کوه سرازیر می شود نباید گل آلود باشد اما این بار گویا زمین نیز از این وضعیت دلی خون دارد، وقتی از افراد قدیمی بپرسید متوجه می شوید که این چنین گل آلود بودن آب سابقه نداشته است و این یک زنگ خطر است،

,

 

,
, ,
 
,

زنگ خطری برای مسئولان استان که بررسی کنند دلیل گل  آلود بودن  آبی که از کوه های استان سرازیر می شود چیست شاید این کوه ها نیز زخمی بر تن دارند و این آب آن زخم ها را می شورد  و با خود می برد.

,

 

,

مسئولان  استان اگر قصد همراهی و کمک به طبیعت را دارند باید کمی بهتر وارد میدان شود گرفتن گیاهان کنده شده از افرادی که در حال فروش هستند دردی را دوا نمی کند اگر قصد کمک دارند باید از ریشه وارد شوند نگذارند اصلا فردی برای چیدن گیاه به کوه برود و از همان جا جلوگیری کنند.

,

 

,

انتظار می رود مسئولان استان برای این شرایط قرمز چاره ای بیاندیشند تا در آینده شاهد کوه های خشک و بی آب و علف نباشیم و شاهد نباشیم که استان را روزی به دلیل از بین رفت بافت کوه و گیاهان آب بگیرد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه