اخبار داغ

گزارش؛

فعالیت ۱۱ انجمن محیط زیستی در آذربایجان غربی

فعالیت ۱۱ انجمن محیط زیستی در آذربایجان غربی
آذربایجان غربی بیش از ۳۰ سمن محیط زیستی دارد که اقدامات آن ها در احیای دریاچه ارومیه و توسعه فضای سبز قابل توجه است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اروم نیوز، محیط زیست از مهم ترین ارکان توسعه پایدار در هر جامعه ای به شمار می رود. تعدی به حریم محیط زیست هرچند در ابتدا ممکن است خود را به شکل خطرناک نشان ندهد اما تبعات جبران ناپذیری به همراه دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز,

نمونه این امر، سیل خانمان براندازی است که در کمتر از یک ماه گذشته بخش هایی از کشور را درگیر کرده است. در این میان باید علاج واقعه را از قبل کرد و تنها نهادهای دولتی نمی توانند در این زمینه موثر عمل کنند و ضرورت حضور سازمان های مردم نهاد به عنوان یار کمکی در این بخش ها به شدت احساس می شود.

,

آذربایجان غربی هم بیش از ۳۰ سمن محیط زیستی دارد که برخی از آنها فعالیتهای بین المللی و ملی نیز دارند.

,

* ۱۱  انجمن فعال در ارومیه

, * ۱۱  انجمن فعال در ارومیه,

رئیس اداره آموزش و مشارکتهای مردمی اداره کل محیط زیست آذربایجان غربی در گفت و گو با اروم نیوز با اشاره به اینکه ۳۴ تشکل زیست محیطی در استان وجود دارند، اظهار داشت: برخی از این انجمن ها فعال هستند و برخی نیز فعالیت نصف و نیمه دارند. از این تعداد ۱۱ انجمن در ارومیه مستقر هستند.

,

علیرضا سیدقریشی افزود: ارومیه، نقده، مهاباد، خوی و سلماس در فهرست شهرهایی قرار دارند که سمن های فعالی را در دل خود جای داده اند.

,

به گفته سید قریشی، در تشکل های مردم نهاد، کیفیت مهم تر از کمیت و تعداد آنهاست. کار مشارکتی با مردم یک روند است و این روند باید هم در جامعه و هم در سیستم اداری گسترش پیدا کند تا شاهد تغییر نگرش ها به عملکرد سمن ها باشیم. کارهای مشارکتی در میان خانواده ها و جامعه ادبیات جدیدی است که همه در حال یادگیری آن هستیم.

,

* ضرورت تغییر نگرش جامعه به سمن ها

, * ضرورت تغییر نگرش جامعه به سمن ها,

رئیس اداره آموزش و مشارکت های مردمی اداره کل محیط زیست آذربایجان غربی بیان کرد: در حال حاضر و به نسبت گذشته شرایط سمن های استان بسیار بهتر شده است و در سطح ملی نیز مطرح هستند.

,

ما شاهد هستیم که برخی استان ها از سمن های ما در حوزه های آموزشی، حفاظت ها و … دعوت به همکاری می کنند. همچنین برخی سمن های آذربایجان غربی در پروژه های بین المللی در زمینه حفاظت از تالابها با نهادهای بین المللی نیز فعالیت دارند که حاکی از سطح بالای توانایی این تشکل هاست.

,

سید قریشی با اشاره به همکاری های دو طرفه این اداره کل و سمن ها ابراز کرد: در طول سال، سعی می کنیم ارتباط مداوم و هر روزه ای با تشکلها داشته باشیم. در حال حاضر نیز بسیاری از اقدامات مثبت را از سمن های محیط زیستی شاهد هستیم.

,

وی گفت: در موضوعاتی مانند کشاورزی پایدار، صندوق های حمایتی زنان روستایی و حفاظت از تالابها اقدامات خوبی را شاهد هستیم. به همین دلیل و برای ارتباط بهتر با این تشکل های مردم نهاد، یک اتاق در اداره کل در اختیار آن ها قرار گرفته است.

,

رئیس اداره آموزش و مشارکت های مردمی اداره کل محیط زیست آذربایجان غربی با تاکید بر تعامل دولت با تشکل های مردم نهاد، عنوان کرد: سمن ها نوپا هستند و نیاز است تا وظایف خود را به خوبی فرا گیرند و در کنار آن توانمندتر شوند.

,

سیدقریشی گفت: در این فعالیتها، باید تعامل بین دولت و سازمان های مردم نهاد بیشتر شده و دولت احترام بیشتری به فعالیت سمن ها بگذارد. سمن ها طبق قانون می توانند بر دولت ها نظارت کنند و باید این امر از سوی دولت ها محترم شمرده شود. اگر اهداف سمن ها در مسیر اهداف کلان کشور باشد، همکاریهای بسیار مناسبی شکل خواهد گرفت.ما وظیفه داریم بستر لازم برای توانمندسازی سمن ها را فراهم کنیم.

,

* کار داوطلبانه برای حل مشکلات

, * کار داوطلبانه برای حل مشکلات,

دبیر تشکل های زیست محیطی آذربایجان غربی هم گفت: سمن ها نه به دنبال برجسته سازی مشکلات هستند و نه می خواهند فقط ایراد بگیرند. تشکل های مردم نهاد مشکلات را پیدا می کنند و با کمک اعضای خود به دنبال حل آن می روند. برای مثال در ماکو، انجمن «درختکاران» بدون آن که منتظر دولت بمانند خودشان نهال پرورش می دهند و در طبیعت می کارند.

,

«فرزانه راجیفر» بیان کرد: تشکل های محیط زیستی نباید برای خودشان از دولت چیزی بخواهند اما از دولتمردان انتظار دارند به عنوان مثال، در زمینه تاراج درختان آذربایجان غربی ورود جدی داشته باشند.

,

وی در پاسخ به اینکه آیا سمن های محیط زیستی آذربایجان غربی موفق هستند، اذعان کرد: بله، صددرصد موفق هستند چراکه بدون هیچ چشمداشتی و به صورت داوطلبانه در صحنه حضور دارند. یک مثال دیگر هم بزنم. در سال ۸۸ وقتی دریاچه ارومیه در حال خشک شدن بود، مسئولان وقت به جای آنکه درهای استانداری را به روی مردم باز کنند، فضای شهر را بستند و دریاچه ارومیه نیز خشک شد. در نهایت دولت بعدی دست به دامان مردم شد و از آنها کمک خواست. اگر آن روزها نیز از مردم کمک میخواستند امروز دریاچه ارومیه در حیات کامل بود.

,

این فعال محیط زیست درباره ایرادات سمن ها، بیان کرد: تشکل های مردم نهاد محیط زیستی محاسن زیادی دارند اما مهم ترین آفتی که می توان برای اینگونه فعالیت ها وارد کرد، این است که برخی افراد می خواهند با حرکتهای نمایشی برای خود از این نمد، کلاهی ببافند که این امر با روح سمن ها در تضاد است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه