اخبار داغ

گلایه شهروندان سیستان و بلوچستان از افزایش بی رویه قیمت ها؛

شوریِ شکر کام مردم را تلخ کرد/ از فخرِ مرغ تا تبِ تخم مرغ!

شوریِ شکر کام مردم را تلخ کرد/ از فخرِ مرغ تا تبِ تخم مرغ!
شهروندان از نبود نظارت کافی در بازار کلانشهر زاهدان و افزایش بی رویه قیمت و جیره بندی شدن اقلام اولیه زندگی به شدت گلایه مند هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون؛ در حالی که شعبان المعظم یکی از مهم ترین ماه ها در تقویم مسلمانان قلمداد شده و میزان جشن های مذهبی و مردمی در آن به چندین برابر افزایش می یابد اما شاهد هستیم شکر؛ که اصلی ترین قلم مورد نیاز جشن و ایستگاه های صلواتی محسوب می شود در بازار زاهدان کمیاب و نایاب شده است.

بر پایه این گزارش، مردم سیستان وبلوچستان و حتی پایتخت نشینان این استان سالهاست که تجربه ایستادن در صف های طولانی نفت، بنزین، گاز و نان را تجربه کرده اند و امیدشان این بود که هر چه زمان می گذرد این چرخه حذف شده و قدری روی آرامش و آسایش را به خود ببینند.

ولی در کمال تاسف نه تنها در سال جدید این روند کاهش پیدا نکرد بلکه ایستادن در صف گوشت قرمز و حتی مرغ یخ زده نیز به این چرخه اضافه شد و حالا برای تامین ابتدایی ترین مایحتاج سفره های بی رنگ و لعاب خود باید ساعت ها در صف و زیر آفتاب بمانند تا روزی خانواده را با قیمت یارانه ای و کمتر از نرخ بازار آزاد تامین کنند.

در سال جاری گلایه مندی های مردم از این بابت بسیار گسترده شد تا جایی که روان و اعصاب شهروندان را نیز تحت تاثیر قرار داد و در برخی مواقع میزان معطلی به حدی می رسید که در این صفوف شاهد مجادله لفظی و بعضاً درگیری های فیزیکی افراد بودیم.

به منظور کاهش قیمت این دو قلم پروتئینی و ضروری، واردات گوشت قرمز از کشور رومانی اجرایی شد تا شاید این بازار آشفته سامان بگیرد اما هنوز هیچ تاثیری به وجود نیامده و ایستادن در صف، همان داستان تکراری شهروندان و البته خرد شدن شخصیت شان است چرا که برای دریافت 3 کیلوگرم گوشت قرمز ناچارند کارت ملی خود را ارائه کنند.

علیرغم تمامی شکوائیه ها و گلایه مندی هایی که مردم داشتند اما در کمال تعجب شاهدیم که طی روزهای گذشته و در ایام جشن های نیمه شعبان، شکر نیز از باراز زاهدان رخت بربسته و به ماده ای کمیاب مبدل شده است.

مردم ولایت مدار زاهدان به منظور تهیه و توزیع شربت در جشن ها و ایستگاه های صلواتی که در این ایام دایر می کنند به این ماده سفید رنگ شیرین نیاز مبرم و ضروری دارند اما برای تهیه آن باید دوندگی های زیادی داشته باشند.

کیخا، یکی از شهروندان زاهدانی که به گفته خودش هر ساله ایستگاه صلواتی توزیع شربت و شیرینی را در ماه شعبان دایر می کند به خبرنگار اجتماعی عصرهامون گفت: زمانی که برای خرید یک کیسه شکر به بازار مراجعه کردم در کمال تعجب متوجه نایاب بودن آن شدم.

وی افزود: پس از پرس  و جوهای متعدد در نهایت به یکی از فروشگاه های عمده عرضه شکر مراجعه کردم اما فروشنده اعلام کرد که شکر جیره بندی شده و تنها می تواند 3 کیلوگرم از آن را تحویل دهد تا به همه شهروندان برسد.

مرادزهی دیگر شهروند زاهدانی در این باره گفت: مگر شکر هم جزو اقلام تحریم شده است که برای تهیه آن باید راهی این خیابان و آن خیابان شویم و در نهایت با پاسخ جیره بندی مواجه شویم؟!

وی افزود: فروشندگان اعلام می کنند که در هر بار مراجعه تنها 3 کیلوگرم شکر می دهند و اگر نیاز بیشتری داشته باشیم باید روز دیگر مراجعه کنیم که این کار چیزی پایین آوردن شان مردم و تلف کردن وقت آنها نیست.

در کنار اینکه شکر در بازار زاهدان جیره بندی شده این روزها اطلاعیه "تخم مرغ یارانه ای" هم جای خودش را در این بازار بی سر و سامان باز کرده است. حالا تخم مرغ هم برای خود پادشاهی می کند.

جدای از گران شدن این غذای مجردی جوانان، تهیه آن هم دشواری های خود را به همراه دارد تا جایی که یکی از شهروندان به خبرنگار ما گفت: صف تخم مرغ اوج خوار کردن مردمی است که نه گاز دارند، نه آب شیرین لوله کشی و نه امکانات رفاهی و تفریحی مناسب. چرا یک نفر از مسئولان پاسخگوی این همه کوتاهی و کوچک کردن شهروندان نیست.

وی تاکید کرد: با این شیوه ای که مسئولان در پیش گرفته اند بیم آن داریم تا چند روز آینده آب و هوا را نیز یارانه ای والبته جیره بندی کنند.

ضعف نظارت علت کمبود
رئیس اتحادیه قنادان زاهدان ضمن تائید گران شدن قیمت شکر در بازار در گفتگو با خبرنگار عصرهامون اظهار کرد: بر اساس گفته ها و اطلاعات ما به هیچ وجه کمبود شکر در بازار وجود ندارد اما ضعف نظارت ها و توزیع نامناسب باعث کمبود شکر و گرانی آن شده است.

مسلم علیخانی افزود: پس از آنکه دستگاه های مربوط در توزیع دقیق و صحیح شکر کوتاهی کردند شاهد بودیم قیمت یک کیسه 50کیلویی شکر به مبلغی معادل 480هزار تومان نیز رسید که بسیار بالا بود.

وی افزود: پس از ورود اتحادیه و رایزنی با سازمان صنعت و معدن و دستگاه های مربوطه در نهایت موفق شدیم مقداری شکر به صورت یارانه ای دریافت کرده و میان فروشگاه های مجاز زیر نظر این اتحادیه توزیع کنیم.

به گفته علیخانی؛ در حال حاضر قیمت شکر تقریباً به نصف کاهش پیدا کرده اما بحث ارائه کیلویی صحت دارد و فروشندگان نمی توانند نسبت به عرضه کیسه ای این ماده شیرین اقدام کنند.

وی تصریح کرد: هم اکنون شکر به صورت کیلویی و محدود به شهروندان عرضه می شود اما مسئولان ایستگاه های صلواتی و یا کسانی که نیاز به تهیه کیسه ای دارند می توانند با مراجعه به سازمان صنعت، معدن و تجارت و ارائه مستندات خود حواله خرید کیسه ای شکر را اخذ کنند!

علیخانی با تاکید بر اینکه به هیچ وجه کمبود شکر نداریم افزود: عدم نظارت کافی و توزیع نامناسب شکر در بازار زاهدان علت به وجود آمدن این مشکل است که دستگاه های ناظر باید به وظیفه خود به خوبی عمل کنند.

شایان ذکر است قیمت دولتی شکر مبلغ 3هزار و200 تومان تعیین شده اما آن دسته از فروشگاه هایی که از قبل در انبارهای خود موجود داشته اند به یکباره قیمت آن را تا 7 یا 8 هزار تومان در هر کیلو افزایش داده اند که رئیس اتحادیه قنادان زاهدان نیز این موضوع را تایید و بی انصافی کسبه عنوان کرد.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, عصرهامون ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, عصرهامون ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه