اخبار داغ

مدیر عامل شرکت برق خراسان شمالی عنوان کرد:

احداث نیروگاه خورشیدی، نیازمند تصمیمات شفاف اقتصادی/ پرونده نیروگاه خورشیدی جاجرم روی میز مذاکره

احداث نیروگاه خورشیدی، نیازمند تصمیمات شفاف اقتصادی/ پرونده نیروگاه خورشیدی جاجرم روی میز مذاکره
مدیر عامل شرکت برق خراسان شمالی با اشاره به اینکه سرمایه گذار خارجی پیشین نیروگاه خورشیدی جاجرم به علت نوسانات ارزی از اجرای پروژه انصراف داد، گفت: جلب نظر سرمایه گذاران برای اجرای پروژه ها در زمینه احداث نیروگاه های خورشیدی به تصمیمات شفاف اقتصادی دولت نیازمند است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بهنقل از  عصر اترک،علیرضا صبوری، مدیر عامل شرکت برق خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک اظهار کرد: در سال 96 اولین قرارداد احداث نیروگاه خورشیدی 30 مگاواتی در شهرستان جاجرم که به روش  BOT  با یک شرکت سرمایه گذار خارجی منعقد شده بود که در این قرارداد نرخ خرید تضمینی هر کیلو وات ساعت برق از سرمایه گذار 13 سنت یورو معادل 420 تومان بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر اترک,

صبوری با اشاره به اینکه مدتی پس از عقد این قرارداد، کشور با نوسانات نرخ ارز مواجه شد که قیمت نوسانات ارزی بالاتر از قیمت ارز منعقد شده در قرارداد با این شرکت سرمایه گذار خارجی بود، گفت: بنابراین، این شرکت سرمایه گذار خارجی به علت عدم توجیه اقتصادی این سرمایه گذاری، از انجام کار انصراف داد.

,

وی خاطر نشان کرد: در هنگام انصراف این سرمایه گذار، پیشرفت فیزیکی اجرای این پروژه به 15 درصد رسیده بود.

,

وی در ادامه بیان کرد: در همان زمان برای عملیاتی شدن این پروژه، پیگیری های بسیار انجام شد که در همین راستا، وزارت نیرو برای حل مشکلات برای اجرای این پروژه دو پیشنهاد به هیات دولت ارائه داد.

,

صبوری گفت: پیشنهاد نخست وزارت نیرو آن بود که نرخ خرید تضمینی برق از سرمایه گذاران برابر نرخ تورم، متعادل سازی شوند که شورای اقتصاد آن را نپذیرفت.

,

وی همچنین افزود: پیشنهاد دوم وزارت نیرو نیز آن بود که بانک مرکزی تعهد دهد هنگامیکه سرمایه گذار می خواهد، سرمایه خود را از کشور خارج کند مبلغ سرمایه او بر اساس نرخ ارز کالاهای اساسی کشور محاسبه شود که هنوز بانک مرکزی به این پیشنهاد دوم پاسخی نداده است.

,

با این وجود، وی از اعلام آمادگی یک تیم سرمایه گذاری جدید شامل چند شرکت ایرانی با مشارکت یک شرکت چینی برای سرمایه گذاری در این پروژه خبر داد و گفت: شرکت چینی در این گروه اعلام کرده است که تهیه پنل های خورشیدی برای این فرودگاه را بر عهده می گیرد.

,

مدیر عامل شرکت برق خراسان شمالی اعلام کرد: شرکت برق استان با این تیم سرمایه گذار روز 10 اردیبهشت ماه امسال پای میز مذاکره خواهند نشست.

,

علیرضا صبوری در خاتمه تعیین تکلیف دستورالعملی اجرایی برای جلب سرمایه گذاری سرمایه گذاران و رفع تبعات نوسانات نرخ ارز تصمیم گیری مناسب توجیه دار بودن سرمایه گذاری به لحاظ اقتصادی برای سرمایه گذاران را از دولت خواستار شد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه