اخبار داغ

خسارت‌های رئیس‌بی‌اطلاع!

خسارت‌های رئیس‌بی‌اطلاع!
نکته قابل توجه گرفتن ژست حق به جانب است؛ به نظر می‌آید رسانه‌های همسوی دولت باید به جای خبر عصبانیت آقای روحانی با عکسی غضب‌آلود؛ خبر شرمندگی ایشان از مردم خوزستان را با عکسی سر به زیر منتشر کنند!
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ «میکائیل دیانی» در یادداشت روزنامه «وطن امروز» نوشت:

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

۱- غروب بود، آب به روستاهای حمیدیه نزدیک می‌شد و بالا می‌آمد، ما از میان روستا رد می‌شدیم و با مردمی که وسایل‌شان را به پشت بام خانه‌شان می‌بردند، صحبت می‌کردیم که شاید راضی شوند و قبل از اینکه آب همه جا را بگیرد و تا فرصت نجات وسایل و امکانات زندگی‌شان فراهم است، آنها را از آنجا ببرند اما کمتر کسی می‌پذیرفت تخلیه کند. درباره اطلاعیه دولت برای‌شان توضیح می‌دادیم که دولت تعهد داده هزینه‌های خسارت سیل را بپردازد؛ بهتر است شما جان خود را حفظ و این محیط را ترک کنید اما باور نمی‌کردند. گزاره مشترک همه ساکنان این بود «دولت هنوز هزینه خسارت‌های سیل سال ۹۵ را پرداخت نکرده است!» این را بگذارید کنار این مساله که بخشی از مردم به خاطر پرداخت نشدن هزینه خسارت‌های سیل سال ۹۵ حتی دیگر زمین‌ها و محصولات خود را هم بیمه نکرده بودند!

,


این داستان نخستین روز حضورم در خوزستان بود و پس از آن تقریباً برای‌مان مسجل شد با هر کس درباره تخلیه صحبت کنیم، نخستین دلیل تخلیه نکردنش «وعده‌های محقق نشده دولت» است و این تخلیه نکردن لحظه به لحظه هم بر حجم خسارت‌های سیل می‌افزود و هم عملیات امداد و نجات را با سختی‌های بیشتر روبه‌رو می‌کرد.

,
,


مساله اول در خوزستان پیش از هر چیزی، بی‌اعتمادی مردم به توصیه‌های دولتی بود و متاسفانه روز به روز این بی‌اعتمادی پررنگ‌تر و عیان‌تر می‌شد و آن را می‌توانستی در بیان و رفتار مردم سیل‌زده خوزستان بشنوی و ببینی. خوزستان سال ۹۵ تنها در بخش‌های کوچکی دچار سیل شده بود اما پرداخت نشدن خسارت توسط دولت باعث شده حالا تمام خوزستان به وعده‌های دولت بی‌اعتماد باشند.

,
,


۲- معاون پارلمانی روحانی در سفر به خوزستان از عصبانیت رئیس‌جمهوری به جهت پرداخت نشدن خسارات سیل سال ۹۵ گفت. مردمی که سال ۹۵ دچار سیل شده بودند، به حسینعلی امیری اعتراض داشتند که او در پاسخ به آنان گفت: «یکی از اعضای محترم دولت موضوع سیل سال ۹۵ را مطرح کرد که آقای رئیس‌جمهور از اینکه موضوع در پیچ‌وخم‌های اداری افتاده خبر نداشت. ایشان برافروخته شدند و به آقای نوبخت دستور دادند سریعاً مانده خسارات سیل سال ۹۵ پیگیری و پرداخت شود».

,
,


سیل سال ۹۵ به لحاظ ابعاد و حجم خسارات در مقابل سیل امسال بسیار کوچک بود. طبق گزارش جهاد کشاورزی خوزستان، سال ۱۳۹۵ در مجموع به ۲۵۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی به ارزش ۴۸۱ میلیارد تومان خسارت وارد شد و همچنین به ۷ هزار هکتار از باغات نیز ضرر وارد شد و برای دامداران خسارتی به حجم نابودی بیش از ۴ هزار رأس دام را به جا گذاشت. این اعداد را بگذارید در کنار خسارت‌های چند هزار میلیاردی سیل اخیر خوزستان که بخشی از آن ناشی از بی‌اعتمادی مردم به دولتی بوده که وعده‌های قبلی‌اش محقق نشده است.

,
,


صحبت‌های معاون پارلمانی رئیس‌جمهور اما در حالی مطرح می‌شود که سیدراضی نوری، نماینده مردم شوش در مجلس در نشست علنی ۱۵ اسفند ۹۶ در تذکر شفاهی به رئیس‌جمهور گفته بود: «با گذشت بیش از یک سال از سیل شهرستان شوش که باعث خسارت و نابودی کشاورزی و دامداری مردم شده، تاکنون هیچ اقدامی برای جبران خسارات خسارت‌دیدگان و پرداخت کمک‌های بلاعوض برای ترمیم زیرساخت‌های بنیاد مسکن، جاده‌های روستایی و ترمیم سیل‌بندهای اطراف رودخانه کرخه و دز انجام نشده است‌. مردم روستاهای بخش شاوور که در این سیل دچار خسارت‌های زیادی شده‌اند برای گذراندن زندگی خود دچار مشکلات جدی هستند که انتظار داریم دولت هرچه سریع‌تر به موضوع پرداخت خسارت سیل رسیدگی کند».

,
,


۳- شاید این سوال از معاون پارلمانی رئیس‌جمهور مطرح شده و رسانه همسو با دولت از انتشار آن خودداری کرده باشد که «این چه رئیس‌جمهوری است که از این مساله مهم بی‌اطلاع است؟!» ولی ما می‌توانیم از زبان مردم خوزستان و البته کل کشور این سوال را داشته باشیم. پیش از این خسارت رها بودن دولت بیشتر نمایش رسانه‌ای داشت، دعوای وزیر با وزیر، سخنگو با وزیر، رئیس‌جمهور با وزیر و.... همه بر روان جامعه حرکت می‌کرد اما حالا بی‌خبری از اوضاع مستقیم بر وضعیت اقتصادی و اجتماعی مردم جامعه اثر می‌گذارد. حالا باید سوال کنیم رئیس‌جمهور از چه مسائل دیگری بی‌اطلاع است که دودش به چشم مردم می‌رود. همه درد همین است! رئیس‌جمهوری که برای کشور وقت نگذارد و وزرایش هم برای دیدنش باید در صف انتظار بنشینند؛ باید هم از مسائل جاری مملکت که درباره آنها مسؤولیت مستقیم دارد بی‌خبر باشد! او به نظر وضعیتی بهتر از این برای ما رقم می‌زند؟!

,
,


اما نکته قابل توجه گرفتن ژست حق به جانب است؛ به نظر می‌آید رسانه‌های همسوی دولت باید به جای خبر عصبانیت آقای روحانی با عکسی غضب‌آلود؛ خبر شرمندگی ایشان از مردم خوزستان را با عکسی سر به زیر منتشر کنند!

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه