اخبار داغ

روحانی در اهواز:

تاب آوری کشور در برابر حوادث افزایش یابد/خسارت‌ها سریع پرداخت شود

تاب آوری کشور در برابر حوادث افزایش یابد/خسارت‌ها سریع پرداخت شود
رئیس جمهور گفت: باید تاب آوری کشور در برابر حوادثی مثل سیل، زلزله، ریزگرد و... را افزایش دهیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حسن روحانی شامگاه شنبه در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران در اهواز با اشاره به اینکه امید به آینده خیلی مهم است، افزود: مردان خدا نه سست می‌شوند و نه احساس ضعف و ناتوانی و درماندگی می‌کنند. صابران کسانی هستند که نه خسته می‌شوند و نه احساس خستگی و سستی می‌کنند؛ آینده را کاملاً روشن می‌بینند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی افزود: هرکس که بذر یأس می پاشد بر خلاف منطق اسلام و همه ادیان الهی حرکت کرده است؛ کاملاً به آینده کشور امیدواریم و حتی به آینده عدالت جهان به طور کامل امیدواریم. با این روشنایی آینده و این تصمیم قاطع باید مسیر خودمان را ادامه بدهیم.

,

دشمنان همیشه به دنبال پاشیدن بذر یأس بودند

, دشمنان همیشه به دنبال پاشیدن بذر یأس بودند, دشمنان همیشه به دنبال پاشیدن بذر یأس بودند,

روحانی تصریح کرد: دشمنان این سرزمین، انقلاب، نظام و مردم همیشه به دنبال پاشیدن بذر یأس بودند برای اینکه مردم را خسته کنند تا ایران الگویی برای کشورهای منطقه نباشد و از اینکه ایران به صورت یک سد در برابر آنها ایستاده، بسیار عصبانی هستند و همه تصمیماتشان بر مبنای عصبانیت و عدم محاسبه درست نسبت به این منطقه و ملت است.

,

یکی از چیزهایی که سال‌ها ما در تحلیل‌های غرب و تبلیغات آنها می‌شنیدیم این بود که خشکسالی ایران را از پای درمی آورد رئیس جمهور عنوان کرد: یکی از چیزهایی که سال‌ها ما در تحلیل‌های غرب و تبلیغات آنها می‌شنیدیم این بود که خشکسالی ایران را از پای درمی آورد؛ هم صهیونیست‌ها و هم آمریکایی‌ها تبلیغات می‌کردند و برخی هم با زبان علمی تبلیغ می‌کردند که ایران جای زندگی نیست و از بین خواهد رفت.

, یکی از چیزهایی که سال‌ها ما در تحلیل‌های غرب و تبلیغات آنها می‌شنیدیم این بود که خشکسالی ایران را از پای درمی آورد,

روحانی ادامه داد: اینها می‌گفتند که مردم ایران بدانند که ایران کشوری است که با خشکسالی از پای در می‌آید، غرب ایران با گرد و خاک و نمک از بین می‌رود، دریاچه ارومیه خشک می‌شود و به هیچ عنوان قابل احیا نیست، منطقه شمال غرب ایران باید کلاً جمع کنند بروند و می‌گفتند مابقی کشور را نیز خشکسالی و گرد و غبار مردم را از پای در می‌آورد و یک بذر یأس و ناامیدی در سراسر ذهن مردم پراکنده کردند.

,

وی اظهار کرد: خداوند در بهار و فروردین امسال با دست پرقدرت خودش، ضربه اساسی بر این تفکر زد. اینقدر این تفکر شدید بود و مردم را تحت فشار قرار داده بود که خود من روزها و ساعت‌ها فکر می‌کردم که ما برای آینده ایران چه کار باید بکنیم. معنی‌اش این نیست که الآن به آینده ایران فکر نکنیم و فکر کنیم مشکلی وجود ندارد نه این حرف نادرست است ولی این یک ضربه اساسی بر ایجاد یأس و ناامیدی استکبار جهانی و صهیونیسم بود.

,

سه حادثه از لحاظ روانی مرا تحت فشار قرار داد

, سه حادثه از لحاظ روانی مرا تحت فشار قرار داد, سه حادثه از لحاظ روانی مرا تحت فشار قرار داد,

رئیس جمهور با بیان اینکه مردم ما امروز امیدوار شدند البته خسارت سیل خیلی زیاد و عظیم است، گفت: خداوند در کنار رحمت، زحمت را برای یک عده از مردم و بندگان خوب فراهم کرده است. حالا اینکه خودمان مقصر هستیم و می‌توانستیم کاری کنیم یک بحث دیگر است.

,

روحانی توضیح داد: امروز با هلی کوپتر به سه استان لرستان، ایلام و خوزستان آمدیم؛ دریاچه سد کرخه را نیز در کنار اهواز و تالاب شادگان بازدید کردیم و برای من بسیار مهم بود که در این سیل اخیر سه حادثه از لحاظ روانی مرا تحت فشار قرار داد.

,

وی افزود: اول گلستان و آق قلا که خیلی برای من نگران کننده بود؛ بعد حادثه پلدختر که همان شبی که بارندگی شدید بود با استاندار لرستان در تماس تلفنی بودیم و نزدیک ۱۲ شب هر دو نگران بودیم و من بیشتر چون ارتباط ما با پلدختر قطع شد و شب سختی بر من گذشت تا بارندگی قطع شد و فردا هلی کوپترها به لرستان رسیدند. از اینکه مردم جانشان در امان بود خیلی خوشحال شدم ولی خسارت وارد شد.

,

روحانی با اشاره به اینکه چقدر مردم خوب و با روحیه و صبور هستند، تصریح کرد: در بخشی از پلدختر تمام خانه‌ها از بین رفتند و قاعدتاً در آن منطقه باید منازل را جابجا کرد. خیلی فشار سنگینی است که طرف خانه و زندگی داشته و یک باره خانه منهدم و همه وسایل منزل از بین رفته است. در روستاها نیز مردم روحیه داشتند.

,

رئیس جمهور گفت: با وجود مشکلات بسیار مردم روحیه خوبی داشتند؛ بار سنگینی بر دوش دولت و نیروهای مسلح گذاشته شده ولی هیچ تردیدی ندارم که ملت ایران این بار را به خوبی به زمین خواهد گذاشت. امیدوارم که دولت هم بتواند به خوبی از این آزمون سربلند بیرون بیایم؛ به این مسئولان، مدیران کل، سپاه و ارتش و نیروی انتظامی، وزارتخانه‌ها و استانداری که ۳۳ روز خانه نرفته، افتخار می‌کنم.

,

خدمات دولت یک روز هم متوقف نشده است

, خدمات دولت یک روز هم متوقف نشده است, خدمات دولت یک روز هم متوقف نشده است,

روحانی بیان کرد: دوره مسئولیت‌ها زودگذر است ولی افتخارات ملی برای همیشه در تاریخ کشور ثبت می‌شود؛ مردم یک افتخار بزرگی را در این حادثه آفریدند و برادری و مهربانی کردند و کنار یکدیگر بودند. قطعاً هیچ لذتی بالاتر از لذت دستگیری برادر، دوست، همسایه، همشهری و هموطن نیست؛ کار بسیار عظیم و بزرگی است که خداوند فرصت خدمتگزاری به مردم را بدهد.

,

وی با اشاره به اینکه خداوند در این فروردین این فرصت خدمت به مردم، تواضع در برابر مردم و حمایت از مردم را به ما داد، اظهار کرد: مسئله برق و گاز و آب از جمله مسائل مطرح در حوادث غیرمترقبه است؛ کار بزرگی انجام شده و خدمات دولت یک روز هم متوقف نشده است. پمپ بنزین‌ها یک روز بدون بنزین نبود؛ برق و مخابرات برای ارتباطات مردم قطع نشده است. کاری که بهداشت و درمان انجام داده بسیار ارزشمند است و بیماری مسری و عفونی مشاهده نمی‌کنیم.

,

روحانی با اشاره به بازدید خود از اردوگاه اسکان اضطراری سیل زدگان در ورزشگاه تختی اهواز عنوان کرد: اردوگاه اهواز را ساعاتی قبل بازدید کردم و عده‌ای از خانواده‌ها در اردوگاه بودند و روستاهای آبگرفته هنوز شرایط بازگشت را ندارند و همه از خدمات هلال احمر و رسیدگی‌ها رضایت داشتند و همه کادر شبانه روز تلاش و فعالیت می‌کنند هرچند همه پای کار بودند ولی اولین قدم را جوانان و خود مردم برداشتند؛ یک آزمایشی خداوند برای ما قرار داد و امیدوارم برای گذراندن این مشکلات تا پایان کنار هم باشیم.

,

ملت در مقابل هرکسی چشم طمع به ایران داشته باشد باز هم ایستادگی می‌کنند

, ملت در مقابل هرکسی چشم طمع به ایران داشته باشد باز هم ایستادگی می‌کنند, ملت در مقابل هرکسی چشم طمع به ایران داشته باشد باز هم ایستادگی می‌کنند,

روحانی گریزی به زمان جنگ زد و گفت: لحظه سقوط خرمشهر در اصفهان با خلبانان جلسه داشتم و آن موقع اشک در چشم همه حلقه زد و در مقابل این روزها وقتی اعلام کردند که اهواز در معرض محاصره سیلاب قرار دارد؛ خیلی نگران و ناراحت شدم.

,

رئیس جمهور با اشاره به اینکه هیچ روزی بهتر از سوم خرداد ۶۱ نداریم، بیان کرد: همه مردم خوزستان مرزبان ایران هستند و در مقابل هرکسی چشم طمع به ایران داشته باشد باز هم ایستادگی می‌کنند. موقع اعلام درخطر بودن اهواز وزیر نیرو و وزیر کشور را به اهواز اعزام کردم. همه مردم برای دفاع و حفظ اهواز پای کار آمدند. هنوز هم تمام اطراف اهواز پر از آب است ولی شرایط خطرناکی نیست و امیدوارم از شرایط مد هم عبور کنیم و خرمشهر، شادگان و آبادان مشکلی نداشته باشند.

,

امتحان بزرگ را در پیشگاه ملت ایران، خداوند و تاریخ از سوی مردم و مدیران پشت سر گذاشته‌ایم روحانی اضافه کرد: امتحان بزرگ را در پیشگاه ملت ایران، خداوند و تاریخ از سوی مردم و مدیران پشت سر گذاشته‌ایم. مبنای ما باید بر این باشد که این ترسالی ادامه دارد و نمی دانم تا چه زمانی ادامه دارد. اگر سال آینده هم همین وضعیت را داشته باشیم؛ کسی بر ما نمی بخشد؛ به هر حال ۱۰۰ سال گذشته حادثه این چنینی نداشتیم و حالا شاید قبل از آن هم نبوده است.

, امتحان بزرگ را در پیشگاه ملت ایران، خداوند و تاریخ از سوی مردم و مدیران پشت سر گذاشته‌ایم,

وی ادامه داد: در این کشور سیل آمده ولی اینکه ۲۴ تا ۲۵ استان همزمان گرفتار شوند، همچنین حادثه‌ای نداشتیم و الحمدلله به خاطر فداکاری مردم، همه نیروهای امداد و نجات تلفات انسانی و کشته‌ها حداقل بوده است. ۷۶ نفر تلفات داشتیم که برخی از آنها به سیلاب مربوط نمی شده است.

,

برآورد خسارت باید هرچه سریع‌تر انجام شود

, برآورد خسارت باید هرچه سریع‌تر انجام شود, برآورد خسارت باید هرچه سریع‌تر انجام شود,

رئیس جمهور عنوان کرد: در عین حال امروز به بعد بسیار برای ما مهم است و تا اینجا من فکر می‌کنم که مردم بالاترین نمره را دارند و بعد هم دولت، نیروهای مسلح و غیره پشت سر مردم نمره قابل قبولی در این حادثه دارند. از امروز به بعد کار ما مشکل تر است؛ مردمی که در چادر و کمپ هستند و هوا از امروز به بعد در خوزستان گرم می‌شوند و خیلی سخت و مشکل است.

,

روحانی گفت: برآورد خسارت باید هرچه سریع‌تر باشد و شاید بگویند که شرایط مشکل است و آبگرفتگی مانع بازدید است ولی خانه، مغازه، مراکز تولیدی و بخش‌های مختلف کشاورزی و آنهایی که روشن و واضح است، سریع‌تر باید تعیین خسارت و پرداخت شود.

,

تمام مردم ساکن در کمپ و اردوگاه‌های اهواز تنها مطالبه‌ای که داشتند پرداخت خسارت بود رئیس جمهور با تأکید بر اینکه موضوع اسکان مردم در اولویت قرار دارد، عنوان کرد: رئیس بنیاد مسکن اعلام کرد برای خوزستان تا حد فعلی رقمی حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان اختصاص یافته که رقم بالایی است که در کل کشور هم رقم بسیار بالایی داریم و باید این کار انجام بگیرد. در تمام استان‌هایی که مردم دچار مشکل هستند باید بدانیم با چه شرایط و گرفتاری‌های مالی به دنبال پرداخت خسارت هستیم. آنهایی که حق بیمه دادند و از قبل فکر کردند نباید با آنهایی که به فکر نبودند یکسان باشد؛ ضمن اینکه باید به همه کمک کنیم اما باید مدنظر قرار بدهیم که بیمه نشدگان با افراد بیمه شده یکسان نباشند از طرفی باید خسارت را سریع‌تر پرداخت کنیم.

, تمام مردم ساکن در کمپ و اردوگاه‌های اهواز تنها مطالبه‌ای که داشتند پرداخت خسارت بود,

روحانی تاکید کرد: تمام مردم ساکن در کمپ و اردوگاه‌های اهواز تنها مطالبه‌ای که داشتند پرداخت خسارت بود. طرحی در کشاورزی اعلام شد که برای نوبت تابستان کشت را تأمین و پرداخت خسارت هم داشته باشیم، به هر حال مردم باید این تمهیدات را بدانند.

,

باید تاب آوری کشور در برابر حوادث مختلف را افزایش دهیم

, باید تاب آوری کشور در برابر حوادث مختلف را افزایش دهیم, باید تاب آوری کشور در برابر حوادث مختلف را افزایش دهیم,

وی افزود: فرمانده این کار برای نوسازی، بازسازی و جبران خسارت‌ها وزیر کشور است که قرارگاه و کمیته تعیین خسارت، کمیته بازسازی و نوسازی، کمیته اطلاع رسانی، کمیته اجتماعی و بهداشتی، نظارت و ارزیابی و همچنین تولید و اشتغال را تشکیل داده است. مقام معظم رهبری همین خواسته را داشتند که یک نفر فرمانده و همه دستگاه‌ها از او تبعیت کنند.

,

روحانی گفت: باید همه همت دولت را به کار بگیریم که به جای پول، اسباب و وسایل زندگی را برای مردم تأمین کنیم؛ حتی الامکان با تولیدکنندگان صحبت کنیم و همه تولیدکنندگان، وزارت صمت و کارخانه‌ها پای کار بیایند و کاری کنیم که مردم کمترین دغدغه را داشته باشند و به آنها یاری برسانیم.

,

رئیس جمهور تصریح کرد: اینکه در مسئله آب بها نیز در استان‌های درگیر سیلاب تخفیف و بخشودگی داشته باشد؛ در بانک‌ها نیز تأکید کردیم که اقساطی که مردم بدهکار هستند اکنون شرایط پرداخت اقساط نیست و همه باید یاری کنیم تا از این گرفتاری‌ها عبور کنیم. تسریع برای ما مهم است در تعیین و جبران خسارت و هر دو در عین حال از اهمیت بالایی برخودار است.

,

وی همچنین گفت: باید تاب آوری کشور در برابر حوادث مختلف را افزایش دهیم؛ سیل، ریزگرد، زلزله و هر حادثه‌ای نیازمند افزایش تاب آوری در کشور است. هیئت رسیدگی از اساتید دانشگاه تشکیل شده و باید راه حل های اساسی در زمینه پیشگیری را به ما ارائه دهند.

,

تمجید از سد سازی‌های صورت گرفته در بعد از انقلاب

, تمجید از سد سازی‌های صورت گرفته در بعد از انقلاب, تمجید از سد سازی‌های صورت گرفته در بعد از انقلاب,

روحانی با تمجید از سد سازی‌های صورت گرفته در بعد از انقلاب بیان کرد: کاری که بعد از جمهوری اسلامی ایران در خصوص سدسازی انجام گرفت؛ اول انقلاب حدود ۱۹ سد داشتیم که به ۱۷۲ سد در جمهوری اسلامی افزایش پیدا کرده که کار بزرگی انجام گرفته است. خداوند رحمت کند آیت الله رفسنجانی را که در همین شهر اهواز خاطرات بسیاری با وی داریم و در زمان جنگ قدم می‌زدیم و بحث می‌کردیم و جلساتی بود.

,

رئیس جمهور با اشاره به شرایط سخت اهواز بیان کرد: ۲۱ کیلومتر سیل بند در کمتر از سه روز برای اهواز ایجاد شده و این نشان می‌دهد که اگر کنار هم باشیم کارها به خوبی پیش می‌رود و در بازسازی هم نیاز به همین کار جهادی داریم.

,

روحانی ادامه داد: یکی از روستاها اولین حرفشان این بود که اول برای ما پل بزنید که راه بین خانه‌ها و اراضی کشاورزی همین پل‌ها هستند و موضوع بعدی نیز پمپاژ برای کشاورزی بود که وزارت جهاد کشاورزی باید به آن توجه کند.

,

لایروبی اروندرود تأثیر بسیاری برای کشیدن سیلاب و حرکت به سمت دریا را دارد

, لایروبی اروندرود تأثیر بسیاری برای کشیدن سیلاب و حرکت به سمت دریا را دارد, لایروبی اروندرود تأثیر بسیاری برای کشیدن سیلاب و حرکت به سمت دریا را دارد,

وی تصریح کرد: یکی از مسائل مهم لایروبی اروند است که ۳۰ سال گذشته آن را بالا پایین می‌کردیم با کشور عراق و حداقل خود من با سه دولت مالکی، عبادی و دولت فعلی عادل عبدالمهدی دنبال کردم و در سفر اخیر به توافق رسیدیم که باید هرچه سریع‌تر در دستور کار قرار بگیرد. لایروبی اروندرود تأثیر بسیاری برای کشیدن سیلاب و حرکت به سمت دریا را دارد؛ البته لایروبی کارون هم مهم است.

,

اتصال راه آهن خوزستان به بصره از طریق شلمچه مورد توافق دو کشور است روحانی بیان کرد: همچنین اتصال راه آهن خوزستان به بصره از طریق شلمچه مورد توافق دو کشور است و یک تحول بزرگی برای خوزستان و کشور ایران ایجاد می‌کند و امیدوارم این مسائل را دنبال کنیم.

, اتصال راه آهن خوزستان به بصره از طریق شلمچه مورد توافق دو کشور است,

رئیس جمهور با بیان اینکه خسارت‌های سیل بسیار سنگین است، عنوان کرد: ۱۵۲ هزار هکتار گندم در خوزستان از دست رفته و از آن طرف انشاالله گندم خوزستان امسال کمتر از سال گذشته نباشد هم موجب خوشحالی می‌شود. امیدوارم همه بتوانیم از این بار مسئولیتی که برعهده ما گذاشته شده سربلند باشیم.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه