اخبار داغ

جنونِ ترس برای اصلاح طلبان واقعی عربستان/ بن سلمان رسولِ قلابی سعودی

جنونِ ترس برای اصلاح طلبان واقعی عربستان/ بن سلمان رسولِ قلابی سعودی
رسول قلابی اصلاحات عربستان با کسانی که پایه های سلسله ی ظالمانه وی و خانواده اش را به چالش می کشند، مبارزه می کند. حقوق اولیه زنان سعودی تحت عنوان قیومیت مردان به طور کامل محدود می گردد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از "تیتریک"؛ سام حماد (Sam Hamad) فعال مستقل و نویسنده اسکاتلندی – مصری در نشریه آمریکایی لویلاگ نوشت، در حالی که تصمیم محمد بن سلمان درباره اعطای مجوز رانندگی به زنان عربستان مورد ستایش قرار گرفت، وضعیت کنونی نشان می دهد که مبارزات طولانی مدت برای اصلاحات، خراش سختی بر نمای ضد زن ترین کشور جهان انداخت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک, لویلاگ,

گذشته از تمام اینها، چیزی که باقی می ماند جایی است که در آن حقوق اولیه زنان توسط وَلی (سرپرست) و ناموس پرستی که تحت عنوان "قیومیت مردان" شناخته می شود به طور کامل محدود می گردد.

,

سیستم های قضایی و فرهنگی برای زنان در پدرسالاری ظالمانه به این معنا است که هر فعالیتی اعم از؛ مسافرت، دریافت خدمات بیمارستانی، استخدام یا حتی باز کردن حساب بانکی تنها با رضایت و نظارت سرپرست مردِ آنها میسر می شود.

,

لغو ممنوعیت رانندگی در ماه سپتامبر سال 2018 توسط حکم سلطنتی، پیروزی بسیار اندکی برای فعالان به ویژه زنان فعال بود. پشت پرده ی این لغو ممنوعیت، شجاعت و قهرمانی محضی است که به چندین دهه قبل بازمی گردد، اما کمپین جدید در سال 2011 آن را "رانندگی زنان" (Women2Drive) نامید.

,

این کمپین با حضور فعالان برجسته ای چون "لجین هذلول" به طور مشخص بر رانندگی زنان تمرکز کرد. هذلول از تاکتیک های مستقیمی مانند فیلمبرداری از خود در حال رانندگی و تمسخر این ممنوعیت استفاده می کرد. ویدئوهای وی در یوتیوب بیش از یک میلیون بازدید داشت.

,

این مبارزه مربوط به مبارزه ای گسترده تر علیه سیستم توتالیتِر (تمامیت خواهی) قیومیت مردان و تحقیر عمومی حقوق بشر اولیه از سوی پادشاهی عربستان سعودی بود.

,

در گذشته، رژیم عربستان سعودی واکنش فوری و خشونت آمیزی به این اقدامات نشان می داد، اما آمادگی آتش افروزی گسترده این کمپین در شبکه های اجتماعی را نداشت.

,

اگرچه شبکه های اجتماعی همیشه فعالیت دنیای واقعی، عمومیت داخلی و توجه جهانی که فعالان در توئیتر دریافت کردند را برابر نمی پندارد، اما در چنین موقعیت های مشابهی، ملاکِ باور سختگیری سیاسی مطلق که منجر به تنش می شود را به عربستان سعودی می دهد.

,

بلافاصله در پی اعلان لغو ممنوعیت رانندگی زنان، فعالان اصلی از جمله برجسته ترین فعالان حقوق زنان مانند "هذلول" که به کمپین رانندگی زنان و ضد قیومت مردان پیوسته بودند توسط رژیم دستگیر شدند.

,

اتهامات مبهم علیه آنها "مظنون به آسیب رساندن به منافع سعودی" و همچنین اتهامات پوچ و مضحکی مانند "جاسوسی" بود.

,

آنها تاکنون در زندان به سر می برند و تا به امروز چهارمین دادرسی پرونده آنها به دلایل شخصی که توسط قاضی اعلام نشده، به تعویق افتاده است.

,

بدون ورود به مکانیزم های پیچیده ی سیستم قضایی ظالمانه سعودی، تعویق هایی مانند این، ابزاری برای تحقیر نامحدود افراد در پوششی بدون سرزنش یا هرگونه روند مقتضی است.

,

برخی از زنان که به بازداشتگاه های سری منتقل شده اند در آنجا در معرض شیوه های شکنجه مانند؛ غرق مصنوعی، شوک الکتریکی و همچنین سوء استفاده جنسی قرار می گیرند.

,

یک مقام سعودی گفت که نظارت بر این شکنجه ها به عهده "سعود القحطانی" که محرم اسرار شاهزاده محمد بن سلمان است و ناظر شکنجه وحشیانه و قتل "جمال خاشقچی" روزنامه نگار سعودی بود، است.

,

اصل موضوع این است که محمد بن سلمان با اینکه رکورد مخالفت با رانندگی زنان را دارد، اما می خواهد جهان به ویژه دوستان لیبرال وی در جایگاه های ارشد باور کنند که پیروزی زنان توسط این اصلاح طلب بزرگ و دستورکار اصلاحاتی وی انجام شده است.

,

محمد بن سلمان خود را طلایه داری مصمم برای کشاندن عربستان سعودی به قرن بیست و یک به تصویر می کشد. اما این تصویرسازی منجر به در بند کشیدن اطلاح طلبان اصلی توسط بن سلمان در سیاه چال ها و زندان های سعودی می شود. وی قصد پاک کردن تاریخ را دارد.

,

دیده بان حقوق بشر، دستورکار اصلاحاتی محمد بن سلمان را "جنونِ ترس برای اصلاح طلبان واقعی سعودی" خواند و افزود تنها دلیلی که زنان دستگیر می شوند این است که درخواست آنها برای رانندگی پیش از خواست محمد بن سلمان بود.

,

البته این تنها دلیل نیست، اما جزء مهمترین انگیزه های واقعی پشت پرده ی دستورکار اصلاحات بن سلمان است که به منظور افزایش پیشبرد دستورکار ظالمانه وی در راستای قدرت، امنیت و ثروت خود و متحدان نخبه ی منطقه ای و جهانی اش اصلاحات واقعی را مختصر می سازد.

,

در حالی که هنوز ابتدایی ترین حقوق شهروندی زنان سعودی نقض می شود، محمد بن سلمان این خرده اصلاحات را ابزاری برای تسکین غرب می داند.

,

جرم واقعی زنانی که برای لغو ممنوعیت رانندگی مبارزه کردند، حمله به سیستمی بود که محمد بن سلمان قدرت و ثروت خود را از آن به دست می آورد.

,

برخی از این زنان به جرأت امید داشتند که ماهیت جهانی این مورد و همچنین قتل ناشیانه خاشقچی، نیروی محرکه کافی برای کمک به سرنوشت زنان در عربستان سعودی را فراهم بیاورد.

,

اما هیچ دلیل واقعی برای ملایمت از سوی حکومت عربستان وجود ندارد. طی ماه گذشته، بیش از 14 اصلاح طلب از جمله فعالانی که در حمایت از زنان مبارزه می کردند، دستگیر شده اند.

,

به نظر می رسد که "جنون ترس" محمد بن سلمان بدتر و بدتر می شود، زیرا این رسولِ قلابیِ اصلاحات با کسانی که شالوده و پایه های سلسله ی ظالمانه وی و خانواده اش را به چالش می کشند، مبارزه می کند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه