اخبار داغ

وقتی آرزوهای صدام در «بازی‌دراز» خاک شد؛

یادی از فاتحان قله عرفان در غربت جبهه‌های غرب

یادی از فاتحان قله عرفان در غربت جبهه‌های غرب
38 سال در همین روزها بود که عملیات غرور‌آفرین بازی‌دراز شکل گرفت و دلیرمردان جبهه‌های غرب آرزوهای صدام برای فتح ایران را برای همیشه در همان سال‌های اول در آنجا خاک کردند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی مرصاد ، نماد غربت جبهه‌های غرب است و خودش از همه غریب‌تر؛ همین «بازی‌دراز» که می‌شود از رشادت‌ها و دلاوری‌های این خطه فیلم‌ها ساخت و کتابها نوشت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه اطلاع رسانی مرصاد,

بی‌سبب نیست که آدم در خاک بازی‌دراز حس غریبی دارد؛ غربت خاصی دارد این سرزمینی که گوشه گوشه‌اش قدمگاه مردان مرد است، همان‌هایی که دست‌ها و پاهایشان را در آنجا جا گذاشتند، سرهایی که به سجده رفت و برنگشت و قامت‌های خمیده‌ای که هرگز راست نشد.

,

بازی دراز نامش عجین شده با دلیرمردانی همچون «شیرودی‌ها»، «پیچک‌ها»، «وزوایی‌ها»، «حاجی‌باباها» و شهدایی که پروانه‌وار در خانقاه عرفان واقعی بال گشودند و نیست شدند در آتش عشقی که فقط عاشقان واقعی درکش می‌کنند.

,

جامانده‌ای از غافله می‌گفت که عبور از آن ارتفاعات سخت صخره‌ای کاری نبود که هرکسی انجام دهد، گردانی می‌رفت و تنها چند نفر به قله می‌رسید و همان چند نفر یک گردان از دشمن را اسیر می‌کرد و این عین امداد الهی بود که تعداد کم ما در چشم دشمن بسیار می‌نمود.

,

38 سال پیش در چنین روزی بود که ارتفاعات بازی‌دراز از دست بعثی‌ها آزاد شد؛ ارتفاعاتی صعب‌العبور که عراق با اشغال آن بر منطقه اشراف کامل پیدا کرده بود و بازپس‌ گرفتنش را صدام با عنوان کلید ورود به بغداد به ایرانی‌ها وعده کرده بود.

,

همانجایی که امدادهای غیبی به مدد رزمندگان اسلام آمد و در عرض 8 روز با رشادت و دلیرمردی مردان این سرزمین از چنگال بعثی‌ها پس گرفته شد و این عملیات به یکی از غرورآفرین‌ترین عملیات‌های جبهه‌های غرب تبدیل شد.

,

 

,

ا

, ا,

 

,

آرزوی صدام برای فتح ایران در بازی‌دراز خاک شد

, آرزوی صدام برای فتح ایران در بازی‌دراز خاک شد,

محمد کرمی راد یکی از یادگاران دوران دفاع مقدس در گفتگو با خبرنگار مرصاد با اشاره به جان‌فشانی دلاورمردان رزمنده سپاهی در منطقه بازی دراز اظهار داشت: ارتش بعث عراق از ابتدای جنگ با هدف گذاری برای رسیدن به تهران و شکست نظام نوپای جمهوری اسلامی ایران به تحریک اربابان خود در 21 تیرماه 59 در مرز اردن با برژینسکی ملاقات داشت و چراغ سبز حمله را نشان دادند.

,

وی افزود: در این میان شرق و غرب برای از بین بردن نظام جمهوری اسلامی ایران که منافع هردو ابرقدرت را به خطر انداخته بود دست به دست هم دادند و به ایران حمله کردند.

,

این رزمنده حاضر در عملیات بازی دراز با اشاره به حضور شهید شیرودی، شهید سید محمد سعید جعفری که مقام معظم رهبری به ایشان لقب شهید پیشرو و پیشتاز دادند، شهید پیچک، شهید بابایی و سردار آسیابانی در عملیات بازی دراز گفت: رزمندگان اسلام جبهه گسترده ای در مقابله با ارتش بعث عراق تشکیل دادند و با مقاومت خود مانع از دست یافتن صدام به آرزوهای دست نیافتنیش شدند.

,

کرمی راد با یادآوری خیال خام صدام در مصاحبه و دادن وعده دست یابی به تهران طی پنج روز گقت: رزمندگان ما نظیر شهید علی سوری و داوود رضوانی با دفاع جانانه در سرپل ذهاب و گیلانغرب این خیال خام دشمنان را نامید کردند.

,

وی افزود: گسترده ترین نقطه ارتفاعی در این عملیات دست دشمن بود و با وجود انجام چندین بار عمیات موفق نشدیم بلندترین قله منطقه را فتح کنیم در حالی که دشمن از پشت جاده کشید و فرصت تدارک و تجهیز برایش مهیا بود.

,

کرمی راد با بیان اینکه راه های طولانی زیر دید دشمن بود و به پشتوانه شرق و غرب سنگرهای دفاعی و استحکامات خوبی تشکیل دادند، گفت: با وجود این پشتیبانی ها رزمندگان و شهدای ما با اعتقاد کامل به باورهای دینی و باور آرمان های امام راحل(ره) نگذاشتند تا پایان جنگ تحمیلی حتی یک وجب از خاک ما به اشغال دشمن درآید.

,

وی با تاکید بر اینکه رزمندگان ما در این عملیات با همه قدرتهای دنیا جنگیدند و تسلیم اراده ملت و رهبری شدند، عنوان کرد: امام خمینی چهار شرط تعیین متجاور، تنبیه او، برگشت به مرزهای بین المللی و تعیین خسارت برای متجاوز را بیان کرد که آخرین شرط تحقق نیافت.
به گفته کرمی راد در حالی که کویت تمام خسارت را از طریق نفت عراق از سازمان ملل گرفت اما ما در بازی دراز مقاومت کردیم برهمین مبنا هر ساله زائران مناطق عملیاتی در سراسر ایران و حتی سایر کشورهای دیگر در سالروز عملیات غرورآفرین بازی دراز در قله های بلند منطقه حضور می یابند و با دلاور مردان رزمنده تجدید بیعت می‌کنند.

,
,

حالا اما بازی‌درازی که زمانی شهید بهشتی خانقاه عرفان واقعی خواندش به میعادگاه عاشقان تبدیل گشته و زیارتگاهی شده برای همه آنهایی که عاشق این مرز و بوم هستند.

,

 

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه