اخبار داغ

دنیای امروز و ظهور سواد متفاوت از گذشته

دنیای امروز و ظهور سواد متفاوت از گذشته
دنیای امروز کمی بیشتر از گذشته تفاوت دارد. سوادی که تا همین دو دهه ی قبل تنها به خواندن و نوشتن محدود می شد اما امروزه خواندن و نوشتن یکی از بدیهی ترین چیزهایی است که وجود دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان؛ دنیای امروز کمی بیشتر از گذشته تفاوت دارد. در دنیایی که معانی و مفاهیمش تغییر پیدا کرده بدون شک باید علم زندگی در این دنیا را بیش از پیش آموخت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

نگاهی به سواد داشته باشیم، سوادی که تا همین دو دهه ی قبل تنها به خواندن و نوشتن محدود می شد اما امروزه خواندن و نوشتن یکی از بدیهی ترین چیزهایی است که وجود دارد. در قرن بیست و یکم، داشتن سواد خواندن و نوشتن، یا حتى اخذ مدرک دانشگاهی، دال بر با سواد بودن فرد نیست. تعاریف گوناگونی برای داشتن سواد در دنیای کنونی وجود دارد از دیدگاه سازمان جهانی یونسکو، فرد باسواد باید دارای شش مهارت یا دانش باشد از جمله ١- سواد عاطفی:
توانایی برقراری روابط عاطفی با خانواده، همکاران، مشتریان، رقبا و دوستان، به نحوی شایسته.

,
,

٢- سواد ارتباطی: 
توانایی برقراری ارتباط و تعامل با تمامی اعضای جامعه، شامل آداب معاشرت و روابط اجتماعی بهینه.

,
,

٣- سواد مالی:
توانایی مدیریت اقتصادی درآمد، یعنی دانش گردش تقدینگی، سرمایه گذاری، و مدیریت هزینه.

,
,

٤- سواد رسانه: 
این که بدانیم کدام خبر رسانه ها معتبر و کدام نا معتبر است. یعنی توانایی تشخیص راستی و درستی اخبار و دیگر پیام های رسانه ای

,
,

٥- سواد آموزش و پرورش:
توانایی تربیت فرزندان شایسته و برنامه ریزی برای آموزش و پرورش کارکنان بایسته

,
,

6-سواد رایانه:
توانایی استفاده از مهارت های هفت گانه ی رایانه یا ICDL، 
شامل مفاهیم پایه ی فن آوری اطلاعات و ارتباطات، استفاده از رایانه، مدیریت فایل ها، واژه پردازی و ...

,
,
,

البته تعاریف متفاوت دیگری از سوی صاحبنظران وجود دارد اما به دور از همه ی این تعاریف آنچه که مسلم است دیگر تنها خواندن و نوشتن مطرح نیست.

,

این روزها که مشکلات اقتصادی کمی بیش از گذشته نمود پیدا کرده است داشتن سواد اقتصادی و یا مالی برای هر فردی بیش از گذشته الزام است و یا در روزگاری که برخی افراد گوشی به دست، زندگی حقیقی خود را کنار گذاشته اند داشتن سواد رسانه ای بیش از پیش ضروری است بنابراین بهتر است کمی باسواد باشیم.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه