اخبار داغ

حشره‌ای که طوفان به پا می‌کند؛

زمین گیری ملخ های صحرایی در جنوب کرمان / تالاب جازموریان میزبان سنتی ملخ صحرایی

زمین گیری ملخ های صحرایی در جنوب کرمان / تالاب جازموریان میزبان سنتی ملخ صحرایی
چند روزی است که چند استان جنوبی کشور تحت ‌تاثیر کوچ بزرگ ملخ‌ها قرار گرفته اند ‌و سازمان حفظ نباتات آن را سنگین‌ترین حمله ملخ های صحرایی در40 سال گذشته توصیف کرده که در صورت تداوم امنیت غذایی را مختل می کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به گزارش راه آرمان؛ چند روزی است که چند استان جنوبی کشور تحت ‌تاثیر کوچ بزرگ ملخ‌ها قرار گرفته اند ‌و سازمان حفظ نباتات آن را سنگین‌ترین حمله ملخ های صحرایی در40 سال گذشته توصیف کرده که در صورت تداوم امنیت غذایی را مختل می کند ولی به گفته مسئولین تاکنون آسیب جدی به زمین‌های کشاورزی وارد نشده و با مبارزه با این آفت برنامه های مقابله و مهار آنها به اجرا درمی آید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

ملخ های صحرایی که تعداد آنها به میلیون ها نمونه می رسد، حضور ترسناکی در برخی استان های جنوبی کشور نظیر هرمزگان، سیستان وبلوچستان و جنوب کرمان که برخی از آنها منبع تامین نیازهای کشاورزی و باغی کشور در این ایام (اواخر زمستان و اوایل بهار) محسوب می شوند، داشتند.

,

این حشره بعد ازطی هزاران کیلومتر از عربستان به خلیج ‌فارس و سپس ایران رسیدند، حضور و هجوم ترسناک آنها درجنوب کشور برخی از این مناطق و مزارع را از جمله در هرمزگان به لوکیشن مناسبی برای ساخت فیلم های هیجان‌انگیز از رویارویی انسان با ملخ‌ها تبدیل کرده است شبیه فیلم‌های هالیوودی که می‌شود در آن نبردهای تخیلی با حشره‌های عجیب و غریب ‌زمینی و فضایی‌ را تماشا کرد.

,

اما این لوکیشن هیجان‌انگیز سینمایی می‌تواند دردسرهایی بزرگ برای کشاورزان و باغداران و حتی دامپرورانی ایجاد کند که زحمتشان یک شبه با خیل عظیم این جهنده‌های کوچک به باد می‌رود.

,

زمین گیری ملخ های صحرایی در جنوب کرمان

, زمین گیری ملخ های صحرایی در جنوب کرمان,

برنامه ریزی و تمهیدات اندیشیده شده از سوی کارشناسان و مسئولان سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان طی ماه های اخیر برای مواجهه با ملخ های صحرایی بالاخره این ملخ ها را در حوزه جاموریان زمین گیر کرد.

,

بدون شک جنوب کرمان، یک منبع غذایی ویژه برای این حشراتِ جان سخت به شمار می رود و اگر مسئولان استان کرمان نتوانند از پسِ کنترل این حشراتِ نابودگر برآیند، بیش از چهار و نیم میلیون تن انواع محصولات کشاورزی این خطه در خطر نابودی قرار خواهد گرفت.

,

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان از آمادگی کامل این سازمان برای زمین گیر کردن ملخ های صحرایی خبر داد و گفت: تمهیدات لازم برای مبارزه با ملخ های صحرایی در هفت شهرستان جنوبی استان کرمان اتخاذ شده است.

,

مجید فرخی افزود: یک فروند هواپیمای سمپاش و 10 دستگاه ماشین مجهز به دستگاه سم پاش در منطقه جازموریان آماده مبارزه با ملخ صحرایی است.

,

وی بیان کرد: با توجه به هجوم ملخ صحرایی به برخی استان های همجوار خلیج فارس و نظر به هشدار سازمان حفظ نباتات مبنی بر آمادگی کامل برای مبارزه در دشت جازموریان، با پیگیری به عمل آمده، دیده بانان و دستگاه های مبارز مستقر هستند و جای هیچگونه نگرانی نیست.

,

تالاب جازموریان میزبان سنتی ملخ ها

, تالاب جازموریان میزبان سنتی ملخ ها,

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان نیز گفت: این ملخ ها در دسته های چند صد هزار تایی از عربستان و خلیج فارس عبور کرده و به هرمزگان آمده اند و اکنون جنوب استان های کرمان و فارس را درگیر کرده اند.

,

سعید برخوری با بیان اینکه تالاب جازموریان در جنوب استان کرمان یکی از میزبانان سنتی این ملخ بوده است، افزود: با توجه به خشک شدن تالاب در سال های گذشته و کمبود علوفه در این منطقه این نگرانی وجود داشت که دسته های ملخ به مزارع و باغ های شهرستان های جنوبی هجوم ببرند.

,

وی تصریح کرد: تاکنون 700 هکتار از مزارع جنوب استان برای مقابله با ملخ های مهاجر سمپاشی شده و گروه های اعزامی از سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان و وزارت جهاد کشاورزی در منطقه حضور دارند و سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد فائو نیز در رصد و کنترل این افت با ما همکاری می کند، پس جای نگرانی نیست.

,

انتهای پیام

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه