اخبار داغ

تازه‌های نشر تاریخ ایران در نمایشگاه کتاب

هشت کتاب تازه؛ از «خاطرات حسن مشرف نفیسی» تا «در تکاپوی دانش»

هشت کتاب تازه؛ از «خاطرات حسن مشرف نفیسی» تا «در تکاپوی دانش»
نشر تاریخ ایران در سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هشت کتاب جدید و تعدادی کتاب‌های تجدید چاپ شده را به مخاطبان عرضه می‌کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

منصوره اتحادیه، تاریخ نگار سرشناس ایرانی و مدیر انتشارات تاریخ ایران، به خبرنگار مهر گفت: نشر تاریخ ایران، در سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با هشت کتاب تازه در خدمت مخاطبان و علاقه‌مندان به تاریخ خواهد بود. «یادی از روزهای رفته: خاطرات حسن مشرف نفیسی: مشرف‌الدوله» در سه جلد که خود روی آن کار کرده‌ام، از جمله این کتاب‌هاست.

, خبرنگار مهر,

وی افزود: «یادی از روزهای رفته» حکایت زندگی خود نوشت مردی است که در میانه حوادث تاریخ معاصر ایران آنچه را که وظیفه خود در برابر سرزمینش می‌دانسته، بازگو کرده است. خاطرات حسن مشرف نفیسی (مشرف‌الدوله) فرزند علی اکبر نفیسی (ناظم الاطباء) در سه جلد یکی از نمونه‌های برجسته سرگذشت‌نویسی در تاریخ معاصر است که نگارنده آن به بازگویی وقایع و حقایق تاریخی با دیدی واقع‌بینانه پرداخته است.

, الاطباء,

اتحادیه ادامه داد: مجموعه دو جلدی «حکومت کرمانشاهان: منتخبی از اسناد عبدالحسین فرمانفرما» که به کوشش من و اعظم غفوری منتشر شده دیگر کتاب جدید نشر تاریخ ایران برای نمایشگاه کتاب است. عبدالحسین فرمانفرما اگرچه داماد مظفرالدین شاه بود، اما رابطه خوبی با شاه نداشت. توطئه عده‌ای از درباریان موجب تبعیدش به عراق شد که سه سال طول کشید. وقتی که بالاخره شاه اجازه مراجعتش را داد، او به تهران نیامد و به حکومت کرمانشاه مأمور شد. اسناد حکومت کرمانشاهان منتخبی از نامه‌نگاری‌های او در سال‌های فرمانروایی‌اش بر کرمانشاهان است.

, کرمانشاهان, مظفرالدین, کرمانشاهان, کرمانشاهان,

اتحادیه درباره دیگر کتاب‌های جدید نشر تاریخ ایران در نمایشگاه کتاب گفت: «سرگذشت بردگی و آزادی بردگان در ایران» نوشته بهنام میرزایی و ترجمه بهمن‌دخت اویسی هم در نمایشگاه عرضه می‌شود. این پژوهش تحلیلی از شیوه تحول فرهنگ و هویت بردگی در ایران در گستره سال‌های ۱۸۰۰ – ۱۲۹۲ م را ارائه می‌دهد. «در تکاپوی دانش: پژوهشی در فرآیند گسیل دانشجویان به اروپا: ۱۳۰۷ - ۱۲۹۹ ش» نوشته محمد قبادی نیز دیگر کتاب تازه ماست. فرآیند گسیل دانشجویان و محصلان ایرانی به اروپا (۱۳۰۷-۱۲۹۹ ش) در نگاه نخست کاری ساده و آسان می‌آید، اما پس از مطالعه این اثر ارزشمند درمی‌یابیم که نخستین اعزام دانشجویان ایرانی به خارج از کشور در دوره رضاشاه است که ویژگی‌ها، پیچیدگی‌ها و انگیزه‌های پیدا و پنهان خود را داشته است.

, م, ش, ش,

مدیر نشر تاریخ ایران اضافه کرد: «اندرز به سلطان: نصحیت و سیاست در اسلام قرون میانه» نوشته نگین یاوری و ترجمه محمد دهقان، «جامعه و بازار در عصر ناصری: با نگاهی به اوضاع اجتماعی و اقتصادی در عصر قاجار» نوشته فیاض زاهد و هدی موسوی، «تاریخ ارمنیان» نوشته موسی خورنی و ترجمه ادیک باغداساریان و «بحرالجواهر فی علم الدفاتر» تألیف عبدالوهاب بن محمدامین شهشهانی اصفهانی و تصحیح علی‌رضا نیک نژاد نیز از دیگر کتاب‌های تازه نشر تاریخ ایران است. کتاب بحرالجواهر یکی از پرآوازه‌ترین رساله‌های سیاق دوره قاجار است که دربرگیرنده نکات آموزشی و فن نگارش مالی در این دوره به شمار می‌آید. این اثر ارزشمند در دوره سلطنت محمد شاه قاجار و به وسیله عبدالوهاب شهشهانی نوشته است.

, نصحیت, خورنی, ادیک, باغداساریان, بحرالجواهر, فی, الدفاتر, بحرالجواهر,

این تاریخ نگار پیشکسوت درباره آثار تجدید چاپ شده انتشارات تاریخ ایران نیز گفت: کتاب‌های چاپ دوم کتاب‌های «تجار، مشروطیت و دولت مدرن» نوشته سهیلا ترابی فارسانی، «زمانه، زندگی و کارنامه بیهقی» مریلین والدمن و ترجمه منصوره اتحادیه، «نهادهای اجتماعی و ساختار اقتصادی امپراتوری هخامنشی» نوشته محمد ع. داندامایف و ترجمه حسن شایگان، «عباس میرزا و فتحعلیشاه: نبردهای ده ساله ایران و روس» نوشته امینه پاکروان و ترجمه صفیه روحی، «عشاق پاریس با مقدمه مفصلی بر تاریخ ترجمه در طول تاریخ قاجار» ترجمه سردار اسعد بختیاری و به کوشش عباسقلی صادقی و سعاد پیرا و چاپ سوم کتاب «اینجا تهران است» شامل مقالات من درباره تهران، نیز در نمایشگاه کتاب تهران به مخاطبان عرضه می‌شود.

, مریلین, والدمن, ع, داندامایف, فتحعلیشاه, امینه, صفیه, اسعد, سعاد, پیرا,

نشر تاریخ ایران در سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در شبستان (سالن ناشران عمومی) راهروی شماره ۵ واقع است.

, المللی,

 

,

منبع:مهر

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه