اخبار داغ

درد بی پایان کشاورزان ادامه دارد؛

امید کشاورزان آذربایجان‌غربی در حال یخ زدن/ برف و سرمای بهاری بار دیگر کشاورزان را نقره‌داغ کرد

امید کشاورزان آذربایجان‌غربی در حال یخ زدن/ برف و سرمای بهاری بار دیگر کشاورزان را نقره‌داغ کرد
بارش برف بهاری در سی و سومین روز از بهار کشاورزان آذربایجان غربی را سردرگم و بسیاری را شاهد ضرر‌های جبران نشدنی کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اروم نیوز، طی دو سال اخیر بارش برف بهاری و یا سرمای دیررس بهاری کشاورزان آذربایجان‌غربی و بسیاری از مناطق دیگر را نقره‌داغ کرده و متوجه خسارات قابل توجهی می‌کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز,

کشاورزان که طی سال چشم امیدشان به برداشت محصولاتشان است، با برف بهاری و سرمای دیررس شاهد از بین رفتن محصولات باغی خود با گل‌های بهاری شده و در کنار سوز و آه این نابودی محصولات، از ناهماهنگی و بی مهری مسئولین و ارگان‌های متولی نیز رنج می‌برند.

,

بسیاری از کشاورزان طی سال گذشته متوجه خسارات قابل توجه شده و سرمای دیر‌هنگام و برف بهاری چون شبیخونی داشته‌های کشاورزان را بی‌رحمانه نابود کرد به گونه‌ای که بیش از ۸۰ درصد محصولات باغی خود را از دست دادند.

,

پس از این خسارات، کشاورزان ضرر دیده از سرما و برف بهاری، با اعلام دفاتر خدمات کشاورزی به اعلام میزان خسارت و تحویل مدارک اقدام کردند ولی وقتی پای صحبت آن‌ها می‌نشینیم هنوز خبری از اقدامات بعدی این دفاتر خدمات کشاورزی روستایی نشده و هیچ‌کس پاسخگوی ضرر و زیان کشاورزان نیست.

,

* وارد شدن بیش از ۳۰۷ میلیارد تومان خسارت به باغات استان در سال گذشته

, * وارد شدن بیش از ۳۰۷ میلیارد تومان خسارت به باغات استان در سال گذشته,

«اسمعیل کریم‌زاده» رئیس سابق سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی، سال گذشته در گفت‌وگوی خبری گفته بود: سرمازدگی و یخبندان بهاره از ابتدای فروردین ماه سال ۹۷ تا دوم اردیبهشت ماه، در سطح ۵۲ هزار و ۵۷۰ هکتار از اراضی باغی و زراعی در استان بیش از ۳۰۷ میلیارد تومان خسارت وارد کرده است.

,

وی، همچنین ابراز کرده بود: کشاورزانی که محصولات کشاورزی خود را بیمه کرده‌اند، بر اساس تعرفه بیمه‌ای میزان خسارت وارده به محصولات آنان به تدریج در طول سال واریز خواهد شد اما متاسفانه برخی از کشاورزان از خود بی میلی نشان داده و از بیمه کردن محصولات کشاورزی خودداری کرده‌اند ولی ما وظیفه داریم برای این کشاورزان نیز تکمیل فرم خسارت وارده را انجام دهیم و امیدواریم با توجه به گستردگی خسارات دولت تصمیماتی را نیز برای این کشاورزان اتخاذ کند.

,

* امیدهای کشاورزان یخ می‌زند؟

, * امیدهای کشاورزان یخ می‌زند؟,

البته کشاورزان آذربایجان‌غربی که چشم امیدشان به محصول امسال بوده و تمام دارایی یکساله‌شان در برداشت‌های امسال خلاصه شده بود، طی چند روز گذشته بازهم با فرا رسیدن سرمای دیررس بهاری غافلگیر شده و برخی اخبار حاکی از اقدامات کشاورزان برای جلوگیری از سرمای بهاری است.

,

* سرمای گسترده در آذربایجان‌غربی

, * سرمای گسترده در آذربایجان‌غربی,

رئیس اداره پیش بینی هواشناسی آذربایجان غربی، در گفت و گو با خبرنگار اروم‌نیوز، گفت: بارش برف بهاری و سرمای قابل توجه هوا در دومین روز از اردیبهشت ماه، بسیاری از مردم به ویژه کشاورزان آذربایجان‌غربی در ارومیه و چالدران را غافلگیر کرد.

, اروم‌نیوز,

وی، افزود: طی بارش برف در روز دوشنبه و تداوم این بارش تا اواخر همان روز، پس از قطع بارش‌ها شاهد ریزش هوای سرد در استان خواهیم بود.

,

مهدی صابری، تصریح کرد: کشاورزان می‌توانند با روشن کردن کاه و کلش و یا غرقابی کردن باغات خود به مبارزه با سرمای بهاری بپردازند تا بتوانند تا حدودی از خسارات این سرما بکاهند.

,

وی، همچنین از گستردگی بالا و تداوم ۴۸ ساعته سرما در سطح استان خبر داد.

,

* کاهش ۸ درجه‌ای دما

, * کاهش ۸ درجه‌ای دما,

رئیس اداره پیش‌بینی هواشناسی آذربایجان‌غربی، با اشاره به ورود سامانه بارشی به استان، اظهار داشت: دمای هوای استان از ۶ تا ۸ درجه کاهش می‌یابد و با توجه به تشدید بارندگی‌ها احتمال آب‌گرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن مسیرها نیز وجود دارد.

,

* وارد شدن خسارت سنگین به باغات میوه‌های هسته‌دار

, * وارد شدن خسارت سنگین به باغات میوه‌های هسته‌دار,

این در حالی است که معاون بهبود تولیدات کشاورزی جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی، شامگاه دوشنبه با حضور در برنامه شبانگاهی اولدوز صداوسیمای آذربایجان‌غربی، گفت: سرمای شدید در پی وارد شدن سامانه بارشی و سرمایی به استان را شاهد هستیم و کشاورزان می‌توانند با ایجاد سامانه حرارتی در باغات در صدد کاهش خسارات برآیند.

,

وی، می‌افزاید: مسئله وارد شدن خسارات احتمالی ۸۰ تا ۹۰ درصدی در ارومیه، سلماس و مناطق کوهستانی در برآورد اولیه به باغات هسته‌دار صحت داشته و در باغات دانه‌دار احتمال واردشدن خسارت ۶۰ درصدی وجود دارد که البته باید درصدد کاهش خسارات برآییم.

,

کرامتی، تاکید کرد: کشاورزان پس از رفع شدن شرایط فعلی می‌توانند با آبیاری صحیح، رسیدگی و محلول‌پاشی درصدد ریکاوری باغات دانه‌دار آسیب‌دیده برآیند.

,

وی، تاکید می‌کند: همچنین برای وارد کردن محصولات جایگزین برای بهبود درآمد کشاورزان اقدام کرده و ضمن ارزیابی خسارات با حداکثر توانایی اقدام به حمایت از کشاورزان خواهیم کرد.

,

* سرما داغ هر ساله دل‌های کشاورزان

, * سرما داغ هر ساله دل‌های کشاورزان,

یکی از کشاورزان ارومیه، در گفت و گو با خبرنگار اروم‌نیوز، می‌گوید: سال گذشته بیش از ۸۰ درصد محصولات باغی خود از جمله سیب را از دست داده و در بخش محصولات تابستانی نیز ۱۰۰ درصد متوجه خسارت شدم و تنها توانستم به سختی تا به امروز با مانده محصولات زندگی خود را اداره کنم.

, اروم‌نیوز,

وی، می‌افزاید: در چند روز گذشته در ابتدا خبر فرارسیدن سرما را در فضای مجازی خواندم اما باور نکردم و با گذشت زمان و اعلانات رسمی متوجه جدی بودن مسئله شده و اقدام به جمع‌آوری کاه و کلش و یا در برخی باغات اقدام به غرقابی کردن باغ کردیم.

,

* خسارت سرمای سال ۹۶ پرداخت نشد

, * خسارت سرمای سال ۹۶ پرداخت نشد,

علی، ابراز می‌کند: تمام چشم و امیدمان به برداشت از باغات است چراکه تاکنون با وجود دارا بودن مدارک عالی دانشگاهی قادر به پیدا کردن شغلی دولتی نشدم و برای گذراندن چرخه زندگی خود باید بتوانم به گونه‌ای از باغ خود حفاظت کنم ولی با وجود برفی که بارید امیدی به توانا بودن در حفظ باغات و محصولات خود نداریم.

,

وقتی از او می پرسیم آیا سال گذشته توانستید مبلغی بابت خسارات وارد شده دریافت کنید یا خیر؟، می‌گوید: سال گذشته باغات ما بیمه نبوده و اعلام کردند مبلغی نیز برای جبران خسارات کشاورزان پرداخت می‌شود و از همگان مدارک و اعلام میزان خسارت را خواستار شدند اما متاسفانه خبری از نتیجه این اقدام نشد.

,

این کشاورز، بیان می‌کند: مسئولان تا‌کنون اقدام به حمایت‌های لازم از کشاورزان نکرده و تمام کشاورزان در هر مساله به تنهایی اقدام به حل و فصل مشکلات خود می‌کنند. علاوه بر مشکلات آب و هوایی، گرانی‌ها و بالا بودن نرخ اقلام کشاورزی هم بیشتر کشاورزان را سر‌در‌گم کرده است.

,

وی، تاکید می‌کند: ما با روش‌های مختلفی درصدد مقابله با سرما برآمدیم تا شاید در حد توانمان درصدی از محصولاتمان را از دستان یغما‌گر سرما حفظ کنیم اما شدت سرما بسیار بالا بوده و بدون شک خسارات زیادی را متحمل می‌شویم. البته با سابقه درخشانی که از مسئولان در عدم کمک‌رسانی و حمایت کشاورزان دیده‌ایم هیچ امیدی به آن‌ها نداریم و دغدغه یک سال خرجی زندگی همه ما را آشفته کرده است.

,

* چشم امید کشاورزان تنها به خدا!

, * چشم امید کشاورزان تنها به خدا!,

گویا دیگر کشاورزان از وعده‌های بی‌نتیجه مسئولان خسته شده و بی‌هدف مانده‌اند و این روزها تنها چشم امیدشان به رحمت خدا و نجات دادن محصولاتشان است و هر فردی به روش‌های مختلف از کشیدن پلاستیک بر روی درختان تا روشن کردن کاه و کلش و غرقابی کردن سعی در مبارزه با سرمای یخ‌بندان دارند.

,

حال باید منتظر ماند و دید کشاورزانی که هنوز برخلاف وعده رئیس سابق جهاد کشاورزی استان و نیز وعده‌های دفاتر خدمات کشاورزی موفق به دریافت خسارات سال گذشته خود نشده‌اند، امسال متضرر چه میزان خسارت می‌شوند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه