اخبار داغ

یک تولید کننده مس:

گرانی مواداولیه کمر صنعتگران مس را شکسته است/ سایه رکود بر سر بازار مس زنجان

گرانی مواداولیه کمر صنعتگران مس را شکسته است/ سایه رکود بر سر بازار مس زنجان
تولید کننده مس گفت: گرانی مواد اولیه موجب شده تا صنعتگران عرصه مس نتوانند فعالیت خود را ادامه دهند و این مشکلاتی برای این صنعت به وجود آورده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سید رضا حسینی در گفت و گو با خبرنگار موج رسا; ، اظهار داشت: فروش مس نسبت به سال گذشته به دلیل گرانی مواد اولیه با کاهش چشمگیری مواجه است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا;,

وی با بیان اینکه در حال حاضر قیمت هر کیلو مس 110 تومان است،افزود: این در حالی است که در سال گذشته قیمت هر کیلو 70 هزار تومان بود.

,

این تولید کننده خاطرنشان کرد: در حال حاضر مواد اولیه گران است و از 40 هزار تومان در سال گذشته به 98 هزار تومان در سال جاری رسیده است.

,

حسینی بیان داشت: گرانی مواد اولیه موجب شده تا قیمت مس افزایش یابد و این موضوع مشکلات عدیده ای را برای صنعتگران به وجود آورده است.

,

وی با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت تهیه مواد اولیه بهبود یافته است، افزود: اما با این گرانی مواد اولیه و عدم ثبات قیمت، پیش بینی می شود، اکثر واحدهای تولیدی نتوانند به کار خود ادامه دهند.

,

این صنعتگر با بیان اینکه در حال حاضر 80 درصد بازار مس راکد است، افزود: اگر قیمت مواد ثابت نگه داشته شود بازهم می توان کار کرد اما اگر گرانی همچنان ادامه یابد، تولید کننده دچار مشکلات اساسی شده و متضرر می شود.

,

حسینی با اشاره به فعالیت 12 ساله خود در صنعت مس، تصریح کرد: 12 نفر در کارگاه من مشغول فعالیت هستند که در صورت ادامه این وضعیت، ناچار به تعدیل نیرو هستم.

,

گفتنی است، امروزه با استناد به مدارک غیرقابل انکار که از گوشه کنار ایران یافت شده، می توان شمال و مرکز ایران را جزء قدیمی ترین مراکز فلزکاری جهان و نیز فلزکاران ایران از پیشگامان کشف ذوب مس در جهان باستان دانست که فراوانی معادن مس در ایران، مؤید این نکته است.

,

با توجه به کشف کوره ذوب مس در سگز آباد قزوین واقع در "تپه قبرستان"، توسط "دکتر مجدزاده" و نزدیک بودن این منطقه از لحاظ جغرافیایی به زنجان، که احتمالاً اولین کوره ذوب مس می باشد و نیز وجود معادن بزرگ مس در منطقه نظیر معدن مس "رشید آباد" می توان به قدمت استفاده از این فلز در زنجان پی برد.

,

با ممنوعیت استفاده از طلا و نقره برای ساخت ظروف، روند استفاده از فلزاتی چون مس افزایش یافت، زیرا فلزی چکش خوار، شکل پذیر، با قابلیت تورق و مفتول شدن و اجرای تزئینات مختلفی چون مشبک کاری، قلمزنی، حکاکی، فلزکوبی، ترصیع و کنده کاری است.در طول تاریخ درکنار دیگر کاربردهای مس از این فلز جهت ضرب سکه نیز استفاده شده است.

,

اوج هنر فلزکاری دوره اسلامی مربوط به سلجوقیان است که در این دوره زنجان در کنار مراکزی چون خراسان، موصل، همدان، ری و اصفهان یکی از مهمترین قطبهای فلزکاری محسوب می شده و در این دوره زنجان به عنوان یکی از مهمترین مراکز تهیه ظروف مرصع کاری مطرح بوده است.

,

در دوره ایلخانی با توجه به نزدیکی پایتخت حکومت ایلخانان به زنجان و توجه حکمرانان ایلخان به فلزکاری و نیز وجود گویهای مرصع نقره کوب، مربوط به این دوره که نام سلطان اولجایتو در آن حک گردیده می توان موقعیت فلزکاری در دوره مذکور را تصور نمود.

,

در دوران معاصر و اندکی قبل از آن شنیدن واژه مس و مسگری در اذهان عموم تداعی کننده زنجان و بازار مسگران آن بوده است، متاسفانه، هنر صنعت مسگری در زنجان با وجود اوجی که طی دو دهه اخیر گرفته بود امروز با مشکلات عدیده ای همچون گرانی مواد اولیه مواجه است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه