اخبار داغ

جولان گرانی در میان خواب سنگین مسئولان قزوین/ قیمت‌ها همچنان ساز ناکوک می‌زند

جولان گرانی در میان خواب سنگین مسئولان قزوین/ قیمت‌ها همچنان ساز ناکوک می‌زند
با گذشت یک ماه از سال جدید همچنان با آشتفه بازار قیمت‌ها که هنوز ساز ناکوک سر می‌دهند، مواجه هستیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  شاخص، باتوجه به گذشت یک ماه از سال جدید، گویا قیمت‌ها در همان شوک گرانی سال گذشته حبس شده‌اند و این حباب چند لایه خیال شکستن ندارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شاخص،,

همزمان با پادشاهی فصل بهار و باز شدن پای نوبرانه‌های این فصل به بازار، تصمیم می‌گیرم سری به بازار قزوین بزنم و از آخرین وضعیت آشتفه بازار قیمت‌ها که هنوز ساز ناکوک سر می‌دهند، مطلع شوم.

,

ابتدا سری به راسته بازار میوه و تره بار می‌زنم که سیب با قیمت ۶ تا۱۲ هزار تومان و پرتقال در کنارش با نرخ کیلویی ۵ تا۱۰هزار تومان خودنمایی می‌کند.

,

گوجه که در میان سبزیجات خودنمایی می‌کند نیز کیلویی ۵هزار تومان قیمت‌گذاری شده و شلغم کیلویی ۲تا۲هزار و۵۰۰ تومان و فلفل دلمه کیلویی۵ تا ۷هزار تومان به چشم می‌خورد.

,

در این میان میوه مخصوص پاییز یعنی انار را هم می‌توانی ببینی که کیلویی ۵هزار تومان است.

,

در همین گشت و گذار با شهروندان قزوینی هم به گفت‌وگو می‌پردازم که از این قیمت‌ها گلایه‌‌مند هستند و انتظار نظارت بیشتر را دارند؛

,

خانم جوانی شروع می‌کند به گلایه از مسئولین که چرا چاره‌ای برای این گرانی‌ها پیدا نمی‌کنند و می‌گوید: همسر من یک کارگر ساده شرکتی است، حقوق اندکی که دریافت می‌کند تا آخر ماه هم کفاف نمی‌کند و زندگی‌ها سخت و دشوار اداره می‌شود و امید برای ادامه زندگی نیست.

,

وی می‌افزاید: امروزه زن و مرد در تلاش هستند تا زندگی خود را بسازند اما به آخر ماه که می‌رسند چیزی برایشان باقی نمی‌ماند چون پولی که به دست می‌آوردند صرف اجاره خانه و خرید مایحتاج زندگی روزمره و هزینه آب، برق، گاز و تلفن می‌شود و قیمت‌ها هم روز به روز در حال افزایش است.

,

این شهروند قزوینی ادامه می‌دهد: با توجه به گرانی‌ها، رفت و آمدها بین خانواده‌ها کم رنگ و سرد شده است.

,

, , ,

صحبت کوتاهم که با این خانم تمام می‌شود به راه خودم ادامه می‌دهم و قیمت‌ها را زیر نظر می‌گیرم؛ موز کیلویی ۱۱تا ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان، نارنگی جنوب کیلویی۷ تا ۹هزار تومان، لیموشیرین کیلویی ۶تا ۷هزار تومان و کیوی کیلویی ۶تا ۱۰هزار تومان به چشم می‌خورد.

,

کمی آن طرف‌تر نارنج کیلویی ۲هزار و ۵۰۰ تا ۲هزار تومان و لیموترش کیلویی۷ تا ۱۰هزار تومان به فروش می‌رسد؛ سیب زمینی کیلویی ۵ هزارتومان و پیاز هم همچنان ۹تا۱۱هزار تومان به چشم می‌خورد.

,

آقای جوانی که در حال ورانداز میوه‌ها و قیمت‌هاست، می‌گوید: من کارمند یک اداره هستم و با این شرایط اقتصادی که داریم، برای جوانان سخت و دشوار است که با این گرانی‌ها بتوانند یک زندگی ساده را تشکیل دهند .

,

وی ادامه می‌دهد: شرایط به گونه‌ای شده است که جوان‌ها تن به ازدواج نمی‌دهند و از زیر بار این مسئولیت فراری هستند چراکه اکثرا بیکار هستند و با این قیمت‌های سر به فلکه کشیده چگونه می‌توانند زندگی کنند.

,

کدو ۵هزار تومان، بادمجان کیلویی۳هزارو ۵۰۰تا ۴هزار تومان و هویج کیلویی ۳هزار و ۵۰۰تا ۴هزار و ۵۰۰تومان، این قیمت‌ها را همان طور که از مقابل حجره‌های تره بار عبور می‌کنم، از نظر می‌گذرانم.

,

سبزیجات در بازار قزوین با قیمت ۶هزارتومان عرضه می‌شود و همچنین کاهو کیلویی ۲تا ۴هزار تومان به فروش می‌رسد؛ ذرت مکزیکی و معمولی کیلویی ۶هزار تومان، سیر خشک کیلویی ۸تا۱۰هزار تومان، سیر بدونه ساقه کیلویی ۸ هزار تومان و سیر با ساقه کیلویی۶هزار تومان تعیین شده است.

,

فلفل خوارکی که به فراوانی دیده می‌شود نیز بسته‌ای هزار تومان، لبو کیلویی ۴ تا۵ هزار تومان، گل کلم و برگ کلم کیلویی۵ هزار تومان، آناناس کیلویی ۲۵ تا ۳۵هزار تومان و به کیلویی ۹تا۱۰هزار تومان به فروش می‌رسد.

,

حالا نوبت به نوبرانه‌های بهار می‌رسد که آن‌ها هم با قیمت‌های نچندان ارزان خودنمایی می‌کنند، به گونه‌ای که ریواس کیلویی ۶تا ۷هزار تومان، ملون کیلویی ۵هزار و ۵۰۰تومان تا ۶ هزار تومان و چاقاله هم کیلویی ۱۳هزار تومان و توت فرنگی هم  کیلویی ۱۴تا ۱۸ هزار تومان به فروش می‌رسد.

,

, , ,

مسیرم را به سمت بازار گوشت و مرغ ادامه می‌دهم و قیمت‌ها را مرور می‌کنم که همپنان خیال پایین آمدن را ندارند.

,

*گوشت گوساله خورشتی کیلویی ۹۵هزار تومان

,

* گوشت گوساله مغز ران کیلویی ۱۰۰ هزارتومان

,

*گوشت گوسفندی ران، دست و گردن کیلویی ۱۰۰هزار تومان

,

*گوشت گوسفندی مخلوط ۹۰هزار تومان

,

*دنبه کیلویی ۵۵ هزارتومان

,

* گوشت چرخ کرده کبابی ۴۵ هزار تومان

,

*گوشت گوسفندی نر ران دست ۱۲۵ هزار تومان

,

خانم میانسالی که همراه من قیمت‌ها را نگاه می‌کند با اشاره به بیماری‌اش می‌گوید: برای حفظ سلامتی و تامین کمبود ویتامین و پروتئین بدنم باید به طور مرتب گوشت و میوه مصرف کنم اما این در حالی است که با این قیمت‌ها حتی سفره‌ام خالی‌تر از این اقلام شده و از خرید صرفه نظر می‌کنم.

,

وی ادامه می‌دهد: ما در حال حاضر یک خانواده ۵ نفر هستیم و اگر بخواهم یک مرغ کیلویی ۱۲ هزار تومانی خریداری کنم، تنها یک وعده غذایی ما را تامین می‌کند.

,

این شهروند می‌افزاید: متاسفانه مرغ‌ها فقط وزن دارند تا گوشت و ما مجبور هستیم گوشت و مرغ را از سبد غذایی خودمان حذف کنیم.

,

, , ,

قیمت‌ها در بازار مرغ هم به ترتیب زیر است؛

, قیمت‌ها در بازار مرغ هم به ترتیب زیر است؛,

*مرغ کیلویی ۱۲هزار تومان

,

*ران کیلویی ۱۲ هزار و ۳۰۰تومان

,

*سینه کیلویی ۱۷هزار و ۸۰۰ تومان

,

*بال زعفرانی کیلویی ۱۳هزار تومان

,

*بال ساده کیلویی ۱۱هزار تومان

,

*جگر مرغ کیلویی ۴هزارتومان

,

*گردن کیلویی ۵ هزارتومان

,

مراکز عرضه ماهی که تعداد محدودتری دارد نیز ماهی قزل آلا را کیلویی ۳۵هزارتومان و ماهی آزاد را ۱۷هزار و ۵۰۰تومان عرضه می‌کنند.

,

همچنین تخم مرغ ریز شانه‌ای ۱۴هزار تومان و تخم مرغ درشت شانه‌ای ۱۵ هزار تومان به فروش می‌رسد.

,

در این میان شهروند دیگری با اشاره به اینکه شغل آزاد دارد، بیان می‌کند: با این شرایط اقتصادی که ما داریم توان خرید یک کیلو میوه را ندارم و در کمال ناباوری شب‌ها دیر به خانه می‌روم تا فرزندانم خواب باشند و مرا دست خالی نبینند و شرمند زن و فرزندانمان هستم

,

نظر خانم جوانی را درمورد بازار و قیمت‌ها می‌پرسم و می‌گوید: قیمت‌ها نسبت به قبل از عید تغییر خاصی نداشته است و برای مثال پیاز همچنان گران است.

,

وی ادامه می‌دهد: آیا مسئولین قصد ندارند از قاچاق جلوگیری کنند؟ چرا به فکر مردم نیستند؟ مردم در فشار اقتصادی هستند و کسی هم پاسخگو نیست.

,

این خانم جوان عنوان می‌کند: قیمت گوشت هم هنوز پایین نیامده است و کودکان ما نیاز به پروتئین دارند، با این قیمت‌ها دیگر کسی به سراغ گوشت گرم نمی‌رود و به گوشت‌های یخ زده رو آورده‌اند؛ برای مسئولین متاسفم که نمی‌توانند بازار را کنترل کنند.

,

, , ,

قیمت حبوبات را هم با سر زدن به چند مغازه به شرح زیر لیست می‌کنم؛

, قیمت حبوبات را هم با سر زدن به چند مغازه به شرح زیر لیست می‌کنم؛,

*عدس کوهین دیمی کیلویی ۸هزار تومان

,

*لپه کیلویی۱۱هزار تومان

,

*لوبیا کشاورزی کیلویی۱۱هزار تومان

,

*ماش زودپز کیلویی۱۷هزار تومان

,

*لوبیا قرمز کیلویی ۹هزار تومان

,

*عدس کیلویی ۸هزار تومان

,

*لوبیا چیتی طارم کیلویی۱۵تومان

,

*لوبیا چیتی دست چین کیلویی ۱۶هزار تومان

,

*عدس پولکی درشت کیلویی ۸هزار تومان

,

*نخود کرمانشاه کیلویی ۹هزار تومان

,

*لوبیا قرمز پاک شده کیلویی ۱۱هزار تومان

,

قند و شکر که این روزها به گنجی نایاب تبدیل شده‌اند و فرشندگان و مشتریان از کمبود آن گلایه دارند هم با قیمت ۷تا۸هزار تومان به فروش می‌رسد.

,

در آخرین مرحله گشت و گذار در بازار قزوین به سراغ راسته برنج فروش‌ها می‌روم تا از آخرین قیمت این محصول مطلع شود که نرخ‌ها به شرح زیر است.

,

*برنج علی کاظمی عطر کیلویی ۱۸هزار تومان

,

*لاشه برنج علی کاظمی کیلویی۱۲هزار تومان

,

*برنج علی کاظمی درجه یک کیلویی ۱۹هزار تومان

,

*لاشه برنج صدری هاشمی کیلویی ۱۱هزار تومان

,

*برنج صدری هاشمی درجه یک کیلویی۲۰هزار تومان

,

*سر لاشه صدری درشت کیلویی ۱۴هزار تومان

,

*برنج هندی دانه بلند کیلویی ۸ هزار تومان

,

*برنج دودی کیلویی ۱۷هزار تومان

,

*برنج عنبربو اهوازی کیلویی ۱۵هزار تومان

,

, , ,

یکی از شهروندان که در حال چانه زنی با فروشنده بود، می‌گوید: متاسفانه نظارت برقیمت‌ها در سطح بازار ضعیف است و ما نتیجه مثبتی از نظارت در بازار را ندیده‌ایم چراکه این قیمت‌ها گوش فلک را کر می‌کند و علت افزایش قیمت را هم نمی‌دانیم.

,

وی می‌افزاید: شب را با استرس می‌گذرانیم و نگران این هستیم که فردا قرار است چه اتفاق جدیدی رخ دهد و با چه قیمت‌هایی مواجه خواهیم شد چراکه بیشتر قیمت‌ها لحظه‌ای تغییر می‌کند.

,

این شهروند عنوان می‌کند: دغدغه مردم در زمینه اقتصادی کم بود حالا بیماری روحی و روانی و استرس هم به آن اضافه شده است.

,

با دیدن قیمت‌ها و شنیدن صحبت‌ها و نظرات مردم برای اطلاع از چگونگی نظارت بر بازار و کنترل قیمت‌ها با علی اکبر کبیری، معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین تماس می‌گیریم.

,

*مسئولانی که خود از قیمت‌ها بی‌خبرند!

, *مسئولانی که خود از قیمت‌ها بی‌خبرند!,

این مسئول در پاسخ به اینکه چرا قیمت‌ها همچنان بالاست و چه راهکاری برای کنترل قیمت‌ها دارید و چگونگی نظارت بر بازار، پاسخ قانع کننده‌ای ارائه نمی‌کند.

,

از طرفی هم به خبرنگار ما عنوان می‌کند؛ قیمت‌هایی را که از سطح بازار جمع آوری شده را برای او بفرستد تا موضوع را بررسی کرده و به کارشناسان این سازمان بگوید که رسیدگی کنند.

,

حال سوال اینجاست؛ سازمان صنعت و معدن و تجارت که خود متولی رسیدگی به قیمت‌هاست چگونه از ریز قیمت‌ اقلام ضروری مردم مطلع نیست؟

,

مردم از گرانی‌ها گلایه دارند و خواستار برخورد جدی با گران فروش‌ها هستند و نتیجه محسوسی از ورود دستگاه‌های مربوطه در بحث کنترل قیمت‌ها ندیده‌اند.

,

چرا مردم از نظارت‌های ضعیف گله‌مند هستند؟ آیا نحوه نظارت‌ها هم به نظارت نیاز دارد؟!

,

امیدواریم سازمان‌های متولی امر دغدغه مردم را که در شرایط سخت اقتصادی با سیلی صورت خود را سرخ می‌کنند، جدی بگیرند و شاهد تغییر مطلوب شرایط باشیم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه