اخبار داغ

زمین لغزش ۸۳ هزار هکتار از جنگل‌های لرستان

زمین لغزش ۸۳ هزار هکتار از جنگل‌های لرستان
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان لرستان گفت: ۸۳ هزار هکتار از جنگل های استان لرستان دچار زمین لغزش شده اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از سفیر افلاک، شیرزاد نجفی امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه لرستان از حیث زمین شناسی در کمربند زمین شناسی زاگرس قرار گرفته است،خاطرنشان کرد: این استان به واسطه ابر بهمن سنگی جهان یا بعبارتی زمین لغزش سیمره در دنیا معروف است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیر افلاک،,

 

,

وی بارش های فروردین ماه امسال در ۲۰۰ سال اخیر را بی‌سابقه دانست و عنوان کرد: با وقوع این سیل، انتظار می رفت که در سطح استان شاهد زمین لغزش های متعددی باشیم.

,

 

,

نجفی اظهار داشت: برآورد اولیه نشان می‌دهد که بیش از ۸۳ هزار هکتار از جنگل‌های بلوط لرستان در سالجاری درگیر زمین لغزش شده که این زمین لغزش ها متاسفانه با جابجایی پوشش گیاهی و خشک شدن جنگلها و تخریب کامل آنها همراه خواهد شد.

,

 

,

وی به ۲هزار و ۳۸۱ مورد زمین لغزش شناسایی شده که ۱۲۷ روستا و ۳۰۰ کیلومتر راه اصلی و فرعی را با خطر مواجه نموده است گریزی زد و افزود: از این مناطق می توان به ۷۰۰ نقطه در شهرستان خرم آباد به خصوص در مناطق جنوب و جنوب شرقی، بیش از ۵۰۰ نقطه در مناطق جنوبی شهرستان الیگودرز، بیش از ۴۰۰ نقطه در شهرستان دلفان، بیش از ۲۵ نقطه در شهرستان چگنی، بخش هایی از مسیر آزاد راه خرم زال، شهرستان دورود و سایر نقاط استان اشاره نمود.

,

 

,

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان لرستان تصریح کرد: در لرستان تا کنون ۲ مورد مطالعات منجر به پایدار سازی زمین لغزش در مطالعات زمین لغزش مشرف به جاده خرم آباد- پلدختر موسوم به تنگ تیر در دهه ۸۰ و زمین لغزش ۲ هزار و ۷۰۰ هکتاری مشرف به شهر دورود و بخشی از راه آهن شمال- جنوب در دهه ۹۰ انجام شده است. 

,

 

,

نجفی تنها راه علاج رانش‌ها را اجرای عملیات آبخیزداری دانست و یادآور شد: عملیات آبخیزداری بخصوص در مناطق جنگلی می تواند باعث کاهش ریسک آسیب پذیری پوشش جنگلی، کنترل رسوب، جلوگیری از ایجاد جریان های گِلی در مناطق پایین دست و عدم تکرار حوادثی مانند سیل پلدختر شود. 

,

 

,

وی با اشاره به اینکه زمین لغزش های اتفاق افتاده باعث ورود حجم زیادی از رسوب به رودخانه های اصلی و سدهای پایین دست شده خاطرنشان کرد: مصالح ناشی از زمین لغزش ها باعث دفن بخش هایی از شهرهای پلدختر، معمولان و روستاهای در مسیر رودخانه کشکان در زیر بیش از ۳ متر رسوب شده است.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه