اخبار داغ

سفیر سابق فرانسه در واشنگتن:

آمریکا دیگر پلیس دنیا نیست

آمریکا دیگر پلیس دنیا نیست
سفیر سابق فرانسه در واشنگتن در مصاحبه با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفته آمریکا دیگر پلیس دنیا نیست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ «جرارد آرود»، سفیر سابق فرانسه در واشنگتن در مصاحبه‌ای با شبکه خبری «سی‌ان‌ان»، دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا را «کاملاً کژکار» توصیف کرد و گفت که ایالات متحده دیگر پلیس دنیا نیست. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

«آرود» در مصاحبه با «کریستین امان‌پور»، مجری شبکه سی‌ان‌ان، درباره وضعیت دولت ترامپ گفت: «دو سال بعد از تحلیف ترامپ شمار زیادی از اداره‌ها هنوز خالی هستند؛ یا اینکه افرادی منصوب می‌شوند و یک سال بعد، کنار می‌روند.»

,

سفیر سابق فرانسه گفت: «اگر منصوبانی وجود داشته باشند، نمی‌دانند رئیس‌جمهور روز بعد چه تصمیمی خواهد گرفت. بنابراین، این دولت در یک مفهوم، کژکار است.»

,

او وجود رابطه نزدیک و صمیمی میان ترامپ و «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه را رد کرد و گفت که آنها بر سر مسائل مختلف از جمله ایران اختلاف نظر دارند.

,

کشورهای اروپایی بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای برجام وعده داده‌اند با تضمین منافع اقتصادی ایران، این توافق را حفظ کنند. این کشورها، علی‌رغم ایستادگی‌های لفظی و سیاسی در برابر اقدام آمریکا تا کنون موفقیتی در اقدامات عملی وعده‌داده شده برای حفظ این توافق کسب نکرده‌اند. 

,

اتحادیه اروپا همچنین علی‌رغم مخالفت با تصمیم آمریکا در زمینه برجام با سایر ادعاهای این کشور در زمینه‌ فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای ایران همسو شده است. 

,

«برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام، تیرماه سال ۱۳۹۴ میان ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان (موسوم به گروه ۱+۵) حاصل شد. 

,

دولت آمریکا از نخستین روزهای اجرایی شدن این توافق، کارشکنی‌ها در اجرای آن و تلاش برای کاستن از مزایای اقتصادی ایران از آن را آغاز کرد. با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا این کارشکنی‌ها شدت گرفت و او بارها تهدید کرد کشورش را از توافق هسته‌ای خارج خواهد کرد.

,

ترامپ سرانجام سه‌شنبه ۸ می (۱۸ اردیبهشت‌ماه) به طور یکجانبه آمریکا را از برجام خارج کرد و فرمانی را برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران پس از دوره‌های زمانی ۹۰ و ۱۸۰ روزه امضا کرد.

,

او شامگاه ۱۵ مردادماه با امضای فرمانی رسماً دستور اجرای اولین بسته تحریم‌ها علیه ایران را صادر کرد. دومین بسته تحریم‌ها که بخش‌های کشتی‌رانی، مالی و انرژی ایران را هدف قرار می‌دهند هم از روز ۱۴ آبان‌ماه از سر گرفته شده‌اند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه