اخبار داغ

گزارشی از آخرین وضعیت هجوم ملخ‌ها به هرمزگان؛

ملخ‌های ناخوانده مهمان سفره مردم هرمزگان شدند/ هجوم ملخ‌ها تاکنون خسارتی به اراضی کشاورزی وارد نکرده است

ملخ‌های ناخوانده مهمان سفره مردم هرمزگان شدند/ هجوم ملخ‌ها تاکنون خسارتی به اراضی کشاورزی وارد نکرده است
هرمزگان کانون هجوم های ملخ صحرایی در کشور به شمار می رود؛ اما خوشبختانه با اقدامات به جا و انقلابی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان و کشور همچنین همکاری خوب کشاورزان تاکنون این مهمان های ناخوانده خسارتی را برای اراضی کشاورزی استان ایجاد نکرده اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛ هجوم بی سابقه ملخ های صحرایی به استان های جنوبی از جمله هرمزگان، بوشهر،شیراز ،سیستان وبلوچستان، خوزستان و کرمان  با سیل و بارندگی ها همزمان شده که می توان گفت در صورت عدم مقابله با این آفت مخرب اندک کشاورزی مردم این منطقه نیز از بین خواهد رفت و خسارت هنگفتی به کشاورزان وارد می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز؛,

در واقع ملخ ها را می توان به دو دسته بومی و مهاجر تقسیم بندی کرد که ملخ های بومی جزء آفات عمومی به حساب می آید که جهاد کشاورزی هر استان، مسئولیت مبارزه با آنها را برعهده دارد ولی ملخ های مهاجر به ملخ صحرایی معروف بوده و کنترل و مبارزه با آنها یک فرآیند ملی، بین المللی و منطقه ای دارد.

,

با نگاهی به عملیات مبارزه 30 ساله ملخ های مهاجر و ملخ های بومی چنین می توان فهمید که هر ساله به طور میانگین 150 تا 200 هزار هکتار مبارزه با ملخ های بومی در کشور صورت گرفته که این میزان مبارزه بیشتر در مناطق کانونی، کوهپایه ها و ارتفاعات صورت گرفته است.

,

, ,

در ماه های اخیرملخ های صحرایی پس از طی هزاران کیلومتر از عربستان به استان های جنوبی ایران رسیدند، حضور و هجوم ترسناک آنها در استان هرمزگان به مزارع چند شهرستان این استان لوکیشن مناسبی برای ساخت فیلم های هیجان‌انگیز از رویارویی انسان با ملخ‌ها تبدیل کرده است .

,

هجوم ملخ های مهاجر به هرمزگان از اسفندماه سال گذشته آغاز شده که سراسر استان از جمله شهرستان سیریک، میناب،حاجی آباد، بندرلنگه و....را زیر تسلط خود قرار داده که با ورود مسئولان متولی استان به میزان قابل توجهی از میزان خسارت به اراضی کشاورزی کاسته شده است.

,

در سه ماه اخیر در 22 هزار هکتار از اراضی استان مبارزه با ۴۰ تا ۵۰ دسته ملخ در نقاط مختلف استان صورت گرفته و در واقع روزانه یک هزار هکتار نیز به این سطح اضافه می شود.

,

, ,

ملخ خوری سنت دیرینه در هرمزگان

, ملخ خوری سنت دیرینه در هرمزگان,

در حالی که این روزها هجوم ملخ ها به استان های جنوبی کشور مشکلاتی برای مردم ایجاد کرده،  اما در عین حال شاهد استقبال گسترده ی مردم برای خوردن این مهمان ناخوانده هستیم به طوری که با رجوع به روستاهای هرمزگان مردمانی مشاهده می شوند که با در دست داشتن نایلون مشغول شکار این حشرات هستند.

,

هر چند برای کسانی که از پیشینه ملخ خوری مطلع نبوده فکر کردن به خوردن آن برایشان تهوع آور است اما سرو این حشره کوچک در هرمزگان پیشینه طولانی داشته به طوری که این حشرات در داخل آب جوش ریخته و دست و پایشان را جدا  و در روغن سرخ کرده و مانند میگو مصرف می کنند.

,

این حشره در حالی که منبغ غنی پروتئین، کلسیم و آهن بوده و به عقیده کارشناسان علوم و صنایع غذایی گوشت ملخ سرشار از پروتئین است اما باید توجه داشت که خوردن این حشره بعلت سمپاشی مکرر و استفاده از سم های خطرناک در مناطقی که مورد حمله این ملخ ها قرار گرفته است برای سلامتی انسان مضر می باشد.

,

این امر همت والای مسئولان را می طلبد تا در زمینه آلوده بودن این حشرات بدلیل سمپاشی و استفاده از سموم برای از بین بردن آن ها از خطرات جبران ناپذیر آن در روستاهای درگیر این پدیده آگاهی سازی شود.

,

, ,

تاکنون هیچ خسارتی به اراضی کشاورزی هرمزگان وارد نشده است

, تاکنون هیچ خسارتی به اراضی کشاورزی هرمزگان وارد نشده است,

علی باقرزاده همایی، رییس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان با تاکید بر اینکه تاکنون هیچ خسارتی به اراضی کشاورزی هرمزگان وارد نشده است، اظهار کرد: آفت ملخ صحرایی مسئله جدیدی نیست و همه ساله کشورهای زیادی از جمله ایران با آن درگیر هستند.

,

رییس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان با بیان اینکه مسئله ای که اخیرا موجب ایجاد شایعاتی پیرامون ضرر و زیان و در خطر قرار گرفتن امنیت غذایی در شبکه های اجتماعی صورت پذیرفت را قویا رد می کنیم، گفت:  مبارزه آفت ملخ از ابتدای ریزش ها وجود داشته است و تمام امکانات ما در جلوگیری از خسارت انجام شده و از این بابت نگرانی وجود ندارد.

,

تاکنون 22 هزار هکتار از اراضی آلوده به این آفت در استان پاکسازی شده است

, تاکنون 22 هزار هکتار از اراضی آلوده به این آفت در استان پاکسازی شده است,

باقرزاده تصریح کرد: تاکنون 22 هزار هکتار از اراضی آلوده به این آفت در استان پاکسازی شده است که حجمی معادل 60 درصد کل مبارزه با آفت در کل کشور و استان های درگیر با این آفت را شامل می شود.

,

, ,

وی افزود: سه فروند هواپیمای سمپاش نیز در مبارزه با این آفت بکار گرفته و علاوه بر آن حضور اکیپ های مبارزه متشکل از کشاورزان، دهیاران و نیروهای سازمان در مناطق مختلف استان گواه این موضوع می باشد.

,

رییس سازمان جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه ما در بحران قرار نداریم، عنوان کرد: از طرفی اجازه نفوذ ملخ صحرایی به فلات مرکزی را نمی دهیم و تا پایان حذف کامل این آفت از اراضی فعالیت های خود را متوقف نمی کنیم.

,

باقرزاده خاطر نشان کرد: علاوه بر این موضوعات حفظ محیط زیست و توالی ژنتیکی منطقه را نیز در نظر گرفته ایم و استفاده از آفت کش ها و سموم در حضور کارشناسان سازمان، وزارتخانه و فائو که یک نهاد بین المللی است انجام می گیرد؛ از کشاورزان نیز تقاضا داریم در صورت مشاهده آفت در نواحی نزدیک به مزارع و باغات با هماهنگی کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی اقدام به مبارزه نمایند.

,

انجام عملیات مبارزه با ملخ صحرایی در ۴۸ هزار هکتار از مناطق آلوده کشور

, انجام عملیات مبارزه با ملخ صحرایی در ۴۸ هزار هکتار از مناطق آلوده کشور,

دکتر محمدرضا درگاهی، رئیس سازمان حفظ نباتات کشور چندی پیش در بازدید از کانون ملخ صحرایی در منطقه شمیل شهرستان حاجی‌آباد هرمزگان عنوان کرد:  در بهمن ماه سال گذشته تاکنون بالغ بر ۸۵ ریزش ملخ صحرایی از شبه جزیره عربستان در سطح شش استان جنوبی کشور داشته‌ایم.

,

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور افزود: در حال حاضر ۲۰۵ هزار هکتار از سطوح استان‌های درگیر به آفت ملخ صحرایی بتدریج نیاز به مبارزه شیمیایی دارد که این امر با جدیت تمام و بوسیله هواپیمای سمپاش و روش‌های زمینی در حال انجام بوده و تاکنون در سطح ۴۸ هزار هکتار عملیات مبارزه انجام پذیرفته است.

,

, ,

درگاهی تصریح کرد: خوشبختانه با اقدامات بموقع همکاران در سازمان های جهادکشاورزی استان ها و دیگر دستگاه های مرتبط، تاکنون هیچ گونه خسارت جدی به باغات و مزارع کشور وارد نشده است.

,

وی خاطر نشان کرد: در صورت ادامه ریزش‌ها، پیش بینی می‌شود سطح مورد نیاز برای مبارزه به بیش از ۴۰۰ هزار هکتار افزایش یابد اما با توجه به اتمام پیش‌بینی‌های لازم در این زمینه جای هیچ گونه نگرانی برای کشاورزان و مردم عزیز وجود ندارد و ان‌شاءاله این آفت به نحو شایسته کنترل و از بروز خسارت جلوگیری خواهد شد.

,

علی ای حال که مسئله هجوم ملخ های صحرایی به کشور تبدیل به دغدغه ای بزرگ برای  مسئولان و مردم شده همت والای کشاورزان و مردم محلی هر منطقه را می طلبد تا در صورت مشاهده هر گونه گروه ملخ ها آن را به جهاد کشاورزی استان خود اطلاه داده تا از هر گونه خسارت احتمالی ناشی از آن جلو گیری شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه