اخبار داغ

خطرات استفاده از سلاح نفتی علیه ایران توسط ترامپ

خطرات استفاده از سلاح نفتی علیه ایران توسط ترامپ
دوم اردیبهشت 97 مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا از پایان اعطای معافیت خرید نفت از ایران به هشت کشور و آغاز تحریم نفتی ایران خبر داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از شبکه خبری تهران نیوز، یکسال بعد از خروج رسمی آمریکا از برجام، دور جدید فشارهای غیر قانونی آمریکا علیه ایران کلید خورده است. روز دوشنبه دوم اردیبهشت ۹۷ مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا از پایان اعطای معافیت خرید نفت از ایران به هشت کشور و آغاز تحریم نفتی ایران خبر داد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه خبری تهران نیوز,

یکسال پیش و همزمان با خروج آمریکا از برجام، دولت دونالد ترامپ به ۸ کشور برای مدت ۱سال معافیت‌های تحریمی داده بود تا خرید نفت از ایران را ادامه دهند اما شرط کرده بود تا در این مدت به دنبال جایگزین برای نفت ایران باشند. فشارهای آمریکا، صادرات نفت ایران را از ۲/۵ میلیون بشکه در ابتدای سال ۲۰۱۸به زیر ۱میلیون بشکه رسانده است و با موج جدید تحریمی این صادرات به زیر ۴۰۰هزار بشکه می‌رساند.

,

 

,

تحریک ایران، هدف اصلی آمریکا

, تحریک ایران، هدف اصلی آمریکا,

عده‌­ای از کارشناسان این اقدام دولت ترامپ را اقدامی برای تحریک جمهوری اسلامی تفسیر کردند. بعد از آن که ترامپ، سپاه پاسداران را تروریستی اعلام کرد حالا نوبت تحریک این نهاد برای واکنش است تا برخوردهای احتمالی شکل بگیرد.

,

آمریکا قصد دارد، ایران را به سمت خروج از برجام بکشاند تا به اجماع جهانی علیه ایران برسد. ترامپ تمام توان خود را خرج خواهد کرد تا قبل از سال ۲۰۲۰ و پایان بخشی از محدودیتهای برجامی یا ایران برجام را ترک کند و یا به اجماع جهانی علیه ایران برسد.

,

سناریوی بعدی آمریکا در این مورد تحریک ایران برای بستن تنگه هرمز است تا از این طریق پرونده جدیدی علیه ایران در شورای امنیت باز کند. مسئولین ایرانی تا به بدین جا سعه صدر به خرج دادند و در تازه‌­ترین موضوع گیری آیت الله خامنه­‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران از سران لشکری و کشوری خواستند تا دشمن را تحریک نکنند.

,

تنگه هرمز

, تنگه هرمز, تنگه هرمز,

کارشناسان غربی نیز معتقدند هدف دولت ترامپ تحریک ایران است اما ایرانی‌ها به اندازه کافی باهوش هستند که این را بدانند و در این مرحله از انجام اقداماتی که به ضرر خودشان تمام خواهد شد، خودداری کنند. به گفته این کارشناسان سناریوی محتمل ایران تحمل کردن وضعیت موجود تا سال ۲۰۲۰ و انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا است تا شاید ترامپ دیگر رأی نیاورد.

,

 

,

فشار بر روی خریداران نفت ایران کلید می‌خورد

, فشار بر روی خریداران نفت ایران کلید می‌خورد,

نخریدن نفت ایران

, نخریدن نفت ایران, نخریدن نفت ایران, نخریدن نفت ایران,

برای تحقق فشار حداکثری به ایران، آمریکا کشورهای ژاپن، کره جنوبی، چین و هند را هدف قرار داده است. این کشورها خریداران عمده نفت ایران هستند. در میان این کشورها موضوع کره و ژاپن مشخص است و این کشورها از تحریم‌های یک جانبه آمریکا تبعیت خواهند کرد.

,

این دو کشور پیش از پایان مهلت معافیتها خرید نفت از ایران را افزایش داده بودند تا ذخایر استراتژیک خود را آماده التهابات بازار کنند. ایتالیا، یونان و تایوان نیز یکسال پیش، از خرید نفت از ایران منصرف شده بودند و از معافیتهای آمریکا استفاده نکردند. تا فقط چین، هند و ترکیه باقی مانده باشند.

,

مقامات دولت ترامپ اعلام کردند معافیت‌هایی که به هشت کشور برای خرید نفت ایران اعطا شده با انگیزه ممانعت از جهش بهای نفت در بازار اتخاذ شده بودند و اکنون با افزایش عرضه، دیگر نیازی به تمدید آنها نیست.

,

موضع مقامات آمریکایی خلاف واقع به نظر می­‌رسد چرا که آخرین برآوردهای به عمل آمده توسط آژانس انرژی آمریکا نشان می‌­دهد که بازار جهانی نفت از کمبود ۵۰۰هزار بشکه در روز رنج می­‌برد که این برآورد قبل از بحران لیبی، ونزوئلا و اعمال فشار بر ایران بوده است.

,

هند و عربستان

, هند و عربستان, هند و عربستان,

به احتمال زیاد، هند پس از برگزاری انتخابات پارلمانی در این کشور به طور کامل از تحریم‌ها پیروی خواهد کرد. هرچند این کشور نیز با مشکلاتی مواجه خواهد شد اما به احتمال زیاد به آن تن خواهد داد تا به تنش با آمریکا مواجه نشود.

,

مقامات ترکیه و چین اعلام کرده‌اند از اینکه به آنها گفته شود از چه کشوری باید نفت بخرند یا نخرند، راضی نیستند. البته هر دو کشور درگیر اختلافات پیچیده‌ای با آمریکا هستند که نفت ایران می‌تواند یرای آنها به عنوان یک اهرم امتیازگیری باشد.

,

 

,

چینی را بشکن!

, چینی را بشکن!,

چین و عربستان

, چین و عربستان, چین و عربستان, چین و عربستان,

در حال حاضر چین اصلی­‌ترین خریدار نفت ایران است و شکستن مقاومت چینی‌­ها در همکاری با ایران راهبرد اصلی آمریکا برای صفر کردن خرید نفت ایران است.

,

آمریکا برای فشار بر روی اصلی­‌ترین خریداران نفتی ایران برنامه ویژه‌­ای دارد. کارشناسان معتقداً چین قدرت این را دارد که در صورت تمایل از پایبندی به تحریم‌ها خودداری کند اما برای این موضوع با آمریکا سرشاخ نخواهد شد و بیشتر سعی آنها بازی کردن با کارت نفتی ایران در مذاکرات مربوط به تعرفه­‌های تجاری است.

,

آمریکایی­‌ها بازی با چین را خیلی پیش از این آغاز کرده بودند و دستگیری مدیرمالی شرکت هوآوی در کانادا به جرم دور زدن تحریم‌های ایران و تحویل وی به آمریکا، شروع تهدید شرکتهای چینی برای به ادامه معامله با ایران بود. البته نقش سایر رقابتهای بین چین و آمریکا در این تصمیم بی‌­تأثیر نبوده است.

,

 

,

عربستان و امارات، مأمور پرکردن جای خالی ایران هستند

, عربستان و امارات، مأمور پرکردن جای خالی ایران هستند,

عربستان و امارات

, عربستان و امارات, عربستان و امارات, عربستان و امارات,

آمریکا، امارات و عربستان را مسئول جبران کمبودهای بازار نفت کرده است. سعودی‌ها در دوره گذشته­ تحریم‌ها نفتی علیه ایران با افزایش تولید آمادگی خود را برای جبران کمبود بازار اعلام کرده بود که با معافیتهای نفتی آمریکا برای ایران مواجه شدند. عربستان از این موضوع به شدت ناراحت است و بعد ازاین اتفاق با توافق به روسیه و اوپک روی آوردند.

,

سعودی در توافق آخر خود با اوپک و روسیه موافقت کرد تا روزانه بیش از ۴۰۰هزار بشکه از تولید خود را کاهش دهد که رقم بالایی به حساب می­‌آید. امارات نیز در این توافق متعهد شد تا تولید خود را به میزان ۲۰هزار بشکه در روز کم کند اما حالا صحبت از افزایش تولید توسط این دو کشور است.

,

اوپک تازه در حال شکل گیری و اثرگذاری مجدد در بازار نفت بعد از اختلافات چندین ساله اعضای اوپک بود که اقدام ریاض در مورد افزایش تولید نفت، ضربه دیگری به پیکره اپک است. عربستان سال گذشته نیز ضربه‌­ دیگری به این سازمان سیاسی، اقتصادی زد و با تصمیم افزایش تولید به بیش از ۱۱.۲۵ میلیون بشکه در روز، در پاسخ به درخواست ترامپ برای جبران کمبود نفت، باعث افت شدید قیمت نفت شد. عربستان بین اعتماد اعضای اوپک و رضایت آمریکا یک حق انتخاب دارد.

,

 

,

آینده بازار جهانی نفت چه می‌شود؟

, آینده بازار جهانی نفت چه می‌شود؟,

بازارهای جهانی نفت

, بازارهای جهانی نفت, بازارهای جهانی نفت, بازارهای جهانی نفت,

حال با این تصمیم عجولانه، آیا بازار نفت شاهد افزایش قیمت خواهد بود؟ عده‌­ای از کارشناسان معتقداً افزایش قیمتی که در سال گذشته و با توجه به تصمیم اوپک برای کاهش سطح تولید شروع شده بود با این تصمیم شیب زیادتری خواهد گرفت و افزایش قیمت نفت محتمل خواهد بود. به طوری که بازارهای نفتی امروز نیز شاهد افزایش قیمت بود.

,

بحران لیبی و ونزوئلا نیز بازار نفت را ملتهب خواهد ساخت. تحریم نفت ایران از سوی واشنگتن در شرایطی مطرح  است که مناطق غنی از نفت در تنش به سر می‌برند. شبه نظامیان ژنرال حفتر در لیبی به آتش جنگ داخلی این کشور دامن زده‌­اند و بندر الزوایه، که نقش مهمی در صادرات نفت خام دارد و بزرگترین میدان نفتی در دنیا محسوب می‌شود وسط بحران لیبی واقع شده است.

,

بحران لیبی

, بحران لیبی, بحران لیبی,

پیش از این رفت و آمدهای زیادی بین متحدان آمریکا و حفتر در مورد این مسئله انجام گرفته بود. عربستان به عنوان بازیگردان منطقه‌­ای نقشه­‌های آمریکا سعی دارد تا با مسلط کردن حفتر بر لیبی جریان انرژی این کشور را به دست بیاورد. اما آمریکا به این موضوع نیز بسنده نکرد و هفته گذشته، ترامپ در تماسی تلفنی با حفتر از وی اطمینان گرفت که میدانهای نفتی لیبی تهدید نمی­‌شود.

,

ونزوئلا، دیگر تولیدکننده نفت در جهان و صاحب بزرگترین ذخایر نفتی دنیا نیز درگیر بحران‌های داخلی و تحریم آمریکا است. تولید نفت ونزوئلا از ماه گذشته میلادی تحت تأثیر تحریم‌های آمریکا، قطعی برق و در نتیجه اختلال در فعالیت میادین نفتی، خطوط لوله و بنادر این کشور به زیر یک میلیون بشکه در روز سقوط کرده که پایین‌ترین میزان در ۱۶ سال گذشته است.

,

شرکت ملی نفت ونزوئلا، PDVSA محموله‌ای نفتی را از نیجریه خریداری کرده که نخستین واردات نفت این کشور تولید کننده از سال ۲۰۱۴ است. حالا همین مسأله نگرانی تاجران نفت در مورد احتمال کمبود در بازار نفت و افزایش قیمت آن را برانگیخته است.

,

 

,

تحریم نفتی ایران و مشکلات داخلی آمریکا

, تحریم نفتی ایران و مشکلات داخلی آمریکا,

افزایش قیمت بنزین درآمریکا

, افزایش قیمت بنزین درآمریکا, افزایش قیمت بنزین درآمریکا, افزایش قیمت بنزین درآمریکا,

آمریکا حدود ۶میلیون بشکه از ذخایر استراتژیک خود را برای مقابله با افزایش قیمت وارد بازار کرده است. دولت آمریکا با افزایش سقف تولید نفت خود در سال گذشته میلادی به بزرگترین تولید کننده نفت در جهان تبدیل شد اما این کشور همچنان در مورد یک سوم نفت خود به واردات وابسته است موضوعی که بازاراین کشور را وابسته نگه داشته است.

,

همین دیروز و در اولین ساعات اعلام تصمیم دولت آمریکا مبنی بر آغاز تحریم‌­های نفتی ایران، قیمت بنزین در ایالت کالیفرنیا به عنوان یکی از مهمترین ایالت­های آمریکا با افزایش ۱دلاری در هر گالن مواجه شد. قیمت جهانی نفت نیز بیش از ۱دلار در هر بشکه افزایش داشت و به نزدیک ۷۴دلار رسید. کارشناسان پیش بینی می­کنند قیمت نفت به بیش از ۸۰دلار در هر بشکه برسد. این تازه اول ماجرا در آمریکا است و با شروع فصل تابستان و آغاز سفرهای شهروندان آمریکایی بنزین در این کشور شیب بیشتری خواهد گرفت.

,

دولت ترامپ به بحث سوخت برای کارزار انتخاباتی خود نیاز دارد. ارزان کردن سوخت یکی از وعده­‌های دولت ترامپ در انتخابات قبلی بود که با این سیاست با شکست مواجه خواهد شد. با نزدیک شدن انتخابات آمریکا، این اقدام دولت آمریکا علاوه بر پیامدهای اقتصادی، پیامدها سیاسی زیادی برای ترامپ به دنبال خواهد داشت.

,

 

,

عراق و افغانستان همچنان مشتری می‌مانند

, عراق و افغانستان همچنان مشتری می‌مانند,

البته در این میان برخی از کشورها امیدوار هستند تا آمریکا کماکان معافیت­هایی را برای آنها در نظر بگیرد. عراق و افغانستان از این دست کشورها هستند. عراق و افغانستان وابستگی زیادی به نفت ایران دارند و بیشتر سوخت و انرژی خود را از ایران تأمین می­‌کنند که در این میان افغانستان وضع بدتری دارد. این دو کشورکه توسط آمریکا اشغال شدند پاشنه آشیل آمریکایی­‌ها هستند و دولت ترامپ را مجبور می­‌کند تا برای راضی نگه داشتن مردم و دولت این دو کشور مانع از واردات نفت ایران نشود.

,

 

,

هزینه‌های حذف نفت ایران از بازارهای جهانی بسیارسنگین خواهد بود

, هزینه‌های حذف نفت ایران از بازارهای جهانی بسیارسنگین خواهد بود,

 

,

در نهایت باید گفت حتی اگر هم عربستان، اوپک، امارات و حتی روسیه ­بتوانند جای خالی نفت ایران را پر کنند اما بازار تحت فشار خواهد بود زیرا دیگر ظرفیت اطمینانی برای بازار دارای کمبود وجود نخواهد داشت.

,

بعلاوه هر چه قدر هم در لیبی هماهنگی صورت گرفته باشد هر دو طرف در صورت احساس خطر به سلاح انفجار میدان‌های نفتی روی خواهند آورد. با این شرایط تولید یک میلیون بشکه‌ای این کشور در مخاطره قرار می‌گیرد. بعید نیست ایران سیاست‌های منطقه‌­ای خود را متوجه لیبی کند تا این مهم اتفاق بیفتد و بازار ملتهب­‌تر شود.

,

به مسئله لیبی، ونزوئلا و همچنین تلاش ایران برای کاهش دادن عرضه نفت از منطقه را نیز اضافه کنید. البته بعید است که این کشور به قدرت سخت و بستن آب راهها روی بیاورد اما ایران می‌تواند تولید نفت عراق را تحت فشار بگذارد یا با حملات سایبری، برای شرکتهای نفتی خارجی دردسرساز شود تا به تلافی اقدام آمریکا، در بازار وقفه و خلا ایجاد کند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه