اخبار داغ

پژوهشگر مسائل سیاسی و اجتماعی:

حادثه طبس چهره معنوی و الهی انقلاب را معرفی می‌کند/شکست آمریکا در طبس سند رسوایی و توطئه‌گری‌های آمریکائی‌ها است

حادثه طبس چهره معنوی و الهی انقلاب را معرفی می‌کند/شکست آمریکا در طبس سند رسوایی و توطئه‌گری‌های آمریکائی‌ها است
کارشناس سیاسی بابیان اینکه طبس یک چهره دیگر از انقلاب برای جوانان معرفی می‌کند و آن چهره معنوی و خدایی انقلاب اسلامی است گفت: حادثه طبس به ما می‌گوید که به‌هیچ‌وجه نباید به آمریکائی‌ها اعتماد کنیم و آمریکائی‌ها در این حادثه ماهیت خودشان را نشان دادند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عباس خسروانی پژوهشگر و کارشناس سیاسی در گفتگو با دیار آفتاب؛ بابیان اینکه تاریخ به ما درس می‌دهد هزینه‌های اضافی بابت کارهای غلط را نپردازیم، مطالعه و تبیین تاریخ کشور را بسیار مورد اهمیت دانست و گفت: با تاریخ می‌توانیم انتقال مفاهیم و ارزش‌ها را انجام دهیم، درواقع تاریخ معلم انسان‌هاست و چراغی برای آیندگان محسوب می‌شود که گذشتگان و ائمه معصومین بارها بر روی مرور تاریخ تأکید داشته‌اند و به عبرت گرفتن از آن ما را سوق داده‌اند تا آیندگان خطاها را تکرار نکنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دیار آفتاب,

فهم نادرست از تاریخ مشکل‌آفرین است

, فهم نادرست از تاریخ مشکل‌آفرین است, فهم نادرست از تاریخ مشکل‌آفرین است,

وی انتقال فرهنگ را ضرورتی قابل‌توجه خواند و افزود: ما به‌عنوان یک کشور انقلابی دارای مکتب و ایدئولوژی در دنیا باید این فرهنگ و مکتب را به دنیا انتقال دهیم و برای نسل‌های آینده بازگو کنیم که یکی از راه‌های انتقال، مطالعه تاریخ و بیان روایت‌های تاریخی است که ما نباید بگذاریم آیندگان فراموش کنند چه بر سر ایران آمده است و چه تحولاتی را طی کرده تا به این جایگاه رسیده است.

,

کارشناس مسائل سیاسی گرامیداشت رویدادهای تاریخی را وظیفه‌ای مهم دانست و بیان کرد: وقتی برخی حوادث امروز را با دقت نگاه می‌کنیم همان تعبیر برخی‌ها که می‌گویند تاریخ تکرار می‌شود در حال اتفاق افتادن است که اگر ما فهم درستی از تاریخ و تحولات کشور و حتی دنیا نداشته باشیم دچار مشکلات اساسی خواهیم شد و وظیفه‌داریم این رویدادها و نقاط عطف تاریخی را خوب مطالعه و تبیین کنیم و آن‌ها را به‌عنوان نماد گرامی بداریم.

,

خسروانی افزود: برای اینکه بتوانیم واقعه طبس را موردبررسی قرار دهیم باید مروری بر اتفاقاتی که پیش از طبس روی دادند داشته باشیم که چه تحولاتی در دنیا و کشور رخ داد تا یکی از نمودها و بروزهای آن به‌عنوان واقعه طبس شکل گرفت.

,

وی در این خصوص تصریح کرد: بعد از جنگ جهانی دوم که در سال ۱۹۴۵ به پایان رسید و میلیون‌ها انسان را به کام مرگ کشاند، دنیا را به دو بلوک شرق و غرب تقسیم کرد که این تقسیم‌بندی به جهت پناهندگی سایر کشورها از جنگ، غارتگری و جنگ مجدد توسط ابرقدرت‌ها شکل گرفت.

,

انقلاب اسلامی عامل برهم زننده دوقطبی جهان

, انقلاب اسلامی عامل برهم زننده دوقطبی جهان, انقلاب اسلامی عامل برهم زننده دوقطبی جهان,

خسروانی انقلاب اسلامی را عامل اصلی برهم زدن دوقطبی شکل‌گرفته در جهان دانست و اضافه کرد:  دو کشور شوروی و آمریکا به‌عنوان دو ابرقدرت آن زمان دو بلوک شرق و غرب را به وجود می‌آورند، تا اینکه کشوری به نام ایران که خودش زیر پرچم بلوک غرب بوده است انقلابی را شکل می‌دهد و این انقلاب هم به لحاظ عملی و هم‌نظری بسیاری از پارادایم‌ها را می‌شکند و بسیاری از نظریات کارشناسان، در مورد انقلاب را به هم می‌ریزد تا جایی که قدرت تحلیل انقلاب ایران را نداشتند.

,

وی با اشاره به اینکه یکی از شعارهای کلیدی جمهوری اسلامی نه شرقی نه غربی بود که به نماد وزارت خارجه هم تبدیل شد گفت: در حوزه عملی هم وقتی کشوری با این شرایط جغرافیایی انقلابی را علیه همه سلطه‌ها انجام می‌دهد که شعار اساسی آن‌هم استقلال و آزادی که درواقع استقلال از همه قدرت‌ها و آزادی از استبداد داخلی است و تمام تقسیم‌بندی‌ها و بلوک‌بندی‌ها را با این کار می‌شکند، قطعاً ابرقدرت‌هایی که جهان را تقسیم‌بندی کرده‌اند این موضوع را نمی‌پسندند و درواقع شعار انقلاب اسلامی هم برای بلوک غرب و هم برای بلوک شرق گزنده است.

,

کارشناس مسائل سیاسی انقلاب امام خمینی(ره) را متعلق به مستضعفین عالم دانست و افزود: انقلاب اسلامی ضمن اینکه ابهت ابرقدرت‌های دنیا را می‌شکند منافع هر دو بلوک را نیز در منطقه خاورمیانه به خطر می‌اندازد و علیرغم اینکه خودش را از استبداد جهانی رها می‌کند با شعار آزادی تمام مستضعفان جهان تمام منافع دنیا را به خطر می‌اندازد که این باب میل حاکمان دنیا نخواهد بود.

,

وی با انتقاد ازنظر برخی که می‌گویند انقلاب اسلامی توسط آمریکائی‌ها و انگلیسی‌ها شکل‌گرفته است گفت: وقتی آن‌ها رژیم پهلوی که حکومتی سر و پاگوش آن‌ها بود را داشتند چه دلیلی دارد انقلاب را شکل بدهند و میلیاردها دلار برای زمین زدن آن هزینه کنند و درواقع این‌گونه نظرات تحلیل‌های بسیار سبک و بی‌منطقی است که با دلایل و منطق‌های تاریخی مطابقتی ندارد.

,

خسروانی با اشاره به جنگ‌های اقتصادی، روانی، فرهنگی و امنیتی دشمنان در کشور افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تمام تلاش‌ها برای نابودی آن متمرکز می‌شود که دشمنان فازهای مختلفی را برای ضربه زدن طراحی کردند که یکی از آن‌ها فاز نظامی در دو بعد خارجی و داخلی است.

,

طبس و نوژه سمبل عینی اقدامات نظامی آمریکا

, طبس و نوژه سمبل عینی اقدامات نظامی آمریکا, طبس و نوژه سمبل عینی اقدامات نظامی آمریکا,

وی در این خصوص ادامه داد: در بعد داخلی دشمنان با تحریک گروهک‌ها در مناطق مختلف کشور که با اختلافات قومیتی و فرهنگی اقدام نظامی آن‌ها علیه انقلاب را ایجاد کردند و در بعد خارجی هم با طراحی جنگ هشت‌ساله است که هر دوشکست خوردند و البته در برخی موارد دشمنان هر دو فاز را باهم به اجرا گذاشتند که ماجرای طبس و کودتای نوژه سمبل عینی این موضوع بودند و این دو پدیده باید در کنار یکدیگر بررسی شوند.

,

کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به کودتای نوژه خاطرنشان کرد: درواقع آمریکائی‌ها قصد داشتند با بازی دادن بازماندگان ارتش برای از بین بردن برخی از مواضع مثل بیت حضرت امام(ره) و برخی از نهادهای انقلابی از درون کودتای نظامی ایجاد کنند که اسم آن نوژه است و در کنار آن حضور نظامی مستقیم با ماجرای طبس را شکل دادند.

,

وی تسخیر لانه جاسوسی را از عوامل دگرشکل گیری حادثه طبس دانست و تصریح کرد: بعد از پایان جنگ جهانی دوم یکی از سیاست‌های آمریکائی‌ها برای نفوذ در کشورهای دیگر اقدام با سفارتخانه‌هایشان بود که در کشورهای دوست و دشمن با مصونیت‌هایی که ایجاد می‌کردند پروژه جاسوسی از این طریق را شروع کردند که البته در زمان مشروطه به ایران از سفارتخانه‌ها آسیب بسیار بزرگی واردشده بود.

,

خسروانی در این خصوص ادامه داد: آمریکائی‌ها در داخل سفارتخانه‌هایشان اطلاعات محرمانه را دسته‌بندی می‌کردند و بر اساس آن‌ها توطئه‌ها و برنامه‌هایشان را پیش می‌بردند که بسیاری از کارمندان سفارتخانه‌ها علیرغم اینکه زیرمجموعه وزارت خارجه بودند ولی مستقیم از سمت سازمان سیا و اطلاعاتی آن‌ها هدایت می‌شدند که در قضایای زیادی اعم از فتنه ۸۸ پای اصلی فتنه‌ها سفارتخانه‌ها بودند.

,

وی با اشاره به اینکه در زمان پهلوی هم باوجوداینکه رژیم پهلوی سروپا گوش به فرمان آمریکائی‌ها بود بازهم توطئه‌ها در سفارتخانه را انجام می‌دادند اضافه کرد: در دولت موقت بازرگان سیاست دولت تعامل با دنیا و ادامه فعالیت سفارتخانه‌ها بود که با توجه به اتفاقات سال اول انقلاب مسئولین انقلاب به این نتیجه می‌رسند که توطئه‌هایی در حال انجام است که تعدادی از دانشجویان خط امام به این نتیجه رسیدند که فتنه‌ها در سفارت شکل می‌گیرد و تصمیم به اشغال سفارت می‌گیرند.

,

کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: پس از اشغال سفارت اسنادی در آنجا به دست می‌آید که تمام فرضیه‌های مسئولین انقلاب مبنی بر جاسوسی سفارتخانه‌ها را تأیید کرد و بعد از گروگان‌گیری‌ها آمریکائی‌ها خواسته ایران که بازگرداندن شاه به کشور بود را هم انجام ندادند درحالی‌که حاضر بودیم که تمام گروگان‌ها را بدهیم تا شاه را برای محاکمه به ایران برگردانند ولی به این وعده عمل نکردند و این جزء عبرت‌های تاریخی است.

,

وی با انتقاد از کسانی که تسخیر لانه جاسوسی را عاملی برای دشمنی‌های آمریکا می‌دانند افزود: در همان قانونی که می‌گوید سفارتخانه جزئی از خاک آن کشور محسوب می‌شود و همان قانون می‌گوید سفارتخانه‌ها شرح وظایفی دارند که حق عدول از چارچوب این قوانین را ندارد و در این صورت حکم خاک کشور ندارد.

,

دیپلماسی به همراه پشتوانه دفاعی معنا می‌یابد

, دیپلماسی به همراه پشتوانه دفاعی معنا می‌یابد, دیپلماسی به همراه پشتوانه دفاعی معنا می‌یابد,

خسروانی بدعهدی‌های آمریکا در مذاکرات را امری طبیعی دانست و گفت: اگر آمریکائی‌ها زورشان برسد از دیپلماسی استفاده نمی‌کنند و اولویت آن‌ها زور و تهدید است و زمانی دیپلماسی در دنیا کاربرد دارد که کشور یک پشتوانه نظامی و اقتدار دفاعی برخوردار باشد و دیپلماسی ازنظر آن‌ها راهی برای فریب است.

,

حادثه طبس چهره معنوی انقلاب را نمایان می‌کند

, حادثه طبس چهره معنوی انقلاب را نمایان می‌کند, حادثه طبس چهره معنوی انقلاب را نمایان می‌کند,

وی با اشاره به جمله امام که می‌فرمایند شن‌های طبس مأموران الهی بوده‌اند افزود: طبس یک چهره دیگر از انقلاب برای جوانان معرفی می‌کند و آن چهره معنوی و خدایی انقلاب است و تا زمانی که انقلاب در چارچوب ارزش‌ها و آرمان‌هایش عمل کند پشتوانه الهی دارد.

,

کارشناس مسائل سیاسی طبس را دستاوردی مهم برای رسوایی آمریکا خواند و تأکید کرد: طبس یک ننگ و بی‌آبرویی برای آمریکا در دنیا به وجود آورد و ضربه بزرگی به خود آمریکا زد که بعدازآن کارتر رأی نیاورد و جمهوری خواهان در آمریکا ریاست جمهوری را به دست گرفتند.

,

وی با اشاره به اینکه دولت بازرگان از روز اول همخوانی با اصول انقلاب نداشت گفت: ماجرای طبس باعث شد دولت بازرگان استعفا دهد و توطئه ملی مذهبی‌ها را برای همیشه در ایران خنثی کرد و تا امروز هم نتوانستند موقعیتی به دست بیاورند.

,

کارشناس مسائل سیاسی تجاوز و ترور را سیاست اصلی آمریکائی‌ها دانست و افزود: حادثه طبس به ما می‌گوید که به‌هیچ‌وجه نباید به آمریکائی‌ها اعتماد کنیم زیرا آمریکائی‌ها در این حادثه ماهیت خودشان را نشان دادند که برای مردم این اثبات شد که آمریکا به‌هیچ‌وجه دلسوز ایران نیست.

,

وی با تأکید بر اینکه طبس به ما می‌گوید که باوجود مشکلات باید قدر کشور و انقلاب را بدانیم خاطرنشان کرد: قبل از انقلاب هر کشوری که اراده می‌کرد به‌راحتی وارد ایران می‌شد ولی امروز در شرایطی قرار داریم که هیچ‌کس حتی خواب تجاوز نظامی به کشور را ندارد و باید اهمیت این موضوع برای مردم و نسل جوان تبیین شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه