اخبار داغ

عربستان، قرون وسطاترین دولت تروریستی عربی‌عبری

عربستان، قرون وسطاترین دولت تروریستی عربی‌عبری
در جدیدترین اقدام تروریستى، دولت عربستان روز سه شنبه اعلام کرد ۳۷ نفر از اتباع این کشور به جرم فعالیت تروریستى اعدام شدند و مطابق روال معمول بسیارى از دولت‌هاى غربى و حتى برخى مجامع حقوق بشرى در غرب، از کنار این اعدام‌ها با سکوت عبور کرده‌اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ، در جدیدترین اقدام تروریستى، دولت عربستان روز سه شنبه اعلام کرد ۳۷ نفر از اتباع این کشور به جرم فعالیت تروریستى اعدام شدند. اعدام‌ها در استان‌هاى مکه، مدینه، ریاض، القصیم، عسیر و منطقه شیعه‌نشین الشرقیه صورت‌گرفته است. ۳۲ نفر از ۳۷ نفر اعدام شده از اتباع شیعه عربستان بوده‌اند. بر اساس اعلام برخى فعالان شبکه‌هاى اجتماعى سعودى، این افراد از شیعیان منطقه قطیف و رجال دین و طلاب علوم دینى منطقه شرقیه هستند که با اتهامات تروریستى اعدام شده‌اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نقل از بلاغ, بلاغ,
این اعدام‌ها در شرایطى صورت‌گرفته که مجامع بین‌المللى واکنش گسترده‌اى نسبت به آن‌ها بروز نداده‌اند و مطابق روال معمول بسیارى از دولت‌هاى غربى و حتى برخى مجامع حقوق بشرى در غرب، از کنار این اعدام‌ها با سکوت عبور کرده‌اند. نکته جالب این است که عربستان معمولا مخالفان خود را متهم به فعالیت‌هاى تروریستى کرده و اعدام مى‌کند. اما این مسأله چگونه تحلیل مى‌شود؟

*عربستان، شیعیان و تروریسم‌
پیوند وهابیت با تروریسم مسأله‌اى است که نیازى به اثبات نداشته و بسیارى از شبکه‌هاى غربى نیز به این امر اعتراف کرده‌اند. در این‌راستا روزنامه «بوستون‌گلوب» در تحلیلى از دوگانگى‌هاى سیاست‌هاى دولت آمریکا در قبال ایران و سعودى انتقاد و خاطرنشان کرده، هیچ کشورى مستمرتر از ریاض، حامى تروریسم نبوده است.(1) در واقع در شرایطى که عربستان به‌عنوان مادر تروریست‌ها شناخته مى‌شود و بسیارى از مقامات غربى نیز بارها به این امر اعتراف کرده‌اما این کشور سعى دارد براى حذف مخالفان خود به‌ویژه شیعیان با برچسپ تروریسم، آن‌ها را زندانى و اعدام کند.

دولت عربستان شیعیان را از جبنه‌هاى مختلف مورد فشار قرارداده است. شیعیان عربستان در بدترین شرایط ممکن زندگى مى‌کنند و به‌عنوان مسلمانان فراموش شده مشهور هستند. شیعیان عربستان که بین ۱۵ تا ۲۵ درصد جمعیت کشور را تشکیل مى‌دهند طى ۸ دهه‌اى که از حکومت آل سعود مى‌گذرد، با تبعیضات و محدودیت‌هاى متعدد و فراوانى مواجه بوده‌اند که مى‌توان آن‌ها را به‌صورت کلى در سه طیف برشمرد: تبعیض‌هاى دینى - مذهبى، تبعیض‌هاى سیاسى و محرومیت‌هاى اقتصادى. (2) در واقع آل سعود آنچنان فضا را براى شیعیان تنگ کرده است که حتى بسیارى از وهابى‌ها به‌صورت آشکار و در روز روشن به شیعیان حمله کرده و آن‌ها را به شهادت مى‌رسانند. در تازه ترین اقدام، یک وهابى تندروى سعودى ۴۰ ساله در جنایتى وحشتناک، زکریا کودک شیعه ۶ ساله را به جرم محبت به خاندان پیامبر(ع) در برابر چشمان مادرش در مدینه منوره سر برید. اما مهم‌ترین ظلم به شیعیان در بخش قضایى عربستان روى مى‌دهد. نظام قضایى عربستان که کاملاً تحت تسلط وهابیون قراردارد به عرصه‌اى براى فشار حداکثرى به شیعیان تبدیل شده است. شیعیان حتى با کمترین مخالفت با شدیدترین واکنش‌ها مواجه مى‌شوند. حتى در یک اقدام، روستاى تاریخى المسوره در شرق عربستان توسط آل سعود کاملاً تخریب شد و عربستان از تبدیل شدن این روستا به نماد مقاومت واهمه داشت.

در واقع در دادگاه‌هاى عربستان شیعیان حتى از داشتن وکیل نیز محروم مى‌شوند و بدون تفهیم اتهام سال‌ها در زندان به‌سر مى‌برند. حتى در مرحله محاکمه نیز معمولاً قضات سعودى به دفاع شیعیان از خود توجهى نکرده و شدیدترین احکام را صادر مى‌کنند. (3) در واقع همان‌طور که مقام معظم رهبرى بارها اعلام کرده‌اند؛ نظام سعودى یک نظام قرون وسطایى است. یکى از نمادهاى این نظام قرون وسطایى نیز محاکمه شیعیان تنها به جرم عقاید مذهبى است. از دیگر نمونه‌هاى تبعیض سیستماتیک علیه شیعیان مى‌توان به ممنوعیت ساخت مساجد و سایر مراکز مذهبى توسط شیعیان، عدم آزادى در انجام مناسک دینى، عدم تخصیص قبرستان به شیعیان درمناطقى از عربستان، محدودیت در نامگذارى براساس مذهب شیعه، ملحد خواندن شیعیان، توقف فعالیت سایت‌ها و پایگاه‌هاى اینترنتى شیعى، عدم پذیرش شیعیان به‌عنوان شاهد در سیستم قضایى و... یاد کرد.

* آمریکا و جنایات عربستان‌
اما نکته بسیار مهم در مورد جنایت‌هاى عربستان در مورد شیعیان و نقض‌هاى گسترده حقوق بشرى این است که آمریکا که ادعاى حقوق بشرى دارد، نه تنها در برابر سرکوب و اعدام شیعیان عربستان موضع نگرفته، بلکه حتى به گونه‌اى آل سعود را تشویق به این کار مى‌کند. چراکه اساساً حقوق بشر تنها دستاویزى براى غرب جهت تحقق منافع است. فاصله کوتاه میان استقبال سعودى از تصمیم ترامپ درخصوص عدم تمدید معافیت ۸ کشور در خرید نفت ایران و قول مقامات سعودى مبنى بر جبران خلأ ناشى از حذف ایران از بازار نفت بین‌المللى با اعلام اعدام ۳۷ نفر در سعودى بسیار تامل برانگیز است. بسیارى معتقدند که با توجه به فاصله کوتاه و چند ساعتى میان این دو مسأله‌ می‌توان با اطمینان گفت که در این میان معامله‌اى ولو نانوشته و ذکر نشده میان ترامپ و بن سلمان صورت‌گرفته باشد. در واقع منافع ترامپ ایجاب مى‌کند که جنایت‌هاى عربستان را محکوم نکرده و حتى به دفاع از آن‌ها اقدام کند.

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهورى اسلامى ایران در واکنش به این اعدام‌ها در صفحه توییتر خود نوشت: «پس از چشم پوشى از قطعه قطعه کردن یک روزنامه نگار، وقتى که عربستان ۳۷ مرد را در یک روز گردن‌زند هیچ نجوایى از دولت ترامپ شنیده نمى‌شود، حتى وقتى که یکى را ۲ روز پس از عید پاک مصلوب مى‌کند. عضویت در «تیم ب» شامل بولتون، بن سلمان، بن زاید وبى‌بى (نتانیاهو) - به هر جنایتى مصونیت مى‌دهد.» در واقع آمریکا در برابر قتل خاشقچى، جنایت‌هاى عربستان در یمن، اعدام آیت‌الله نمر و اعدام شیعیان نه تنها موضع‌گیرى نکرده بلکه به‌صراحت اعلام مى‌کند که منافع خود را به‌دلیل مسائل حقوق بشرى با عربستان به خطر نخواهد انداخت.

درنهایت...
در حالى که وزارت کشور عربستان در بیانیه‌اى اعلام کرده که ۳۷ نفرى را که اعدام کرده «متهم به تروریسم» بوده‌اند، منابع مستقل گزارش داده‌اند ۳۲ نفر از اعدام شدگان، از شیعیان منطقه قطیف و رجال دین و طلاب علوم دینى منطقه شرقیه هستند. این مسأله بسیار خطرناک است چراکه این ۳۲ شیعه تنها به جرم شیعه بودن با اتهام حمایت از تروریسم اعدام شده‌اند. البته رژیم سعودى هر ساله شمار زیادى از مخالفان آل‌سعود را تحت عناوین «مبارزه با تروریسم» اعدام مى‌کند. شیخ «نمر باقر النمر»، رهبر شیعیان عربستان یکى از برجسته‌ترین مخالفان آل‌سعود بود که سال ۱۳۹۳ به همین بهانه اعدام شد. این نوع اقدام عربستان با شیعیان در حالى است که بنابر گزارش سازمان دیده بان حقوق بشر، شیعیان عربستان تنها خواستار حقوق برابر هستند و نقشى در اقدامات به‌اصطلاح تروریستى ادعایى عربستان ندارند. بررسى‌ها در مورد شیعیان عربستان نشان دهنده این است که شیعیان در این کشور معمولاً از طریق مسالمت‌آمیز به‌دنبال رسیدن به عدالت هستند اما عربستان با متهم کردن این افراد به حمایت از تروریسم، آن‌ها را اعدام مى‌کند. این همان حربه‌اى است که آمریکا در مورد بسیارى از کشورهاى منطقه نیز به کار مى‌برد و با برچسپ زدن تروریسم به آن‌ها سعى در تحریم کشورهاى مخالف خود را دارد.

منابع:
1- خبرگزاری العام، 8 مهر 1397/ fa.alalamtv.net/news/3807161
2- فواد ابراهیم، شیعیان در جهان مدرن عرب: عربستان سعودی، ترجمه: رضا سیمبر، تهران: نشر پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم،1387، ص ۳۵
3- همان، ص 38
 
,
,
, *عربستان، شیعیان و تروریسم‌, *عربستان، شیعیان و تروریسم‌,
,
,
,
,
,
,
, * آمریکا و جنایات عربستان‌, * آمریکا و جنایات عربستان‌,
,
,
,
,
, درنهایت..., درنهایت...,
,
,
, منابع:, منابع:,
,
,
,
,
یادداشت از محسن رحمانی واسوکلایی
,
یادداشت از محسن رحمانی واسوکلایی
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه