اخبار داغ

هشدار دامپزشکی مازندران درباره شیوع بیماری کریمه کنگو

هشدار دامپزشکی مازندران درباره شیوع بیماری کریمه کنگو
مدیرکل دامپزشکی مازندران همزمان با آغاز فصل گرما درباره شیوع بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو به دامداران و شهروندان هشدار داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ، سید حسین رضوانی در گفت وگو با خبرنگار بلاغ گفت: با توجه به شروع فصل گرما و امکان افزایش بروز و شیوع برخی از بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان که عمدتاً منشا دامی دارند به دامداران تاکید می‌شود ضمن توجه به رعایت مسائل بهداشت فردی، توصیه‌های بهداشتی دامپزشکی را جدی بگیرند.

وی از جمله بیماری‌هایی که همزمان با آغاز فصل گرما شیوع پیدا می‌کنند را تب‌خونریزی دهنده کریمه کنگو نام برد و افزود: در صورت بروز این بیماری علاوه بر وارد کردن خسارات سنگین اقتصادی به دام مثل کاهش تولید شیرف گوشت و پشم می‌تواند با تماس یا مصرف گوشت دام آلوده سلامت جوامع انسانی نیز تهدید شود.

رضوانی با اشاره به اینکه خطر انتقال بیماری کریمه کنگو در بین دامپزشکان، دامداران، پرسنل کشتارگاه و خانم‌های خانه دار در صورت رعایت نکردن بهداشت فردی بالا است، گفت: این بیماری در دام زنده هیچگونه علائمی نداشته و این مهم، خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد.

مدیرکل دامپزشکی مازندران با بیان اینکه نوعی کنه، موجب انتقال این بیماری می‌شود گفت: سمپاشی بدن دام و اماکن دامی می‌تواند در جهت جلوگیری از بروز این بیماری موثر است.

وی به دامداران مازندرانی توصیه کرد علاوه بر سمپاشی و ضدعفونی کردن جایگاه نگهداری دام‌ها و بدن دام زنده، در صورت مشاهده کنه روی پوست حیوانات از له کردن آن با دست خودداری کنند.

وی گفت: گزش مستقیم کنه از راه‌های درگیری انسانی با این بیماری در مازندران است و دامداران زمانیکه برای تهیه علوفه به صحرا می‌روند پا‌ها را بپوشانند تا مورد گزش کنه قرار نگیرد.

مدیرکل دامپزشکی مازندران با اشاره به الزام نگهداری گوشت، ۲۴ ساعت و آلایش‌های خوراکی ۴۸ ساعت بعد از کشتار در دمای معمولی یخچال، افزود: شهروندان گوشت مصرفی خود را از مراکز مجاز تحت نظارت دامپزشکی تهیه کنند.

رضوانی گفت: دامهائی که در کشتارگاه‌ها تحت نظارت دامپزشکی ذبح می‌شوند بعد از معاینات قبل، حین و بعد از کشتار توسط دامپزشک، بمدت ۲۴ ساعت در پیش سردکن نگهداری و با پائین آمدن PH گوشت و از بین رفتن عامل ویروسی این بیماری، اجازه حمل به مراکز عرضه داده می‌شود.

وی به پرداخت غرامت ۳۰ میلیارد ریالی به دامداران مازندرانی بابت حذف دام‌های آلوده در سال گذشته خبر داد و افزود: این غرامت به دام‌های مبتلا به بیماری سل، تب مالت، هاری و آنفلوانزای فوق حاد پرندگان پرداخت شد.

رضوانی گفت: غرامت دام‌های کشتار شده ناشی از بیمار‌های مشترک بین انسان و حیوان صد در صد پرداخت شد.

مدیرکل دامپزشکی مازندران افزود: کارشناسان اداره مراقبت از بیماری‌های دامی با انجام نمونه برداری و تست‌های سریع آزمایشگاهی در صورت مبتلا بودن دام به بیماری‌های سل، تب مالت و هاری، علاوه بر کشتار دام بیمار، نسبت به پرداخت غرامت ناشی از حذف دام آلوده به دامدار اقدام می‌کنند.

وی گفت: کارشناسان دامپزشکی پارسال بر اساس نتایج آزمایشگاهی ۱۵۵ راس دام سبک و سنگین را بخاطر ابتلا به بیماری‌های سل، تب مالت و ۲ مورد را برای ابتلا به بیماری هاری تشخیص و کشتار کردند.

وی افزود: دامپزشکی استان بابت این ۳ بیماری مشترک بین انسان و حیوان بیش از ۷۰۸ میلیون تومان غرامت ناشی از حذف دام به دامداران پرداخت کرد.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه