اخبار داغ

مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی خبر داد؛

تهیه طرح جامع و بلندمدت حفظ و احیاء تالاب میقان

تهیه طرح جامع و بلندمدت حفظ و احیاء تالاب میقان
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان مرکزی از تهیه طرح جامع و بلندمدت حفظ و احیاء تالاب میقان اراک با همکاری محیط‌زیست استان در کارگروه مربوطه خبر داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ایزدی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان مرکزی در گفتگو با دیار آفتاب؛ گفت: تالاب میقان اراک یکی از پایلوت‌های اصلی جذب گردشگر در استان است که تاکنون طرح جامعی برای آن در نظر گرفته نشده و درصددیم با بهره‌گیری از علم روز و لحاظ نمودن مسائل زیست‌محیطی بتوانیم طرحی جامع و کامل با مساعدت محیط‌زیست استان تهیه کنیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دیار آفتاب,

ایزدی اظهار کرد: آماده‌سازی امکانات و شرایط گردشگر می‌تواند رونق اقتصادی و بهره‌گیری از توسعه گردشگری برای شهر اراک و استان را به دنبال داشته باشد.

,

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان مرکزی بیان کرد: امیدوارم با اجرای این طرح بتوانیم بستری برای جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در جهت توسعه اقتصادی منطقه تالاب میقان فراهم‌سازیم.     

,

ایزدی گفت: بارش‌های مناسب هفته‌های اخیر باعث شد تا تالاب میقان اراک با ۱۰۰ کیلومتر وسعت به طور کامل آبگیری شود. این میزان ذخیره در طول ۴۰ سال اخیر کم سابقه است و تالاب میقان اراک اکنون دوران طلایی را در حجم آب تجربه می‌کند.

,

وی خاطرنشان کرد: ۱۸ مسیر ورودی به تالاب سیلاب‌های اخیر را به میقان اراک هدایت کرد و امکان جذب بیشتر آب در تالاب با توجه به شکل مخروطی وجود دارد. این تالاب ظرفیت ۲ برابر حجم موجود آب کنونی را دارد.    

,

تالاب کویری میقان اراک در ۱۵ کیلومتری شمال شرق اراک واقع‌شده و به‌عنوان یکی از زیستگاه‌های مهم ۱۴۰ گونه پرنده است.

,

دریاچه فصلی آن علاوه بر نقش محوری در حوزه تنوع زیستی، اثرات مستقیم در مهار کانون‌های تولید شن، نمک و آلایندگی هوای اراک دارد.

,

کنگر، خودکا، اردک نوک پهن، فلامینگو، غاز خاکستری، هوبره، تنچه، حواصیل، اردک سبز از جمله پرندگان مهاجر استان مرکزی هستند.

,

درنای خاکستری از گونه‌های خاص و مهم تحت حمایت بین‌المللی است که تالاب میقان هرساله با آغاز فصل سرما میزبان کوچ موقت این‌گونه ارزشمند است.

,

تالاب کویری میقان اراک درمجموع ۲۵ هزار هکتار وسعت دارد که سطح آبگیر آن ۱۰ تا ۱۲ هکتار برآورد می‌شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه