اخبار داغ

استاد حوزه و دانشگاه:

آیت‌الله اشکوری یک مجاهد و انقلابی کامل بود/ این علامه بزرگ، اسلام را در برزیل و لبنان و سوریه احیا کرد

آیت‌الله اشکوری یک مجاهد و انقلابی کامل بود/ این علامه بزرگ، اسلام را در برزیل و لبنان و سوریه احیا کرد
استاد حوزه و دانشگاه گفت: در برزیل مسلمانان عراق لبنان و سوریه بودند که اسلام را فراموش کرده بودند مردم با مسیحیان ارتباط داشتند که با تلاش وی اسلام را به مسلمانان برزیلی یادآوری شد به طوری که شاهد آن بودند که مسلمانان برزیلی در سجدهٔ آخر نمازهای خود دعای کمیل را تلاوت می‌کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  صبح قزوین؛ حجت السلام محمد فنایی اشکوری شب گذشته در مراسم یادبود آیت الله حاج سید نورالدین حسینی اشکوری در حسینیهٔ امام‌زاده اسماعیل (ع) اظهار کرد: ضمن تسلیت خدمت جهان تشییع باید بگویم همان سخنی که حضرت یعقوب در فراغ فرزند گفت حجت الاسلام سید کاظم حائری در غم حجت الاسلام والمسلمین حسینی اشکوری چنین گفت که من این غم و اندوهی را به خدا عرضه می‌کنم تا روزی که به او ملحق شوم این داغ از دلم بیرون نمی‌رود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح قزوین,

وی افزود: آیت الله اشکوری در اواخر عمر یک پیر پخته‌ای بود که جهان تشییع به او نیاز داشت و لازم است این داغ بزرگ را به مجاهدین فلسطین، عراق، سوریه، لبنان و همهٔ مؤمنین در کشورهای اسلامی تسلیت بگوییم.

,

این استاد حوزه اذعان کرد: این مجلس توسط نمایندهٔ ولی فقیه، امام جمعه محبوب شهر، آیت الله عابدینی، حوزهٔ علمیه و بیت معظم این بزرگوار منعقد شده‌است که لازم است به این بزرگواران تسلیت ویژه عرض کرد.

,

وی ادامه داد: مرحوم فیض کاشانی به نقل از پیامبر (ص) فرمودند: در جایی که مؤمنین جمع شود و از یک صالحی سخن میان بیاید اهل مجلس صرف نظر از استفادهٔ علمی مشمول رحمت می‌شوند و این سید بزرگوار از صالحین به شمار می‌رفت و کسانی که در مجلس او نشسته‌اند اگر بهره‌ای هم نبرند باز مشمول رحمت الهی خواهند شد.

,

فنایی با بیان اینکه آیت‌الله اشکوری یک مجاهد و انقلابی کامل بود، گفت: بزرگ و اهل معرفت می‌دانند که برخی واژگان مانند علم و عالم، جهاد و مجاهد، شهید و شهادت و واژه هجرت و مهاجرت در قرآن بسیار استفاده شده‌است، که باتوجه به واژهٔ مهاجر می‌توان به نخستین مهاجر اسلام پیامبر(ص) اشاره کرد که برای تبلیغ اسلام سختی و مشکلات را به جان خرید و مهاجرت کرد.

,

وی ابراز کرد: مصداق بارز هجرت را می‌توان در زندگی عالم بزرگ آیت الله اشکوری دید، همان‌طور که مشخص است هجرت همواره توام مشکلات و مسائل مختلف است که اگر هجرت در زمان پیامبر و بعد از آن صورت نمی‌گرفت، شاهد پیشرفت و تبلیغ اسلام نبودیم.

,

بوی معصومین را از او استشمام می‌کردیم

, بوی معصومین را از او استشمام می‌کردیم,

این کارشناس دینی افزود: در پایان آیهٔ ۱۰۰ سورهٔ نساء لازم است تأمل بیشتری انجام شود چراکه این آیه می‌فرماید: هرکس از سرزمین و خانهٔ خود برای خدا و رسول خدا هجرت می‌کند اگر در مسیر هجرت مرگ به سراغش بیاید اجر و پاداش چنین مهاجری فقط با خداست و همانطور که در یکی از احادیث عنوان شده صائب چون فقط برای رضای خدا روزه می‌گیرد پاداشش فقط با خداست.

,

وی بیان کرد: سراسر زندگی سید عظمی هجرت بود، نخستین هجرت این بزرگوار از عراق به ایران بود و سال‌هایی که استکبارات زندگی وی را سخت و مشکل کرد ایشان با وصف تلخ به ایران مهاجرت کردند که این هجرت سبب از بین رفتن آثار و کتاب‌های این بزرگوار شد.

,

سخنران مراسم یاد بود حجت الاسلام اشکوری در ادامه گفت: سید اشکوری بعد از هجرت در قم در محضر امام راحل (ره) حاضر شد و بعد از قرارگیری در جو کلاس درس امام چنین ابراز کرد که من با تمام علومی از مدارس شهید صدر و حضور در مکتب درس مرحوم خویینی را درک کردم، اما در درس حضرت امام و مباحثه با رهبر انقلاب من را به تکاپو می‌انداخت.

,

وی تصریح کرد: درباره رهبری، رهبر انقلاب از سید اشکوری سؤال شد که آیا سید علی خامنه‌ای به امور جهاد و فقه واقف است؟ سید اشکوری فرمود: خیلی خامید، ایشان مدارج علمی و فقهی را در جوانی طی کرده است و مرجعیت نجف به صلاح انقلاب نیست و مرجعیت رهبر انقلاب است که می‌تواند این انقلاب و اسلام را پیش ببرد. ایشان ابلاغیه به کشورهای اسلامی عراق وسوریه به زبان عربی نوشت و می‌توان به صراحت بیان کرد این عالم فقیه که ارادتمند به رهبر بود نقش بسزایی در مرجعیت و رهبری رهبر انقلاب داشت.

,

فنایی عنوان کرد:‌ از برجستگی‌های شخصیتی این بزرگمرد می‌توان به ادب و عزت نفس بالای وی اشاره‌کرد، ادب وی بقدری تکامل داشت که انسان را در محضر او در ادای کلمات به زحمت می‌افتاد، این عالم مجاهد خالی از هرگونه کار لغو، سهو و اشتباه بود حضور این عالم بزرگ انسان را یاد بلاتشبیه معصومین می‌انداخت.

,

وی با توجه به سخن دانشمند تونسی افزود: این دانشمند به زیارت آیت الله خویینی رفت و او را به نزد علامه‌ای دوران آیت الله اشکوری بردند، وی می‌گوید زمانی که در محضر علامه و سید صدر قرار گرفتم احساس کردم که در میان صحابهٔ پیامبر قرارگرفته‌ام و گمان کردم سید محمد باقر صدر رسول خداست و شاگردان وی نیز صحابهٔ رسول هستند و احساسم چنین بود که عصمت و کرامت رسول خدا را پیش چشمانم دیده‌ام.

,

شاگرد آیت الله اشکوری ادامه داد: ما که خدمت علامه‌ می‌رسیدیم بوی معصومین را استشمام می‌کردیم، این علامه‌ رفیع و مجاهد، نخستین فردی بود که مدرسهٔ فقهی و اصولی شهید صدر را قبل از آیت الله محمودهاشمی شاهرودی و آیت الله حائری به ایران آورد. این دو بزرگوار و علامه فضل‌الله از مفاخر اسلام بودند و هستند و از دست پرورده‌های علامه اشکوری بودند که مدرسه‌ای شهید صدر را احیا کردند.

,

فنایی افزود: مدرسه شهید صدر در دههٔ پنجاه توسط علامه اشکوری وارد ایران شد که این عمل نقطهٔ عطف تشییع است. کمال تأسف است که طلاب زمان حاضر بیشتر در یک رشتهٔ خاص در حال تحصیل هستند، اما علامه اشکوری در تمام علوم اسلامی صاحب نظر بود که در سال‌های پایان عمر همچنان اندیشه‌های دینی در ذهن عالم بزرگ ماندگار بود.

,

وی ادامه داد: از رشته‌هایی که این عالم بزرگ حوزویان را به آن آشنا کرد فلسفهٔ علم و معرفت شناسی بود که در کتاب نفیس خود تعبیه کرده بود نخستین عالمی که در ایران آشنا به این کتاب بود، علامه اشکوری بود بعد از آن آیت الله احمد زنجانی آن را ترجمه کرد.

,

این استاد حوزه در ادامه ابراز کرد: علامه اشکوری خطیب بزرگی بود که به زبان عربی و فارسی صحبت می‌کرد، در زمانی آیت‌الله احسان بخش امام فقید گیلان از ایشان دعوت کرد تا برای اسرای عراقی سخنرانی کند با سخنرانی این علامه‌ای بزرگ موجی عظیمی در بین اسرا ایجاد شد که همه را متحول کرد و آیت الله احسان بخش که مجذوب عمل وی شد، گفت هر درخواستی دارید بیان کنید و علامهٔ مجاهد عرض کرد که برای خود چیزی نمی‌خواهم اما برای رزمندگان مجاهد که دوشادوش رزمندگان ما درحال جنگ هستند لباس تهیه کنند که بعد از سخنرانی علامه کامیون‌های حاوی لباس به مناطق اعزام شد.

,

به دعوت آیت الله باریک بین و آیت الله شالی به قزوین مهاجرت کرد

, به دعوت آیت الله باریک بین و آیت الله شالی به قزوین مهاجرت کرد,

فنایی اشکوری دربارهٔ مهاجرت‌های دیگر علامه اشکوری عنوان کرد: در دههٔ شصت که فضای نامناسبی حاکم بود و بنی صدر و انصاریان مدعی بودند که قزوین را پایگاه خود قرار دهند از کسانی که در مقابل بنی صدر ایستاد، علامه اشکوری بود وی به دعوت آیت الله باریک بین و آیت الله شالی به قزوین مهاجرت کردند و بعد از آن از قزوین به کرج و قم و برزیل مهاجرت کردند.

,

وی افزود: در برزیل مسلمانان عراق لبنان و سوریه بودند که اسلام را فراموش کرده بودند مردم با مسیحیان ارتباط داشتند که با تلاش وی اسلام را به مسلمانان برزیلی یادآوری شد به طوری که شاهد آن بودند که مسلمانان برزیلی در سجدهٔ آخر نمازهای خود دعای کمیل را تلاوت می‌کنند.

,

شاگرد آیت الله اشکوری اظهار کرد: حضور و کلام وی آن‌چنان تأثیرگذار بود که گروهی از مسلمان که از امریکای جنوبی برای زیارت ثامن الحجج (ع) می‌آمدند و گرد استاد نشسته و از کلام وی بهره می‌برند تأثیر کلام علامه بقدری گیرا بود که بعد از سقوط صدام، دوباره به عراق هجرت کرد.

,

وی با اشاره به نظم در زندگی علامه اشکوری ابراز کرد: علامه اشکوری بسیار شاگردپرور بود، در دههٔ شصت که وضعیت کشور نامساعد بود این علامه در مدرسهٔ صالحیه مشغول فعالیت بود یک ساعت قبل از اذان صبح به نمازشب می‌پرداختند و برای اذان صبح خود در مدرسه اذان می‌گفتند و طلاب به نماز جماعت می‌ایستادند و درس را شروع می‌کردند که در این میان ایشان با سیل مراجعات مردم از ایران و عراق مواجه بودند که این شرایط سخت او را خسته نمی‌کرد.

,

سخنران مراسم یادبود علامه اشکوری افزود: علامه به طلاب تاکید می‌کرد که هر طلبه‌ای که خوب درس نخواند حرام است از غذا مدرسه بخورد، بعد از این سخن استاد بسیاری از طلاب غذا نمی‌خوردند و مدیریت با تدبیر این عالم سبب شد بسیاری از طلاب به مقام شهادت برسند.

,

وی در پایان عنوان کرد: از دیگر خدمات وی می‌توان به حضورشان در میدان جنگ به عنوان پدر معنوی اشاره کرد. تواضع وی به اهل بیت به حدی بود که اسم اهل بیت در وی موج عرفان را به وجود می‌آورد که شاید از کرامات اهل بیت بود که به او عزت می‌بخشید.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه