اخبار داغ

سخنی با شورا به بهانه روز ملی شوراها/شما خانه امید مردم هستید، مردم را ناامید نکنید

سخنی با شورا به بهانه روز ملی شوراها/شما خانه امید مردم هستید، مردم را ناامید نکنید
اعضای شورا؛ شما خانه امید مردم هستید و اگر به عنوان عضوی از شورا، کارکرد خوبی داشته باشید، به طور قطع مردم هم پشتیبان شما خواهند بود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛ در تقویم رسمی کشور ما، روز نهم اردیبهشت به عنوان روز شوراها یاد شده؛ فرصت مغتنمی برای بازخوانی نقش، جایگاه و رسالت شوراها و تأثیر گذاری آنان در عرصه های مختلف است چرا که اقدامات مؤثر و عملی آنان زمینه رضایتمندی مردم از خدمت رسانی را به همراه دارد و اعتماد عمومی را افزایش خواهد داد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

بنا بر عادت هر ساله در این روز ،برنامه هایی توسط برخی از شورای اسلامی در شهرها برگزار می‌شود از پخش تیزر خلاصه عملکرد شوراها و شهرداران تا برگزاری کنفرانس خبری و گرفتن عکس یادگاری و...

,

در ابتدای سخن،این حقیر برخود لازم میدانم این روز را به همه اعضای محترم شوراهای شهر و روستا تبریک گویم و به بهانه این روز به فلسفه وجودی و رسالت شوراها اشاره و هرچند کوتاه عملکرد آنها را مورد نقد قرار دهم.
مع الوصف!همه ما واقفیم که نخستین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا در اردیبهشت ماه هفتادو هشت کار خود را آغاز کرد، نهاد نوپایی که گرچه در آغاز کار نسبت به دیگر نهادهایی همچون مجلس شورای اسلامی و خبرگان و ریاست جمهوری از سن کمتری برخوردار بود اما برای ورود افراد به آن در همان دورِ اول، نزدیک به 24 میلیون نفر را به پای صندوق های رأی کشاند و در دوره های بعد نیز مردم با شور و هیجان، با حضور در این انتخابات ،نمایندگان خود برگزیدند تا اوضاع را آن­ گونه که می‌خواهند ، سامان دهند.

,
,

استان هرمزگان نیز طی این سال ها دوره های پر حواشی را پشت سر گذاشت، که اوج این هیجانات و حواشی را می توان به پنجمین دوره شورای اسلامی شهر بندرعباس اشاره کرد؛ از استعفای دسته جمعی هیأت نظارت استان و شهرستان بندرعباس گرفته تا اعتراض برخی کاندیداها به شمارش آرا و شمارش مجدد آرای برخی از صندوق ها.
با وجود این حاشیه ها، نمایندگان هر شهر و روستا در این دوره معرفی شدند و در اکثر شهرهای استان، یا همه اعضای پارلمان شهری تغییر کردند و یا نیمی از اعضا،کرسی خود را به افراد جدید واگذار کردند و چهره هایی متنوع از موسیقی‌دان و متخصص امور شهری و حوزوی گرفته تا ورزشکار و هنرمند و فرهنگی صاحب کرسی پارلمان محلی شدند.
هرچند حضور همه اقشار در شورا و تکثر دیدگاه‌ها و تفاوت مشی سیاسی و تا حدودی گفتمانی بین اعضای یک نهاد امری طبیعی است و نباید از آن ترس و واهمه‌ای داشت، اما اگر این امر از حد خود فراتر رود، تبدیل به چالش و بحران می‌شود و مدیریت آن چندان نیز ساده نخواهد بود.

,
,
,

با این حال، دو سال از عمر شورای پنجم گذشت و طی این دوسال برخی شوراها، دچار حواشی شدند که کلانشهر بندرعباس بدلیل تعدد نماینده ها نسبت به دیگر شهرها و سیاسی بودن بیشتر چهره ها، آبستن برخی حواشی بود که مهمترین این حاشیه ها را می توان به بیرون کردن خبرنگار در جلسه علنی شورای شهر بندرعباس بدلیل فیلم برداری تا ترک جلسه و آبستراکسیون تعدادی از اعضا در نشست شورا و ... اشاره کرد.
گرچه اینگونه تحرکات ممکن است در بسیاری از شهرهای بزرگ نیز اتفاق بیفتد اما قطعا اینگونه رفتارها شایسته نمایندگان که عصاره مردم هستند، نخواهد بود و یقینا مردم به عملکرد نمایندگان خود چشم دوخته‌ و در صورت تکرار این حرکات در انتخاب بعدی خود تجدیدنظر خواهند کرد بنابراین گاهی یک تلنگر لازم است؛ خواه این تلنگر از سوی دوست باشد یا غیر دوست.

,
,

حال با توجه به زمان باقی مانده، انتظار است اعضای شورا با عملکرد مطلوب خود، نسبت به اجرایی شدن برخی مطالبات مردم که به عنوان بخشی از دغدغه های اصلی آنان است، بکوشند دغدغه هایی از قبیل:
اهمییت به نظافت شهر و فرهنگ سازی در این زمینه، حل معضل سگ های ولگرد،، اتخاذ تصمیمات لازم برای نوسازی مناطق دارای بافت فرسوده، نگاه ویژه به حضور بانوان در صحنه های اجتماعی، مبارزه با تکدی گری در شهر، استفاده از جوانان تحصیل کرده و باسواد شهر در جهت کمک به رفع معضلات شهری، ابتکار و خلاقیت برای ارتقا و افزایش بودجه شهرداری ها بپردازند.

,
,

اولویت تکمیل طرح های نیمه تمام نسبت به طرح های جدید و اگر محدودیت منابع مالی امکان اجرای طرح های بزرگ و متوسط را نمیدهد حداقل در بهسازی مسیرهای تردد مردم کوتاهی نکنید زیرا گاهی آسفالت یک کوچه میتواند دغدغه ساکنین آن را کاهش دهد و رضایت شهروندان، پخش تصویری جلسات شورا بصورت انلاین، نحوه بودجه بندی و دلایل اولویت بندی بودجه ی اختصاصی، برنامه و انرژی خود را صرف امور سیاسی نفرمایید زیرا دخالت جناح بندی ها و انگیزه های گروهی و شخصی و طایفه گری ، زهر مهلکی است که شورا را از کار می اندازد و آن را کم سود و گاه، زیانبخش می سازد.

,

قطعا یکى از بزرگترین چیزهایى که در این راستا کام مردم را شیرین میکند، این است که مردم احساس کنند که نمایندگانشان صادقانه، پیگیر امورات آنان هستند.

,

بنابراین در نهایت باید گفت که شما خانه امید مردم هستید و اگر به عنوان عضوی از شورا، کارکرد خوبی داشته باشید، به طور قطع مردم هم پشتیبان شما خواهند بود و از رأیی که داده اند محافظت می کنند و نمی گذارند شما مغضوب دنیا و آخرت باشید ،در غیر این صورت یقینا دیر یا زود مردم با شما نیز خداحافظی خواهند کرد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه