اخبار داغ

یادداشت؛

خلیج‌‌فارس و موقعیت استراتژیک جمهوری اسلامی ایران

خلیج‌‌فارس و موقعیت استراتژیک جمهوری اسلامی ایران
سه کشور رقیب شوروی سابق، انگلیس، آمریکا با قدرت گرفتن ایران مجبور به ترک خلیج همیشه فارس شدند ولی بعد ازسال ۱۹۷۱ حضور آمریکا در خلیج‌فارس خصمانه و انتقام جویانه بوده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اروم نیوز، منطقه خلیج فارس به دلایل شرایط توپوگرافی، ویژگی‌های ژئواستراتژیکی خاصی را به برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس داده است که در رأس این کشورها ایران قرار دارد، بنابراین ایران با ویژگی‌های ژئواستراتژیک منحصر به فرد خود می‌تواند در ایجاد امنیت منطقه خلیج فارس بسیار مؤثر باشد وجود چنین قدرت منطقه‌ای باعث خروج تدریجی نیروهای خارجی و عدم حضور بیشتر آنها در دراز مدت می‌شوند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز,

برای برقراری سیستمی پایدار در حوزه خلیج فارس بایستی بیشتر مسئله اصلاحات مدنظر قرار بگیرد و آن هم نه به صورت عجولانه و در مقیاس‌های کلان، بلکه با آهنگی موزون در جهت گام‌های استوار به سمت اصلاحات در وجوه مختلف پیشرفت، ولی اگر این اصلاحات بدون ملاحظات فرهنگی صورت گیرد، به نتایج مطلوبی نخواهد رسید.

,

کشورهای حوزه خلیج فارس نباید اهداف استراتژیک خود را فدای اهداف تاکتیکی فریبنده قدرت‌های بزرگ نمایند، پس هرگاه کشورمان قدمی در جهت برجسته کردن نقش استراتژیک خود در حوزه خلیج فارس به کمک مکمل‌های استراتژیک خود بردارد، به فوریت باید شاهد عکس العمل های منفی از طرف دیگر کشورهای همسایه باشیم.

,

ولی آنچه مهم می‌باشد این است که این حرکات از یک عمق استراتژیک برخوردار نخواهد بود؛ روسیه رقیب اصلی انگلستان در خلیج فارس بود که نهایتاً با انعقاد قرارداد ۱۹۰۷ میلادی خطر روسیه در خلیج فارس کاسته شد و تا سال ۱۹۷۱ میلادی انگلستان بدون رقیب در خلیج فارس قدرت نمایی کرد و نهایتاً به دلایل برخی مشکلات انگلستان در سال ۱۹۷۱ به حضور ۴ قرنی خود در خلیج فارس پایان داد و این بار آمریکا برای پر کردن خلاء قدرت وارد خلیج فارس شد.

,

سیاست آمریکا در خلیج فارس که پس از پیروزی انقلاب اسلامی با شکست روبرو شده بود به‌تدریج با تقویت «کمربند ایمنی» و مسلح ساختن کشورهای منطقه، با افزایش توان رزمی خود از طریق تشکیل و تکمیل نیروهای واکنش سریع، با تحمیل جنگ به ایران، توافق‌های محرمانه با شوروی در چهارچوب اجلاس سران دو کشور و سرانجام با فعال و سهیم کردن کشورهای صنعتی بلوک غرب در مسائل منطقه توانست دوباره نظم بیابد و بار دیگر تقویت شود.

,

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، سیاست‌های ایالات متحده در قبال کشورمان در مجموع خصمانه، انتقام جویانه و در جهت افزایش فشارهای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و تعقیب یک نوع سیاست استحاله‌ای در درون نظام جمهوری اسلامی ایران بوده است.

,

بنابراین تضامن و همبستگی میان کشورهای منطقه و افزایش همکاری‌های منطقه‌ای در چارچوب یک سیستم فراگیر امنیتی – سیاسی- اقتصادی در حوزه خلیج فارس بیش از پیش ضرورت پیدا می‌کند که جمهوری اسلامی ایران با توجه به موقعیت ویژه خود در منطقه می‌تواند در شکل گیری و کارآیی این سیستم نقش تعیین کننده‌ای ایفا نماید.

,

با وجود این، سیاست آمریکا در خلیج فارس هنوز با نگرانی‌ها و مشکلات عدیده‌ای روبرو است و باید سیاست مدران جمهوری اسلامی ایران بدانند که آمریکا همان آمریکاست بطوریکه همه ساله بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد اقدامات خصمانه ایالات متحده آمریکا بر علیه کشورمان بودهایم که این امر همیشه مورد تاکید رهبر معظم انقلاب نیز بوده است.

,

باید توجه داشته باشیم که این سیاست خصمانه مربوط به حزب خاصی نیست، چه حزب جمهوری خواه و چه حزب دموکرات در زمان روی کار بودنشان از هر گونه فشار و تحریم بر ضد ایران دریغ نکرده و نخواهند کرد و باید با اتحاد ملت ایران و فرزندان انقلاب پاسخ دندان شکنی دریافت کند.

,

نیما سعیدی اقدم

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه