اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

چرا با وجود مشکلات اقتصادی، ونزوئلا هنوز ایستاده است؟/ گوآیدو با کودتا هم نتوانست دولت را سرنگون کند

چرا با وجود مشکلات اقتصادی، ونزوئلا هنوز ایستاده است؟/ گوآیدو با کودتا هم نتوانست دولت را سرنگون کند
امریکایی ها چند وقتی است که با حمایت از گوآیدو که حالا به مهره آمریکایی در ونزوئلا تبدیل شده است، ثبات این کشور را بیش از پیش بر هم زده اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ونزوئلا صحنه درگیری مناقشه امریکایی شده است. از یک سو افرادی که به طور مستقیم از سوی آمریکا حمایت می شوند در صدد تغییر و براندازی دولت هستند و از سوی دیگر دولتی که با مشکلات زیادی خصوصا در عرصه اقتصادی روبروست سعی دارد کشور را سر سامان دهد اما با سنگ اندازی های سیاستمدارانی که از سوی آمریکا حمایت می شوند، مواجه است. در این زمینه مردم هستند که مصائب و مشکلات زیادی را متحمل می شوند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
دخالت آشکار آمریکا در وئزوئلا
, دخالت آشکار آمریکا در وئزوئلا, دخالت آشکار آمریکا در وئزوئلا, ,
 
,
دیروز بازهم «خوآن گوآیدو»، لیدر مخالفان برای سرنگونی نیکلاس مادرو دست به اقدامی دیگر علیه دولت ونزوئلا زد اما ناکام ماند. وی با کمک برخی از نظامیان دست به کودتا زد اما نیروهای امنیتی و ارتش توانستند آن را خنثی کنند. این در حالی است که گوایدو که تصاویری از او در میان نیروهای نظامی منتشر شده از مردم ونزوئلا خواسته در خیابان‌ها بمانند و گفته این "گام اخر" برای سرنگونی مادورو و برقراری قانون اساسی در کشور است.
,
 
,
دخالت آمریکایی ها در ونزوئلا دیگر موضوعی آشکار و نهان است و از رئیس جمهور آمریکا گرفته تا مشاور امنیت ملی این کشور به طور آشکارا از مخالفان دولت حمایت می کنند و خواستار براندازی دولت مادورو هستند. 
,
 
,
در همین رابطه، «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید در توییتی خطاب به ولادیمیر پادرینو وزیر دفاع ونزوئلا  مایکل مورنو رییس دیوان عالی ونزوئلا و ایوان هرناندز رییس دستگاه اطلاعات ارتش ونزوئلا نوشت : «شما نقشی که در حرکت امروز در ونزوئلا ایفا کردید را به خوبی می دانید. اکنون باید بایستید و کار درست را برای ونزوئلا انجام دهید. ما و جهان، شما را درباره افرادی که امروز در ونزوئلا زخمی شدند مسئول می دانیم.» 
, در همین رابطه، «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید در توییتی خطاب به ولادیمیر پادرینو وزیر دفاع ونزوئلا  مایکل مورنو رییس دیوان عالی ونزوئلا و ایوان هرناندز رییس دستگاه اطلاعات ارتش ونزوئلا نوشت : «شما نقشی که در حرکت امروز در ونزوئلا ایفا کردید را به خوبی می دانید. اکنون باید بایستید و کار درست را برای ونزوئلا انجام دهید. ما و جهان، شما را درباره افرادی که امروز در ونزوئلا زخمی شدند مسئول می دانیم.» , در همین رابطه، «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید در توییتی خطاب به ولادیمیر پادرینو وزیر دفاع ونزوئلا  مایکل مورنو رییس دیوان عالی ونزوئلا و ایوان هرناندز رییس دستگاه اطلاعات ارتش ونزوئلا نوشت : «شما نقشی که در حرکت امروز در ونزوئلا ایفا کردید را به خوبی می دانید. اکنون باید بایستید و کار درست را برای ونزوئلا انجام دهید. ما و جهان، شما را درباره افرادی که امروز در ونزوئلا زخمی شدند مسئول می دانیم.» ,
 
,
امریکایی ها چند وقتی است که با حمایت از گوآیدو که حالا به مهره آمریکایی در ونزوئلا تبدیل شده است، ثبات این کشور را بیش از پیش بر هم زده اند. 
,
 
,
جالب اینجاست که آمریکا درحالی با گستاخی در وقایع سیاسی داخلی ونزوئلا داخلت می کند که به کشورهای دیگر در این خصوص هشدار می دهد. در همین رابطه ترامپ به کوبا هشدار داد که « اگر کوبا دخالت‌هایش در ونزوئلا را متوقف نکند با فشارهایی سنگین روبرو خواهد شد.»
,
 
,
روحیه ضد امپرالیستی آمریکای لاتین
, روحیه ضد امپرالیستی آمریکای لاتین, روحیه ضد امپرالیستی آمریکای لاتین, ,
 
,
ونزوئلا و کشورهای آمریکای لاتین اغلب به عنوان حیات خلوت آمریکا شناخته می شود. کشورهای آمریکای لاتین علاوه بر اینکه در کنار آمریکا هستند سعی می کنند به نوعی به تنازع بقا بپردازند.
,
 
,
مردم آمریکای لاتین شاید یکی از مردم ضد آمریکایی جهان باشند. استکبار آمریکایی در این کشورها موضوعی بوده که در طول تاریخ و حال ضربه شدیدی به زندگی مردم زده است. تاریخ آمریکای لاتین پر از از قهرمانان و چریک‎هایی که علیه اقدامات ضد بشری و قدرت طلبانه آمریکا ایستاده است. 
,
 
,
تحولات سیاسی رخ داده در دهه اخیر در آمریکای لاتین، خصوصا با روی کار آمدن رهبرانی نظیر هوگو چاوز در ونزوئلا، لولا داسیلوا در برزیل، اوومورالس در بولیوی، رافائل کورره آ در اکوادور و ظهور سایر رهبران چپگرای این منطقه، به همراه رویکرد مستقلانه ای که این کشورها در قبال سیاستهای ایالات متحده اتخاذ کرده اند و در صدد به چالش کشیدن سیطره سیاسی امنیتی آمریکا در منطقه آمریکای لاتین، برآمده اند.
, تحولات سیاسی رخ داده در دهه اخیر در آمریکای لاتین، خصوصا با روی کار آمدن رهبرانی نظیر هوگو چاوز در ونزوئلا، لولا داسیلوا در برزیل، اوومورالس در بولیوی، رافائل کورره آ در اکوادور و ظهور سایر رهبران چپگرای این منطقه، به همراه رویکرد مستقلانه ای که این کشورها در قبال سیاستهای ایالات متحده اتخاذ کرده اند و در صدد به چالش کشیدن سیطره سیاسی امنیتی آمریکا در منطقه آمریکای لاتین، برآمده اند., تحولات سیاسی رخ داده در دهه اخیر در آمریکای لاتین، خصوصا با روی کار آمدن رهبرانی نظیر هوگو چاوز در ونزوئلا، لولا داسیلوا در برزیل، اوومورالس در بولیوی، رافائل کورره آ در اکوادور و ظهور سایر رهبران چپگرای این منطقه، به همراه رویکرد مستقلانه ای که این کشورها در قبال سیاستهای ایالات متحده اتخاذ کرده اند و در صدد به چالش کشیدن سیطره سیاسی امنیتی آمریکا در منطقه آمریکای لاتین، برآمده اند.,
 
,
تحولات و دگرگونی های سیاسی اساسی دهه اخیر در بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین، توجه  قطبهای مهم اقتصادی وسیاسی جهان نظیر چین،اتحادیه اروپا وروسیه را به منطقه ای که زمانی حیات خلوت امریکا بود،به خود جلب کرده است هر چند قدرتهای جهانی از منظر خود و بااهداف مختلف به تعمیق و توسعه روابط خود با کشورهای آمریکای لاتین میپردازند اما این مطلب را نباید از نظر دور دانست که  جاذبه های سرمایه گذاری،بازار این منطقه و منابع غنی انرزی از نفت و گاز و اورانیوم، وجه مشترک علاقمندی کشورهای قدرتمند، به این منطقه می‌باشد.
,
 
,
رقابت آمریکا با کشورهای قدرتمند بر سر حیات خلوتش
, رقابت آمریکا با کشورهای قدرتمند بر سر حیات خلوتش, رقابت آمریکا با کشورهای قدرتمند بر سر حیات خلوتش, ,
 
,
در کنار جذابیت های اقتصادی منطقه آمریکای لاتین، این منطقه،در سالهای اخیر، به دلیل به قدرت رسیدن گروهها و احزاب مردمی و چپ مخالف با سیاست های سلطه جویانه آمریکا نیز، مورد توجه رقبای آمریکا در سراسر جهان قرار گرفته است.
,
 
,
ایالات متحده به عنوان یک امپراتوری از نخستین روزهای تاسیس، هدف کنترل نیمکره غربی را دنبال می کرد. با جایگزین شدن آمریکا به جای انگلستان و دیگر قدرتهای امپریالیستی کوچک در جنگ جهانی دوم، جاه طلبی های این کشور گسترش یافت و طراحان رده بالا به این نتیجه رسیدند که آمریکا باید به عنوان قدرت بلامنازع در نظام جهانی بویژه در نمیکره غربی باقی بماند.
, ایالات متحده به عنوان یک امپراتوری از نخستین روزهای تاسیس، هدف کنترل نیمکره غربی را دنبال می کرد. با جایگزین شدن آمریکا به جای انگلستان و دیگر قدرتهای امپریالیستی کوچک در جنگ جهانی دوم، جاه طلبی های این کشور گسترش یافت و طراحان رده بالا به این نتیجه رسیدند که آمریکا باید به عنوان قدرت بلامنازع در نظام جهانی بویژه در نمیکره غربی باقی بماند., ایالات متحده به عنوان یک امپراتوری از نخستین روزهای تاسیس، هدف کنترل نیمکره غربی را دنبال می کرد. با جایگزین شدن آمریکا به جای انگلستان و دیگر قدرتهای امپریالیستی کوچک در جنگ جهانی دوم، جاه طلبی های این کشور گسترش یافت و طراحان رده بالا به این نتیجه رسیدند که آمریکا باید به عنوان قدرت بلامنازع در نظام جهانی بویژه در نمیکره غربی باقی بماند.,
 
,
در طول مدت گسترش امپراتوری امریکا، امریکای لاتین اهمیت و اولویت خود را در برنامه ریزی جهانی حفظ کرده است.
,
 
,
این روحیه به شدت هنوز در مردم آمریکای لاتین وجود دارد. درواقع همین مسئله است که سبب شده تا گوآیدو که حمایت آمریکایی‌ها را پشت سر خود دارد با وجود مشکلات اقتصادی ونزوئلا بتوان توفیقی در سرنگونی دولت مادورو داشته باشد. ونزوئلا فعلا در حال مقابله با استکبار آمریکایی است. همه چیز حتی فشارهای سیاسی و عدم فروش نفت و ... دست به دست هم داده تا این کشور را بازهم به عنوان استعمارشدن نوین آمریکا بدل کند اما هنوز مردم با روحیه ضد امپرالیستی در این زمینه ایستاده اند. 
,
 
,
انتهای پیام/ ح
,
 
,
 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه