اخبار داغ

توهم به صفر رساندن فروش نفت ایران-2؛ خادمی در گفتگو با دانا:

نفت امارات و عربستان فقط روی کاغذ می‌تواند جایگزین نفت ایران شود/ پشت پرده استعفای ظریف/ ایران راهی جز تهدید امنیت تولید نفت عربستان ندارد

نفت امارات و عربستان فقط روی کاغذ می‌تواند جایگزین نفت ایران شود/ پشت پرده استعفای ظریف/ ایران راهی جز تهدید امنیت تولید نفت عربستان ندارد
عضو کمیسیون انرژی گفت: یکی از دلایل استعفای آقای ظریف عملکرد وزارت نفت بود که اعتقاد داشت در موضوع فروش نفت باید بر اساس منافع ملی عمل می کردیم اما دولت بی جهت ارتباط با کشورهای شرقی که از خریداران سنتی و عمده نفت بودند را کاهش داد و رابطه با غرب را هم نتوانست اصلاح کند.
[

هدایت‌الله خادمی عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا در خصوص اظهارات مقامات آمریکایی مبنی براینکه فروش نفت ایران را به صفر می رسانند بیان کرد: یکی از دلایلی که به مقامات آمریکا شهامت می‌دهد تا به راحتی درباره تحریم ایران صحبت کنند، عملکرد ضعیف خودمان است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی با بیان اینکه خودمان زمینه را برای تحریم فراهم کرده‌ابم عنوان کرد: نقطه ضعف مدیریت نفتی کشور این است که بعد از 108 سال هنوز نفت را خام می‌فروشیم و کشوری تک محصولی هستیم.

,

 

,

تحریم کشورهای تک محصولی آسان است/ تنوع در صادرات تحریم‌ها را بی‌اثر می‌کند

وی با تأکید به این نکته که کشور تک محصولی و خام فروش را هر وقت که بخواهند به راحتی تحریم می‌کنند تصریح کرد: خام فروشی کشور را به جایی رسانده که اعلام می‌کنند این یک قلم کالا که همان نفت است را نمی‌خرند؛ این در حالی است که اگر نفت به ده‌ها فرآورده با ارزش غیرقابل تحریم تبدیل شده و صادرات متنوع را در پیش گرفته شود، دیگر موضوع تحریم نفتی معنایی ندارد.

, تحریم کشورهای تک محصولی آسان است/ تنوع در صادرات تحریم‌ها را بی‌اثر می‌کند, تحریم کشورهای تک محصولی آسان است/ تنوع در صادرات تحریم‌ها را بی‌اثر می‌کند,
,
,

 

,

تبدیل نفت به فرآورده های با ارزش تحریم‌ها را خنثی می‌کند

, تبدیل نفت به فرآورده های با ارزش تحریم‌ها را خنثی می‌کند, تبدیل نفت به فرآورده های با ارزش تحریم‌ها را خنثی می‌کند,

عضو کمیسیون انرژی ضمن اشاره به صحبت های مقام معظم رهبری که بارها گفته اند با خام فروشی نفت موافق نیستند و توصیه ایشان در رابطه با تبدیل نفت به فرآورده های با ارزش، گفت: یکی از ده ها فرآورده ای که از تبدیل نفت می توان به فروش رساند، بنزین است.

,

خادمی در ادامه افزود: صادرات بنزین به کشورهای منطقه مانند افغانستان و پاکستان و ترکیه علاوه بر دور زدن تحریم ها از قاچاق سوخت هم جلوگیری می کند. ولی متاسفانه کسی به توصیه های رهبری مبنی بر تبدیل نفت به کالاهای با ارزش گوش نکرد بنابراین ضربه اساسی را در این بخش خودمان زدیم.


چین از خریداران سنتی نفت ایران بوده و هست/ چین به دلیل منافع مشترک پشتیبان ایران است

خادمی یادآور شد: در تحریم‌های گذشته کشورهایی بودند که از خریدارن سنتی نفت ایران بوده و به خاطر منافع ملی هردو کشور پشتیبان ایران بودند تا جایی که در چندین موضوع هم با آن ها شراکت داشتیم.

,
,
,
, چین از خریداران سنتی نفت ایران بوده و هست/ چین به دلیل منافع مشترک پشتیبان ایران است, چین از خریداران سنتی نفت ایران بوده و هست/ چین به دلیل منافع مشترک پشتیبان ایران است,
,
,

وی در ادامه افزود: چین به دلیل اختلاف با آمریکا هیچ وقت به حرف آمریکا گوش نمی‌کرد و نفت را از ایران می‌خرید و مواقعی هم در زمان تحریم نفت را انجام ذخیره می کردیم و از انجا به سایر کشورها صادر می‌کردیم.


چین برای دور زدن تحریم های ایران بانک کونلون را ایجاد کرد

,
,
,
, چین برای دور زدن تحریم های ایران بانک کونلون را ایجاد کرد, چین برای دور زدن تحریم های ایران بانک کونلون را ایجاد کرد,

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: علاوه بر اینکه چین از ایران نفت می‌خرید، کالا و مواداولیه هم برای ایران تأمین می کرد؛ از طرف دیگر هر تجهیزاتی که ایران نیاز داشت برای کشور ارسال می‌کردند تا جایی که حتی برای صنایع نفتی ایران فاینانس اختصاص می‌داد.

,

خادمی در ادامه افزود: علی رغم اینکه آمریکا ایران را تحریم کرده بود شرکت های چینی در ایران سرمایه گذاری می کردند و در دوران تشدید تحریم بانک کونلون را برای ارتباط با ایران ایجاد کرده بود که به سوئیفت نیاز نداشتیم. یعنی تحریم بانکی را دور میزدیم به طوری که از کونلون چین پول جابجا می کردیم.

,

 

,

به بهانه ورود غربی‌ها روابط با چین را کمرنگ کردند

, به بهانه ورود غربی‌ها روابط با چین را کمرنگ کردند, به بهانه ورود غربی‌ها روابط با چین را کمرنگ کردند,

عضو کمیسیون انرژی اذعان کرد: یکی از اشتباهات بزرگی که در این 5 سال گذشته اتفاق افتاد این بود که  روابط با چین را کمرنگ کردند و بعد از برداشته شدن تحریم به امید اینکه اروپایی ها و آمریکایی به ایران می آیند با شرکت های چینی نامهربانی کردند و آن ها ایران را ترک کردند و پروژه هایشان را متوقف کردند؛ نتیجه اقدامات مسئولانی که اجازه ندادند نفت به فرآورده با ارزش تبدیل شود فقط به نفع آمریکا شد.


دولت در زمان تحریم به یاد کشورهای شرقی افتاد

,
,
,
, دولت در زمان تحریم به یاد کشورهای شرقی افتاد, دولت در زمان تحریم به یاد کشورهای شرقی افتاد,

خادمی خاطرنشان کرد: ارتباط با کشورهای شرقی و چین را کاهش دادیم و با غربی ها اروپایی ها و امریکایی ها هم به دلیل بازگشت تحریم نتواستیم ارتباط برقرار کنیم و همه چیزمان را از دست دادیم همان افرادی که زمانی از چین به ایران می آمدند در حال حاضر در کاندا و امریکا کار می کنند و کشورهای شرقی نسبت به این موضوع معترض هستند که چرا در زمان تحریم و مشکلات خواهان ارتباط با آن ها هستیم.


بودجه کشور را وابسته به نفت بسته‌اند/ استعفای ظریف به خاطر عملکرد وزارت نفت بود

,
,
,
, بودجه کشور را وابسته به نفت بسته‌اند/ استعفای ظریف به خاطر عملکرد وزارت نفت بود, بودجه کشور را وابسته به نفت بسته‌اند/ استعفای ظریف به خاطر عملکرد وزارت نفت بود,

وی عنوان کرد: یکی از دلایل استعفای آقای ظریف عملکرد وزارت نفت بود که اعتقاد داشت در موضوع فروش نفت باید بر اساس منافع ملی عمل می کردیم امادولت بی جهت ارتباط با کشورهای شرقی که از خریداران سنتی و عمده نفت بودند را کاهش داد و رابطه با غرب را هم نتوانست اصلاح کند.

,

این کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه افزود: کشور به جایی رسید که ارتباطات آن با کشورهای شرقی و خاورمیانه محدود شد به طوری که اگر نفت در کشوری مثل ایران که تک محصولی است به فروش نرسد، مشکلات فراوانی ایجاد می شود.

,

 

,

نفت امارات و عربستان فقط روی کاغذ می‌تواند جایگزین نفت ایران شود

, نفت امارات و عربستان فقط روی کاغذ می‌تواند جایگزین نفت ایران شود, نفت امارات و عربستان فقط روی کاغذ می‌تواند جایگزین نفت ایران شود,

خادمی خبر داد: عربستان و امارات برای به صفر رساندن فروش نفت ایران روی کاغذ ادعا کردند که ظرفیت تولید را افزایش می دهند . اگر هم تولید را افزایش ندهد با همین میزانی که تولید می کنند تقریبا از روی کاغذ می توانند جایگزین ایران شوند. ولی تصور می کنم در عمل کشورهایی مثل چین که تحت تاثیر آمریکا قرار نمی گیرند نفت ایران را می خرند ولی نه آن مقداری که مشکل ما را برطرف کند و هزینه بودجه را تامین کند.


افزایش تولید نفت عربستان نوعی جنگ با ایران است

,
,
,
, افزایش تولید نفت عربستان نوعی جنگ با ایران است, افزایش تولید نفت عربستان نوعی جنگ با ایران است,

وی افزود: اقدامات عربستان و امارات در مقابله با فروش نفت ایران معنی جز دشمنی و جنگ با ایران ندارد چراکه با به صفر رسیدن فروش نفت ایران  قطعات یدکی و دارو نمی توانیم وارد کنیم و بیماران داخل کشور آسیب می بینند و این کارجنایت علیه بشریت است  و شرایطی به مراتب بدتر از تحریم های دور ه های گذشته می شود  به طور مثال در دوران آقای احمدی نژاد که تحریم بودیم کشورهایی مثل چین و هند با ایران روابط خوبی داشتند و از ایران نفت می خریدند. ولی اکنون این روابط کمرنگ شده است.

,

 

,

حمایت‌های ایران بارها عربستان و امارات را نجات داده است

, حمایت‌های ایران بارها عربستان و امارات را نجات داده است, حمایت‌های ایران بارها عربستان و امارات را نجات داده است,

عضو کمیسیون انرژی با بیان اینکه ایران در طول تاریخ از کشورهای مثل کویت عربستان و امارات حمایت کرده عنوان کرد: اگر ایران به این کشورها کمک نمی کرد معلوم نبود که در حال حاضر امارات و کویتی وجود داشته باشد زمانی مقامات این کشورها نهایتا می توانسنتند با فرماندار آبادان دیدار کنند ولی اکنون به دلیل توسعه و پیشرفتی که در این چند ساله داشتند می خواهند در منطقه تاثیرگذار باشند و مقابله با فروش نفت ایران نوعی از این اقدامات است.

,

خادمی اظهارکرد: ورود کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به موضوع مقابله با فروش نفت ایران نشان می دهد که در رابطه با آن ها عملکرد مناسبی نداشتیم که اکنون در دامن آمریکا هستند و چنین ضربه ای را به ما می زنند. بنابراین ایران نباید در برخورد با اقدامات این کشوراها که تلاش می‌کنند تا تولید نفت خود را جایگزین نفت ایران کنند منفعلانه عمل کند.

,


ایران راهی جز تهدید امنیت تولید نفت عربستان ندارد

,
, ایران راهی جز تهدید امنیت تولید نفت عربستان ندارد, ایران راهی جز تهدید امنیت تولید نفت عربستان ندارد,

وی ادامه داد: در چنین شرایطی ایران راهی جز تهدید امنیت تولید نفت عربستان و امارات را ندارد. در حال حاضر موافق بستن تنگه هرمز نیستم نباید اجازه دهیم که تولید عربستان و امارات وارد تنگه هرمز شود که درآنجا با آمریکایی ها در گیر شویم. ضمن اینکه ما می گوییم امنیت تولید را به هم می زنیم نه امنیت صادرات وقتی امنیت تولیدشان به هم ریخت یعنی نفت ندارند که بخواهند صادر کنند.


دیپلماسی ضعیف ایران کشورهای حاشیه خلیج فارس را گستاخ کرد

,
,
,
, دیپلماسی ضعیف ایران کشورهای حاشیه خلیج فارس را گستاخ کرد, دیپلماسی ضعیف ایران کشورهای حاشیه خلیج فارس را گستاخ کرد,

عضو کمیسیون انرژی تصریح کرد:اگر امنیت تولید عربستان و امارات به هم ریزد دیگر نمی توانند نفتی صادرکنند و اقتصاد دنیا به خطر می افتد  و مطمئن باشید شرایط متفاوت می شود و همین امارات ، عربستان و آمریکا دستشان را بالا می برند و از ایران تقاضا می کنند که نفت را تولید و صادرکند چراکه بدلیل عملکرد ضعیفی که در گذشته داشتیم  مجبوریم پارتیزانی عمل کنیم تا به روال عادی برگردیم وقتی همه راه ها را بر روی ایران می بندند راهی نداریم جز اینکه با آن ها مقابله کنیم و مردم کشور را نمی شوند گشنه نگه داشت.

,

خادمی در پایان توضیح داد: دولت باتیم فعلی که در وزارت نفت است توان دور زدن تحریم ها را ندارد. زیرا تمام ابزار های دور زدن تحریم را از بین بردیم . در زمان تحریم های گذشته کالا و دستگاه هادی  12هزار تون وارد کشور می کردیم و افرادی حاضر بودند از ابرو و جانشان بگذرند تا تحریم ها را دور بزنند و ابزار و امکاناتی آن را در سطح کشور ایجاد کرده بودند و لی اکنون آن ابزار و امکانات کمرنگ شدند و افرادی که حاضر بودند از ابرو و جانشان بگذرند گوشه نشین شدند.

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه