اخبار داغ

روایتی به مناسبت روز معلم؛

معلمی که پا برهنه و با کمک دانش آموزانش امید را به دل خواجه نفسِ سیل زده برگرداند

معلمی که پا برهنه و با کمک دانش آموزانش امید را به دل خواجه نفسِ سیل زده برگرداند
خِدِر کُر معلم روستای خواجه نفس از توابع شهرستان گمیشان در گلستان که بسیج سازندگی و سپاه استان البرز معین امدادرسانی به سیل زدگان آن است، به مناسبت روز معلم از فاجعه سیل گلستان برای تیتریک می گوید.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تیتریک، 12 اردیبهشت به نام کسانی در تقویم ثبت شده است که بی ادعا و با اراده ای که در هر کلام و واژه ای نمی گنجد فراتر از آنچه در قالب یک وظیفه بر عهده دارند، از جان مایه می گذارند تا شاهد به ثمر رسیدن نسلی باشند که فردای کشور را هر چه با شکوه تر رقم می زنند. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک, تیتریک,
به ضرس قاطع باید گفت قامت معلمان همچنان استوار می ماند حتی اگر از مشکلات معیشتی رنج ببرند، زلزله سرپل ذهاب مدرسه را روی سرشان آوار کند و یا سال جدید خود را با سیل در مناطق شمالی کشور آغاز کنند. 
,
 
,
خِدِر کُر معلم روستای خواجه نفس از توابع شهرستان گمیشان که استان البرز معین امدادرسانی به سیل زدگان آن است و 16 سال از عمر 43 ساله خود را در آموزش و پرورش خدمت کرده است، به خبرنگار تیتریک، می گوید: در روستای خواجه نفس یک مدرسه راهنمایی پسرانه وجود دارد اما متوسطه و مدارس ابتدایی هم در این بخش زمینه تحصیل دانش اموزان را فراهم کرده اند. 
, تیتریک,
 
,
عربی، دین و زندگی و قران را در مقطع متوسطه اول آموزشگاه امان گلدی آخوند حنفی تدریس می کنم و همزمان معاون آموزشگاه نیز هستم و قریب به 180 دانش آموز دارم. 
,
 
,
http://titre1.ir/files/fa/news/1398/2/12/546222_112.jpeg
, http://titre1.ir/files/fa/news/1398/2/12/546222_112.jpeg,
 
,
وقتی که دستگاه ها برای ساخت سیل بند کمک نکردند
, وقتی که دستگاه ها برای ساخت سیل بند کمک نکردند ,
 
,
28 اسفند 97، یکسال بارندگی را طی یک شبانه روز در خواجه نفس شاهد بودیم، شروع بحران از همان روز 28 اسفند بود و از ان روز به بعد آماده باش بودیم. دوم فروردین سیل منطقه را فرا گرفت در حالیکه هیچ کمکی از طرف دستگاه ها برای ایجاد سیل بند نشد. 
,
 
,
http://titre1.ir/files/fa/news/1398/2/12/546223_880.jpeg
, http://titre1.ir/files/fa/news/1398/2/12/546223_880.jpeg,
 
,
متاسفانه حتی باوجود توزیع بسته حمایتی لوازم التحریر بین مدارس ابتدایی خواجه نفس پس از سیل، علی رغم تلاش دانش آموزان آموزشگاه ما برای ساخت سیل بند هیچ بسته حمایتی بین آنها توزیع نشد.
,
 
,
با دانش آموزانم و همکاران فرهنگی ام بسیج شدیم و با پای برهنه کیسه ها را با خاک پر کرده و حاشیه رودخانه سیل بند ساختیم. با همین بسیج مردمی و کمک دانش آموزان توانستیم سیل بندی بسازیم که از استحکام لازم برخوردار باشد. 
,
 
,
علی رغم تعطیلات، دانش آموزانم در راس کار جهادی برای کمک به روستا بودند زیرا رودخانه "گرگان رود" در حاشیه مدرسه قرار دارد و روستای خواجه نفس را به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم کرده است و آموزشگاه ما در بخش شمالی رودخانه و در مسیر شهرستان گمیشان است.
,
 
سیل بندِ دانش آموزان مانع ورود آب به مدرسه شد
,
, سیل بندِ دانش آموزان مانع ورود آب به مدرسه شد ,
 
,
غالب دانش آموزان ما از بخش جنوبی خواجه نفس بوده و برای تردد به مدرسه از رودخانه عبور می کنند در حالی که هر لحظه امکان طغیان رودخانه وجود دارد.
,
 
,
در گذشته رودخانه آب چندانی نداشت و دانش آموزان از پل روی ان تردد می کردند، همزمان با سیل پل خراب نشد اما حاشیه رودخانه فاقد امنیت بود. 
,
 
,
http://titre1.ir/files/fa/news/1398/2/12/546224_540.jpeg
, http://titre1.ir/files/fa/news/1398/2/12/546224_540.jpeg,
 
,
سیل بندی که در حاشیه رودخانه ساختیم 1 و نیم متر بالاتر از سطح زمین بود موجب شد سیل وارد مدرسه نشود اما آب باران در حیاط جمع شد. 
,
 
,
با گذشت چند روز از این حادثه همچنان افسرده ام و دانش آموزان و همکاران نیز پس از سیل روحیه لازم را برای حضور در آموزشگاه نداشتند در نتیجه به واسطه عدم امکان تردد تعطیلات پس از نوروز یک هفته تمدید شد. 
,
 
,
دانش آموزان نوروز را بیل به دست برای نجات روستا گذراندند
, دانش آموزان نوروز را بیل به دست برای نجات روستا گذراندند ,
 
,
دانش آموزان تمام نوروز را به واسطه ساخت سیل بند، بیل به دست بودند و همین مسئله موجب شد با بازگشایی مدارس روحیه خوبی نداشته و سرخورده باشند.
,
 
با توجه به اینکه فرمانده پایگاه روستا هستم و غالب دانش آموزانم بسیجی اند کاملا خودجوش و جهادی پای کار آمدند تا خواجه نفس را از بحران نجات دهند. 
,
,
 
,
آموزشگاه ما تقریبا نوساز است اما اگر سیل با نبود سیل بند به مدرسه ما می رسید توان مقابله با آن را قطعا نداشت، اگر چه مدارس دیگر روستا نیز به واسطه این حادثه در حال تخریب هستند و غالبا با بارش باران دیوارهای آنها ترک برداشته است. 
,
 
,
http://titre1.ir/files/fa/news/1398/2/12/546219_444.jpeg
, http://titre1.ir/files/fa/news/1398/2/12/546219_444.jpeg,
 
,
خوشبختانه هیچ کدام از دانش آموزان روستا در سیل آسیب ندیدند اما غالب منازل روستا در آب غرق شدند و من نیز با همین شرایط مواجه هستم. 
,
 
,
سپاه و بسیج اولین نیروهای امدادرسان به خواجه نفس بودند 
, سپاه و بسیج اولین نیروهای امدادرسان به خواجه نفس بودند  ,
 
,
دانش آموزانی که خانه آنها را آب فرا گرفته بود با بازگشایی مدرسه روحیه ای برای حضور در کلاس درس نداشتند در نتیجه با همکارانم بازارچه غذا برگزار کردیم تا حال و هوای بد سیل را به فراموشی بسپارند. 
,
 
,
http://titre1.ir/files/fa/news/1398/2/12/546220_813.jpeg
, http://titre1.ir/files/fa/news/1398/2/12/546220_813.jpeg,
 
,
نخستین نیروهایی که برای کمک به روستای خواجه نفس قدم گذاشتند سپاه و بسیج بودند و نیروهای جهادی استان البرز سنگ تمام گذاشتند، البته با همکاری آنها توانستیم آب منازل را با پمپ جمع آوری کنیم. 
,
 
,
جهادگران البرز در خواجه نفس سنگ تمام گذاشتند
, جهادگران البرز در خواجه نفس سنگ تمام گذاشتند ,
 
,
شرایط خواجه نفس به گونه ای بود که آب به حالت چشمه در کف واحدهای مسکونی می جوشید، شخصا از نزدیک شاهد تلاش و تکاپوی جهادگران البرز در روستای محل سکونتم بودم، اگر چه ابعاد جدیدی از مشکلات را در خواجه نفس شاهد هستیم. 
,
 
,
شغل مردم روستا صیادی و کشاورزی است اما متاسفانه 99 درصد اراضی کشاورزی خواجه نفس زیر اب رفت و از زمان سیل تا کنون درآمدی ندارند، در حال حاضر وضعیت منطقه در بخش آق قلا قرمز بوده و با توجه به بارندگی های اخیر و ذوب برف، شهرستان گمیشان و حاشیه گرگان رود آماده باش هستند. 
,
 
,
http://titre1.ir/files/fa/news/1398/2/12/546218_426.jpeg
, http://titre1.ir/files/fa/news/1398/2/12/546218_426.jpeg,
 
,
البته در حال حاضر زندگی عادی در خواجه نفس در جریان است و مدارس نیز بازگشایی شده اند، خوشبختانه با تلاش همکارانم توانستیم شادی اولیه و روحیه پیش از سیل را به دانش آموزان باز گردانیم. 
,
 
,
اشتغال و بیکاری کارگران معضل کنونی خواجه نفس شده است و غالب خانواده های این منطقه وضعیت مالی مناسبی ندارند، اگر چه ملت ایران با کمک رسانی خود به روستای ما توانستند بخشی از آلام سیل زدگان را کم کنند و دست تک تک آنها را می بوسم. 
,
 
,
امدادرسانی پس از سیل انجام شد و دستگاه ها برای کمک به مردم بسیج شدند اما متاسفانه با توجه به وضعیت اقتصادی کشور، سیل دغدغه معیشت مردم را چند برابر کرد و اهالی خواجه نفس با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می کنند. 
,
 
,
با مدیریت بحران، سیل در ذهن دانش آموزان فاجعه تلقی نمی شد
, با مدیریت بحران، سیل در ذهن دانش آموزان فاجعه تلقی نمی شد ,
 
,
سیل در واقع یکی از بلاهای طبیعی است و اگر پیش از وقوع ان پیشگیری و مدیرت های لازم وجود داشت شاید امروز در ذهن دانش آموزان فاجعه تلقی نمی شد. 
,
 
,
در گرگان رود طی چهار فصل آب جریان داشت اما به واسطه عدم لایروبی، احداث سدهایی مقابل رودخانه و عدم رهاسازی به موقع آب خواجه نفس را سیل برد.
,
 
,
http://titre1.ir/files/fa/news/1398/2/12/546221_254.jpeg
, http://titre1.ir/files/fa/news/1398/2/12/546221_254.jpeg,
 
لزوم حفظ شان معلمان توسط دولت 
,
, لزوم حفظ شان معلمان توسط دولت  ,
 
,
و اما ختم کلام، خواسته و ارزوی معلمی که تعطیلات نوروز 98 خود را فدای روستایش کرده است این است که شان و جایگاه فرهنگیان کشور فارغ از معیشت، حقوق و ... توسط دولت حفظ شود. 
,
 
,
تنها می توان گفت این است تفاوت کسی که حقوق نجومی دریافت نمی کند اما از تمام توان و ظرفیتش برای نجات دانش آموزان و مدرسه ای که شاید سیل آن را می برد مایه گذاشته است با مدیرانی که هنگام بحران در استان گلستان در سفرهای خارجه به دنبال خوش گذرانی بودند و مردم را به دست فراموشی سپردند.  
 
 
,
,
,
 
,
 
,
گلاویژ اصحابی
, گلاویژ اصحابی ,
 
,
 
,
 
 
انتهای پیام/
 
 
,
,
,
,
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه