اخبار داغ

نمایندگان مجلس به جریان بیندازند؛

قرارداد موقت کارگران؛ طرحی که همچنان در مجلس خاک می خورد

قرارداد موقت کارگران؛ طرحی که همچنان در مجلس خاک می خورد
روز جهانی کارگر گذشت اما مشکلات کارگران کماکان پابرجاست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از شیرازه، روز 11 اردیبهشت مصادف با اول ماه می میلادی را روز جهانی کارگر نام گذاری کرده اند که این روز یادمان اعتراضات منسجم کارگران آمریکایی به منظور کاهش ساعات کار از 14 ساعت به 8 ساعت در طول روز برای اولین بار در تاریخ 1 می 1868 رقم خورد. هرساله در بسیاری از کشورها مراسم ویژه ای برای کارگران برگزار می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شیرازه,
 
,
 
,
کارگر در نگاه بزرگان ایران و اسلام
, کارگر در نگاه بزرگان ایران و اسلام,
بلاشک کارگر از ارزشمندترین و سودمندترین اقشار جامعه هستند که چرخ تقریبا تمامی کارها به دست آن ها می چرخد، چرخ صنعت، چرخ اقتصاد و...
,
در تاریخ اسلام و در سخنان پیامبر و ائمه همیشه به نیکی از کارگران یادشده و در تاریخ معاصر نیز همیشه امام راحل و رهبر کنونی انقلاب اسلامی در جهت حمایت و تقدیر از کارگر و مقام وی سخن گفته و تلاش کرده اند.
,
در روایات است که پیامبر دست زبر و خشن کارگری را بوسید و گفت که این دست تماسی با آتش نخواهد داشت.
,
همچنین در اهمیت طبقه کارگر، امام علی(ع) در کشتزار کار می کرد و عرق جبین می ریخت تا کارگران برخود ببالند که رهبر آزاده شان نیز بر کارگری افتخار می کرده است.
,
امام خمینی درمورد طبقه کارگر گفته است که این گروه کسانی هستند که با خواست خدا کشور را با کوشش شبانه روزی از وابستگی نجات دهند.
,
امام خامنه ای نیز در دیدارها و دفعات متعدد از جایگاه پر اهمیت کارگر در جامعه گفته اند که برای مثال در دیدار با کارگران در 10 اردیبهشت 1397 فرمودند: باید دست هنرمند کارگر ایرانی را بوسید.
,
 
,
متاسفانه در هر روزی که منصوب به یک نفر یا یک گروه باشد، مورد توجه اذهان عمومی و مسئولین قرار می گیرد اما چند روزی که از آن می گذرد دیگر کسی یادش به آن فرد و یا طیف و گروه نیست و این قاعده در مورد کارگران زحمت کش نیز صادق است. در تمام طول سال کسی یادی از کارگران نمی کند اما در روز کارگر واژه کارگر و تعریف و تمجید از کارگران از دهانشان نمی افتد.
,
به همین منظور خبرنگار شیرازه چند از روز پس از تعریف و تمجیدها از کارگران و سپری شدن روز کارگر به سراغ کارگران رفته و ضمن شنیدن مشکلات و گلایه های آن ها، از مسئولین نیز توضیحاتی را خواسته که در ادامه گزارش خواهید خواند.
,
 
,
 
,
نبود امنیت شغلی
, نبود امنیت شغلی,
متاسفانه معضل نبود امنیت شغلی تنها محدود به کارگران زحمت کش نشده و در اوضاع نابسامان کسب و کارها و اقتصاد کشور, مهم ترین دغدغه بسیاری از مشاغل از جمله کارگری می باشد.
,
درهمین مورد کارگری میانسال به اسم موسی به خبرنگار شیرازه گفت: بنده از حدود 20 سال پیش کارگر ساختمانی بوده و اکنون استاد کار می باشم با این وجود امنیت شغلی برای من وجود ندارد.
,
وی در ادامه با بیان اینکه در برخی ماه ها شده که تنها 15 روز کار داشته, خاطر نشان کرد: در حالی که سن و سالم بالارفته و استادکار نسبتا ماهری هستم اما حاضرم کارگری ساده هم انجام دهم اما بسیاری از مواقع کار گیر نمی آید.
,
کارگر دیگری که کمی مسن به نظر می رسید, با چهره ای درهم کشیده و غم زده گفت: به علت بالارفتن سن, سفیدشدن موهایم و اینکه کمی از قوای جسمی ام کاسته شده, کسی من را با خود سرکار نمی برد و الان نزدیک به یک هفته بیشتر است که صبح ها تا بی وقت منتظر کارفرمایی هستم تا مرا با خود بر سرکار ببرد اما خبری نیست!
,
محسن نیز کارگر است اما با اندامی نحیف و بدنی ضعیف که گویا مریضی خاصی دارد. وی به خبرنگار شیرازه گفت: به علت شرایط جسمانی ام هر کاری را نمی توانم انجام دهم و متاسفانه به نوعی کارگر فصلی هستم و چه بسا روزهایی که دست خالی به خانه بر میگردم.
,
 
,
پایین بودن دستمزدها
, پایین بودن دستمزدها,
اگر قیمت اجناس را طی چند ماه گذشته و حتی در وضعیتی بدتر طی چند سال گذشته بررسی کنید، متوجه جهش تصاعدی قیمت ها می شوید که برای مثال قوطی رب گوجه از 2 هزار تومان در سال های پیش به 22 هزار تومان هم رسید اما متاسفانه همراه با این افزایش قیمت و تورم بالا، شاهد تغییر چندانی در افزایش دستمزدها به ویژه دستمزد کارگران نبوده ایم و به نوعی روز به روز سفره مردم و از جمله کارگران کوچک شده است.
,
موسی با صدایی گرفته درمورد دستمزدش گفت: اگر یک روز هم کاری نصیبمان شود، مسئله دستمزد آن کار خود معضلی دیگر است زیرا هر قیمتی را می گویند و چه بسیار دفعاتی که حق واقعی کارگر را نمی دهند.
,
وی از اجبار پذیرفتن هر قیمتی که کارفرما پیشنهاد بدهد گفت و اضافه کرد: با وجود اینکه دستمزد پیشنهادی برخی از کارفرماها پایین تر از حدی است که می بایست باشد اما کارگر مجبور به پذیرش آن است زیرا ممکن است اگر آن را نپذیرد، آن را کار دیگری نصیبش نشود.
,
علی اصغر که به گفته خودش تازه داماد است با انتقاد از پایین بودن دستمزد کارگرها عنوان کرد: یک روز از صبح کارگری می کنم اما وقتی می خواهم به خانه بروم با دستمزد آن به زور یک حلب روغن شاید بتوانم بخرم.
,
وی در ادامه از روزهایی که جلوی تازه عروسش شرمسار شده گفت و بیان کرد: با وجود اینکه بیش از چند ماه از گذشت زندگی مشترک ما نمی گذرد اما تاهمین جا چندین بار پیش آمده که همسرم چیزی از من خواسته اما از عهده بار مالی آن نتوانستم بربیایم.
,
حسین که با شنیدن حضور خبرنگار در میان کارگران خود را به جمع رساند و گفت: چند هفته پیش به دلیل نپرداختن دستمزدم توسط کارفرما، دست به یقه شدیم و چند روزی را به زندان افتادم.
,
وی در ادامه از وضعیت نامناسب معیشتی خانواده خود گفت و اذعان داشت: از خرداد سال گذشته تاکنون نتوانستم یک کیلو گوشت برای خانواده پرجمعیتم بخرم که همین مسئله باعث ضعیف شدن وضعیت جسمی زنم شده است.
,
حسین با اشاره به اینکه یک فرزند شیرخواره دارد، ابراز کرد: چون قوای جسمی همسرم پایین است نمی تواند فرزندم شیرخوارم را شیر بدهد و با گران شدن شیرخشک نیز برخی از روزها نوزادم چیزی برای خوردن ندارد.
,
 
,
بیمه گران کارگری
, بیمه گران کارگری,
به گفته کارگران یک کارگر برای یک ماه می بایست مبلغ حدود 154 هزار تومان پرداخت کند که به نسبت دستمزدها به نظر قدری بالا می آید.
,
یکی از کارگران به خبرنگار شیرازه درمورد وضعیت بیمه خود و خانواده اش گفت: وقتی نصف ماه را بیکار هستی و کار به تو نمی دهند چگونه می توان ماهی 154 هزار تومان را برای بیمه پرداخت کرد؟!
,
وی در ادامه با حالتی غم زده بیان کرد: درحال حاضر بطور متناوب 15 سال است که بیمه خود را پرداخت کرده ام اما در طی این مدت ها بوده ماه هایی که نتوانستم پول بیمه آن ماه را بدهم و از مجموع این 15 سال روی هم به اندازه 12 سال بیمه برای من منظور شده است.
,
 
,
وجود کارگرهای اتباع بیگانه
, وجود کارگرهای اتباع بیگانه,
یکی از معضلات کشور ما وجود برخی از اتباع بیگانه در کشور به ویژه اتباع افغانی می باشد که بسیاری مشکل از جمله کمبود کار برای کارگر ایرانی، ناامنی و ... را رقم زده اند.
,
محسن در خصوص وجود کارگرهای اتباع بیگانه گفت: بسیاری از کارهایی که حق ما کارگران ایرانی می باشد را به اتباع بیگانه و به ویژه کارگران افغانی می دهند که تعدادشان نیز در کشور و شیراز الی ماشاالله می باشد.
,
وی ادامه داد: متاسفانه بسیاری از کارفرماها که دنبال کارگر می آیند خودشان می گویند که کارگر افغانی می خواهیم و کارگر ایرانی را بر سر کار نمی برند.
,
محسن همچنین گفت: حتی بسیاری از نگهبانی سطح شهر را نیز به کارگران افغانی داده اند که واقعا در حق ما کارگران ایرانی اجحاف شده است.
,
 
,
سایر مشکلات کارگران
, سایر مشکلات کارگران,
علاوه بر موارد بالا، در گفتگو با طبف های مختلف کارگری، کارگر ساختمان، کارگر کشاورزی و... مشکلات دیگری را نیز مطرح کردند از جمله مشکل مسکن و مستاجری، عدم تعهد کارفرماها و... می باشد که به گفته خود کارگران در اولویت موارد مطرح شده در بالا به تفصیل بوده است.
,
 
,
دبیر اجرایی خانه کارگر استان فارس در گفتگو با خبرنگار شیرازه با بیان اینکه خانه کارگر از بدو تاسیس مسائل معیشتی و زندگی کارگران را دنبال می کرده که اخیرا در حوزه مسائل رفاهی، آموزشی و فرهنگی نیز ورود کرده، متذکر شد: خانه کارگر اولین تشکلی ست که سال 1358 تشکیل شده و این تشکل همراه با سایر ادارات و تشکل های کارگری با یک انسجام و دوستی مسائل مربوط به کارگران را دنبال کرده اند.
,
وی در پاسخ به پایین بودن دستمزد کارگران گفت: در شورای عالی کار حداقل حقوق کارگران عزیز در سال جدید با افزایش 36.5 درصدی به میزان روزانه 50 هزار و ششصد تومان رسیده است.
,
علی راستگو درخصوص حقوق و مزایای بازنشستگان عنوان کرد: در جلسه هیئت مدیره سازمان تامین اجتماعی مصوب و در جلسه هیئت مدیران نیز تایید شد که طبق مصوبه شورای عالی کار میزان حداقل 36.5 درصد به حقوق کارگران بازنشسته نیز اضافه شود.
,
وی ادامه داد: برای کارگران مشغول به کار و بازنشسته نیز مصوب شده که در بحث حق اولاد، درمان و مسکن افزایش اعتبار داشته باشند.
,
این فعال اجتماعی با اشاره به ورود تشکل خانه کارگر به مباحث و امکانات رفاهی و آموزشی بیان کرد: خانه کارگر دانشگاهی را تاسیس کرده که در 17 رشته کاردانی و کارشناسی تنها اعضای خانه کارگر و کارگران را پذیرش می کند و به کارگران عضو خانه کارگر آموزش رایگان در 50 رشته از جمله مبانی کامپیوتر، فتوشاپ، هنر، خطاطی، خیاطی و... در نظر گرفته شده است.
,
وی در ادامه سخنانش خاطر نشان کرد: مهمانسراهایی که خانه کارگر در سراسر کشور از جمله شیراز دارد که پیش از این 20 مهمانسرا ساخته ایم و باتوجه به قطب پزشکی و گردشگری بودن شیراز و فارس، همیشه حداقل 50 درصد این مهمانسراها اشغال می باشد.
,
دبیر اجرایی خانه کارگر استان فارس وعده داد: 58 سوئیت نیز در دست ساخت داریم که تا شهریور ماه افتتاح خواهند شد.
,
وی پیرامون مبحث تامین اجتماعی کارگران تصریح کرد: بحث درمان تامین اجتماعی را درحال پیگیری می باشد که باتوجه به بدهکاری های این سازمان به بیمارستان ها، درمانگاه ها و... بعد از عید توانستیم با پیگیری هایمان بخشی از این بدهی ها را پرداخت کنند و در تلاش هستیم که تمام بیمارستان های موجود در سطح استان طرف قرارداد سازمان تامین اجتماعی باشند که از لحاظ درمانی مشکلی برای کارگران ما وجود نداشته باشد.
,
علی راستگو در پاسخ به کارهای صورت گرفته برای بالابردن امنیت شغلی کارگران گفت: در مراسم روز کارگر که در سالن ورزشی شهید دستغیب با حضور 6 هزار کارگر، استاندار فارس و سایر مسئولان استانی و شهری برگزار شد، بحث ها درخصوص امنیت شغلی عنوان شد که با دوستان ما قراردادهای یک و دو ماهه بسته می شود که این موارد نیز در دست پیگیری می باشد.
,
وی با بیان اینکه در شیراز و فارس حرکت های خوبی انجام شده و ما هیچ کارگری که حساب بانکی نداشته باشد، نداریم ابراز داشت: پرداختی به کارگرها تنها از طریق بانک و حساب های بانکی مورد تایید می باشد و به صورت دستی در هیچ جا قابل قبول نیست.
,
این فعال حوزه کارگری با بیان اینکه نداشتن امنیت شغلی کارگران، بیشترین ضرر را به جامعه وارد می کند و دیگر زمان حرف زدن تنها به پایان رسیده و باید به حیطه عمل وارد شد، گفت: از نمایندگان مجلس نیز خواسته شده که طرح ساماندهی قرارداد موقت را که سال هاست در مجلس خاک می خورد، به جریان بیندازند تا امنیت شغی کارگران را بتوان تامین کرد و باعث افزایش روحیه کارگران و بالابردن بهره وری آن ها شد.
,
وی درمورد حضور اتباع خارجی به ویژه افاغنه و اشغال بسیاری از کارها توسط آن ها اذعان کرد: اگر اتباع کارگر خارجی کارت مخصوص اداره کار و حضور در کشورمان را نداشته باشند و موردی دیده شود، ضمن جریمه نقدی خود کارگر خارجی، کارفرمای وی نیز به دادگاه و مراجع قضایی کشانده می شود.
,
راستگو  با اشاره به اینکه 3 میلیون کارگر اتباع خارجی در کشور حضور دارند، گفت: در حوزه حضور کارگران و اتباع خارجی در کشور باید بیشتر نظارت صورت پذیرد و اگر بتوانیم کارگر ایرانی را جایگزین کارگر خارجی نماییم، بسیاری از مسکلات اشتغال در کشور حل خواهد شد.
,
 
,
نقش کارگر در هر جامعه ای غیرقابل انکار است اما متاسفانه با شرایط کنونی اوضاع اقتصادی و معیشتی کشور، شرایط کارگران نیز مطلوب نیست و نیازمند توجه ویژه تری به کارگران از بالاترین سطح ممکن هستند تا رده های پایین مدیران و مسئولان می باشند.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه