اخبار داغ

غرب استان سمنان عاری از بیماری سالک/ کاهش چشمگیر روند بیماری سالک در استان سمنان

غرب استان سمنان عاری از بیماری سالک/ کاهش چشمگیر روند بیماری سالک در استان سمنان
سالک یک بیماری عفونی و واگیردار است که عامل ایجاد آن یک موجود تک سلولی می باشد که انگل نامیده‌می‌شود و در بدن موش و سگ زندگی می‌کند و حیوانات ناقل این انگل نیز علائم مشخصی ندارند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل مرآت، سالک یک بیماری عفونی و واگیردار است که عامل ایجاد آن یک موجود تک سلولی می باشد که انگل نامیده‌می‌شود و در بدن موش و سگ زندگی می‌کند  و حیوانات ناقل این انگل نیز علائم مشخصی ندارند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

مخزن اصلی بیماری سالک جوندگان هستند ولی از طریق پشه خاکی نیز از حیوانات به بدن انسان منتقل و محل گزش آن به زخم تبدیل می شود.

,

محمدناصر رهبر مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی سمنان، در گفت و گو با خبرنگار مرآت در خصوص بیماری سالک گفت: در دسته بندی بیماری ها، سالک بیماری مشترک بین انسان و حیوان محسوب می شود که علت آن این است که سالک از فردی به فرد دیگر انتقال پیدا نمی کند.

, مرآت,

مدیر گروه پیشگیری بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی سمنان با اشاره به اینکه سالک بر دو نوع شهری و روستایی تقسیم می شود، افزود: موش های دم جارویی به عنوان مخزن بیماری سالک روستایی و سگ به عنوان مخزن بیماری سالک شهری شناخته می‌شود.

,

رهبر در ادامه مطرح کرد: پشه خاکی به عنوان یک ناقل با خون خواری که انجام می دهد باعث ورود انگل بیماری در بدن حیوان می شود و در انسان محل گزش به صورت یک نقطه جوش ظاهر می شود که پس از مدت ها به زخم سالک تبدیل می شود.

,

وی با اشاره به اینکه بیماری سالک یک بیماری پوستی است، عنوان کرد: این بیماری واگیری به همراه ندارد و باعث مرگ و میر نمی شود و بیشتر از نظر ظاهری و زیبایی مشکل آفرین است.

,

مدیر گروه پیشگیری بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی سمنان، با اشاره به اینکه آمار شیوع کنندگان در دوره های زمانی متفاوت است، افزود: موقعیت جغرافیایی و وجود حیواناتی چون سگ، موش و پشه ها که خود مخزنی برای انتقال بیماری هستند از شاخصه های آماری شیوع کنندگان است.

,

رهبر با توجه به اینکه شهرستان های شاهرود و دامغان بیشترین شیوع کنندگان بیماری سالک را دارند، اذعان کرد: 17 شهر کشور آلوده به سالک است که تمامی مناطق مختلف استان هم دارای قابلیت شیوع بیماری سالک هستند.

,

وی با اشاره به اینکه اگر بیماری سالک در یک منطقه ورود پیدا کند، هرگز نمی توان آن را از بین برد، گفت: شهرستان های سمنان، گرمسار، مهدیشهر و سرخه مناطق پاک از نظر نبود بیماری سالک هستند.

,

مدیر گروه پیشگیری بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی سمنان، با اشاره به اینکه کنترل و پیشگیری در بیماری سالک بسیار حائز اهمیت است، اظهار کرد: به دلیل آنکه حیوانات مخزن و ناقل این بیماری هستند کنترل و پیشگیری بیماری دشوار است.

,

رهبر در ادامه افزود: در همین رابطه آموزش و آگاه سازی مردم مناطق روستایی و شهری، استفاده از تجهیزات خاصی نظیر: قلم دافعه برای جلوگیری از گزیدگی جهت پیشگیری و کنترل بیماری، سم ریزی، لانه کوبی، و... در مناطق آلوده از جمله اقداماتی است که از سوی دانشگاه علوم پزشکی سمنان انجام شده است.

,

وی با اشاره به اینکه کار لانه کوبی درمناطق آلوده باید در فصل تابستان انجام شود، عنوان کرد: در فصل گرما حیوانات ناقل، بیماری را بیشتر انتقال می دهند.

,

  مدیر گروه پیشگیری بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی سمنان، مطرح کرد: دانشگاه علوم پزشکی سمنان  برای کنترل و پیشگیری از این بیماری پوستی در مناطق مختلف استان به همکاری سازمان ها و ارگان های مرتبط نیاز دارد.

,

رهبر با اشاره به اینکه نسبت به سال گذشته درصد شیوع کنندگان به این بیماری در سطح استان با کاهش روبه رو بوده است، بیان کرد: اقدامات پیشگیری و کنترل این بیماری در کاهش آمار شیوع کنندگان تاثیر بسزایی داشته است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه