اخبار داغ

سفیر پیشین ایران در ونزوئلا در گفت و گو با دانا؛

رهبری اپوزیسیون در ونزوئلا به عهده بولتون، ترامپ و پمپئو است/ دولت ایران باید بیش از این در جهت کاهش تنش در ونزوئلا اقدام کند/ پیروزی آمریکا در ونزوئلا برای بقیه کشورهای مستقل هم خطرناک خواهد بود

رهبری اپوزیسیون در ونزوئلا به عهده بولتون، ترامپ و پمپئو است/ دولت ایران باید بیش از این در جهت کاهش تنش در ونزوئلا اقدام کند/ پیروزی آمریکا در ونزوئلا برای بقیه کشورهای مستقل هم خطرناک خواهد بود
احمد سبحانی با اشاره به تحولات اخیر در ونزوئلا گفت: با روی کار آمدن ترامپ یانکی بدون روتوش، دیگر رهبری اپوزیسیون در ونزوئلا بر عهده خان گوایدو که در آمریکا تحصیل کرده و به ونزوئلا برگشته نیست؛ در حقیقت رهبری اپوزیسیون در ونزوئلا به عهده بولتون، ترامپ و پمپئو است.
[

احمد سبحانی، سفیر پیشین ایران در ونزوئلا در گفت و گو با شبکه اطلاع رسانی راه دانا با اشاره به تحولات اخیر در کشور ونزوئلا اظهار داشت: از روزی که حکومت چاوز در ونزئلا سر کار آمد این کشور همیشه از مشکلات توطئه های آمریکایی ها مبرا نبوده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی به دخالت غیر مستقیم آمریکایی ها در امور داخلی ونزئولا اشاره کرد و گفت: دولت آمریکا همیشه به صورت غیر مستقیم با حمایت از تحریم ها، تخریب های اقتصادی یا حملات سایبری کودتاهایی را علیه دولت رسمی و قانونی کشور ونزوئلا ترتیب داده است.

,

سفیر پیشین ایران در ونزوئلا تصریح کرد: با روی کار آمدن ترامپ یانکی بدون روتوش، دیگر رهبری اپوزیسیون در ونزوئلا بر عهده خان گوایدو که در آمریکا تحصیل کرده و به ونزوئلا برگشته نیست؛ در حقیقت رهبری اپوزیسیون در ونزوئلا به عهده بولتون، ترامپ و پمپئو است.

,

سبحانی اشاره کرد: این ها از هر توطئه ای برای سرنگونی دولت انقلابی ونزوئلا که مورد حمایت بخش قابل توجهی از ملت ونزوئلا است، استفاده کردند و همواره به دنبال سرنگونی دولت فعلی و قانونی این کشور هستند.

,

وی خاطر نشان کرد: امروز شاهد هستیم یک تعداد کمی -به گفته وزیر خارجه ونزوئلا حدود 30 نفر- از نظامیان با درجه های بسیار پایین ارتش ونزوئلا که قصد داشتند علیه دولت قانونی ونزوئلا اقدام ایزایی کنند، تبلیغات بسیار زیادی راه انداختند که گویی ارتش کودتا کرده یا بخش مهمی از ارتش با دولت مخالف است که این مسئله به هیچ وجه درست نیست.

,

سفیر پیشین ایران در ونزوئلا در تصریح حمایت ایران از دولت رسمی ونزوئلا گفت: دولت ایران همواره خواستار حل اختلاف سیاسی از طریق مذاکره است و معتقد است اگر پای قدرت های بزرگ به میان بیاید و آمریکا بخواهد منافع خودش را در آن جا پیگیری کند، در نهایت به نفع ونزوئلا نخواهد بود.

,

احمد سبحانی در ادامه افزود: به نظر می رسد دولت ایران باید بیش از این در جهت کاهش تنش در ونزوئلا اقدام کند؛ دولت ونزوئلا امروز با حملات سایبری و خراب کاری های نفتی و از این قبیل مواجه است.

,

وی تاکید کرد: با توجه به درخواست دولت ونزوئلا، ایران باید درخواست این کشور را اجابت کند و مستشارهایی را در زمینه های نفتی، اقتصادی و سایبری به ونزوئلا بفرستد تا بتوانند دولت ونزوئلا را کمک کنند.

,

سفیر پیشین ایران در ونزوئلا به حساس بودن مسئله ونزوئلا اشاره کرد و گفت: اگر این رویه خطرناکی که ترامپ در ونزوئلا شروع کرده است ادامه پیدا کند و آمریکا در ونزوئلا پیروز شود، این برای بقیه کشورهای مستقل هم خطرناک خواهد بود و آمریکایی ها سعی خواهند کرد تا این روند را تسری دهند؛ حتما مسئله ونزوئلا می تواند آثار مخربی در حوزه اقتصاد برای سایر کشورها در پی داشته باشد.

,

سبحانی تصریح کرد: با توجه به شرایط امروز تصور می شود، حمایت بخش عمده ای از جمعیت کشور دوپاره شده ونزوئلا از دولت مادورو ادامه خواهد داشت.

,

وی بیان داشت: اگر آمریکایی ها دست به اقدام نظامی سنگینی بزنند به نفعشان نخواهد بود زیرا ممکن است بار دیگر جنگ های چیریکی در آمریکای لاتین شروع شود و این نا آرامی ونزوئلا دامن کشورهای هم پیمان آمریکا را بگیرد، چرا که می تواند برای چپ های برخی از کشورها مثل برزیل، کلمبیا و آرژانتین که در حاکمیت نیستند، دردسر ساز باشد.

,

سفیر پیشین ایران در ونزوئلا تصریح کرد: آن چه که امروز در دنیا می بینیم میراث سال هایی است که سازمان ملل آمده و یک سری قوانین بین المللی برای کشورها لازم الاجرا شده است، یعنی اگر یک کسی مثل ترامپ بخواهد یک رئیس مجلسی را بعنوان رئیس جمهور و رئیس حکومت بپذیرد، این در خود آمریکا و ایالت های آمریکا هم ممکن است ایجاد مشکل کند.

,

سبحانی تاکید کرد: مگر می شود مثلاً پارلمان در یک کشوری دست اپوزیسیون باشد و بگوید رئیس این پارلمان، رئیس جمهور است؟

,

وی در پایان گفت: اگر کشورها بر اساس دیپلماسی کار کردند باید به آن ها احترام گذاشت، در واقع آمریکایی ها نیز باید بر اساس همان قانونی که گوایدو در مجلس ونزوئلا تصویب کرده است، ریاست جمهوری مادورو را به رسمیت بشناسند.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه