اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

شهرنمایشگاهی تبدیل به دکان کالاهای لوکس می شود! / شهر آفتاب در چنبره واردات چی ها/ دعوای وزارت صمت و شهرداری برای سود بیشتر!

شهرنمایشگاهی تبدیل به دکان کالاهای لوکس می شود! / شهر آفتاب در چنبره واردات چی ها/ دعوای وزارت صمت و شهرداری برای سود بیشتر!
بعد از 15 سالی که از زمان تصمیم مدیریت شهری برای ساخت شهر آفتاب می گذرد؛ مدیرعامل مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب در گفت و گو با خبرنگاران اعلام کرده است که تصمیم نهایی برای تبدیل این مجموعه به منطقه آزاد تجاری در جلسه هیات دولت بررسی می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب تهران که در بزرگراه تهران قم و مجاورت حرم امام خمینی (ره) قرار گرفته است، پس از سال‌ها زمان و هزاران میلیارد تومان هزینه، نهایتاً در بهار سال ۱۳۹۵ با حضور رییس جمهور افتتاح شد تا از آن پس، میزبان رویدادهای بزرگ فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی کشور و منطقه باشد؛ نمایشگاهی که هنوز چیزی از زمان افتتاحش نگذشته، با سیاست‌های جدید مدیریت شهری از دستورکار اهداف متصور شده برای این مجموعه خارج شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

زمانی که مدیریت شهری تهران تصمیم گرفت تا یک بار برای همیشه با انتقال محل برگزاری نمایشگاه های بین المللی شهر تهران، گره کور ترافیک را در بزرگراه چمران و شهید بهشتی حل کند؛ اما فکر نمی کرد که ساخت شهر آفتاب در جنوب پایتخت به عنوان یکی از بزرگترین مجموعه های نمایشگاهی کشور نه می تواند انگیزه ای کافی برای انتقال نمایشگاه های بزرگ را در میان بزرگرار گنندگان ایجاد کند و نه می تواند هزینه ساخت این مجموعه بزرگ را با بهره برداری مناسب از این مجموعه به دست آورد.

,

اما اکنون بعد از 15 سالی که از زمان تصمیم مدیریت شهری برای ساخت شهر آفتاب می گذرد؛ مدیرعامل مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب در گفت و گو با خبرنگاران اعلام کرده است که تصمیم نهایی برای تبدیل این مجموعه به منطقه آزاد تجاری در جلسه هیات دولت بررسی می شود.

,

 

,

عملکرد شهرداری صدای شورای شهر را درآورد

, عملکرد شهرداری صدای شورای شهر را درآورد,

محمد سالاری در جلسه دیروز شورای شهر تهران با اشاره به خبری که در روزنامه همشهری از قول حناچی منتشر شده مبنی بر پیشنهاد وی به کمیسیون زیربنایی دولت در خصوص تبدیل شهر آفتاب به یک مرکز آزاد تجاری و اقتصادی، گفت: فارغ از موافق بودن یا مخالف بودن با این پیشنهاد یا درست یا نادرست بودن آن، موضوع این است که چرا در این خصوص با شورا مشورت نشده و اعضا در جریان چنین پیشنهادی به دولت نیستند. این فاصله شورا و شهرداری درست نیست.

,

وی تاکید کرد: ما در جریان تصمیم گیری مهمی در خصوص شهر آفتاب و طرح آن در کمیسیون زیربنایی دولت نیستیم و از طریق گفتگوی مدیرعامل شهر آفتاب باید از آن مطلع شویم.

, در جریان تصمیم گیری مهمی در خصوص شهر آفتاب و طرح آن در کمیسیون زیربنایی دولت نیستیم,

, ,

وی با اشاره به اینکه در گفتگوهایی که با اعضای کمیسیون برنامه و بودجه به عنوان کمیسیون اصلی داشتم آنها نیز از این موضوع اطلاع دقیقی نداشتند، گفت: این نوع تصمیمات باید در شورا مورد بررسی قرار گیرد. پیش از این نیز در لایحه ای که از سوی خانم اشرفی نماینده شهرداری به شورا ارائه شده بود شهر آفتاب برای فروش پیشنهاد شده بود که شورا با آن مخالفت کرد و آن را از ردیف های بودجه حذف کرد.

,

وی تاکید کرد: تذکر من در خصوص نفی یا اثبات این موضوع نیست بلکه تذکر جدی من در خصوص عدم اطلاع شورا از این موضوع است.

,

 

,

دعوای وزارت صمت و شهرداری برای سود بیشتر!

, دعوای وزارت صمت و شهرداری برای سود بیشتر!,

روز شنبه محمدرئوف قادری، مدیرعامل نمایشگاه شهر آفتاب از احتمال تبدیل شدن این نمایشگاه به منطقه آزاد تجاری خبر داد و گفت: «حل مشکل عدم‌برگزاری نمایشگاه در شهر آفتاب به کمیسیون زیربنایی دولت ارجاع داده شد و همچنین درخواست ما برای تبدیل شدن به منطقه آزاد تجاری نیز به دفتر مناطق آزاد تجاری دولت ارسال شد. قرار است تبدیل شدن شهر آفتاب به منطقه آزاد تجاری را در جلسه یکشنبه هیات دولت تعیین‌تکلیف کنند.»   

,

از قرار معلوم بیستم فروردین ماه سال ۹۸ کمیسیون تخصصی و زیربنایی با حضور چندین تن از وزرای دولت تشکیل جلسه داده و در آن بحث‌های مختلفی مطرح شده است.

,

نکته قابل تامل این است که اعضای این کمیسیون موافقت کرده اند تا انتقال نمایشگاه‌های پر مخاطب به صورت تدریجی به شهر آفتاب منتقل شود که این موضوع هر چند با مخالفت نمایشگاه بین‌المللی مواجه شد؛ اما در نهایت به تصویب رسید.

,

دلیل مخالفت مجموعه نمایشگاه های بین المللی تهران با انتقال تمامی نمایشگاه ها به شهر آفتاب این بوده است که گویا دست اندرکاران وزارت صمت، زمینی را در منطقه پرند خریداری کرده و در نظر دارند تا آن را به نمایشگاه و مرکز تجارت جهانی تبدیل ‌کنند. این در حالی است که اعضای کمیسیون زیر بنایی با این پیشنهاد مخالفت کرده و اعلام کرده اند «بهتر است هر گونه سرمایه گذاری در شهر آفتاب متمرکز شود».

, دست اندرکاران وزارت صمت، زمینی را در منطقه پرند خریداری کرده و در نظر دارند تا آن را به نمایشگاه و مرکز تجارت جهانی تبدیل ‌کنند,

 

,

مدیریت ناکارآمد شهرآفتاب را نیمه تعطیل کرده

, مدیریت ناکارآمد شهرآفتاب را نیمه تعطیل کرده,

در شورای چهارم تلاش هایی برای متقاعد کردن انتقال تمامی نمایشگاه های بین المللی تهران به مجموعه شهر آفتاب شده بود و حتی مسئولان دولتی بارها به این مساله تاکید کرده بودند؛ اما عدم همراهی دولت و مرکز نمایشگاه های بین المللی شهر تهران برای انتقال بخشی از درآمد حاصل از برگزاری نمایشگاه به شهرداری تهران باعث شد تا این اتفاق روی ندهد و همچنان ابر پروژه شهر آفتاب با صرف هزینه های بالایی که شهرداری تهران در زمان ساخت و حتی نگهداری آن خرج کرده است، به عنوان یک پروژه زیان ده مدیریت شهری محسوب شود.

,

عدم بهره برداری مناسب از این امکانات نیز به همراه عدم توانایی در جذب سرمایه گذار جهت تکمیل فاز دوم این مجموعه نیز دلایل دیگری است که باید در جای خود مورد بررسی قرار گیرد.

,

, ,

طبق تقویمی که پایگاه اطلاع رسانی این مجموعه اعلام کرده است در نهایت تا انتهای سال تنها 26 نمایشگاه در شهر آفتاب برگزار می شود، این در حالی است که در مرکز نمایشگاه های بین المللی شهر تهران واقع در سئول سال جاری حدود 85 نمایشگاه، همایش و کنگره برگزار می شود.

, تا انتهای سال تنها 26 نمایشگاه در شهر آفتاب برگزار می شود، این در حالی است که در مرکز نمایشگاه های بین المللی شهر تهران واقع در سئول سال جاری حدود 85 نمایشگاه، همایش و کنگره برگزار می شود.,

با وجود تمامی این موانع اکنون مدیرعامل شهر آفتاب اعلام کرده است که این مجموعه قرار است در صورت توافق هیات دولت به منطقه آزاد تجاری تبدیل شود.

,

اسماعیل دوستی عضو پیشین شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه مجموعه شهر آفتاب ثروت هنگفتی برای شهرداری تهران است گفت: بی تردید مجموعه شهر آفتاب ثروت هنگفتی برای مجموعه شهرداری به شمار می‌رود، ثروتی که نباید شهرداری از کنار آن به سادگی عبور کند. تعطیلی یا توقف استفاده از ظرفیت نمایشگاه شهر آفتاب امرمعقول و مناسبی نیست که درباره آن اظهار نظر نکرد. تضعیف یا عدم استفاده از نمایشگاه شهر آفتاب به منزله بی توجهی به سرمایه مردمی و عدم اهتمام به کار گیری ظرفیت‌های مطلوب در استفاده شهروندان تهرانی است، ظرفیت‌هایی که متعلق به شهرداری است و نه تنها شهروندان تهرانی بلکه عموم مردم ایران وحتی صاحبان صنایع و .. مختلف می‌توانند از برگزاری مجموعه‌های خود در شهرآفتاب استفاده و از آن ذی نفع شوند.

,

سیدعباس صالحی، وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به دلایل بازگشت نمایشگاه کتاب از شهر آفتاب به مصلی تهران، گفت: اگرچه نمایشگاه کتاب دو سال در شهرآفتاب برگزار شد و به‌یقین این مکان فرصت‌های بسیارخوبی برای برگزاری نمایشگاه‌های دائمی را ایجاد می‌کند اما با وجود تصور آماده‌ و تکمیل شدن مکان فوق به مرور زمان متاسفانه هنوز به علل مختلف پیشرفتی در آماده‌سازی این مکان ایجاد نشده است.

,

, ,

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به فرصت‌های برگزاری نمایشگاه در شهرآفتاب همچون در اختیار داشتن فضای وسیع‌تر و آسانی رفت و آمد به دلیل نبود ترافیک ادامه داد: با توجه به تحولات مدیریتی در شهرداری و شورای شهر جلساتی با روسا، معاونان و مسئولان جدید برگزار شد که دوستان شهرداری با توجه به میزان منابع مالی در دست از عدم آمادگی این مکان برای برگزاری نمایشگاه کتاب در سال جاری خبر دادند.

, دوستان شهرداری با توجه به میزان منابع مالی در دست از عدم آمادگی این مکان برای برگزاری نمایشگاه کتاب در سال جاری خبر دادند,

 

,

شهر آفتاب در چنبره واردات چی ها

, شهر آفتاب در چنبره واردات چی ها ,

براساس آخرین اطلاعات میزان سرمایه‌گذاری خارجی در مناطق آزاد در ۲۵ سال گذشته به‌طور میانگین در هفت منطقه آزاد کشور سالانه معادل ۱۷۶میلیون دلار بوده است که براین اساس میزان سرمایه‌گذاری‌های خارجی در کشور از طریق مناطق آزاد چیزی حدود چهار درصد از کل سرمایه‌گذاری‌هاست.

,

علاوه‌بر این در حوزه صادرات کالا نیز از مناطق آزاد تجاری به خارج از کشور در سال‌های ۹۴ و ۹۵ به ترتیب حدود ۲۶۰ و ۳۵۰ میلیون دلار بوده است که سهم این مناطق در صادرات هم همچون بحث سرمایه‌گذاری اندک بوده است و تقریبا سهم یک‌درصدی از کل صادرات دارد.

,

بخش اصلی ماجرای مناطق آزاد موضوع واردات است که با توجه به آمار موجود، سالانه بین سه تا چهار میلیارد دلار حجم واردات از این مناطق است که در قیاس با کل حجم واردات سهم ۱۰درصدی برای این مناطق ایجاد می‌کند؛ یعنی این مناطق بیش از آنکه به توسعه صادرات کمک کنند، محلی برای واردات کالاهای مختلف از سایر کشورها بوده‌اند.

,

, ,

به اذعان کارشناسان معافیت‌های متعدد در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در کشور و عدم‌شفافیت داد و ستد مربوط به این مناطق همواره به‌عنوان یکی از معضلات اساسی نظام مالیاتی مطرح بوده و نه‌تنها بخشی از درآمدها از سبد مالیات کشور حذف می‌شود بلکه عدم‌شفافیت و عدم‌ارائه اطلاعات در آن مناطق نیز شناسایی نشده و اقتصاد زیرزمینی در مناطق مذکور افزایش می‌یابد که به تبع آن موجب افزایش فرار مالیاتی خواهد شد.  

,

ابوالفضل قناعتی، عضو سابق شورای شهر تهران هم در ارتباط با تبدیل شهرآفتاب به منطقه آزاد تجاری گفت: «برای ایجاد این گستره وسیع نمایشگاهی بیش از هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است اما آنطور که باید از آن استفاده نمی‌شود. دولت قادر و مجاز به تغییر کاربری این محدوده نیست. این زمین توسط شهرداری خریداری شده است و اگر قرار باشد تغییری در کاربری آن ایجاد شود حتما باید دولت آن را از شهرداری بخرد و بعد درباره آن اظهارنظر کند.»

,

ایجاد و افزودن منطقه آزاد جدید تجاری به مناطق دیگر آزاد تجاری کشور در شهر آفتاب که به اذعان بسیاری از کارشناسان پیش از این هم سیاست شکست‌خورده‌ای بود قابل‌تامل و بررسی است.

,

نکته قابل توجه این است که با توجه شعار سال و مساله رونق تولید مناطق آزاد تجاری محفلی است برای واردات گسترده نه کمک به جذب سرمایه‌گذاری خارجی، ایجاد شغل و صادرات محصولات داخلی، پس چطور می‌شود در سال رونق تولید به جای گسترش تولیدات داخلی به گسترش مناطق آزاد دامن زده شود؟

,

ایجاد نوسان در قیمت‌گذاری‌ها در محدوده شهرآفتاب هم حدس و گمانه دیگری است که برخی به آن اشاره می‌کنند. تبدیل شدن شهرآفتاب به یک منطقه آزاد تجاری حتما باعث رشد و اوج گرفتن قیمت املاک و زمین‌ها در این محدوده و اطراف آن خواهد شد. بنابراین هیچ بعید نیست غرضی اینچنین در پس تغییر کاربری این محدوده جغرافیایی باشد.

, تبدیل شدن شهرآفتاب به یک منطقه آزاد تجاری حتما باعث رشد و اوج گرفتن قیمت املاک و زمین‌ها در این محدوده و اطراف آن خواهد شد. بنابراین هیچ بعید نیست غرضی اینچنین در پس تغییر کاربری این محدوده جغرافیایی باشد.,

مجموعه نمایشگاهی شهرآفتاب با چندین هزار میلیارد بودجه احداث شد تا مشکلات عدیده‌ای که برگزاری نمایشگاه‌ها، خصوصا نمایشگاه‌های بزرگی نظیر نمایشگاه کتاب برای شهر و شهروندان تهرانی ایجاد می‌کند را به حداقل برساند و مرتفع کند. اتفاقی که هرگز نیفتاد و ترافیک‌ها و آلودگی‌های صوتی و هوا و... و مزاحمت‌های این نمایشگاه‌ها همچنان پابرجاست و شهرآفتاب همچنان خاک می‌خورد.

,

انتهای پیام/ 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه