اخبار داغ

پایگاه خبری آمریکایی فاش کرد؛

ناتوانی سعودی ها با وجود استفاده گسترده از سلاح های جنگی/ حمایت پدرخوانده ها هم عربستان را پیروز نکرد!

ناتوانی سعودی ها با وجود استفاده گسترده از سلاح های جنگی/ حمایت پدرخوانده ها هم عربستان را پیروز نکرد!
علیرغم ابزارهای دفاعی استقرار یافته سعودی ها، حوثی ها توانایی های خود را حفظ کردند. افزودن خودروهای جنگی پیاده نظام در فضاهای خالی بین تانک ها در تابستان سال 2016 منجر به بهبود کارایی تاکتیک های عربستان سعودی نشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از "تیتریک"؛ یک گزارش سری از پایگاه خبری آمریکایی، بی کفایتی عربستان سعودی و استفاده گسترده از سلاح های آمریکا در یمن را فاش کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک,

از زمان قتل وحشیانه "جمال خاشقچی" مخالف سعودی و روزنامه نگار واشنگتن پست در اکتبر گذشته، کنگره آمریکا به طور فزاینده ای دولت ترامپ را به منظور توقف حمایت از ائتلاف جنگ در یمن به رهبری عربستان سعودی و فروش سلاح به ریاض تحت فشار قرار داده است.

,

دونالد ترامپ در واکنش به این فشار بارها گفت که اگر آمریکا به سعودی ها سلاح نفروشد، آنها برای تأمین مهمات جنگی خود به دشمنان آمریکا روی خواهند آورد.

,

ترامپ با اشاره به مجموعه ای از نامه های امضا شده با عربستان سعودی در ماه های اولیه ریاست جمهوری خود گفت: "من تصور توقف سرمایه گذاری 110 بیلیون دلاری در آمریکا را دوست ندارم. می دانید آنها چه می کنند؟ آنها این پول را می برند و در روسیه و چین یا هر جای دیگر صرف می کنند."

,

اما سند طبقه بندی شده توسط اطلاعات نظامی فرانسه نشان می دهد که عربستان سعودی و امارات متحده عربی برای اجرای جنگ ویران کننده خود در یمن به شدت به سیستم تسلیحاتی تهیه شده توسط غرب وابسته هستند. اغلب مهمات، قطعات یدکی و سیستم های ارتباطی از سوی کشورهای عضو ناتو تأمین می شود. اگر این اتفاق نیفتد عربستان به سمت تسلیحات چینی و روسی می رود.

,

"راشل استول" مدیر برنامه دفاع متعارف در اندیشکده استیمسون واشنگتن دی.سی گفت: "شما نمی توانید به دلیل استفاده ناگهانی، موشک هایی که در هواپیماهای آمریکایی استفاده می شوند را با موشک های چینی و روسی مبادله کنید. در این صورت چندین دهه زمان لازم است تا نیروی هوایی ساخته شود."

,

کمپین بمباران شمال یمن به رهبری عربستان سعودی عمدتا وابسته به سه نوع هواپیمای F-15sآمریکایی، EF-2000 انگلیسی موسوم به "گردباد" و جنگنده تورنادوی اروپایی است.

,

سعودی ها از پایگاه های نظامی عربستان سعودی با هلی کوپترهای آمریکایی آپاچی و بلَک هاوک (شاهین سیاه) و همچنین هلی کوپترهای فرانسوی AS-532 کوگار به یمن پرواز می کنند. آنها مرز عربستان با یمن را با تانک های آبرامز آمریکایی و AMX 30 فرانسوی که حداقل با 5 نوع سلاح توپخانه ایِ ساخت غرب تقویت شده، پوشانده اند.

,

محاصره ائتلاف که هدف آن قطع کمک به حوثی ها است و در ارسال محموله های کمک های بشردوستانه نیز مداخله کرده بر نمونه های حمله ی آمریکایی، فرانسوی و آلمانی و دو نوع هلی کوپتر دریایی فرانسوی متکی است.

,

فهرست سیستم های تسلیحاتی یک افشا است که از گزارش طبقه بندی شده توسط تحقیقات وب سایت فرانسوی دیسکلوز (Disclose) به دست آمد و توسط دِ اینترسِپت (The Intercept)، دیسکلوز (Disclose) و چهار خبرگزاری فرانسوی دیگر منتشر شد.

, دِ اینترسِپت,

این گزارش به شدت قابلیت های عربستان سعودی در یمن را مورد انتقاد قرار داد و سعودی ها را ناکارآمد توصیف کرد و تلاش های آنها برای تأمین امنیت مرز خود با یمن را ناکام خواند. این گزارش نشان می دهد که کمک آمریکا به عربستان در هدف قرار دادن یمن فراتر از چیزی است که قبلا تأیید شده است.

,

یک گزارش سری، بی کفایتی عربستان سعودی و استفاده گسترده از سلاح های آمریکا در یمن را فاش کرد//////////////تولیدی

, یک گزارش سری، بی کفایتی عربستان سعودی و استفاده گسترده از سلاح های آمریکا در یمن را فاش کرد//////////////تولیدی,

از زمان آغاز جنگ تاکنون، آمریکا بمباران ائتلاف را با فروش سلاح حمایت کرده و همچنان سوختگیری هواپیماها در آسمان را پشتیبانی می کند. اما گزارش فرانسه نشان می دهد که هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا نیز به هدفگیری سعودی ها کمک می کنند.

,

این سند می گوید: "اگر منافع عربستان سعودی از حمایت آمریکا به شکل؛ مشاوره زمینه هدفگیری و پشتیبانی نزدیک هوایی (CAS) جدید باشد، به نظر می رسد که بسیار کم مورد توجه واقع شده است."

,

در پاورقی این سند برای توضیح کلمه "هدفگیری" توضیح می دهد که احتمال مشاوره ی آمریکا به هدفگیری انجام شده توسط هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی برمی گردد.

,

اگرچه آمریکا مداخله مستقیم در خصومت ها علیه یمن را رد کرده، اما هواپیماهای بدون سرنشین مسلح شناسایی آمریکایی MQ-9 موسوم به ریپِر با قابلیت شکار و قتل، بر فراز یمن پرواز کرده است. وقتی حوثی ها در اکتبر سال 2017 یکی از این هواپیماهای بدون سرنشین را سرنگون کردند، دریافتند که آمریکا از این ابزار جنگی به منظور جمع آوری اطلاعات برای عربستان سعودی استفاده می کند. هدفگیری های انجام شده توسط هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی به این معناست که این هواپیماها نقش فعالی در هدفگیری ائتلاف بازی می کنند.

,

فرماندهی مرکزی آمریکا (سِنتکام) به شدت هرگونه نقش عملیاتی هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی را در هدفگیری ائتلاف تکذیب کرد. سِنتکام طی ایمیلی گفت: "ارتش آمریکا این نوع از حمایت را به ائتلاف عربستان سعودی ارائه نمی دهد. نقش ما با ائتلاف به رهبری عربستان سعودی تنها مشورتی است. ما اطلاعات را فراهم می آوریم و در زمینه بهترین روش ها، اطلاعات هوا به زمین و قوانین درگیری مسلحانه به ائتلاف مشاوره می دهیم."

,

یک گزارش سری، بی کفایتی عربستان سعودی و استفاده گسترده از سلاح های آمریکا در یمن را فاش کرد//////////////تولیدی

, یک گزارش سری، بی کفایتی عربستان سعودی و استفاده گسترده از سلاح های آمریکا در یمن را فاش کرد//////////////تولیدی,

در تاریخ 25 سپتامبر سال 2018، خلاصه ای از این گزارش در جلسه ماه اکتبر مقامات کابینه که شامل؛ امانوئل مکرون (رئیس جمهور فرانسه)، فلورنس پارلی (وزیر نیروهای مسلح فرانسه)، ژان ایو لودریان (وزیر امور اروپا و خارجه فرانسه) بود، مکتوب گردید.

,

انتشار آن گزارش، مفاهیم سیاسی قابل توجهی را برای دولت مکرون که به شدت از فروش سلاح به عربستان سعودی حمایت کرده و ضمنا اطلاع خود از نحوه استفاده از تسلیحات فرانسه در یمن را بی اهمیت جلوه داده، دارد.

,

پارلی در ماه ژانویه به شبکه رادیویی عمومی فرانس‌اینتر (France Inter) با بیان اینکه هیچ اطلاعی در مورد استفاده مستقیم از سلاح های فرانسوی در این درگیری ندارد، گفت: "ما اخیرا سلاحی که قابل استفاده در جنگ یمن باشد را نفروخته ایم. سلاح های فرانسه علیه غیر نظامیان استفاده نشده اند." وی صادرات تسلیحات کشور را نسبتا اندک توصیف کرد.

,

اما این گزارش نشان می دهد که سعودی ها و اماراتی ها فراتر از آنچه دولت فرانسه پذیرفته از سخت افزارهای نظامی فرانسه استفاده کرده اند.

,

از زمان آغاز جنگ یمن در سال 2015، ائتلاف برای تقویت مرز عربستان و دفاع از پایگاه های اماراتی در یمن از تانک ها و وسایل نقلیه زرهی فرانسوی استفاده کرده است.

,

عربستان سعودی توپ های توپخانه ای برد بلند فرانسه با قابلیت آتش عمیق به استان های شمالی یمن را در امتداد مرز خود مستقر کرده است. این در حالی است که اماراتی ها هواپیماهای جنگنده چند منظوره فرانسوی مجهز به فناوری هدفگیری با لیزر را هدایت کرده اند. عربستان سعودی و امارات متحده عربی از ناوهای جنگی فرانسوی برای اجرای محاصره علیه یمن استفاده کرده اند.

,

یک نقشه، حضور تانک های لِکلِرک فرانسوی در پایگاه ائتلاف در نزدیکی حدیده را یادآور می شود، اما این گزارش می گوید که معمولا امارات متحده عربی از تانک های لِکلِرک برای اهداف دفاعی استفاده می کند.

,

دفتر نخست وزیری فرانسه در واکنش به لیست مفصل سؤالات فرستاده شده از سوی دیسکلوز، بیانیه ای طولانی درباره فروش سلاح فرانسه و اتحاد آن با عربستان سعودی و امارات متحده عربی ارسال نمود. این بیانیه می گوید که فروش سلاح فرانسه به طور کامل بررسی شد و تناقضی با قوانین فرانسه و بین المللی نداشت.

,

در این بیانیه می خوانیم: "فرانسه شریکی مسئول و قابل اعتماد است. به نظر ما سلاح های فرانسویِ در دسترس اعضای ائتلاف عمدتا در موقعیت دفاعی، خارج از منطقه یمن یا در ائتلاف و نه در خط مقدم قرار گرفتند. ما از تلفات غیر نظامی ناشی از استفاده آنها در یمن مطلع نیستیم."

,

هیچ جایی در این گزارش نیست که تعیین کند سلاح های فرانسه علیه غیر نظامیان استفاده شده است یا خیر. با این حال، یک نقشه برآورد می کند که بیش از 430000 یمنی در محدوده توپ های توپخانه ای فرانسه در مرز عربستان و یمن زندگی می کنند.

,

این گزارش عمدتا مربوط به محل سلاح های فرانسه در میان نیروهای ائتلاف است. ضمیمه فهرست های سیستم های تسلیحاتی توسط سعودی ها و اماراتی ها استفاده شدند، اما این لیست به دلیل عدم اشاره به جنگ افزارها، تفنگ ها یا چندین نوع از وسایل نقلیه زرهی کشف شده توسط گروه های دیده بانی کامل نیست.

,

روی هم رفته، این ضمیمه نقطه ای که ناظران جنگ از زمان آغاز مداخله تاکنون به آن پرداخته اند را تقویت می کند و آن این است که قابلیت نظامی ائتلاف ایجاد شده و تقریبا تمام تجارت جهانی سلاح را تقویت کرده است. علاوه بر آمریکا، انگلیس و فرانسه این گزارش سیستم های رادار و دریابی سوئدی، هواپیمای بدون سرنشین کَم‌کوپتر استرالیایی، موشک های پدافند دریایی کره جنوبی، ناوهای جنگی ایتالیایی و حتی باتری های پرتاب کننده موشک از برزیل را ذکر می کند.

,

یک گزارش سری، بی کفایتی عربستان سعودی و استفاده گسترده از سلاح های آمریکا در یمن را فاش کرد//////////////تولیدی

, یک گزارش سری، بی کفایتی عربستان سعودی و استفاده گسترده از سلاح های آمریکا در یمن را فاش کرد//////////////تولیدی,

بر مبنای این گزارش، ائتلاف از زمان آغاز جنگ از سپتامبر سال 2018، در مجموع 24000 حمله هوایی گسترده و مداوم علیه یمن انجام داده است.

,

سازمان اطلاعات فرانسه، پرواز 5 نوع جنگنده که تمام آنها هواپیماهای ناتو هستند را بر فراز آسمان یمن مشاهده کرده است. تنها هواپیمای غیر ناتوی نامبرده شده در گزارش، پهپاد بدون سرنشین چینی موسوم به "وینگ لونگ" است. کنترل صادرات، مانع آمریکا برای فروش هواپیماهای بدون سرنشین به امارات متحده عربی شده است. بنابراین، ابوظبی برای به دست آوردن آنها به چین روی آورد. سال گذشته، امارات متحده عربی برای کشتن "صالح الصمد" رئیس شورای عالی سیاسی حوثی ها که طرفدار شرکت در روند صلح به رهبری سازمان ملل متحد بود از هواپیماهای بدون خلبان چینی استفاده کرد.

,

این گزارش می گوید که علیرغم برتری وسیع فناوری آنها، سعودی ها به طور ویژه در دستیابی به اهداف نظامی خود ناکام هستند. هدفگیری عربستان سعودی نیاز به بهبود دارد. این نیاز، سعودی ها را به عنوان شرکای کم اهمیت در مأموریت های هوایی و دریایی توصیف می کند و یادآور می شود که اماراتی ها مسئول اصلی محاصره یمن هستند.

,

این گزارش، در مورد خلبانان اماراتی می گوید که آنها توانایی اثبات شده ای در استفاده از جنگ افزارهای هدایت شده دارند و در طول مأموریت های بمباران به استانداردهای ناتو عمل می کنند.

,

این گزارش با بحث نبرد برای باز پس گیری حدیده، بندرگاه شهری در دریای سرخ و نقطه ورود اکثر کالاهای تجاری و کمک های بشردوستانه به یمن، بسط می یابد. تابستان گذشته، امارات متحده عربی پیروزی قاطع در حدیده جایی که این جنگ آغاز شد را پیش بینی کرد.

,

پیش از آغاز تعرض، گروه های بشردوستانه این محاصره طولانی مدت را به دلیل توقف جریان کمک رسانی به برخی مناطق نیازمند یمن "بدترین سناریو" معرفی کردند.

,

"اسکات پاول" یکی از سیاستمداران بشردوستانه اوکسفام آمریکا گفت: "محموله های تجاری و انسانی که از بندرگاه حدیده می آیند، نه تنها برای مردم حدیده بلکه برای بسیاری از یمنی ها شاهراه هستند. ایجاد یک خط مقدم طولانی مدت و احاطه ی پیرامون شهر، تأثیر قابل توجهی بر بازارهای کالاهای ملی می گذارد و هر کسی را که در تلاش برای پرداخت نیازهای اساسی مانند؛ غذا، سوخت و دارو است را به خطر می اندازد."

,

علیرغم درخواست ها از سوی گروه های امدادرسانی، آمریکا برای عقب نشینی از حمله به اماراتی ها فشار وارد نکرد. یک مقام آمریکایی به نشریه وال‌استریت‌ژورنال گفت که سیاست آمریکا چراغ احتیاط زرد را نشان می دهد و مایک پمپئو وزیر خارجه این کشور طی بیانیه ای از احزاب می خواهد تا به جریان آزاد کمک های بشردوستانه احترام بگذارند، اما در برابر درخواست عقب نشینی نیروهای ائتلاف کنار می کشد.

,

یک گزارش سری، بی کفایتی عربستان سعودی و استفاده گسترده از سلاح های آمریکا در یمن را فاش کرد//////////////تولیدی

, یک گزارش سری، بی کفایتی عربستان سعودی و استفاده گسترده از سلاح های آمریکا در یمن را فاش کرد//////////////تولیدی,

حدیده در سال 2018 شاهد بدترین مبارزات بود و شورای پناهندگان نروژ مجموع تلفات را 2325 نفر تخمین زد. گروه های امدادرسانی در مورد هزاران غیر نظامی که به دلیل جنگ به دام افتاده اند هشدار داد. یک آتش بس بین المللی در ماه دسامبر از سرعت حملات هوایی ائتلاف کاست، اما در ماه ژانویه این آتش بس شکست و خشونت از سر گرفته شد.

,

گزارش اطلاعات فرانسه با توصیف عملیات گسترده سعودی ها برای تأمین امنیت مرز خود با یمن می گوید که 5 تیپ از ارتش سعودی و 2 تیپ از گارد ملی سعودی (حدود 25000 نفر) در امتداد مرز مستقر شدند. این نیروها با 300 تانک و یک گردان مجهز به 48 توپ هاویتزر ساخت فرانسه با قابلیت شلیک چندین مایلی به داخل یمن تقویت شدند.

,

بر اساس این گزارش، هدف ناگفته این عملیات مرزی نفوذ به مناطق تحت کنترل حوثی ها و نهایتا پیشروی در سنگرهای آنها در سعده است. اما عدم تحرک عربستان سعودی آنها را در برابر حملات پارتیزانی به شدت آسیب پذیر می سازد و در نتیجه منجر به حملات غیر دقیق علیه نیروهای زیرک حوثی می شود.

,

به گفته این گزارش: "علیرغم ابزارهای دفاعی استقرار یافته مانند؛ شلیک توپخانه، گلوله های موشک، دستگاه های انفجاری تعبیه شده، کمینگاه ها و نفوذ به قلمرو سعودی ها، حوثی ها توانایی های خود را حفظ کردند. افزودن خودروهای جنگی پیاده نظام در فضاهای خالی بین تانک ها در تابستان سال 2016 منجر به بهبود کارایی تاکتیک های عربستان سعودی نشد."

,

معصومه میرحسینی

, معصومه میرحسینی,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه