اخبار داغ

مدیر اندیشکده مطالعات راهبردی کریمه:

عدم کیفیت، ضعف مدیریتی و تجمل گرایی، موانع داخلی رونق تولید در کشور/ آمارهای کاذب مسئولین کمر تولید ملی را خم کرد

عدم کیفیت، ضعف مدیریتی و تجمل گرایی، موانع داخلی رونق تولید در کشور/ آمارهای کاذب مسئولین کمر تولید ملی را خم کرد
یک استاد دانشگاه و مدیر اندیشکده مطالعات راهبردی کریمه گفت: کالای داخلی با این حجم از سیاست های حمایتی، پشتوانه و حقوق گمرکی کالاهای وارداتی برای رشد تولید ملی، از این فرصت برای رقابت کیفیتی با کالاهای دیگر کشورها استفاده نکرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ استاد دانشگاه و مدیر اندیشکده مطالعات راهبردی کریمه درباره موانع داخلی رونق تولید به خبرنگار تیتریک، گفت: متاسفانه ما نسبت به کالای تولید داخلی اطمینان نداریم زیرا اغلب کالاهای تولید شده در داخل کیفیت لازم را ندارند در حالی که مردم هر گونه کالای وارداتی از ژاپن را به واسطه اعتماد به آن خریداری می کنند. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک,
مجتبی اشرافی با اشاره به اینکه کالای داخلی با این حجم از سیاست های حمایتی، پشتوانه و حقوق گمرکی کالاهای وارداتی برای رشد تولید ملی، از این فرصت برای رقابت کیفیتی با کالاهای دیگر کشورها استفاده نکرده است،  افزود: البته صنعت کفش و لباس توانسته اند در این رقابت پیروز شوند اما این دو صنعت نیز در صورت به روز شدن، در نظر گرفتن سلایق جامعه متناسب با هنجارهای اجتماعی و مقبولیت نسل سوم و چهارم می توانند رقابت با کالاهای خارجی را ادامه دهند. 
,
 
,
وی اظهار داشت: در زمینه وسائل الکترونیک برقی، مردم ترجیح می دهند از لامپی استفاده کنند که در داخل تولید شده و دو سال کار می کند نه اینکه اقدام به خرید کالای بنجل چینی نمایند که بیش از چند ماه دوام نمی آورد، در نتیجه ایران در این زمینه مقبولیت کالای خود را به اثبات رسانده است. 
,
 
,
اشرافی مهم ترین مانع داخلی برای رونق تولید را ضعف مدیریتی دانست و تصریح کرد: ضعف مدیریت در سیستم، تصمیم گیری و برنامه ریزی وجود دارد در حالی که سیستم به خوبی چیده شده و منافع ملی را به خوبی مد نظر قرار داده است، همچنین قوانین خوبی در راستای حمایت از تولید ملی در داخل کشور وجود دارد. 
,
 
,
وی گفت: رهبر معظم انقلاب به عنوان عالی ترین مقام تصمیم گیری کشور طی چند سال اخیر سیستم را به سمت تصمیم گیری درست هدایت کرده است اما در سطح کلان سیاست ها به سمت حمایت از کالای داخلی نرفته است در نتیجه ضعف سیستم بسیار حائز اهمیت خواهد بود. 
,
 
,
اشرافی افزود: دستگاه ها می توانند به مجموعه های تولیدی ابلاغ کنند که اگر نیروی خود را از 100 کارگر به 200 کارگر برسانند سهم بیمه آنها را پرداخت خواهد کرد نه اینکه به واحدها وام بلاعوض بدهد، متاسفانه طی سال اخیر شاهد بودیم به واسطه عدم ترخیص مواد اولیه پوشک یا دستمال کاغذی، غالب خانواده ها به مشکل برخوردند و بعضا این موارد روی اعتماد مردم به نظام موثر است. 
,
 
,
وی با اشاره به اینکه حمایت از تولید ملی به معنای اعطای پول یا وام نیست و متاسفانه شاهد آمارهای کاذب در راستای تولید کالا در داخل هستیم، درباره مانع سوم اظهار داشت: صادرات تک محصولی نفت ایران را به خریدار خارجی وابسته می کند و در عین حال واردات بی رویه ضربه ای دردآور به تولید کشور خواهد زد زیرا اگر در راستای محصول گندم درصدد خودکفایی هستیم در مقابل کشت جو و چغندر در حال نابودی است. 
,
 
,
اشرافی تصریح کرد: متاسفانه در حالی که از تاریخ مصرف چند تن چایی تولید شده داخلی می گذرد، معادل آن از خارج وارد می شود یا غالب لپ لپ هایی که کودکان با قیمت 15 الی 20 هزار تومان خریداری می کنند با کالای چینی بی ارزش پر شده است اما واردات هر کدام از آنها با 10 تومان صورت می گیرد. 
,
 
,
استاد دانشگاه و مدیر اندیشکده مطالعات راهبردی کریمه در خاتمه تجمل گرایی یا مصرف گرایی را مانع چهارم رونق تولید دانست و گفت: غالب کالاهای خریداری شده برای جهیزیه دختران تجملاتی است در حالی که ممکن است پذیرای میهمان بیش از چند نفر در سال نباشند، متاسفانه طی سال های اخیر دعوت برای افطاری در رستوران را نیز شاهدیم و برای عموم عادی شده است در نتیجه عدم اصلاح الگوی مصرف در جامعه باید تصحیح شود.   
 
 
,
,
,
 
,
 
,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه