اخبار داغ

سلامت باشید؛

در وعده های رمضان چه بخوریم و چه نخوریم!

در وعده های رمضان چه بخوریم و چه نخوریم!
ماه رمضان و روزه داری همیشه حال و هوای خاص معنوی، اثرات جسمانی بسیار زیادی دارد و به دلیل مصادف شدن این ماه با روزهای گرم و طولانی سال، اهمیت تغذیه‌ سالم و مناسب دوچندان می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، ماه رمضان و روزه داری همیشه حال و هوای خاص معنوی، اثرات جسمانی بسیار زیادی دارد و به دلیل مصادف شدن این ماه با روزهای گرم و طولانی سال، اهمیت تغذیه‌ سالم و مناسب دوچندان می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

در ماه مبارک رمضان سه الگوی وعده‌های غذایی، تغذیه‌ای و خواب روزه‌دارن تغییر می‌کند و افراد باید برای آن برنامه‌ریزی کرده و توصیه‌های پزشکی و تغذیه‌ای را رعایت کنند. این ماه فرصتی است که انسان باید یک استراحتی به سیستم گوارشی بدهد تا سلامت بدن بازیابی شود.

,

 سکینه مهرابی پزشک عمومی در گفت و گو با خبرنگار مرآت، لزوم توجه به برنامه غذایی صحیح در ماه مبارک رمضان را تاکید کرد، و گفت: روزه سلامت اعضای بدن به خصوص سیستم گوارش، کلیه ها و... را تهدید نمی کند بلکه گرسنگی و تشنگی در طول روز خود عامل سلامتی است.

, مرآت,

این پزشک عمومی در ادامه با اشاره به اینکه افطار و سحر دو وعده مهم غذایی در ماه مبارک رمضان هستند، افزود: افراد سعی کنند حدود 30 درصد از مواد غذایی که خارج از ماه رمضان استفاده می کردند را کاهش داده تا در این دو وعده گنجایش ذخیره غذایی کافی را داشته باشند.

,

مهرابی با توجه به اینکه مصرف بالای مواد غذایی در دو وعده باعث چاقی می شود، عنوان کرد: کاهش میزان مصرف حجم مواد غذایی در دو وعده افطار و سحر از آسیب رساندن به گوارش به طور جدی جلوگیری می کند.

,

وی در ادامه مطرح کرد: سحری،  وعده بسیار مهمی است چرا که جدای از معنویت و بهره مند شدن از نیمه شب، افراد  باید میزان کالری یک روز خود را جذب کرده،  تا در طول روز با مشکل مواجه نشوند.

,

این پزشک عمومی با اشاره به اینکه بیشتر افراد بر این باورند که خوردن میوه جات و سبزیجات در وعده های سحری باعث گرسنگی در طول روز شده که یک باور غلط به شمار می رود.

,

مهرابی با توجه به اینکه مصرف غذاهای پرفیبر در وعده سحری بسیار مفید است، اظهار کرد: مصرف غذا های پر چرب،  شیرین و انواع فست فود ها سیستم گوارش را  برای دفع به مشکل وا می دارد.

,

وی با تاکید بر اینکه غذا های مصرفی در افطار و سحر باید ساده و قابل هضم باشند، گفت: بهتر است روزه با مصرف کمی آب جوش، چای شیرین کمرنگ، شیر و خرما باز شود و غذاهایی نظیر نان و پنیر، انواع آش، حلوا، حلیم، شله زرد و فرنی نیز به هنگام افطار مناسب است.

,

این پزشک عمومی عنوان کرد: غذاهای غلاتی و حبوبات ها به شرط آنکه سوء هاضمه نداشته باشند به روزه داران توصیه می شود و مصرف یک لیموترش در وعده سحری از عطش طول روز جلوگیری می کند.

,

مهرابی افزود: افراد باید در وعده های ماه رمضان، از 5 گروه غذایی سبزیجات، میوه جات، چربی ها، شیرینی جات و پروتئین ها به اندازه کافی استفاده کنند تا در طول روز با ضعف مواجه نشوند.

,

وی با توجه به اینکه افرادی که دارای بیماری سوء هاضمه، ناراحتی و سوزش معده حتما باید با پزشک خود مشورت کنند، عنوان کرد: رژیم غذایی مناسب برای برخی بیماران در ماه مبارک رمضان باعث می شود آن ها از این فریضه الهی بهره مند شوند.

,

این پزشک عمومی با بیان اینکه نوشیدن نوشابه‌های گازدار نیز منجر به سوء تغذیه، افزایش احتمال چاقی و افزایش بیماری‌های گوارشی می‌شود، ادامه داد: آب میوه طبیعی، دوغ بدون گاز و کم نمک، شیر و چای کمرنگ مایعات مناسبی در فاصله افطار تا سحر است.

,

مهرابی با اشاره به اینکه تند خوری در افطار و سحر باعث سوء هاضمه می شود، عنوان کرد: هر لقمه در افطار و سحر نیاز به 30 تا 40 بار جویدن دارد.

,

وی با توجه به اینکه بعضی از افراد عادت به ورزش کردن روزانه دارند، گفت: حداقل 1 ساعت و نیم بعد از افطار بهترین زمان برای انجام ورزش مناسب مانند پیاده روی و شنا می باشد.

,

این پزشک عمومی عنوان کرد: روزه داران باید در فاصله زمانی افطار تا سحر حداقل 6 ساعت خواب کافی داشته باشند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه